Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 30 31 [32] | Siirry alas Tulostusversio
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1033


« Vastaus #775 : Tänään kello 12:56:00 »


Orpon hallitus: Riihipäätökset vahvistavat Suomen kilpailukykyä ja turvallisuutta

- Raideleveysselvitys 20 miljoonaa euroa

- Henkilöjunaliikenteen käynnistämiseen välillä Tampere-Rauma kohdistetaan 2,5 miljoonan euron määräraha vuodesta 2027 alkaen.

https://vm.fi/-/194055633/orpon-hallitus-riihipaatokset-vahvistavat-suomen-kilpailukykya-ja-turvallisuutta-1

Saako tuolla Rauman Rauttiän määrärahalla edes nykystandardin mukaista matkustajalaituria Raumalle?

Jos Rauma on junan pääteasema niin ei laiturin tarvitse kovin kummonen olla.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #776 : Tänään kello 17:18:21 »

Rail Nordican suunnittelu alkaa – kehysriihessä tehtiin historiallinen päätös

"Hallitus esittää vuosien 2026–2029 julkisen talouden suunnitelmassa 20 miljoonaa euroa hankkeelle, jossa aloitetaan suunnittelu eurooppalaisen raideleveyden ulottamisesta Ruotsista Suomeen.

– Rail Nordican eli Pohjolan radan suunnittelun aloittaminen on historiallinen päätös. Kyse ei ole pelkästään sotilaallisen liikkuvuuden kehittämisestä, joka parantaa Suomen huoltovarmuutta ja on keskeinen osa kokonaismaanpuolustusta, vaan myös merkittävästä kasvua ja työllisyyttä vahvistavasta suurhankkeesta. Väylävirasto käynnistää suunnittelun ripeästi, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sanoo.

Rail Nordica -hanke on miljardiluokan pitkän aikavälin hanke, jolla edistetään sotilaallista liikkuvuutta ja huoltovarmuutta. Hanke vahvistaa myös elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa sekä vastaa NATO:n tarpeisiin.

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa suunnitellaan yhteys Haaparanta-Tornio-rajanylityspaikalta Kemiin. Suunnitteluhanke alkaa vuonna 2025. Rail Nordican rakentamiskustannukset Pohjois-Suomen perukoilta Ouluun saakka ovat alustavan arvion mukaan kokonaisuudessaan yli 1,5 miljardia euroa.

Väylävirasto on liikenne- ja viestintäministeriön toimeksiannosta käynnistänyt vuonna 2024 selvitystyön eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymisestä Pohjois-Suomessa. Selvityksen päätulokset esitellään kesäkuussa 2025."

https://lvm.fi/-/rail-nordican-suunnittelu-alkaa-kehysriihessa-tehtiin-historiallinen-paatos
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 231


« Vastaus #777 : Tänään kello 17:32:33 »

Ei kyllä paljon kannattaisi hehkuttaa sitä NATO:a tai luottaa sen varaan niin kauan kuin Trump ja kaltaisensa typerykset pääsevät sen toimintaa sanelemaan.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1732


« Vastaus #778 : Tänään kello 17:39:37 »


Hallitus alkaa suunnitella jättihanketta: junayhteys Pohjois-Norjaan parantaisi turvallisuutta ja toisi talouskasvua

"Suomea patistetaan siirtymään eurooppalaiseen raideleveyteen. Ensimmäisessä vaiheessa rata suunnitellaan Kemin ja Haaparannan välille.

Rautatieyhteyden suunnittelu Kemistä Pohjois-Norjan Narvikin satamaan Jäämeren rannalle alkaa vielä tänä vuonna, päätti hallitus puoliväliriihessään.

Käytännössä tämä tarkoittaa ensimmäisessä vaiheessa sitä, että Suomeen rakennetaan eurooppalainen raideleveys Kemin ja Haaparannan välille.

Rajat ylittävä raideliikenne ei ole mahdollista, koska Suomen raiteet ovat yhdeksän senttimetriä leveämmät kuin Euroopan standardiraiteet.

Hallitus varasi puoliväliriihessä alkuvaiheen raideleveysselvitykseen 20 miljoonaa euroa."


https://yle.fi/a/74-20157905
tallennettu
Sivuja: 1 ... 30 31 [32] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina