Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 36 37 [38] | Siirry alas Tulostusversio
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1124


« Vastaus #925 : Heinäkuu 04, 2025, 14:38:26 »

Länsiradalle ei lisärahaa ministeri Lulu Ranne(Helsingin Sanomat)

Näiden rakentaminen on Eduskunnan käsissä eli nopeiden henkilöraiteiden eurooppalaisella leveydellä. Länsirata, Itärata sekä Suomi-radan.

Käytännössä Ranne on keskeyttänyt länsiradan jatkoneuvottelut kuntien ja valtion välillä ja rakentamiseen ei tulla myöntämään määrärahoja tämän hallituskauden aikana.
Tosin sillä radalla ei ole vielä mikään hirveä kiire ja jos suunnitelmat menevät uusiksi esim raideleveysvaatimusten takia niin seuraava hallitus saa sitten ryhtyä perkamaan niitä. Tietysti olisi järkevä jatkaa uuden radan rakentamista eteenpäin Espoosta kun kaupunkirata valmistuu, mutta jos hallitus on päättänyt että ei rakenneta niin ei.

En usko että nykyinen rautatievihamielinen hallitus lähde myöskään toteuttamaan mitään raideleveysmuutoksia tai uusia ratoja pohjoiseenkaan, suunnitella voi, mutta ne ovat muuttuneet yhä suppeammiksi, enää ei lasketa että kaupallista liikennettä varten tarvittaisiin 1435 mm raiteita Suomeen vaan ainoastaan sotilaskuljetuksia varten. Se on aika sääli koska Tornion-Haaparannan yhteydellä olisi potentiaalia hoitaa sekä tavara- että matkustajaliikennettä Suomen pohjois- ja keskiosista Ruotsiin ja Eurooppaan, niomenomaan rauhan aikana, ja vaikka olisi eri raideleveys.


tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #926 : Heinäkuu 04, 2025, 14:53:11 »

Länsiradalle ei lisärahaa ministeri Lulu Ranne(Helsingin Sanomat)

Näiden rakentaminen on Eduskunnan käsissä eli nopeiden henkilöraiteiden eurooppalaisella leveydellä. Länsirata, Itärata sekä Suomi-radan.

Käytännössä Ranne on keskeyttänyt länsiradan jatkoneuvottelut kuntien ja valtion välillä ja rakentamiseen ei tulla myöntämään määrärahoja tämän hallituskauden aikana.
Tosin sillä radalla ei ole vielä mikään hirveä kiire ja jos suunnitelmat menevät uusiksi esim raideleveysvaatimusten takia niin seuraava hallitus saa sitten ryhtyä perkamaan niitä. Tietysti olisi järkevä jatkaa uuden radan rakentamista eteenpäin Espoosta kun kaupunkirata valmistuu, mutta jos hallitus on päättänyt että ei rakenneta niin ei.

En usko että nykyinen rautatievihamielinen hallitus lähde myöskään toteuttamaan mitään raideleveysmuutoksia tai uusia ratoja pohjoiseenkaan, suunnitella voi, mutta ne ovat muuttuneet yhä suppeammiksi, enää ei lasketa että kaupallista liikennettä varten tarvittaisiin 1435 mm raiteita Suomeen vaan ainoastaan sotilaskuljetuksia varten. Se on aika sääli koska Tornion-Haaparannan yhteydellä olisi potentiaalia hoitaa sekä tavara- että matkustajaliikennettä Suomen pohjois- ja keskiosista Ruotsiin ja Eurooppaan, niomenomaan rauhan aikana, ja vaikka olisi eri raideleveys.


Orpo on asiassa eri mieltä ja PM vastaa hallituksen esityksista Eduskunnalle. Ja Eduskunta avasi jo pelin 20 miljoonan euron suunnitelurahoilla.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #927 : Heinäkuu 06, 2025, 15:20:40 »

Lapin liiton euroopparaide suunnitelmat

- Edistää eurooppalaisraideleveyden omaavan Tunturiradan suunnittelua Kolarista Kittilään, Sodankylään, Kemijärvelle ja Rovaniemelle.
- Toteuttaa eurooppalaisraideleveyden omaava rautatie Torniosta Haaparantaan Rovaniemelle sekä Tornion Röyttän ja Kemi Ajoksen satamiin.
- Edistää rautatieyhteyden toteutumista Kolarista Tromssan satamaan, jos kansallinen turvallisuus sitä vaatii.

https://www.lapinliitto.fi/wp-content/uploads/2024/12/Lapin-liikennestrategia-2050-esitysdiat-hyvaksytty-0212024-mkh.pdf


* Screenshot 2025-07-06 15.33.59.png (483.18 kilotavua, 704x573 - tarkasteltu 57 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2025, 15:34:50 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #928 : Heinäkuu 06, 2025, 15:59:21 »

Lapin liiton euroopparaide suunnitelmat

- Edistää eurooppalaisraideleveyden omaavan Tunturiradan suunnittelua Kolarista Kittilään, Sodankylään, Kemijärvelle ja Rovaniemelle.
- Toteuttaa eurooppalaisraideleveyden omaava rautatie Torniosta Haaparantaan Rovaniemelle sekä Tornion Röyttän ja Kemi Ajoksen satamiin.
- Edistää rautatieyhteyden toteutumista Kolarista Tromssan satamaan, jos kansallinen turvallisuus sitä vaatii.

https://www.lapinliitto.fi/wp-content/uploads/2024/12/Lapin-liikennestrategia-2050-esitysdiat-hyvaksytty-0212024-mkh.pdf

Puolustusvoimien lausunto 24.9.2024

"3.2.2 Rataverkko
• Kehittämisessä tulisi luoda edellytykset rahtiliikenteen mahdollistamiseksi
(1435mm raideleveys) Ruotsista Veitsiluotoon (-Ouluun), Rovaniemelle tai
Kemijärvelle. Länsimaisen raideleveyden laajentaminen tulisi tehdä ensimmäisessä vaiheessa TEN-T ydinverkolle ja toisessa vaiheessa TEN-T kattavalle verkolle.
• Puolustusvoimat puoltaa pohjoisen kehäradan rakentamista (Haaparanta -
Rovaniemi – Kemijärvi – Sodankylä – Kolari – Kiiruna tai vaihtoehtoisesti
Haaparanta – Rovaniemi – Sodankylä – Kolari – Kiiruna). Ratkaisu voisi olla
kaksoisraide (raideleveydet 1435 mm ja 1524 mm). Pohjoisen kehärata tukee Suomen huoltovarmuutta, sotilaallista liikkuvuutta ja elinkeinoelämän toimintoja.
• Mahdollinen poikkeusolojen materiaalivirran merkittävä kasvu aiheuttaa merkittävän purkukapasiteetin kasvun muuallekin kuin Tornion ja Haaparannan
alueelle. Elinkeinoelämän käytössä olevia kaksoiskäyttömahdollisuuksia ovat
esimerkiksi purkukapasiteetin lisääminen Kemin biotuotetehtaan yhteyteen.
Myös tulevaisuudessa mahdollisesti rakennettavan malmin kuljetuksiin tähtäävän radan rakentamisen yhteydessä on huomioitava purkualueet.
• Materiaalivirran merkittävä kasvattaminen lisää junien palauttamistarvetta ja
määrää Ruotsin ja Norjan suuntaan. Tämä vaatii ruuhkaisimmille osuuksille
kaksoisraiteen tai liikennepaikkojen lisäämisen ohittamisen mahdollistamiseksi"

https://lapitoy.sharepoint.com/sites/Lapinliittojulkiset/Tiedostot/Lapin%20liikennestrategia%202050/P%C3%A4%C3%A4esikunta%20Logistiikkaosasto.pdf?CT=1751806519594&OR=ItemsView
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2025, 16:37:38 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #929 : Heinäkuu 06, 2025, 16:12:12 »

Lapin liiton euroopparaide suunnitelmat

- Edistää eurooppalaisraideleveyden omaavan Tunturiradan suunnittelua Kolarista Kittilään, Sodankylään, Kemijärvelle ja Rovaniemelle.
- Toteuttaa eurooppalaisraideleveyden omaava rautatie Torniosta Haaparantaan Rovaniemelle sekä Tornion Röyttän ja Kemi Ajoksen satamiin.
- Edistää rautatieyhteyden toteutumista Kolarista Tromssan satamaan, jos kansallinen turvallisuus sitä vaatii.

https://www.lapinliitto.fi/wp-content/uploads/2024/12/Lapin-liikennestrategia-2050-esitysdiat-hyvaksytty-0212024-mkh.pdf

VR:n lausunto 24.9.2024

"Toisessa vaiheessa: Yleiseurooppalainen raideleveys Torniosta Kemin kautta Ouluun

Rinnakkainen ratayhteys on rakennettu vaiheittain yleiseurooppalaisella raideleveydellä
Torniosta Kemin kautta Ouluun Väyläviraston tekemän raideleveysselvityksen johtopäätökset
huomioiden. Tavaraliikennettä palveleva multimodaalinen siirtokuormaushubi on perustettu
ensivaiheessa Tornio-Haaparantaan ja myöhemmin laajemmassa mittakaavassa Ouluun.
Yleiseurooppalaisella raideleveydellä rakennettu yhteys palvelee tavara- ja
henkilöliikennettä, huoltovarmuustarpeita sekä Puolustusvoimien ja Nato-partnerimaiden
tarpeita. Mahdollisuus ajaa suomalaisen raideleveyden sähköjunia päärataa Oulun ja Kemin
kautta etelästä pohjoiseen on säilytetty.

Kolmannessa vaiheessa: Raideliikenneyhteyksien kehittäminen Ruotsin ja Norjan satamiin

Huoltovarmuuden ja kansainvälisen saavutettavuuden turvaamiseksi on kehitetty
vaihtoehtoisia reittejä ja yhteyksiä länteen Norjan ja Ruotsin satamiin sekä Jäämerelle.
Potentiaalisia rautatiesatamia Suomen kuljetuksille Norjassa ovat esimerkiksi Narvik ja
Tromssa. Toimivat kansainväliset yhteydet mahdollistavat myös konttiliikenteen
käynnistämisen. "

https://lapitoy.sharepoint.com/sites/Lapinliittojulkiset/Tiedostot/Lapin%20liikennestrategia%202050/VR-Yhtym%C3%A4%20Oyj.pdf?CT=1751807291825&OR=ItemsView
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2025, 16:38:01 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #930 : Heinäkuu 07, 2025, 07:51:58 »


Imperiumin kiskojen repiminen: Itämeren ja Suomen rautatiet kääntyvät länteen

Pitkä analyysi turvallisuuspolitiikasta, Natosta ja rautateistä itäisessä Euroopassa.

Googlen konekäännös, "Baltian maat ja Suomi kilpailevat rautatieverkkojensa uudistamisesta eurooppalaisilla ehdoilla. Neuvostoliiton raideleveydellä varustetut radat – jotka aikoinaan sitoivat nämä maat Moskovaan – korvautuvat eurooppalaisilla standardiraideleveyksillä strategisessa muutoksessa, joka tuo mieleen kylmän sodan. Tätä suurta infrastruktuurihanketta ohjaa kova turvallisuuslogiikka: Naton joukkojen liikkeet, siviilien evakuointisuunnitelmat ja päättäväisyys katkaista viimeiset teräksiset napanuorat entiseen keisarilliseen hallitsijaan idässä. Hankkeista on tullut geopoliittisia välttämättömyyksiä – jopa budjettien kasvaessa ja aikataulujen venyessä."

https://nordicdefencereview.com/ripping-up-the-rails-of-empire-baltic-and-finnish-railways-turn-westward/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #931 : Heinäkuu 08, 2025, 08:21:15 »


Raideliikenteen tulevaisuus

VR:kin sen tietää

"Yleiseurooppalainen raideleveys (Rail Nordica) ulottuu pohjoisen kautta Suomeen tehostaen multimodaalisia kansainvälisiä kuljetusketjuja rautatie- ja meriliikenteessä ja vahvistaen myös Suomen huoltovarmuutta. Lisäksi siirtokuormausvalmiuksia on parannettu kansainvälisen logistiikan sujuvoittamiseksi."

https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/osana-yhteiskuntaa/raideliikenteen-tulevaisuus/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #932 : Heinäkuu 09, 2025, 08:19:52 »


Ulla-myrsky hidasti tuhansien matkaa – Väylävirasto: ”Näin pitkiä katkoja ei lähivuosina ole tullut”

"Riittävä etäisyys puuston ja junaradan välillä olisi Väyläviraston mukaan 20–30 metriä radan molemmin puolin."

https://yle.fi/a/74-20171377
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #933 : Heinäkuu 11, 2025, 08:12:17 »


Verkkojen Eurooppa -väline Liikenne: 2,8 miljardia euroa 94 hankkeessa kestävän ja verkottuneen liikkuvuuden edistämiseksi kaikkialla Euroopassa

3.7.2025 Google konekäännös "Euroopan komissio valitsi 94 liikennehanketta, joille myönnetään lähes 2,8 miljardia euroa EU:n avustuksia Verkkojen Eurooppa -välineestä (CEF). Nykyaikaistamalla rautateitä, sisävesiväyliä ja merireittejä Euroopan laajuisessa liikenneverkossa (TEN-T) hankkeet paitsi auttavat parantamaan Euroopan alueiden ja kaupunkien – pohjoisesta etelään, idästä länteen – yhteyksiä, myös tekevät EU:n sisämarkkinoista kilpailukykyisemmät ja kestävämmät."

https://cinea.ec.europa.eu/news-events/news/cef-transport-eu28-billion-94-projects-boost-sustainable-and-connected-mobility-across-europe-2025-07-03_en

Lista hankkeista , Suomi sai yhdelle Lapin tielle rahoitusta sotilaalliseen liikkumiseen, rautateille ei mitään. Lisäksi uusi jäänmurtaja sai rahoitusta.

https://cinea.ec.europa.eu/document/download/cc0a3a7b-8f2b-42c9-8978-b7bf42cbe71b_en?filename=List%20of%20selected%20projects%20CEF%202024%20call.pdf
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #934 : Heinäkuu 13, 2025, 08:09:26 »


Valtioneuvoston tiedotustilaisuus huhtikuussa raideleveysmuutoksessa rahoituksesta

24.4.2025 Tiedotustilaisuus Rail Nordican tilanteesta

https://www.youtube.com/watch?v=hU0xjO78xIk
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #935 : Heinäkuu 15, 2025, 09:14:43 »


Suomi: Rail Nordican suunnittelu alkaa – historiallinen päätös tehtiin kehyskeskustelussa

30.4.2025 Googlen konekäännös

"Hallituksen talouskatsauksessa vuosille 2026–2029 hallitus esittää 20 miljoonan euron kohdentamista hankkeeseen, jolla aloitetaan eurooppalaisraideleveyden rautatien laajentamisen suunnittelu Ruotsista Suomeen.

"Pohjoismaisen rautatien, Rail Nordican, suunnittelun aloittaminen on historiallinen päätös. Kyse ei ole pelkästään sotilaallisen liikkuvuuden kehittämisestä, joka parantaa Suomen huoltovarmuutta ja on olennainen osa kokonaisvaltaista maanpuolustusta, vaan myös merkittävästä hankkeesta, joka vahvistaa kasvua ja työllisyyttä. Väylävirasto aloittaa suunnittelun nopeasti", sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Rail Nordica -hanke on miljardien eurojen pitkän aikavälin hanke, jolla edistetään sotilaallista liikkuvuutta ja huoltovarmuutta. Hanke parantaa myös yritysten ja teollisuuden työoloja Suomessa ja muissa Pohjoismaissa sekä vastaa Naton tarpeisiin."

https://www.lok-report.de/news/europa/item/57989-finnland-die-planung-von-rail-nordica-beginnt-in-der-diskussion-um-die-ausgabengrenzen-wurde-eine-historische-entscheidung-getroffen.html
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #936 : Heinäkuu 17, 2025, 07:24:37 »


Suomi: 1435 mm:n raiteet halki maan? Rail Nordica on parhaillaan kehitteillä.

Googlen konekäännös

"Suunnittelutyöt alkavat tänä vuonna. Radan rakentamisen odotetaan alkavan vuonna 2030, mikä voisi olla ensimmäinen askel kohti koko Suomen rataverkon muuttamista standardiraideleveyteen.

Rail Nordica -nimisen hankkeen tavoitteena on rakentaa normaaliraideleveysinen rata Suomen, Ruotsin ja Norjan välille. Tällainen askel parantaisi merkittävästi rautatieyhteyksiä Suomen ja näiden maiden välillä – rautatielogistiikalla on paitsi taloudellinen myös sotilaallinen merkitys. Suomi on ollut Naton jäsen huhtikuusta 2023 lähtien, ja Ruotsi liittyi liittokuntaan maaliskuussa 2024. Venäjän hyökkäysuhka pakottaa Suomen viranomaiset valmistelemaan reittejä etukäteen tarvikkeiden ja liittoutuneiden joukkojen tuomiseksi maahan sodan sattuessa."

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/finlandia-tory-1435-mm-w-calym-kraju-na-razie-projektowanie-rail-nordica-123229.html
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #937 : Heinäkuu 18, 2025, 07:20:00 »

Rail Nordican suunnittelu alkaa Suomessa

24.4.2024 Googlen konekäännös

"Hallitus tarjoaa 20 miljoonaa euroa kansallisessa rahoitussuunnitelmassa vuosille 2026–2029 hankkeelle, jolla aloitetaan eurooppalaisen raideleveyden pidentämisen suunnittelu Ruotsista Suomeen.

Rail Nordican eli Pohjoisen radan suunnittelun aloittaminen on historiallinen päätös. Kyse ei ole pelkästään sotilaallisen liikkuvuuden kehittämisestä, joka parantaa Suomen huoltovarmuutta ja on keskeinen osa maanpuolustusta, vaan myös merkittävästä hankkeesta, joka vahvistaa talouskasvua ja työllisyyttä. Väylävirasto aloittaa suunnittelun ripeästi, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sanoi."

https://eestinen.fi/2025/04/soomes-algab-rail-nordica-planeerimine/
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 18, 2025, 07:54:09 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #938 : Heinäkuu 20, 2025, 18:01:20 »


Kysytty jälleen kysymys Googlen Gemini Pro 2.5 tekoälyltä

"Suomi raideleveys muutos"

Suomen Raideleveys Murroksessa: Siirtymä Eurooppalaiseen Leveyteen on Käynnistymässä Pohjoisesta
Helsinki/Tampere – Suomen rautatieverkko, joka on historiallisista syistä rakennettu leveämmälle 1524 millimetrin raideleveydelle, on merkittävän muutoksen edessä. Keskustelu siirtymisestä eurooppalaiseen standardileveyteen (1435 mm) on kiihtynyt viime vuosina, ja konkreettisia askelia kohti muutosta on otettu erityisesti Pohjois-Suomessa. Muutoksen taustalla vaikuttavat niin Euroopan unionin tavoitteet yhtenäisestä liikenneverkosta kuin Suomen muuttunut geopoliittinen asema.

Suomen nykyinen leveä raideleveys on perua Venäjän keisarikunnan ajalta, ja se poikkeaa valtaosassa Eurooppaa käytössä olevasta standardista. Tämä on perinteisesti vaikeuttanut ja hidastanut rajat ylittävää rautatieliikennettä länteen, sillä se vaatii joko junien telien vaihtoa tai lastin uudelleenkuormausta rajalla.

Uudet Tuulet Puhaltavat: Rail Nordica ja TEN-T-Verkko Ajureina
Viimeaikainen kehitys on kuitenkin sysännyt muutoshankkeet vauhtiin. Euroopan komission esitys Euroopan laajuisen liikenneverkon (TEN-T) yhtenäistämisestä on luonut painetta siirtyä kohti standardiraideleveyttä. Tavoitteena on saumaton ja tehokas liikenne koko unionin alueella.

Lisäksi Suomen Nato-jäsenyys ja yleinen turvallisuuspoliittisen tilanteen muutos ovat nostaneet esiin huoltovarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden merkityksen. Paremmat ja nopeammat raideyhteydet länteen, erityisesti Ruotsiin ja Norjaan, nähdään tässä valossa entistä tärkeämpinä.

Konkreettisin hanke on tällä hetkellä Rail Nordica, joka tähtää eurooppalaisen raideleveyden tuomiseen Pohjois-Suomeen. Hallitus on myöntänyt hankkeelle suunnittelurahaa, ja rakentamisen on arvioitu voivan alkaa 2030-luvulla. Tällä hetkellä Väylävirastossa on käynnissä selvitys raideleveyden vaihtamisesta Pohjois-Suomessa, jonka tuloksia on odotettavissa lähiaikoina.

Kustannukset ja haasteet puntarissa
Raideleveyden muuttaminen on mittava ja kallis urakka. Kustannukset eivät rajoitu pelkästään kiskojen siirtämiseen, vaan ne kattavat myös ratapölkkyjen ja mahdollisesti ratapohjien uusimisen. Lisäksi koko junakalusto, vetureista vaunuihin, vaatisi muutostöitä tai uusimista.

Asiantuntija-arvioiden mukaan koko Suomen rataverkon muuttaminen kerralla olisi taloudellisesti ja logistisesti erittäin haastavaa. Siksi keskusteluissa onkin painotettu vaiheittaista siirtymää, aloittaen uusista, strategisesti tärkeistä yhteyksistä.

Vaikka haasteet ovat merkittäviä, muutoksen kannattajat korostavat sen tuomia pitkän aikavälin hyötyjä:

Sujuvampi kauppa ja logistiikka: Suoremmat ja nopeammat yhteydet Eurooppaan tehostaisivat vientiä ja tuontia.

Parantunut matkustusmukavuus: Matkustajaliikenne länteen helpottuisi ja nopeutuisi.

Vahvempi huoltovarmuus ja turvallisuus: Paremmat yhteydet länteen parantaisivat Suomen asemaa kriisitilanteissa.

Integraatio Eurooppaan: Yhtenäinen raideleveys sitoisi Suomen tiiviimmin osaksi Euroopan liikennejärjestelmää.

Tampereen Ratikka Edelläkävijänä
Paikallisella tasolla Tampere on jo ottanut askeleen kohti eurooppalaista standardia. Tampereen raitiotien raideleveydeksi valittiin 1435 mm, mikä poikkeaa sekä Suomen valtion rataverkosta että Helsingin raitioteiden kapeammasta 1000 mm:n leveydestä. Tämä päätös tehtiin tulevaisuuteen katsoen, mahdollistaen yhteensopivuuden ja kalustohankintojen helppouden eurooppalaisilta markkinoilta.

Tulevat vuodet näyttävät, millä aikataululla ja missä laajuudessa Suomen raideleveys tulee muuttumaan. Varmaa on kuitenkin se, että historiallinen poikkeama on nyt aktiivisen tarkastelun ja muutospaineen alla.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #939 : Heinäkuu 28, 2025, 08:12:35 »

Rail Nordica on ilmaantunut VM:n budjettisivulle

"3) Eurooppalaisen raideleveyden ratayhteyksien suunnittelu Tornio—Haaparanta—Kemi liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 20 000 000 euroa"

"Eurooppalaisen raideleveyden ratayhteyksien suunnittelu Tornio—Haaparanta—Kemi

Hankkeessa suunnitellaan yhteys Eurooppalaisella raideleveydellä Haaparannasta Kemin satamaan ja Tornio—Röyttä yhteysväli sekä yksi kuormauspaikka ja Tornionjoen ratasilta. Suunnittelu sisältää tarvittavat erillisselvitykset, mittaukset, pohjatutkimukset sekä yleissuunnitelmat ja YVA:t Kemiin asti. Lisäksi hankkeessa laaditaan Tornion alueella suunnittelua ratasuunnitelmatasoon sisältäen Tornionjoen ratasillan suunnitelmat toteutusvalmiuteen saakka myös vesiluvan osalta. Hankkeen kustannusarvio on 20 milj. euroa."

linkin avautumisen jälkee valitse kohta 77. Väyläverkon kehittäinen ja sieltä Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

https://budjetti.vm.fi/sisalto.jsp?year=2025&lang=fi&maindoc=/2025/aky/aky.xml&opennode=0:1:11:261:973:989:999:

Seuraavaksi elokuun 8 päivä Valtionvarainministerön budjettiehdotuksen vuodelle 2026 myötä nähdään miten Nato-rahoitukset ovat kehittyneet.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #940 : Heinäkuu 31, 2025, 16:31:10 »

Rail Nordica on ilmaantunut VM:n budjettisivulle

"3) Eurooppalaisen raideleveyden ratayhteyksien suunnittelu Tornio—Haaparanta—Kemi liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 20 000 000 euroa"

"Eurooppalaisen raideleveyden ratayhteyksien suunnittelu Tornio—Haaparanta—Kemi

Hankkeessa suunnitellaan yhteys Eurooppalaisella raideleveydellä Haaparannasta Kemin satamaan ja Tornio—Röyttä yhteysväli sekä yksi kuormauspaikka ja Tornionjoen ratasilta. Suunnittelu sisältää tarvittavat erillisselvitykset, mittaukset, pohjatutkimukset sekä yleissuunnitelmat ja YVA:t Kemiin asti. Lisäksi hankkeessa laaditaan Tornion alueella suunnittelua ratasuunnitelmatasoon sisältäen Tornionjoen ratasillan suunnitelmat toteutusvalmiuteen saakka myös vesiluvan osalta. Hankkeen kustannusarvio on 20 milj. euroa."

linkin avautumisen jälkee valitse kohta 77. Väyläverkon kehittäinen ja sieltä Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

https://budjetti.vm.fi/sisalto.jsp?year=2025&lang=fi&maindoc=/2025/aky/aky.xml&opennode=0:1:11:261:973:989:999:

Seuraavaksi elokuun 8 päivä Valtionvarainministerön budjettiehdotuksen vuodelle 2026 myötä nähdään miten Nato-rahoitukset ovat kehittyneet.

Nyt kun suunnitellaan uusi silta niin taitaa tulla eurooppalasille raiteille uusi silta jolloin ne poistetaan nykyiseltä sillalta jolloin nelikiskosysteemi poistetaan.  Samoin saadaan sähköistys pelaamaan 1435 mm raiteilla ?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #941 : Elokuu 02, 2025, 09:14:29 »


Itäradan yleisötilaisuus Sipoossa 19.8.2025

"Miten Itäradan uusi linjausvaihtoehto Sipoon ali tunnelissa vaikuttaisi asukkaisiin? Mitä kuuluu ympäristövaikutusten arvioinnille? Tule kuulemaan 19.8.!

Itäradan suunnitteluun lisättiin uusi linjausvaihtoehto Porvoon ja Sipoon alueella, kun Lentorata muutti linjaustaan. Itäradan linjaus siirtyisi uudessa vaihtoehdossa etelämmäksi ja alittaisi Sipoon suurimmalta osin tunnelissa.

Esittelemme Sipoon asukkaille uuden linjausvaihtoehdon, kerromme tunnelisuunnittelusta sekä tarjoamme ajankohtaisen katsauksen Itärata-hankkeesta ja ympäristövaikutusten arvioinnista.  "

https://www.itarata.fi/itaradan-yleisotilaisuus-sipoossa-19-8/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #942 : Elokuu 03, 2025, 08:24:12 »


Ministeri Ranne: Junaraiteet pitäisi muuttaa kapeammiksi koko maassa – "Halutaanko me olla ikuisesti kiinni Venäjässä? Ei haluta"

13.5.2025

"Hallitus aikoo kautensa aikana linjata, missä laajuudessa ja milloin Suomessa voitaisiin muuttaa junaraiteita kapeammiksi eli siirtyä eurooppalaiseen raideleveyteen. Näin sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.). Hän itse haluaisi kapeammat raiteet pitkällä aikavälillä koko Suomeen.

Linjausta vaatii EU-asetus, jonka mukaan jäsenmaiden tulee selvittää, suunnitella ja edistää eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymistä. Suomen raiteet ovat Venäjän vallan ajalta periytyen noin 90 millimetriä eurooppalaista raideleveyttä leveämpiä.

Ministeri Ranne katsoo, että raiteisiin ei kannata siirtyä vain vähän vaan kokonaan.

– Kyllä minä näen, että se on kuitenkin isossa kuvassa ja pidemmällä aikavälillä se tavoite. Markkinoiden pitää olla yhteiset ja raideleveyden pitää olla yhteinen, Ranne sanoo."

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/ministeri-ranne-junaraiteet-pitaisi-muuttaa-kapeammiksi-koko-maassa-halutaanko-me-olla-ikuisesti-kiinni-venajassa-ei-haluta/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #943 : Elokuu 05, 2025, 08:23:01 »


Hallitus teki historiallisen päätöksen Pohjois-Suomen raideleveydestä – muutostöihin päästäneen 2030-luvulla

24.4.2025

"Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) arvioi torstaina, että päätös oli hallitukselta historiallinen.

”Tämä on pitkäaikainen miljardien eurojen hanke. Kyse on eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymisestä Pohjois-Suomessa.”

Tällä erää Suomen raideleveys on noin 90 milliä eurooppalaista raideleveyttä leveämpi. Suomen raideleveys on 1 524 milliä ja eurooppalainen 1 435 milliä. Suomen raideleveys periytyy Venäjän vallan ajalta.

”Tämä ei ole poliittinen valinta”, Ranne painotti tiedotustilaisuudessa."

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/a124f5fb-7dfb-45e5-b797-033a1c60579b
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 848


« Vastaus #944 : Elokuu 05, 2025, 12:49:39 »

Rautatieliikenteen luotettavuus myös poikkeusoloissa ja -tilanteissa on keskeinen asia, tärkeämpi kuin raideleveydet.
Se on lisäksi asia, jossa viisailla toimilla saadaan tärkeitä parannuksia, usein hyväksyttävin kustannuksin ja joskus nopeastikin. Alinomaisia, osin surkuhupaisiakin häiriöitä (kuten viimeksi tämä: https://vaunut.org/kuva/175952  ) ei pidä sietää, kun ne aiheutuvat osaamattomuudesta tai vastuuttomuudesta tai kun ne osoittavat kokonaisuuden organisoinnin kelvottomaksi.

Pidän tarpeellisena tilanteen viemistä hallituksen tarkasteluun LiVi-ministeriön toimesta LiVi- ja Puolustusministeriön piiristä nimettävän yhteisen asiantuntijayhmän tehtyä asiasta ehdotuksen.

Eräs kokonaisuus on mielestäni:
Täyden riippumattomuuden toteuttaminen virroitinsähköstä sähköistetyillä radoilla ja suurjännitteen maadoitusten pikaisen poiston mahdollistaminen etäällä tai paikallisesti syntyneiden vaurioiden jälkeen.
Pelkästään virroitinsähkölla toimivaa kalustoa ei tule enää hankkia ja nykyinen sellainen on korjausten yhteydessä muutettava kaksitoimiseksi (virroitin/akku, virroitin/diesel). Toisijaisessa käytössä tulee vetovoiman olla ensisijaista vastaava, mutta vetoteho saa olla pienempi. Varadieselveturi sähköveturin mukaan.
Matkustajavaunut on muutettava riippumattomiksi virroitinsähkön saatavuudesta.
Raiteen riittävän puuttomuusetäisyyden varmistaminen sekä virroituspylväiden ja muiden laitteiden vaurioiden aiheuttamien häiriöriskien vähentäminen.
Rinnakkaisten kulkureittien nykyistä pikaisempi aktivoiminen (kuten Parkano/Haapamäki).
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #945 : Elokuu 07, 2025, 07:04:32 »


Esiselvitys: Itäradan suunnittelualueella jopa 30 metrin savikerrostumia

"Geologian tutkimuskeskuksen (GTK) tekemä esiselvitys Itäradan savialueista on valmistunut. Esiselvityksen mukaan Itäradan koko suunnittelualueella esiintyy savikerrostumia. Keskimääräinen saven paksuus on 5–15 metriä ja koko suunnittelualueella on myös yli 20 metrin savikerroksia. Syvimmillään Porvoon jokilaaksossa kerrostumat ovat jopa 30 metrin paksuisia.

”Maaperän piirteet vaihtelevat Itäradan suunnittelualueella, joka ulottuu Vantaalta aina Kouvolaan saakka. Uudellamaalla kallioalueet vuorottelevat savialtaiden kanssa, kun taas Kouvolan suunnalla savikot ovat laajempia”, Geologian tutkimuskeskuksen maaperägeologi Katriina Juvonen kertoo.

Geologian tutkimuskeskuksen geologit analysoivat selvityksessä aiempia maaperäkairauksia ja hyödynsivät laajasti paikkatietoaineistoja, kuten maaperäkarttoja, rinnevarjostusaineistoa, happamien sulfaattimaiden ennustekarttoja ja geofysikaalisia mittauksia. Maastotutkimuksia ei esiselvityksessä tehty. "

https://www.itarata.fi/esiselvitys-itaradan-suunnittelualueella-jopa-30-metrin-savikerrostumia/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #946 : Elokuu 08, 2025, 11:42:12 »


Näin valtionvarainminsteriön budjetti2026 ehdotuksessa tiedotetaan

"Eurooppalaisen raideleveyden ratayhteyksien suunnittelu Tornio—Haaparanta—Kemi   II LTA 2025       20,0   1,0   3,0   16,0"

20 miljoona eduskunnan myöntämä määräraha ja  ensi vuonna 3 miljoonaa euroa ja 16 miljoonaa seuraavina vuosina. Tälle vuodelle on myönnetty 1 miljoona euroa.


https://budjetti.vm.fi/sisalto.jsp?year=2026&lang=fi&maindoc=/2026/tae/valtiovarainministerionKanta/valtiovarainministerionKanta.xml&opennode=0:1:247:943:959:969:

ja avaa kohta 77
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2106


« Vastaus #947 : Eilen kello 08:15:12 »


Alikulku vaatii kymmenen miljoonaa, sillan ja syvän kuopan, mutta on turvallisin vaihtoehto tasoristeyksille

"Vaikka tasoristeys oli aiemmin vartioitu, autoilijat ajoivat puomien välistä ja oli ikäviä tapauksia. Alikulun ansiosta saatiin tosi turvalliset tiejärjestelyt Kyrön keskustaan ja jalankulkijoille ja pyöräilijöille turvalliset yhteydet kouluun ja keskustassa, Klang sanoo."

https://yle.fi/a/74-20176250
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 264


« Vastaus #948 : Eilen kello 11:43:19 »

Niin se vaan on, että siitä mennään yli missä aita on matalin.
Tunnustan itsekin puomeja kierrelleeni. Tälläkin sivustolla useammin mainitut Herralan mutka ja oikaisu Lempäälässä on minulle hyvin tuttu paikka. Aikoinaan virran yli oli tehty silta kohtisuoraan jotta olisi saatu mahdollisimman lyhyt mutta kun ratalinja oli viistoon, syntyi rataan hyvin kireä s-mutka. Heti sillan pohjoispuolella kulki tie jossa oli puolipuomit. Erittäin usein jostain häiriöstä johtuen puomit jäivät alas ja me lähellä asuvat aloimme suhtautua asiaan välinpitämättömästi vaikka näkyvyys etenkin etelän suuntaan oli lähes olematon.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 36 37 [38] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina