Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 30 31 [32] | Siirry alas Tulostusversio
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1035


« Vastaus #775 : Huhtikuu 24, 2025, 12:56:00 »


Orpon hallitus: Riihipäätökset vahvistavat Suomen kilpailukykyä ja turvallisuutta

- Raideleveysselvitys 20 miljoonaa euroa

- Henkilöjunaliikenteen käynnistämiseen välillä Tampere-Rauma kohdistetaan 2,5 miljoonan euron määräraha vuodesta 2027 alkaen.

https://vm.fi/-/194055633/orpon-hallitus-riihipaatokset-vahvistavat-suomen-kilpailukykya-ja-turvallisuutta-1

Saako tuolla Rauman Rauttiän määrärahalla edes nykystandardin mukaista matkustajalaituria Raumalle?

Jos Rauma on junan pääteasema niin ei laiturin tarvitse kovin kummonen olla.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1736


« Vastaus #776 : Huhtikuu 24, 2025, 17:18:21 »

Rail Nordican suunnittelu alkaa – kehysriihessä tehtiin historiallinen päätös

"Hallitus esittää vuosien 2026–2029 julkisen talouden suunnitelmassa 20 miljoonaa euroa hankkeelle, jossa aloitetaan suunnittelu eurooppalaisen raideleveyden ulottamisesta Ruotsista Suomeen.

– Rail Nordican eli Pohjolan radan suunnittelun aloittaminen on historiallinen päätös. Kyse ei ole pelkästään sotilaallisen liikkuvuuden kehittämisestä, joka parantaa Suomen huoltovarmuutta ja on keskeinen osa kokonaismaanpuolustusta, vaan myös merkittävästä kasvua ja työllisyyttä vahvistavasta suurhankkeesta. Väylävirasto käynnistää suunnittelun ripeästi, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sanoo.

Rail Nordica -hanke on miljardiluokan pitkän aikavälin hanke, jolla edistetään sotilaallista liikkuvuutta ja huoltovarmuutta. Hanke vahvistaa myös elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa sekä vastaa NATO:n tarpeisiin.

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa suunnitellaan yhteys Haaparanta-Tornio-rajanylityspaikalta Kemiin. Suunnitteluhanke alkaa vuonna 2025. Rail Nordican rakentamiskustannukset Pohjois-Suomen perukoilta Ouluun saakka ovat alustavan arvion mukaan kokonaisuudessaan yli 1,5 miljardia euroa.

Väylävirasto on liikenne- ja viestintäministeriön toimeksiannosta käynnistänyt vuonna 2024 selvitystyön eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymisestä Pohjois-Suomessa. Selvityksen päätulokset esitellään kesäkuussa 2025."

https://lvm.fi/-/rail-nordican-suunnittelu-alkaa-kehysriihessa-tehtiin-historiallinen-paatos
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 232


« Vastaus #777 : Huhtikuu 24, 2025, 17:32:33 »

Ei kyllä paljon kannattaisi hehkuttaa sitä NATO:a tai luottaa sen varaan niin kauan kuin Trump ja kaltaisensa typerykset pääsevät sen toimintaa sanelemaan.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1736


« Vastaus #778 : Huhtikuu 24, 2025, 17:39:37 »


Hallitus alkaa suunnitella jättihanketta: junayhteys Pohjois-Norjaan parantaisi turvallisuutta ja toisi talouskasvua

"Suomea patistetaan siirtymään eurooppalaiseen raideleveyteen. Ensimmäisessä vaiheessa rata suunnitellaan Kemin ja Haaparannan välille.

Rautatieyhteyden suunnittelu Kemistä Pohjois-Norjan Narvikin satamaan Jäämeren rannalle alkaa vielä tänä vuonna, päätti hallitus puoliväliriihessään.

Käytännössä tämä tarkoittaa ensimmäisessä vaiheessa sitä, että Suomeen rakennetaan eurooppalainen raideleveys Kemin ja Haaparannan välille.

Rajat ylittävä raideliikenne ei ole mahdollista, koska Suomen raiteet ovat yhdeksän senttimetriä leveämmät kuin Euroopan standardiraiteet.

Hallitus varasi puoliväliriihessä alkuvaiheen raideleveysselvitykseen 20 miljoonaa euroa."


https://yle.fi/a/74-20157905
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1736


« Vastaus #779 : Eilen kello 07:57:09 »


Väylävirasto selvitti Haapamäen radan sähköistämistä – ei kannattavaa, vaikka tavaraliikenne hyötyisi

"Väylävirasto on saanut valmiiksi hankeselvityksen Haapamäen radan sähköistämisestä. Selvityksessä arvioitiin rataosien kehittämistarpeita sekä niiden aiheuttamia kustannuksia.

Selvityksessä tarkasteltiin neljää sähköistämisvaihtoehtoa, joista mikään ei noussut yhteiskuntataloudellisesti kannattavaksi eli kulut olisivat hyötyjä suuremmat. Kallein vaihtoehto olisi koko radan sähköistäminen Oriveden, Seinäjoen ja Jyväskylän välillä.

Pelkästään Seinäjoelta Jyväskylään ulottuvan välin sähköistäminen maksaisi 117 miljoonaa euroa. Halvin vaihtoehto olisi radan sähköistäminen Orivedeltä Keuruulle, mikä maksaisi 44 miljoonaa euroa.

Oriveden ja Jyväskylän välisen rataosan hintalappu on 93 miljoonaa euroa, kun taas koko rataverkon sähköistäminen Oriveden, Seinäjoen ja Jyväskylän välillä maksaisi 153 miljoonaa."

Nyt vain akkujunia kehiin.

https://yle.fi/a/74-20157898
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1736


« Vastaus #780 : Eilen kello 09:07:58 »


Saako Suomi kaksi raideleveyttä? – Suunnitelmat uusista rautatiekiskoista pohjoiseen

"Suomen rautateillä on ollut käytössä 1524 millimetrin raideleveys tsaarin ajoista lähtien. Väylävirasto  selvittää parhaillaan, voidaanko Pohjois-Suomeen rakentaa rinnakkaisia ​​raiteita eurooppalaisen standardin raideleveydellä 1 435 millimetriä – nykyisestä Suomen raideleveydestä luopumatta.

– Ratahallintokeskus selvittää parhaillaan, mitä muutoksia tarvitaan, jotta liikenne Oulusta pohjoiseen eurooppalaisella raideleveydellä olisi mahdollista, kertoo Väyläviraston logistiikkaosaston päällikkö Pekka Rajala.

– Emme halua korvata Suomen raideleveyttä, vaan lisätä sitä. Yksi vaihtoehto on rakentaa ylimääräisiä eurooppalaisen raideleveyden raiteita nykyisten rinnalle."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250423/17393/kan-finland-fa-tva-sparbredder-planer-pa-nya-jarnvagsspar-i-norr
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 475


« Vastaus #781 : Eilen kello 11:00:33 »


Orpon hallitus: Riihipäätökset vahvistavat Suomen kilpailukykyä ja turvallisuutta

- Raideleveysselvitys 20 miljoonaa euroa

- Henkilöjunaliikenteen käynnistämiseen välillä Tampere-Rauma kohdistetaan 2,5 miljoonan euron määräraha vuodesta 2027 alkaen.

https://vm.fi/-/194055633/orpon-hallitus-riihipaatokset-vahvistavat-suomen-kilpailukykya-ja-turvallisuutta-1

Saako tuolla Rauman Rauttiän määrärahalla edes nykystandardin mukaista matkustajalaituria Raumalle?

Jos Rauma on junan pääteasema niin ei laiturin tarvitse kovin kummonen olla.

Vuonna 2020 on tehty ratasuunnitelma 120-metrisen matkustajalaiturin rakentamisesta Raumalle: https://vayla.fi/rauman-seisake

Kustannusarvio on 0,8 miljoonaa euroa. Tuon halvemmalla ei ilmeisesti pysty nykysäännösten mukaista laituria ja oheisrakennelmia tekemään. Myös nykyään näiltä hankkeilta vaadittava ratasuunnitelma lienee itsessään ollut melko kallis.

Uusien laitureiden rakennuskustannukset ovat esim. 2000-luvun alkupuolen jälkeen moninkertaistuneet, kun vaatimuksia tulee koko ajan lisää.

Sitten jos halutaan välipysähdyksiä vaikkapa Kiukaisiin ja Eurajoelle, niin sinnekin saadaan merkittävä summa uppoamaan.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1035


« Vastaus #782 : Eilen kello 16:11:31 »


Orpon hallitus: Riihipäätökset vahvistavat Suomen kilpailukykyä ja turvallisuutta

- Raideleveysselvitys 20 miljoonaa euroa

- Henkilöjunaliikenteen käynnistämiseen välillä Tampere-Rauma kohdistetaan 2,5 miljoonan euron määräraha vuodesta 2027 alkaen.

https://vm.fi/-/194055633/orpon-hallitus-riihipaatokset-vahvistavat-suomen-kilpailukykya-ja-turvallisuutta-1

Saako tuolla Rauman Rauttiän määrärahalla edes nykystandardin mukaista matkustajalaituria Raumalle?

Jos Rauma on junan pääteasema niin ei laiturin tarvitse kovin kummonen olla.

Vuonna 2020 on tehty ratasuunnitelma 120-metrisen matkustajalaiturin rakentamisesta Raumalle: https://vayla.fi/rauman-seisake

Kustannusarvio on 0,8 miljoonaa euroa. Tuon halvemmalla ei ilmeisesti pysty nykysäännösten mukaista laituria ja oheisrakennelmia tekemään. Myös nykyään näiltä hankkeilta vaadittava ratasuunnitelma lienee itsessään ollut melko kallis.

Uusien laitureiden rakennuskustannukset ovat esim. 2000-luvun alkupuolen jälkeen moninkertaistuneet, kun vaatimuksia tulee koko ajan lisää.

Sitten jos halutaan välipysähdyksiä vaikkapa Kiukaisiin ja Eurajoelle, niin sinnekin saadaan merkittävä summa uppoamaan.

Jatkaisiko juna ollenkaan Rauman nykyiselle asemalle?
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2651


« Vastaus #783 : Eilen kello 17:35:14 »


Saako Suomi kaksi raideleveyttä? – Suunnitelmat uusista rautatiekiskoista pohjoiseen

"Suomen rautateillä on ollut käytössä 1524 millimetrin raideleveys tsaarin ajoista lähtien. Väylävirasto  selvittää parhaillaan, voidaanko Pohjois-Suomeen rakentaa rinnakkaisia ​​raiteita eurooppalaisen standardin raideleveydellä 1 435 millimetriä – nykyisestä Suomen raideleveydestä luopumatta.

Ratahallintokeskus selvittää parhaillaan, mitä muutoksia tarvitaan, jotta liikenne Oulusta pohjoiseen eurooppalaisella raideleveydellä olisi mahdollista, kertoo Väyläviraston logistiikkaosaston päällikkö Pekka Rajala.

– Emme halua korvata Suomen raideleveyttä, vaan lisätä sitä. Yksi vaihtoehto on rakentaa ylimääräisiä eurooppalaisen raideleveyden raiteita nykyisten rinnalle."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250423/17393/kan-finland-fa-tva-sparbredder-planer-pa-nya-jarnvagsspar-i-norr

Miksi ihmeessä kirjoitit Ratahallintokeskus, kun artikkelissa selvästi kirjoitetaan Väyläverket?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1792


« Vastaus #784 : Eilen kello 17:47:06 »

Ei kyllä paljon kannattaisi hehkuttaa sitä NATO:a tai luottaa sen varaan niin kauan kuin Trump ja kaltaisensa typerykset pääsevät sen toimintaa sanelemaan.

Taitaa olla sen verran pitkän aikajänteen hankkeita, että ehtii aika jättämään Trumpista.
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 232


« Vastaus #785 : Eilen kello 18:00:07 »

Eiköhän se "America first" ole muidenkin huulilla kun tuollaisen "Kalliovuorten neron ja ajatusten Missisipin" ovat johtoon halunneet...
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 684


« Vastaus #786 : Eilen kello 21:32:55 »

https://vm.fi/documents/194055633/200124281/Puoliv%C3%A4liriihi+p%C3%B6yt%C3%A4kirjamerkinn%C3%A4t+23.4.2025.pdf

Tampereen ratapihan valtuutta nostetaan 20 miljoonalla. Pääradan kehittämistä jatketaan Riihimäki-Tampere kohtauspaikkojen ja pääradan peruskorjauksen käynnistämisellä 100 miljoonalla. Savonradan Kouvola-Kuopio välin nopeuden ja kapasiteetin nostoon kohdennetaan 42 miljoonaa.

Seuraavat hankkeet kuuluvat hallituksen kiireellisesti edistettäviin suunnittelukohteisiin:
• Vaasan satamaradan sähköistys
• Pääradan kehittäminen välillä Liminka-Oulu
tallennettu
Sivuja: 1 ... 30 31 [32] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina