Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 27 28 [29] 30 31 32 | Siirry alas Tulostusversio
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 810


« Vastaus #700 : Helmikuu 16, 2025, 11:44:46 »

Toivon että kesäksi valmistuvaksi kerrottu selvitys Merenkurkun kiinteästä yhteydestä tyrmää sen yksikäsitteisen selkeästi  (kun puhutaan kuluvasta vuosisadasta).
Se ei ole vastaus eikä edes osaratkaisu liikennetarpeisiimme Keski-Eurooppaan.
Se ei myöskään paljonkaan hyödytä osaratkaisuna yhteyksiämme Atlantille.

Kaikkien suomalaisten olisi jo korkea aika ymmärtää ratkaisu, jota EU ja Nato, käytännössä meille keskeiset maat (kuten Viro, Latvia, Liettua Puola, Saksa, Hollanti) katsovat perustelluksi - JA JOTA NE OVAT VALMIITA TUKEMAAN MILJARDEILLA EUROILLA.
Selkeyden vuoksi muistutan, että raideleveyksien laajamittainen kavennus ei ole järjellistä toimintaa ennen kuin meille tulee kiinteä 1435 mm:n raideyhteys Keski-Eurlooppaan Tallinnan tunnelin myötä.




« Viimeksi muokattu: Helmikuu 16, 2025, 12:00:27 kirjoittanut Erkki Nuutio » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #701 : Helmikuu 16, 2025, 12:00:50 »

Toivon että kesäksi valmistuvaksi kerrottu selvitys Merenkurkun kiinteästä yhteydestä tyrmää sen yksikäsitteisen selkeästi  (kun puhutaan kuluvasta vuosisadasta).
Se ei ole vastaus eikä edes osaratkaisu liikennetarpeisiimme Keski-Eurooppaan.
Se ei myöskään paljonkaan hyödytä osaratkaisuna yhteyksiämme Atlantille.

Kaikkien suomalaisten olisi jo korkea aika ymmärtää ratkaisu jota EU ja Nato, käytännössä meille keskeiset maat (kuten Viro, Latvia, Liettua Puola, Saksa, Hollanti) katsovat perustelluksi - JA JOTA NE OVAT VALMIITA TUKEMAAN MILJARDEILLA EUROILLA.

Suomi on päätynyt länteen ja läntiset yhteydet ovat yhä tärkeämpiä ja yhteys Ruotsiin ja Tallinnaan standardi rautateillä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #702 : Helmikuu 17, 2025, 11:03:19 »

Kunnille ja alueille toimivalta järjestää henkilöjunaliikennettä(esitys)

"Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan muutoksia liikenteen palveluista annettuun lakiin. Muutoksilla on tarkoitus mahdollistaa kunnille, kuntayhtymille ja alueille henkilöjunaliikenteen järjestäminen alueillaan. Lisäksi esityksellä selkeytettäisiin Euroopan unionin jäsenvaltioiden rajat ylittävien palveluvelvoitteiden asettamista. Siten esimerkiksi rajat ylittävä julkisesti tuettu henkilöjunaliikenne Suomesta Haaparannalle olisi mahdollista."

https://lvm.fi/-/lausuntokierros-kunnille-ja-alueille-toimivalta-jarjestaa-henkilojunaliikennetta Virnistää
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #703 : Helmikuu 19, 2025, 15:14:09 »


Länsiradan suunnitteluhanke etenee uusilla projekteilla

"Länsiradan suunnitteluhanke on edennyt aikataulussaan ja saavuttanut merkittäviä virstanpylväitä vuosien 2024 ja 2025 aikana. Vuonna 2024 kaikki ratasuunnitelmat saatiin teknisin osin valmiiksi ja vuoden 2025 alussa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin hyväksymä Salon ja Hajalan välinen ratasuunnitelma saavutti lainvoiman"

https://lansirata.fi/lansiradan-suunnitteluhanke-etenee-uusilla-projekteilla/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #704 : Helmikuu 19, 2025, 18:36:37 »

Suomen varauduttava jättiurakkaan – Itämeren turvallisuusuhat edellyttävät uusia liikenneyh­teyksiä länteen ja maailmalle

"Yllä mainituilla selvityksillä tulee tähdätä siihen, että Suomi löytäisi kestäviä ratkaisuja isoon haavoittuvuuteensa: olemme logistinen pussinperä, jonka ulkomaankauppa perustuu nyt 95-prosenttisesti Itämeren merikuljetuksiin. Myös kotimarkkinayrityksillä on vahva riippuvuus Itämeren reiteistä ja lentoyhteyksistä.

Erityistä mielenkiintoa kohdistuu kiinteiden Itämeri-yhteyksien selvitykseen. Hallituksen tulee pureutua kolmeen uuteen vaihtoehtoiseen yhteysväliin: Helsinki–Tukholma (silta/ tunneli), Vaasa–Uumaja (silta/tunneli) ja Helsinki–Tallinna (tunneli). Näiden osalta on selvitettävä myös kumppanuusmahdollisuudet Pohjoismaiden ja Baltian kanssa sekä huomioitava EU:n tahtotila pääkaupunkien yhdistämisestä suurnopeusjunillla."

https://ek.fi/ajankohtaista/tiedotteet/suomen-varauduttava-jattiurakkaan-itameren-turvallisuusuhat-edellyttavat-uusia-liikenneyhteyksia-lanteen-ja-maailmalle/

raportti https://ek.fi/wp-content/uploads/2025/02/Suomen-kansainvaliset-yhteydet.pdf

Yritykset haluavat pysyvän sillan tai tunneliyhteyden Tukholman ja Turun välille

"Uuden turvallisuuspoliittisen tilanteen valossa Suomen elinkeinoelämä haluaa vahvistaa maan yhteyksiä Eurooppaan. Ehdotusten joukossa on selvitys Tukholman ja Turun välisestä pysyvästä silta- tai tunneliyhteydestä. Siinä tapauksessa Ruotsin ja EU:n olisi osallistuttava hankkeen rahoitukseen.

Näin suuri hanke vaatisi yhteistyökumppaneita sekä EU:n ja Ruotsin yhteisrahoitusta, sanoo Varsinais-Suomen aluejohtaja Jyri Arponen Ylelle.

– Se ei olisi suomalainen hanke, vaan eurooppalainen ja pohjoismainen hanke."

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/naringslivet-vill-se-en-fast-bro-eller-tunnelforbindelse-mellan-stockholm-och-abo

tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 810


« Vastaus #705 : Helmikuu 19, 2025, 20:02:33 »

Tuollainen ei todellakaan ole suomalainen hanke-ehdotus, vaan hölmö turkulainen ehdotus.  
Se ylittää hölmöydessään sekä teknillisessä ja liikenteellisessä mielessä tavanomaiset hölmöyden rajat.
Epäilemättä 98% turkulaisistakin asian ymmärtää.

Tosi hölmö sikariporras on Turun yrityksillä, jos se kuvittelee Ruotsin edes suostuvan luovuttamaan vähiä käyttökelpoisia rantojaan utopiaan, puhumattakaan että utopiaa tippaakaan rahoittaisi.

Ja kuten on toistuvasti tuotu esille, on Tukholman alue liikenteellisesti sumppu.

Ruotsi (Tukholman seutu) teki juuri äsken moottoritien Tuholmasta Norrtälje/Kapellskäriin ja sekin on aliliikennöity.
Samoin Ruotsi teki Kapellskäriin hyvin mittavat ja kalliit satama- ja infrajärjestelyt, jotka nekin ovat alikäytössä.

Samalla tämä hölmö ehdotus on käsittämätön EU:lle, joka parhaillaan rahoittaa RailBaltikaa - huomattavalta osin Suomen todellisia tarpeita varten.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #706 : Helmikuu 20, 2025, 08:40:32 »

Tuollainen ei todellakaan ole suomalainen hanke-ehdotus, vaan hölmö turkulainen ehdotus.  
Se ylittää hölmöydessään sekä teknillisessä ja liikenteellisessä mielessä tavanomaiset hölmöyden rajat.
Epäilemättä 98% turkulaisistakin asian ymmärtää.

Tosi hölmö sikariporras on Turun yrityksillä, jos se kuvittelee Ruotsin edes suostuvan luovuttamaan vähiä käyttökelpoisia rantojaan utopiaan, puhumattakaan että utopiaa tippaakaan rahoittaisi.

Ja kuten on toistuvasti tuotu esille, on Tukholman alue liikenteellisesti sumppu.

Ruotsi (Tukholman seutu) teki juuri äsken moottoritien Tuholmasta Norrtälje/Kapellskäriin ja sekin on aliliikennöity.
Samoin Ruotsi teki Kapellskäriin hyvin mittavat ja kalliit satama- ja infrajärjestelyt, jotka nekin ovat alikäytössä.

Samalla tämä hölmö ehdotus on käsittämätön EU:lle, joka parhaillaan rahoittaa RailBaltikaa - huomattavalta osin Suomen todellisia tarpeita varten.

Suomalainen elinkeinoelämä haluaa selvittää rautatieyhteyttä Ruotsin ja Suomen välillä Ahvenanmaan kautta

"Uudessa raportissa esitetty ehdotus sisältää tunneleiden ja siltojen yhdistelmän maiden välistä rautatieliikennettä varten. Raporttia tukevat Yrittäjien keskusliitto, työnantajajärjestö Palta ja Byggbranschen. Elinkeinoelämän ry:n toimitusjohtaja Jyri Häkämiehen mukaan hanke on laaja, eikä sitä ole vielä laajemmin tutkittu. Hän uskoo, että tutkinta on välttämätön ensimmäinen askel arvioitaessa toteutettavuutta."

jo toinen kannanotto lännestä.

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250219/17167/finska-naringslivet-vill-utreda-jarnvagsforbindelse-mellan-sverige-och-finland-aland
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #707 : Helmikuu 20, 2025, 09:00:22 »


Tornio on valmis rahoittamaan henkilöjunaliikennettä Suomesta Ruotsiin

"Tornion kaupunki osallistuu Suomesta Ruotsiin kulkevan henkilöjunayhteyden rahoittamiseen. Tornion kaupunginhallitus valtuutti tiistaina kaupunginjohtaja Jukka Kujalan ja kehitysjohtaja Sampo Kangastalon neuvottelemaan asiasta.

– Meillä on nyt väljä lupaus neuvotella asiasta, joten katsotaan mihin summaan päädytään, luonnehtii Jukka Kujala.

Tornion kaupunki edellyttää, että pääosa kansainvälisen matkustajaliikenteen rahoituksesta tulee valtiolta, mutta omien kukkaronnyörien avaamisen toivotaan vaikuttavan myönteisesti asiasta päättävään liikenne- ja viestintäministeriöön."

https://yle.fi/a/74-20144535
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1059


« Vastaus #708 : Helmikuu 20, 2025, 12:46:44 »


Tornio on valmis rahoittamaan henkilöjunaliikennettä Suomesta Ruotsiin

"Tornion kaupunki osallistuu Suomesta Ruotsiin kulkevan henkilöjunayhteyden rahoittamiseen. Tornion kaupunginhallitus valtuutti tiistaina kaupunginjohtaja Jukka Kujalan ja kehitysjohtaja Sampo Kangastalon neuvottelemaan asiasta.

– Meillä on nyt väljä lupaus neuvotella asiasta, joten katsotaan mihin summaan päädytään, luonnehtii Jukka Kujala.

Tornion kaupunki edellyttää, että pääosa kansainvälisen matkustajaliikenteen rahoituksesta tulee valtiolta, mutta omien kukkaronnyörien avaamisen toivotaan vaikuttavan myönteisesti asiasta päättävään liikenne- ja viestintäministeriöön."

https://yle.fi/a/74-20144535

Hyvä että tätä nyt pidetään esillä. Itselläni on vaikea uskoa että nykyinen rautateihin penseästi suhtautuva  hallitus antaisi määrärahoja liikenteen aloittamiseen mutta jos on muita osapuolia rahoittamassa niin on aina jotain toivoa.
Eikä junaa tarvitse IC-standardin kalustolla ajaa, Ouluunhan on sijoitettu Eil-vaunuja jotka soveltuisivat tämäntyyppiseen liikenteeseen ihan hyvin.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 301


« Vastaus #709 : Helmikuu 20, 2025, 15:08:50 »

Vaikka Suomi nyt yhden trollin mielestä on "yhtäkkiä" päätynyt länteen (oikeasti Suomi on ollut länsimaa jo N-Liiton hajoamisesta) niin en mä kyllä ymmärrä miksi tässä taloustilanteessa pitäisi sekopäänä kylvää rahaa järjettömiin hankkeisiin. Katsotaan nyt rauhassa tuota Lapin yhteyttä, muuttuuko edes sen käyttö (tuskin, ihan kuollut tuo Tornion ja Haaparannan väli on ollut jo iät ja ajat).

Ja sitten kun saadaan aikojen päästä Suomen raiteet kavennettua EK alkaa vaatia yhteyksien parantamista itään, koska kauppa sinne jatkuu. Vaikka voi kyllä olla että Jenkit ja sen jälkeen loppu-Eurooppa vie nuokin kaupat jästipäiden Suomalaisten edestä. Itse tuskin olen sitä nauramassa eikä varmaan puolet muistakaan käyttäjistä.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 355


« Vastaus #710 : Helmikuu 21, 2025, 01:37:10 »


Tornio on valmis rahoittamaan henkilöjunaliikennettä Suomesta Ruotsiin

"Tornion kaupunki osallistuu Suomesta Ruotsiin kulkevan henkilöjunayhteyden rahoittamiseen. Tornion kaupunginhallitus valtuutti tiistaina kaupunginjohtaja Jukka Kujalan ja kehitysjohtaja Sampo Kangastalon neuvottelemaan asiasta.

– Meillä on nyt väljä lupaus neuvotella asiasta, joten katsotaan mihin summaan päädytään, luonnehtii Jukka Kujala.

Tornion kaupunki edellyttää, että pääosa kansainvälisen matkustajaliikenteen rahoituksesta tulee valtiolta, mutta omien kukkaronnyörien avaamisen toivotaan vaikuttavan myönteisesti asiasta päättävään liikenne- ja viestintäministeriöön."

https://yle.fi/a/74-20144535

Hyvä että tätä nyt pidetään esillä. Itselläni on vaikea uskoa että nykyinen rautateihin penseästi suhtautuva  hallitus antaisi määrärahoja liikenteen aloittamiseen mutta jos on muita osapuolia rahoittamassa niin on aina jotain toivoa.
Eikä junaa tarvitse IC-standardin kalustolla ajaa, Ouluunhan on sijoitettu Eil-vaunuja jotka soveltuisivat tämäntyyppiseen liikenteeseen ihan hyvin.

Tai vaikka Suomen lähijunien Sm2:lla, jotka vihdoin remontoitaisiin. Mutta kai tuo pitää vääntää nykyiseen ostoliikennesopimukseen tai kilpailuttaa mallilla ja sopimuksilla ettei muulla kuin VR:llä mahdollisuuksia.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1059


« Vastaus #711 : Helmikuu 21, 2025, 12:06:36 »


Tornio on valmis rahoittamaan henkilöjunaliikennettä Suomesta Ruotsiin

"Tornion kaupunki osallistuu Suomesta Ruotsiin kulkevan henkilöjunayhteyden rahoittamiseen. Tornion kaupunginhallitus valtuutti tiistaina kaupunginjohtaja Jukka Kujalan ja kehitysjohtaja Sampo Kangastalon neuvottelemaan asiasta.

– Meillä on nyt väljä lupaus neuvotella asiasta, joten katsotaan mihin summaan päädytään, luonnehtii Jukka Kujala.

Tornion kaupunki edellyttää, että pääosa kansainvälisen matkustajaliikenteen rahoituksesta tulee valtiolta, mutta omien kukkaronnyörien avaamisen toivotaan vaikuttavan myönteisesti asiasta päättävään liikenne- ja viestintäministeriöön."

https://yle.fi/a/74-20144535

Hyvä että tätä nyt pidetään esillä. Itselläni on vaikea uskoa että nykyinen rautateihin penseästi suhtautuva  hallitus antaisi määrärahoja liikenteen aloittamiseen mutta jos on muita osapuolia rahoittamassa niin on aina jotain toivoa.
Eikä junaa tarvitse IC-standardin kalustolla ajaa, Ouluunhan on sijoitettu Eil-vaunuja jotka soveltuisivat tämäntyyppiseen liikenteeseen ihan hyvin.

Tai vaikka Suomen lähijunien Sm2:lla, jotka vihdoin remontoitaisiin. Mutta kai tuo pitää vääntää nykyiseen ostoliikennesopimukseen tai kilpailuttaa mallilla ja sopimuksilla ettei muulla kuin VR:llä mahdollisuuksia.

Voikohan noilla Sm2:illa ajaa vaikka niitä ei remontoitaisi täysin? Suomen Lähijunilla on 11 kpl joten luulisi jonkun niistä olevan ajokunnossa? Matka Oulusta Haaparantaan on n 130 km joka vastaa Helsinki-Kouvola, ja jos lähijunakalustolla on voitu sinne ajaa niin pitäisi kelvata.

Jos halutaan että liikenne alkaisi vaikka ensi vuonna niin ei voi odottaa 5 vuotta täyssaneerauksen valmistumista vaan pitää käyttää saatavilla olevia junia. Ja oltava organisaatio joka pyörittää liikennettä ja huoltaa junia.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #712 : Helmikuu 21, 2025, 13:05:51 »


Suomen kasvukäytävä Brysselissä - saavutettavuus ja kilpailukyky keskiössä

"Ensimmäisenä päivänä keskusteltiin Euroopan parlamentin jäsenten Eero Heinäluoman, Maria Guzeninan, Elsi Kataisen sekä Sirpa Pietikäisen erityisavustaja Saara Matteron kanssa Suomen liikenteen saavutettavuuden tärkeydestä. Pekka Toverin kanssa puolestaan keskityttiin erityisesti huoltovarmuuden kasvavaan merkitykseen. Keskusteluissa nousi esiin Suomen vahvuudet EU-tasolla sekä tarve tuoda ne aktiivisemmin esille.

Toisena päivänä tapaamiset jatkuivat muun muassa Helsingin, Pirkanmaan ja Hämeen EU Officen, sekä Euroopan parlamentin jäsenen Salla Auran erityisavustajan Jarkko Nissisen kanssa. Pääaiheina olivat Suomen raideleveyden kysymykset, saavutettavuus ja kilpailukyky. Keskusteluissa vahvistui Suomen kasvukäytävän rooli Euroopan liikenneverkoston kannalta sekä sen merkitys EU:n turvallisuus- ja huoltovarmuusstrategioille.

Pääradan parantaminen ja logistiikan uusien palveluiden kehittäminen kytkeytyy EU:n kuumiin teemoihin turvallisuuteen, huoltovarmuuteen ja kilpailukyvyn parantamiseen. Yhteydet Europpaan tulee saada sujuviksi, eikä Helsinki-Tallinna-tunnelin kaltaiset jättihankkeetkaan ole liioittelua, paremminkin päinvastoin.”"

https://www.suomenkasvukaytava.fi/ajankohtaista/node/suomen-kasvukaytava-brysselissa-saavutettavuus-ja-kilpailukyky-keskiossa
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #713 : Helmikuu 23, 2025, 10:14:03 »


Helsinki ei aio rahoittaa länsirataa – kaupunki priorisoi Turun sijasta Tampereen suuntaa

"Pääministeri linjasi viime elokuussa, että kuluvalla hallituskaudella länsiradasta rakennetaan vain radan molemmat päät. Oikorata Lohjalta Saloon jää tuleville hallituksille."

https://yle.fi/a/74-20145305
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1059


« Vastaus #714 : Helmikuu 23, 2025, 12:21:38 »


Helsinki ei aio rahoittaa länsirataa – kaupunki priorisoi Turun sijasta Tampereen suuntaa

"Pääministeri linjasi viime elokuussa, että kuluvalla hallituskaudella länsiradasta rakennetaan vain radan molemmat päät. Oikorata Lohjalta Saloon jää tuleville hallituksille."

https://yle.fi/a/74-20145305

Tuota en ymmärrä ollenkaan miksi Helsinki ei halua rahoittaa länsirataa. Kyllä helsinkiläisiä matkustaa joka päivä paljon Turkuun, näkyyhän se junissa ja moottoritien automärässä.

Tampereelle on ihan riittävän nopeat yhteydet, 1,5 tuntia, kun se on Turkuun yli 2 tuntia.

Lentoradasta ei Helsinki hyödy juuri ollenkaan koska lähijunia ei sille tule. Ennemmin kannattaisi saada aikaan se Pisara-rata joka hyllytettiin ja tekisi lähijunista käytännössä kantakaupungin toisen metrolinjan.


tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #715 : Helmikuu 23, 2025, 18:00:38 »


Yhdysvallat ja Britannia ryhtyvät toimiin Venäjän alumiinin, kuparin ja nikkelin torjumiseksi

On vain ajan kysymys siihen kun EU tekee saman päätöksen.

"Washington ja Lontoo kielsivät perjantaina metallipörssejä ottamasta vastaan ​​uutta Venäjän tuottamaa alumiinia, kuparia ja nikkeliä ja kielsivät metallien tuonnin Yhdysvaltoihin ja Britanniaan.

Toimenpiteen tarkoituksena on häiritä Venäjän vientituloja Moskovan jatkuvan hyökkäyksen aikana Ukrainaan, joka on tappanut tai haavoittunut kymmeniä tuhansia ja tehnyt kaupungit raunioiksi. Venäjä on merkittävä alumiinin, kuparin ja nikkelin tuottaja."

https://www.reuters.com/world/us/us-takes-action-targeting-russian-aluminum-copper-nickel-2024-04-12/

Nyt EU on kieltänyt 16:ssa pakotepaketissa alumiinikaupan Venäjältä

"EU-lähettiläät sopivat keskiviikkona 16. pakotepaketista Venäjää vastaan ​​sen täysimittaisen hyökkäyksen vuoksi Ukrainaan. Blokin ulkoministerien odotetaan hyväksyvän paketin maanantaina sodan kolmannen vuosipäivän kunniaksi.
Euroopan unionin diplomaatit sanoivat, että paketti sisältää rajoituksia venäläisille pankeille, toimenpiteitä G7-maiden öljyn hintakaton vahvistamiseksi, Venäjän alumiinin tuontikiellon ja uusia vientikieltoja."

https://www.reuters.com/world/europe/eus-16th-package-sanctions-targets-aluminium-shadow-fleet-2025-02-19/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #716 : Helmikuu 27, 2025, 08:39:57 »


Länsirata kiinnosti Rata2025 –messuilla

"Rata-tapahtumia on järjestetty jo jo 25 vuotta ja tänä vuonna alan ammattilaiset kokoontuivat Tampe-taloon 11.2. – 12.2.2025. Tapahtumassa juhlistettiin rautatieliikenteen 200-vuotista historiaa, katse tiukasti tulevaisuudessa. Länsiradan piste pysyi vilkkaana koko tapahtuman ajan."

https://lansirata.fi/lansirata-kiinnosti-rata2025-messuilla/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #717 : Maaliskuu 01, 2025, 08:36:42 »


Raidereformi ennakoi muutoksia henkilöjunaliikenteeseen Tampereen seudulla

"Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on julkaissut selvityksen “Henkilöliikenteen raidemarkkinat ja palvelut Suomessa 2030-luvulla”.  Selvityksen tarkoituksena on lisätä valtioneuvoston tietopohjaa suunniteltaessa henkilöjunaliikenteen järjestämistä 2030-luvulla.

Selvityksessä käsitellään pääministeri Orpon hallitusohjelmassa mainitun raidereformin toimeenpanoa. Raidereformin tavoitteena on kilpailuttaa valtion tilaama ja julkisesti tuettu ostoliikenne ensi kertaa Suomen historiassa.

Tampereen kaupunkiseudun seutuhallitus käsitteli 25.2.2025 kokouksessaan Traficomin selvitystä. Seutuhallitus totesi, että selvitys sisältää epäkohtia, jotka eivät tue Tampereen kaupunkiseudun tavoitteita lähijunaliikenteen lisäämiseksi. Seutuhallitus päätti valmistella edunvalvonnallisen kannanoton selvityksestä.

”Seutuhallitus oli huolissaan muun muassa uudistuksen arvioiduista kustannuksista ja uhasta lisäkustannusten vyöryttämisestä kunnille”, toteaa seutujohtaja Päivi Nurminen."

https://tampereenseutu.fi/2025/02/raidereformi-ennakoi-muutoksia-henkilojunaliikenteeseen-tampereen-seudulla/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #718 : Maaliskuu 04, 2025, 12:48:41 »


Suomalaiset vahvasti uuden, matkustamista helpottavan Lentoradan puolella

"Tutkimme Lentorata-hankkeen tunnettuutta ja suomalaisten mielenkiintoa hanketta kohtaan vuoden 2024 lopussa*. Tulokset kertovat kiistattomasti yleisön olevan uuden ratahankkeen puolella. Suomalaisista 88 prosenttia kokee Lentoradan hyödyttävän koko yhteiskuntaa ja peräti 93 prosenttia löytää ainakin yhden syyn matkustaa junalla lentoasemalle.

Lentorata Oy:n tehtävänä on suunnitella Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle kulkeva uusi ratayhteys, Lentorata, rakentamisvalmiuteen saakka. Radalta on yhteydet sekä pääradalle pohjoiseen että Lahden oikoradalle. Toteutuessaan Lentorata palvelee koko Suomen yhteyksiä niin Suomen sisäisesti kuin Suomen ulkopuolelle."

https://lentorata.fi/suomalaiset-vahvasti-uuden-matkustamista-helpottavan-lentoradan-puolella/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #719 : Maaliskuu 06, 2025, 18:34:28 »


Valtion väyläverkon kehittäminen kuuluu valtion vastuulle, ei suurille kaupunkiseuduille

"Tampereen kaupunkiseutu muistuttaa lausunnossaan, että ostoliikenteeseen osoitettu 34,9 miljoonan varaus on täysin riittämätön hallitusohjelmassa asetettuun tavoitteeseen mm. lähijunaliikenteen lisäämisestä, vaikka kuntien maksuosuutta ostoliikenteen kustannuksista lisättäisiinkin. Tampereen kaupunkiseudun alueella on merkittävä potentiaali lähijunaliikenteen kehittämisessä jo nykytilassa raitiotien laajentumisesta huolimatta. Tampereen kaupunkiseudulla on vahva tahtotila ja selkeät tavoitteet seudullisen lähijunaliikenteen kehittämiseen."

https://tampereenseutu.fi/2025/03/valtion-vaylaverkon-kehittaminen-kuuluu-valtion-vastuulle-ei-suurille-kaupunkiseuduille/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #720 : Maaliskuu 07, 2025, 09:01:50 »

Puolustusvoimien lausunnon osa Liikenne12 suunnitelmaan

"Puolustusvoimat on perustellut erityisesti Pohjois-Suomessa sotilaallisen liikkuvuuden näkökulmasta raideleveyden muutostarpeita. Käynnissä olevan selvityksen tulokset eivät ole vielä käytössä. Toivottavasti kuitenkin suunnitelmakaudella voidaan käynnistää eurooppalaisen standardin mukaisen raideleveyden mukaisen radan välttämättömimpien osuuksien rakentaminen. Ymmärrettävästi tällaiset hankkeet ovat mittaluokaltaan erittäin merkittäviä ja niiden toteuttaminen vaatii rahoituksen osalta erillispäätöksiä. Puolustusvoimat sitoutuu omalta osaltaan panostamaan eri rahoitustukijärjestelyihin liittyviin hakemusvalmisteluihin täysipainoisesti ja tukee näistä saatavien hyötyjen maksimoimisyrityksiä. "

https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/343ae51d-7444-4c97-ab0f-21d4ee74ed10/LAUSUNTO_20250219120344.PDF
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2025, 06:59:27 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 301


« Vastaus #721 : Maaliskuu 07, 2025, 17:26:32 »

Vähän turhaa puhua mistään raideleveyden muuttamisista jos kyse on puolustusvoimille rakennettavista yhdysradoista Ruotsiin. Eikä niistä oikein tarttis puhua "Valtion rataverkon" allakaan jos kyse on yksityisraiteista, vaikka toki "valtiolle" niitä rakennetaankin jos rakennetaan. Eihän niille muuta käyttöä ole. Saas nyt sitten nähdä mistä noiden rahoitus tehdään. Rakentamisen lisäksi kun noita täytyy ylläpitää. Voisin kuvitella että ainakin Vuokatti-Pitkämäki ja Viinijärvi-Ruokosuo jätetään vastaavasti tarpeettomina vaille kunnossapitoa.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #722 : Maaliskuu 07, 2025, 17:43:13 »

Vähän turhaa puhua mistään raideleveyden muuttamisista jos kyse on puolustusvoimille rakennettavista yhdysradoista Ruotsiin. Eikä niistä oikein tarttis puhua "Valtion rataverkon" allakaan jos kyse on yksityisraiteista, vaikka toki "valtiolle" niitä rakennetaankin jos rakennetaan. Eihän niille muuta käyttöä ole. Saas nyt sitten nähdä mistä noiden rahoitus tehdään. Rakentamisen lisäksi kun noita täytyy ylläpitää. Voisin kuvitella että ainakin Vuokatti-Pitkämäki ja Viinijärvi-Ruokosuo jätetään vastaavasti tarpeettomina vaille kunnossapitoa.

Tämä ketju on vain kerätty eri paikoista miten Suomen siirtymisestä Venäjän rataverkoista Eurooppalaiseen verkkoon kuten LVM:n edellisessä raportissa kertoivat kohdassa A Kokonaiskuva Suomen raideliikenteestä :Missä olemme ja mihin haluamme mennä  

https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=10811.msg112724#msg112724
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2025, 17:57:32 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 421


« Vastaus #723 : Maaliskuu 08, 2025, 12:43:47 »

Tänä päivänä vuonna 1971:

Tampereen - Parkanon - Seinäjoen uusi rata vihittiin.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 810


« Vastaus #724 : Maaliskuu 08, 2025, 13:07:11 »

Lisäyksenä onnettomaan linjaukseen päätynyttä Tornion ja Haaparannan yhdysrataa koskeneeseen kommenttiini tässä sanomaketjussa 22.5.24 klo 14.32 viittaan Uuden Suomettaren 21.4.1915  s.7  uutiseen Ruotsin ja Venäjän välinen yhdysliikenne : https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1197820?page=7 .

Taustatiedoksi oudommille todettakoon, että Uusi Suometar oli vanhasuomalainen, Venäjään myötäilevästi suhtautunut lehti - myötäily oli tosin tuolloin valtaosin jo päättynyt (oli todettu hyödyttömäksi tänä sortovuosien synkkänä aikana).
Keisari-Venäjä oli vielä voimiensa tunnossa ja maatamme hallitsi Sapeli-senaatti kenraalikuvernööri Seynin johdolla.

Suomen, suomalaisten ja etenkin torniolaisten nöyryyttävää kohtelua (Venäjän ja Ruotsin taholta) yhdysradan linjausjuhlissa viittauksessani 22.5.24 muistellut tunnettu naiskansanedustaja, tohtori Tekla Hultin oli puolestaan nuorsuomalainen aktivisti
tallennettu
Sivuja: 1 ... 27 28 [29] 30 31 32 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina