Ei sitä pidä rakentaa Kiirunaan vaan Tromseen.
Kiirunaan on tavaraliikennettä moninverroin enemmän. Lisäksi ehkä kuitenkin helpompi maasto rakentaa.
Rata Kolarista Tromssaan maksaisi n 8 miljardia eli melkein 3 kertaa niin paljon kuin parjattu "Tunnin juna" eli Länsirata.
Mitä liikennettä Suomesta Tromssaan sitten olisi, että kannattaisi noin paljon yhteen rataan laittaa?
Kaipa ajatuksena on, että Tromssaan tulisi suuri Jäämeren satama. Suomesta sille tuskin järin suuria tavaramääriä generoituisi ja vähän epäilen, että ei Skandinaviasta tai Länsi-Euroopastakaan hirveästi, kun Norjan länsirannikon satamat ovat kuitenkin lähempänä.
Jos Tallinnan tunneli olisi olemassa, olisi kuviteltavissa, että Keski- ja Itä-Euroopasta (mm. Puola, Baltian maat, Ukraina) voisi olla rahtipotentiaalia, junakuljetuksena Tromssaan ja sieltä sitten laivaan, mutta koska kyseistä tunnelia ei ole (ainakaan vielä), niin tuskin olisi Tromssan radalla tai satamalla hirveästi käyttöä.
Väylävirastokin on arvioinut, että radan liikennemäärät hipoisivat nollaa.