Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1623
|
« Vastaus #725 : Helmikuu 23, 2025, 17:00:38 » |
|
Yhdysvallat ja Britannia ryhtyvät toimiin Venäjän alumiinin, kuparin ja nikkelin torjumiseksiOn vain ajan kysymys siihen kun EU tekee saman päätöksen. "Washington ja Lontoo kielsivät perjantaina metallipörssejä ottamasta vastaan uutta Venäjän tuottamaa alumiinia, kuparia ja nikkeliä ja kielsivät metallien tuonnin Yhdysvaltoihin ja Britanniaan. Toimenpiteen tarkoituksena on häiritä Venäjän vientituloja Moskovan jatkuvan hyökkäyksen aikana Ukrainaan, joka on tappanut tai haavoittunut kymmeniä tuhansia ja tehnyt kaupungit raunioiksi. Venäjä on merkittävä alumiinin, kuparin ja nikkelin tuottaja." https://www.reuters.com/world/us/us-takes-action-targeting-russian-aluminum-copper-nickel-2024-04-12/ Nyt EU on kieltänyt 16:ssa pakotepaketissa alumiinikaupan Venäjältä "EU-lähettiläät sopivat keskiviikkona 16. pakotepaketista Venäjää vastaan sen täysimittaisen hyökkäyksen vuoksi Ukrainaan. Blokin ulkoministerien odotetaan hyväksyvän paketin maanantaina sodan kolmannen vuosipäivän kunniaksi. Euroopan unionin diplomaatit sanoivat, että paketti sisältää rajoituksia venäläisille pankeille, toimenpiteitä G7-maiden öljyn hintakaton vahvistamiseksi, Venäjän alumiinin tuontikiellon ja uusia vientikieltoja." https://www.reuters.com/world/europe/eus-16th-package-sanctions-targets-aluminium-shadow-fleet-2025-02-19/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1623
|
« Vastaus #726 : Helmikuu 27, 2025, 07:39:57 » |
|
Länsirata kiinnosti Rata2025 –messuilla"Rata-tapahtumia on järjestetty jo jo 25 vuotta ja tänä vuonna alan ammattilaiset kokoontuivat Tampe-taloon 11.2. – 12.2.2025. Tapahtumassa juhlistettiin rautatieliikenteen 200-vuotista historiaa, katse tiukasti tulevaisuudessa. Länsiradan piste pysyi vilkkaana koko tapahtuman ajan." https://lansirata.fi/lansirata-kiinnosti-rata2025-messuilla/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1623
|
« Vastaus #727 : Maaliskuu 01, 2025, 07:36:42 » |
|
Raidereformi ennakoi muutoksia henkilöjunaliikenteeseen Tampereen seudulla"Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on julkaissut selvityksen “Henkilöliikenteen raidemarkkinat ja palvelut Suomessa 2030-luvulla”. Selvityksen tarkoituksena on lisätä valtioneuvoston tietopohjaa suunniteltaessa henkilöjunaliikenteen järjestämistä 2030-luvulla. Selvityksessä käsitellään pääministeri Orpon hallitusohjelmassa mainitun raidereformin toimeenpanoa. Raidereformin tavoitteena on kilpailuttaa valtion tilaama ja julkisesti tuettu ostoliikenne ensi kertaa Suomen historiassa. Tampereen kaupunkiseudun seutuhallitus käsitteli 25.2.2025 kokouksessaan Traficomin selvitystä. Seutuhallitus totesi, että selvitys sisältää epäkohtia, jotka eivät tue Tampereen kaupunkiseudun tavoitteita lähijunaliikenteen lisäämiseksi. Seutuhallitus päätti valmistella edunvalvonnallisen kannanoton selvityksestä. ”Seutuhallitus oli huolissaan muun muassa uudistuksen arvioiduista kustannuksista ja uhasta lisäkustannusten vyöryttämisestä kunnille”, toteaa seutujohtaja Päivi Nurminen." https://tampereenseutu.fi/2025/02/raidereformi-ennakoi-muutoksia-henkilojunaliikenteeseen-tampereen-seudulla/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1623
|
« Vastaus #728 : Maaliskuu 04, 2025, 11:48:41 » |
|
Suomalaiset vahvasti uuden, matkustamista helpottavan Lentoradan puolella"Tutkimme Lentorata-hankkeen tunnettuutta ja suomalaisten mielenkiintoa hanketta kohtaan vuoden 2024 lopussa*. Tulokset kertovat kiistattomasti yleisön olevan uuden ratahankkeen puolella. Suomalaisista 88 prosenttia kokee Lentoradan hyödyttävän koko yhteiskuntaa ja peräti 93 prosenttia löytää ainakin yhden syyn matkustaa junalla lentoasemalle. Lentorata Oy:n tehtävänä on suunnitella Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle kulkeva uusi ratayhteys, Lentorata, rakentamisvalmiuteen saakka. Radalta on yhteydet sekä pääradalle pohjoiseen että Lahden oikoradalle. Toteutuessaan Lentorata palvelee koko Suomen yhteyksiä niin Suomen sisäisesti kuin Suomen ulkopuolelle." https://lentorata.fi/suomalaiset-vahvasti-uuden-matkustamista-helpottavan-lentoradan-puolella/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1623
|
« Vastaus #729 : Maaliskuu 06, 2025, 17:34:28 » |
|
Valtion väyläverkon kehittäminen kuuluu valtion vastuulle, ei suurille kaupunkiseuduille"Tampereen kaupunkiseutu muistuttaa lausunnossaan, että ostoliikenteeseen osoitettu 34,9 miljoonan varaus on täysin riittämätön hallitusohjelmassa asetettuun tavoitteeseen mm. lähijunaliikenteen lisäämisestä, vaikka kuntien maksuosuutta ostoliikenteen kustannuksista lisättäisiinkin. Tampereen kaupunkiseudun alueella on merkittävä potentiaali lähijunaliikenteen kehittämisessä jo nykytilassa raitiotien laajentumisesta huolimatta. Tampereen kaupunkiseudulla on vahva tahtotila ja selkeät tavoitteet seudullisen lähijunaliikenteen kehittämiseen." https://tampereenseutu.fi/2025/03/valtion-vaylaverkon-kehittaminen-kuuluu-valtion-vastuulle-ei-suurille-kaupunkiseuduille/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1623
|
« Vastaus #730 : Maaliskuu 07, 2025, 08:01:50 » |
|
Puolustusvoimien lausunnon osa Liikenne12 suunnitelmaan "Puolustusvoimat on perustellut erityisesti Pohjois-Suomessa sotilaallisen liikkuvuuden näkökulmasta raideleveyden muutostarpeita. Käynnissä olevan selvityksen tulokset eivät ole vielä käytössä. Toivottavasti kuitenkin suunnitelmakaudella voidaan käynnistää eurooppalaisen standardin mukaisen raideleveyden mukaisen radan välttämättömimpien osuuksien rakentaminen. Ymmärrettävästi tällaiset hankkeet ovat mittaluokaltaan erittäin merkittäviä ja niiden toteuttaminen vaatii rahoituksen osalta erillispäätöksiä. Puolustusvoimat sitoutuu omalta osaltaan panostamaan eri rahoitustukijärjestelyihin liittyviin hakemusvalmisteluihin täysipainoisesti ja tukee näistä saatavien hyötyjen maksimoimisyrityksiä. " https://api.hankeikkuna.fi/asiakirjat/3d0a3771-1c17-4f25-95ec-4b8d5be0d232/9ac6f2d6-7341-4d7f-9331-6762383def40/LAUSUNTO_20250305084936.PDF
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 295
|
« Vastaus #731 : Maaliskuu 07, 2025, 16:26:32 » |
|
Vähän turhaa puhua mistään raideleveyden muuttamisista jos kyse on puolustusvoimille rakennettavista yhdysradoista Ruotsiin. Eikä niistä oikein tarttis puhua "Valtion rataverkon" allakaan jos kyse on yksityisraiteista, vaikka toki "valtiolle" niitä rakennetaankin jos rakennetaan. Eihän niille muuta käyttöä ole. Saas nyt sitten nähdä mistä noiden rahoitus tehdään. Rakentamisen lisäksi kun noita täytyy ylläpitää. Voisin kuvitella että ainakin Vuokatti-Pitkämäki ja Viinijärvi-Ruokosuo jätetään vastaavasti tarpeettomina vaille kunnossapitoa.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1623
|
« Vastaus #732 : Maaliskuu 07, 2025, 16:43:13 » |
|
Vähän turhaa puhua mistään raideleveyden muuttamisista jos kyse on puolustusvoimille rakennettavista yhdysradoista Ruotsiin. Eikä niistä oikein tarttis puhua "Valtion rataverkon" allakaan jos kyse on yksityisraiteista, vaikka toki "valtiolle" niitä rakennetaankin jos rakennetaan. Eihän niille muuta käyttöä ole. Saas nyt sitten nähdä mistä noiden rahoitus tehdään. Rakentamisen lisäksi kun noita täytyy ylläpitää. Voisin kuvitella että ainakin Vuokatti-Pitkämäki ja Viinijärvi-Ruokosuo jätetään vastaavasti tarpeettomina vaille kunnossapitoa.
Tämä ketju on vain kerätty eri paikoista miten Suomen siirtymisestä Venäjän rataverkoista Eurooppalaiseen verkkoon kuten LVM:n edellisessä raportissa kertoivat kohdassa A Kokonaiskuva Suomen raideliikenteestä :Missä olemme ja mihin haluamme mennä https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=10811.msg112724#msg112724
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 07, 2025, 16:57:32 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 419
|
« Vastaus #733 : Maaliskuu 08, 2025, 11:43:47 » |
|
Tänä päivänä vuonna 1971:
Tampereen - Parkanon - Seinäjoen uusi rata vihittiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 788
|
« Vastaus #734 : Maaliskuu 08, 2025, 12:07:11 » |
|
Lisäyksenä onnettomaan linjaukseen päätynyttä Tornion ja Haaparannan yhdysrataa koskeneeseen kommenttiini tässä sanomaketjussa 22.5.24 klo 14.32 viittaan Uuden Suomettaren 21.4.1915 s.7 uutiseen Ruotsin ja Venäjän välinen yhdysliikenne : https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1197820?page=7 . Taustatiedoksi oudommille todettakoon, että Uusi Suometar oli vanhasuomalainen, Venäjään myötäilevästi suhtautunut lehti - myötäily oli tosin tuolloin valtaosin jo päättynyt (oli todettu hyödyttömäksi tänä sortovuosien synkkänä aikana). Keisari-Venäjä oli vielä voimiensa tunnossa ja maatamme hallitsi Sapeli-senaatti kenraalikuvernööri Seynin johdolla. Suomen, suomalaisten ja etenkin torniolaisten nöyryyttävää kohtelua (Venäjän ja Ruotsin taholta) yhdysradan linjausjuhlissa viittauksessani 22.5.24 muistellut tunnettu naiskansanedustaja, tohtori Tekla Hultin oli puolestaan nuorsuomalainen aktivisti
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1026
|
« Vastaus #735 : Maaliskuu 08, 2025, 15:54:47 » |
|
Lisäyksenä onnettomaan linjaukseen päätynyttä Tornion ja Haaparannan yhdysrataa koskeneeseen kommenttiini tässä sanomaketjussa 22.5.24 klo 14.32 viittaan Uuden Suomettaren 21.4.1915 s.7 uutiseen Ruotsin ja Venäjän välinen yhdysliikenne : https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1197820?page=7 . Taustatiedoksi oudommille todettakoon, että Uusi Suometar oli vanhasuomalainen, Venäjään myötäilevästi suhtautunut lehti - myötäily oli tosin tuolloin valtaosin jo päättynyt (oli todettu hyödyttömäksi tänä sortovuosien synkkänä aikana). Keisari-Venäjä oli vielä voimiensa tunnossa ja maatamme hallitsi Sapeli-senaatti kenraalikuvernööri Seynin johdolla. Suomen, suomalaisten ja etenkin torniolaisten nöyryyttävää kohtelua (Venäjän ja Ruotsin taholta) yhdysradan linjausjuhlissa viittauksessani 22.5.24 muistellut tunnettu naiskansanedustaja, tohtori Tekla Hultin oli puolestaan nuorsuomalainen aktivisti Tuota Uuden Suomettaren artikkelia kun lukaisin niin pisti silmään että : "Ratojen yhdistämisen vastustajat Ruotsissa eivät ole politikot vaan kauppiaat. Ennen kaikkea kärsivät yhdistämisestä höyrylaivayhtiöiden edut"
Siis vuonna 1915, kuulostaa tutulta jotenkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 295
|
« Vastaus #736 : Maaliskuu 08, 2025, 20:06:48 » |
|
Helsinki ei aio rahoittaa länsirataa – kaupunki priorisoi Turun sijasta Tampereen suuntaa"Pääministeri linjasi viime elokuussa, että kuluvalla hallituskaudella länsiradasta rakennetaan vain radan molemmat päät. Oikorata Lohjalta Saloon jää tuleville hallituksille." https://yle.fi/a/74-20145305 Tuota en ymmärrä ollenkaan miksi Helsinki ei halua rahoittaa länsirataa. Kyllä helsinkiläisiä matkustaa joka päivä paljon Turkuun, näkyyhän se junissa ja moottoritien automärässä. Tampereelle on ihan riittävän nopeat yhteydet, 1,5 tuntia, kun se on Turkuun yli 2 tuntia. Lentoradasta ei Helsinki hyödy juuri ollenkaan koska lähijunia ei sille tule. Ennemmin kannattaisi saada aikaan se Pisara-rata joka hyllytettiin ja tekisi lähijunista käytännössä kantakaupungin toisen metrolinjan. Tässä taloustilanteessamme, ei kenelläkään ole varaa rahoittaa länsirataa. Nyt priorisointi päälle ihan oikeasti. Rataverkkoamme rapistuu ympäri Suomea ja varsin rankasti. Huoltovarmuus- ja Nato-logistiikastakin on ollut varsin kovia mielipiteitä-, sekä vaatimuksia. Miten jonkun Turun tunnin juna - projektin edesauttaminen pienentää jo valmiiksi suunnatonta korjausvelkaa, saati parantaa strategisia huoltovarmuuskuljetuksiamme tiukassa tilanteessa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1623
|
« Vastaus #737 : Maaliskuu 09, 2025, 07:55:21 » |
|
Tässä taloustilanteessamme, ei kenelläkään ole varaa rahoittaa länsirataa. Nyt priorisointi päälle ihan oikeasti. Rataverkkoamme rapistuu ympäri Suomea ja varsin rankasti. Huoltovarmuus- ja Nato-logistiikastakin on ollut varsin kovia mielipiteitä-, sekä vaatimuksia. Miten jonkun Turun tunnin juna - projektin edesauttaminen pienentää jo valmiiksi suunnatonta korjausvelkaa, saati parantaa strategisia huoltovarmuuskuljetuksiamme tiukassa tilanteessa?
Ei kaikkea tarvitse rakentaa valtion budjetista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1623
|
« Vastaus #738 : Eilen kello 08:01:55 » |
|
EU kannattaa Helsinki-Tukholma-välin megahankkeen selvittämistä – ”En voi olla eri mieltä”"Euroopan komissiossa suhtaudutaan myönteisesti Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) ehdottamien jättimäisten liikennehankkeiden selvittämiseen. EK julkaisi helmikuussa raportin uusista logistiikkareiteistä, jotka turvaisivat liikenneyhteyksiä Suomesta muualle Eurooppaan. Ruijters pitää raportissa ehdotettuja liikennehankeselvityksiä loogisina. Komissiossakin tiedetään, että Suomi on liikenteellisesti lähes saari ja maayhteys manner-Eurooppaan kulkee pitkän matkan Ruotsin Haaparannan kautta." https://www.hs.fi/talous/art-2000011065698.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 295
|
« Vastaus #739 : Eilen kello 19:16:56 » |
|
Tässä taloustilanteessamme, ei kenelläkään ole varaa rahoittaa länsirataa. Nyt priorisointi päälle ihan oikeasti. Rataverkkoamme rapistuu ympäri Suomea ja varsin rankasti. Huoltovarmuus- ja Nato-logistiikastakin on ollut varsin kovia mielipiteitä-, sekä vaatimuksia. Miten jonkun Turun tunnin juna - projektin edesauttaminen pienentää jo valmiiksi suunnatonta korjausvelkaa, saati parantaa strategisia huoltovarmuuskuljetuksiamme tiukassa tilanteessa?
Ei kaikkea tarvitse rakentaa valtion budjetista. Ei sitten muuta, kuin lompakko leveelleen! Paljonko ajattelit sijoittaa? Minimi 100 miljoonan alkupanostukset ja sen jälkeen 50 miljoonan korotukset ovat sallittuja. Surkeaa sarkasmia, mutta tuo länsiratahanke ei todellakaan ole listan kärkipäässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1623
|
« Vastaus #740 : Tänään kello 08:09:06 » |
|
Ei sitten muuta, kuin lompakko leveelleen! Paljonko ajattelit sijoittaa? Minimi 100 miljoonan alkupanostukset ja sen jälkeen 50 miljoonan korotukset ovat sallittuja. Surkeaa sarkasmia, mutta tuo länsiratahanke ei todellakaan ole listan kärkipäässä.
Kansainväliset sijoittajat voivat olla kiinnostuneita rahoittamaan jos rata rakennetaan eurooppalaisella standardileveydellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|