Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 23 24 [25] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #600 : Lokakuu 24, 2024, 18:21:11 »

Utopiaa että valtiolliset suhteet jäisivät laulun tavoin"Se on kerrasta poikki"(Taja Ylitalo) tasolle!EU parlamentaarikkomme saa kultturishokin(Saivat jo) kun toteavat ettei muualla EUssa juurikaan ole noin mustavalkoista ajattelua kuin Suomessa!Seuraan päivittäin eri kielisiä lehtiä!Meidän media tuo jatkuvasti esiin erilaisia uhkakuvia.Saksassa tehdyssä laajassa tutkimuksessa hybridivaikuttamisesta on käynyt ilmi että 50% tuleekin Kiinasta  ja se aiheuttaa saksan teollisuudelle 200Mrdn vuosittaiset menetykset!

Kokonaisuutena EU:ssa ei ehkä ole täysin musta-valkoista ajattelutapaa, mutta Suomi - Baltia - Puola - Romania akselilla sitä riittää. Mistäköhän johtuu? Kokemuksen mukanaan tuoma, ehkä? Myös Pohjoismaat ja mm Tsekki kuuluvat yhä varsin venäjäkriittisiin valtioihin. Ja tuo kriittisyys on todellakin vain kasvusuunnassa. Jos Suomi sijaitsisi jossakin Itävalta-Sveitsi-Luxemburg postiossa, en olisi pätkääkään huolissani yhtään mistään, vaan näin kun asiat ei vaan ole.











tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #601 : Lokakuu 24, 2024, 18:30:24 »

Esitin vuonna 2000 Puolalaisille matkailuoppaille Krakovan keskustassa kysymyksen siitä, kumpi oli heidän ja Puolalaisten yleisen mielipiteen mukaan suurempi paha: - Natsi-Saksa, vaiko Neuvostoliitto/venäjä. Kuin tykin piipusta vastaus kajahti yksimielisenä, että Neuvostoliitto. Perustelut: Natsi-Saksa teki hirveyksiä 6 vuoden ajan puolassa, mutta Neuvostoliitto anasti osan vanhasta Puolasta, ja terrorisoi maata yli 45 vuoden ajan. Tuli jäädäkseen, oli läsnä ja alisti. Aivan samanlaisia vastauksia olen saanut jokaisena kertana, kun olen esittänyt tuon saman retorisen kysymyksen Virossa, Latviassa, sekä Liettuassa. Onko siis vika lännessä, vaiko kenties jossakin muualla?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #602 : Lokakuu 25, 2024, 07:20:39 »


Itäradan raideleveyssselvityksestä poimittu kuva jossa selvitetään mitä ollaan tekemässä.


* oteitarata.jpg (643.97 kilotavua, 661x1041 - tarkasteltu 136 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #603 : Lokakuu 25, 2024, 14:23:30 »


"Resiina 3/2024 lehden tasoristeyspalsta puhuu raideleveys selvityksestä tarkentavana selvityksenä kun taas 2023 valmistunutta selvitystä kutsutaan alustavaksi. Tarkentavan pitäisi valmistua elokuussa 2025. "

Ja sitten suunnitelma.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #604 : Lokakuu 25, 2024, 15:15:15 »

Niin, Suomen kuuluu kehittää puolustusta. Mutta helposti tuhottava rautatieinfrastruktuuri ei siihen kuulu.

Eurooppa on muutenkin jo ihan persauki ja Suomi vielä pahemmin joten kyllä mä ennemmin laitan rahat tarpeellisiin asioihin kuin tälläiseen järjettömyyteen. Kohta ollaan muutenkin Kiinan taskussa. Siinä on Venäjäkin kalpea kun Kiina sen haluaa.

PS. Ettehän tilaile Temusta...
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 49


« Vastaus #605 : Lokakuu 25, 2024, 17:01:27 »

Kannattaa muuten pitää Deevereitä ajokuntoisina, meinaan jos menee jonkun mahdollisen riisin seurauksena sähköt poekki. Deeverit on luotettavia, varsinkin oikealla raideleveydellä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #606 : Lokakuu 26, 2024, 07:57:59 »


Liikenne12 suunnitelman toimenpide-esityksestä poimittua.

sivu 30/34

Vasta vuonna 2026 valtakunnallinen näkemys raideleveydestä sitä ennen TEN-T asetuksen selvitykset ja raideleveyden muutossuunnitelma.

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/e3a3ea38-1f01-425a-8e46-53763b6bbdbf/LIITE_20241011073011.PDF


* valtio_eurooppa.jpg (569.67 kilotavua, 1275x578 - tarkasteltu 98 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #607 : Lokakuu 28, 2024, 11:17:14 »


Länsirata Oy tarjoaa omistajilleen aineistoa päätöksenteon tueksi

"Länsirata Oy:n osakkaat solmivat kesällä 2024 esisopimuksen, jonka linjausten mukaisesti osakkaat ovat syksyn 2024 aikana neuvotelleet rakentamisvaiheen osakassopimuksesta. Jokainen osakas päättää osakassopimuksen hyväksymisestä oman päätöksentekoprosessinsa mukaisesti."

https://lansirata.fi/lansirata-oy-tarjoaa-omistajilleen-aineistoa-paatoksenteon-tueksi/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #608 : Lokakuu 30, 2024, 08:53:31 »

Nära och kära - Pohjoismainen liikenneinfra työlistan kärkeen

"Vanha toteamus siitä, että Suomi on jäätyvärantainen saari, ei vanhene koskaan. Kun sisäistämme tämän, ymmärrämme, että meidän on paitsi varmistettava jäänmurtokykymme osana kriittistä infraa, myös varauduttava siihen, että maaliikennejärjestelmämme toimii jos meriliikenne jostain syystä estyy. Meidän on silloinkin kyettävä siirtämään ihmisiä, tavaroita, apua ja kalustoa kotimaahamme ja täältä pois."

"Norjalaisten kanssa on keskityttävä maiden välisten maantieyhteyksien vahvistamiseen sekä Ruotsin halki Narvikin satamaan asti menevän Malmbanan välityskyvyn parantamiseen. Tässä meillä on mittavan, kolmen maan yhteisen infrahankkeen paikka. Ruotsin kanssa on keskityttävä paitsi Malmbanaan myös Suomen ja Ruotsin välisten siltojen vahvistamiseen sekä maanteiden kunnostamiseen 540 km pitkän rajan molemmin puolin. "

https://lvm.fi/-/nara-och-kara-pohjoismainen-liikenneinfra-tyolistan-karkeen
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #609 : Lokakuu 30, 2024, 12:54:47 »

Torniojoen nykyinen rautatiesilta vaikuttaa aika helposti tuhottavalta ja vaikeasti uudelleenrakennettavalta - miten tämä megariski voidaan tai pitäisi ratkaista?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #610 : Lokakuu 30, 2024, 15:03:50 »

Torniojoen nykyinen rautatiesilta vaikuttaa aika helposti tuhottavalta ja vaikeasti uudelleenrakennettavalta - miten tämä megariski voidaan tai pitäisi ratkaista?

Olen ehdottanut että Kolarinrata muutettaisiin eurooppalaiseksi ja sieltä uusi yhdysrata Kolarista Jällivaaraan. Josta pääsee Malmiradalle tai Inlands-radalle.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #611 : Marraskuu 08, 2024, 07:18:44 »


Suomi: Laurila–Torneå-rata on sähköistetty

"Suomen infrastruktuurin ylläpitäjän Väyläviraston vetämä Torneå & Haaparanta -hanke, joka koostuu Laurila-Torneå-Haaparannan rautatien sähköistämisestä, on täydessä vauhdissa ja kattaa koko osuuden Keminmaan Laurilasta Ruotsin Haaparannalle. Laurila–Torneå-osuuden sähköistys otetaan käyttöön lähiaikoina. Haaparannan puolella työ jatkuu vielä kilometrin verran."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20241106/16808/finland-jarnvagsstrackan-laurila-tornea-elektrifieras
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #612 : Marraskuu 08, 2024, 07:22:18 »


Junankulunvalvontajärjestelmä uudistetaan Suomessa – nykyisen ja uuden järjestelmän rinnakkaiselo onnistuu sovitustiedonsiirtomoduulilla STM:llä

"Euroopan unionin liikennepolitiikassa pyritään siirtymään yhteentoimivaan eurooppalaiseen junakulunvalvontajärjestelmään (European Train Control System, ETCS), jota kutsutaan luokan A järjestelmäksi. Kansalliset, keskenään epäyhteensopivat ratkaisut luokitellaan puolestaan luokan B järjestelmiksi. Siirtymistarve harmonisoituun eurooppalaiseen järjestelmään määriteltiin jo joulukuussa 1989, kun eurooppalaiset liikenneministerit kokoontuivat Berliinin muurin murtumisen jälkeen tavoittelemaan sujuvampaa rajat ylittävää rautatieliikennettä."

https://vayla.fi/-/junankulunvalvontajarjestelma-uudistetaan-suomessa-nykyisen-ja-uuden-jarjestelman-rinnakkaiselo-onnistuu-sovitustiedonsiirtomoduulilla-stm-lla
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #613 : Marraskuu 09, 2024, 14:46:57 »



Itäradan YVA ja yleisötilaisuudet

Tulevat tilaisuudet:

12.11. Kerava - Asukastilaisuus Keuda-talolla, osana Keravan kaupunginjohtajan asukasiltaa. Kahvitarjoilu 17.30 alkaen.
13.11. Etätilaisuus Teamsissa – klo 18. Linkki tilaisuuteen löytyy yhteysviranomaisen hankesivuilta: www.ymparisto.fi/itarata-yva.

https://www.ymparisto.fi/fi/osallistu-ja-vaikuta/ymparistovaikutusten-arviointi/itarata-vantaa-tuusula-kerava-sipoo-porvoo-loviisa-myrskyla-lapinjarvi-kouvola
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #614 : Marraskuu 10, 2024, 12:23:57 »

On tää kyllä hauskaa että Turun "tunnin rataa" vastustetaan joka suunnassa ja haukutaan Orpon sisäpolitiikaksi, mutta taas Itä-Suomeen suuntautuva täysin turha hanke tuntuu olevan myötätuulessa.

Ei tartte kuin ajella autolla jossain Kouvola-Lappeenranta -akselilla niin huomaa että siellä on tietkin paljon parempia kuin Satakunnassa tai Varsinais-Suomessa.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #615 : Marraskuu 10, 2024, 13:10:49 »

On tää kyllä hauskaa että Turun "tunnin rataa" vastustetaan joka suunnassa ja haukutaan Orpon sisäpolitiikaksi, mutta taas Itä-Suomeen suuntautuva täysin turha hanke tuntuu olevan myötätuulessa.


Niin, Turku on jonkun verran tärkeämpi kaupunki kuin Kouvola, Lappeenranta tai Imatra. Ja vaikka uutta rataa ei ihan tunnissa ajettaisi niin sillä on tietty ero kestääkö junamatka Helsingistä Turkuun 2 tuntia 5  minuuttia (uusin aikataulu 15.12.2024 alkaen) vai 1 tunti 20 minuuttia.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 336


« Vastaus #616 : Marraskuu 11, 2024, 04:39:49 »

Toisaalta edellinen Suomen iso ratahanke eli Kerava-Lahti jo nopeutti tuon idän suunnan liikennettä..
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #617 : Marraskuu 11, 2024, 09:30:59 »

On tää kyllä hauskaa että Turun "tunnin rataa" vastustetaan joka suunnassa ja haukutaan Orpon sisäpolitiikaksi, mutta taas Itä-Suomeen suuntautuva täysin turha hanke tuntuu olevan myötätuulessa.

Ei tartte kuin ajella autolla jossain Kouvola-Lappeenranta -akselilla niin huomaa että siellä on tietkin paljon parempia kuin Satakunnassa tai Varsinais-Suomessa.

Se on sitä satakuntalaista nöyryyttä. Eihän Raumallekaan kannata ajaa henkilöjunalla, vaikka on sähköistetty tie ja suurempi asukaspohja kuin vaikkapa Savonlinnassa.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #618 : Marraskuu 11, 2024, 14:34:25 »

Se on sitä satakuntalaista nöyryyttä. Eihän Raumallekaan kannata ajaa henkilöjunalla, vaikka on sähköistetty tie ja suurempi asukaspohja kuin vaikkapa Savonlinnassa.
Niin tai tuo Tornio johon on juuri valmistunut sähköistys ja matkustajalaituri. Puolet Rauman asukasluvusta.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #619 : Marraskuu 11, 2024, 15:41:45 »

Se on sitä satakuntalaista nöyryyttä. Eihän Raumallekaan kannata ajaa henkilöjunalla, vaikka on sähköistetty tie ja suurempi asukaspohja kuin vaikkapa Savonlinnassa.
Niin tai tuo Tornio johon on juuri valmistunut sähköistys ja matkustajalaituri. Puolet Rauman asukasluvusta.

Uudenkaupungin rata kannattaisi jatkaa Raumalle, niin silloin viimeistään alkavat matkustajajunat kulkea sinne.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #620 : Marraskuu 12, 2024, 06:48:14 »


Inlandsbanan lähettää RFI:n - toivoen vaihtoehtoista taloudellista tukea

"Inlandsbanan AB ottaa tärkeän askeleen kohti kestävää tulevaisuutta kutsumalla Request for Information (RFI) Moran ja Gällivaren välisen rautatien täydelliseen parantamiseen vaihtoehtoisen rahoituksen avulla. Hallituksen uusi infrastruktuurilaki, joka keskittyy vaihtoehtoiseen rahoitukseen, antaa tälle aloitteelle vahvan pohjan."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20241111/16821/inlandsbanan-skickar-ut-rfi-hoppas-pa-alternativt-finansiellt-stod
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #621 : Marraskuu 22, 2024, 07:41:28 »


Länsiradan suunnitteluvaihe työllistänyt satoja asiantuntijoita ja tuonut arvokasta tietoa koko infra-alalle

"Uusien ratojen rakentamisessa Suomen ratalaki edellyttää kahden erilaisen suunnitelman tekemistä: yleissuunnitelman ja ratasuunnitelman. Vaikka ratalain termit ovatkin kuivahkoa lakikieltä, on perusidea yksinkertainen. Suunnitelmat tarkentuvat koko ajan, edetään yleisestä kohti yksityiskohtia.

Yleissuunnitelma määrittää missä tuleva ratayhteys sijaitsee, siinä määritellään radan tilantarve ja sen suhde ympäröivään maankäyttöön. Ratasuunnitelmassa puolestaan esitetään radan linjaus niin tarkasti, että se on merkittävissä maastoon."

https://lansirata.fi/lansiradan-suunnitteluvaihe-tyollistanyt-satoja-asiantuntijoita-ja-tuonut-arvokasta-tietoa-koko-infra-alalle/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #622 : Marraskuu 22, 2024, 07:43:20 »


Itärata Oy:ltä lausunto itäisen Suomen kehittämisohjelmasta

"Lausunnossaan yhtiö painottaa, että Itäradan toteuttaminen on avainasemassa, kun pyritään vahvistamaan Itä-Suomen elinvoimaa, edistämään työvoiman liikkuvuutta, houkuttelemaan investointeja ja kehittämään kestävää matkailua. Nopea ja sujuva raideyhteys Itä-Suomen ja pääkaupunkiseudun välillä ei ainoastaan tukisi talouskasvua, vaan myös lisäisi Suomen huoltovarmuutta ja turvallisuutta muuttuneessa maailmanpoliittisessa tilanteessa."

https://www.itarata.fi/itarata-oylta-lausunto-itaisen-suomen-kehittamisohjelmasta/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #623 : Marraskuu 22, 2024, 07:54:03 »


Hallitus esittää täydennyksiä vuoden 2025 määrärahoihin ja edistää liikennehankkeita yli miljardilla eurolla

"Hallitus esittää Länsiradan rakentamisvaiheen kustannuksiin ehdollista 400 miljoonan euron valtuutta ja 10,55 miljoonan euron määrärahaa vuodelle 2025. Valtion osuuden käytön ehtona on, että osakassopimus saadaan allekirjoitettua ja osakkaina olevat kunnat ja kaupungit sekä muut mahdolliset hyötyvät julkisyhteisöt sitoutuvat maksamaan rakentamisen kokonaiskustannuksista vähintään 400 miljoonaa euroa. "

"Rautatieliikenteen kulunvalvontajärjestelmän modernisointi ja peruskorjaus on Suomen rautateille välttämätön korvaus- ja turvallisuusinvestointi. Hankkeessa uudistetaan koko Suomen rataverkon turvalaitteet ja junien kulunvalvontajärjestelmää, jotka ovat tulleet käyttöikänsä päähän. Digirata-hanketta on valmisteltu vuodesta 2019 lähtien laajassa yhteistyössä koko Suomen rautatiesektorin kanssa. Digirata sisältyy toimenpiteenä valtakunnalliseen Liikenne 12 -suunnitelmaan."

"MAL-sopimuksiin perustuvan määrärahan käytön edellytyksenä on, että Helsingin, Tampereen, Lahden, Jyväskylän, Kuopion ja Oulun seudun kunnat sitoutuvat MAL-sopimuksen 2024—2035 tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja niiden rahoitukseen siten kuin ne on vahvistettu neuvottelutuloksessa 23.9.2024."

https://lvm.fi/-/hallitus-esittaa-taydennyksia-vuoden-2025-maararahoihin-ja-edistaa-liikennehankkeita-yli-miljardilla-eurolla
tallennettu
Sivuja: 1 ... 23 24 [25] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina