Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2227
|
« Vastaus #1025 : Syyskuu 12, 2025, 14:32:14 » |
|
Uusi junarata Kolarista Kiirunaan maksaisi 1,75 miljardia, mutta olisi selvityksen mukaan tarpeellinen monesta syystä"Tornionlaakson neuvosto haluaa pohjoiseen uuden rautatieyhteyden Suomesta Ruotsiin. Neuvosto on teettänyt esiselvityksen Kiirunan Svappavaarasta Pajalan kautta Kolariin ulottuvan junaradan tarpeesta ja edellytyksistä toteutua. Selvityksen mukaan uusi ratayhteys vastaisi teollisuuden lisääntyneisiin kuljetusmääriin ja auttaisi varautumisessa maanpuolustukseen ja turvallisuuteen. – Tällä välillä on noin 30 vahvistettua mineraaliesiintymää. Myös kasvavan metsäteollisuuden tarpeet ovat perusteena radan tarpeellisuudelle. Lisäksi kalakuljetukset lisääntyvät koko ajan, perustelee Tornionlaakson neuvoston hallituksen puheenjohtaja, Tornion kaupunginjohtaja Jukka Kujala. Myös lisääntynyt matkailu sekä Suomessa että Ruotsissa toisi ratayhteydelle lisää käyttöä, mutta henkilöjunaliikenteen toteutuminen edellyttäisi Tornion ja Kolarin välisen rataosuuden sähköistämistä. Rataosuuden sähköistäminen on kirjattu hallitusohjelmaan. Eurooppalaisella raideleveydellä rakennettavan, 140 kilometrin pituisen ratayhteyden kustannusarvio on 1,75 miljardia euroa." https://yle.fi/a/74-20182425
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2227
|
« Vastaus #1026 : Syyskuu 12, 2025, 14:35:50 » |
|
Uusi junarata Kolarista Kiirunaan maksaisi 1,75 miljardia, mutta olisi selvityksen mukaan tarpeellinen monesta syystä"Tornionlaakson neuvosto haluaa pohjoiseen uuden rautatieyhteyden Suomesta Ruotsiin. Neuvosto on teettänyt esiselvityksen Kiirunan Svappavaarasta Pajalan kautta Kolariin ulottuvan junaradan tarpeesta ja edellytyksistä toteutua. Selvityksen mukaan uusi ratayhteys vastaisi teollisuuden lisääntyneisiin kuljetusmääriin ja auttaisi varautumisessa maanpuolustukseen ja turvallisuuteen. – Tällä välillä on noin 30 vahvistettua mineraaliesiintymää. Myös kasvavan metsäteollisuuden tarpeet ovat perusteena radan tarpeellisuudelle. Lisäksi kalakuljetukset lisääntyvät koko ajan, perustelee Tornionlaakson neuvoston hallituksen puheenjohtaja, Tornion kaupunginjohtaja Jukka Kujala. Myös lisääntynyt matkailu sekä Suomessa että Ruotsissa toisi ratayhteydelle lisää käyttöä, mutta henkilöjunaliikenteen toteutuminen edellyttäisi Tornion ja Kolarin välisen rataosuuden sähköistämistä. Rataosuuden sähköistäminen on kirjattu hallitusohjelmaan. Eurooppalaisella raideleveydellä rakennettavan, 140 kilometrin pituisen ratayhteyden kustannusarvio on 1,75 miljardia euroa." https://yle.fi/a/74-20182425 Ei sitä pidä rakentaa Kiirunaan vaan Tromseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #1027 : Syyskuu 14, 2025, 00:58:46 » |
|
Suomalainen keksintö mahdollistaa pyörä- ja tela-ajoneuvojen lastaamisen ja purkamisen suoraan junanvaunusta raiteen viereen. Tosin epäilen sen onnistumista helposti normaaleilla maantierekoilla, joita esiintyy valmistajan havainnekuvissa: https://lastuu.com/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 861
|
« Vastaus #1028 : Syyskuu 14, 2025, 10:12:07 » |
|
Toivotan menestystä! MIL-versiossa täytyy olla lastattavuutta ja kuormatilan leveyttä olla enemmän kuin maantierekoilla (esim Leopard 2A6 3.75 m + ohjailuvaraa). Maantierekoilla sama on 2.6 m + ohjailuvaraa. Vaunut ovat erikoisruneita, eli eivät kovin halpoja. Kai merikonttien kuljetuskin kuormailuun käytettävää siirtolaitetta kannattaa ottaa homioon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2227
|
« Vastaus #1029 : Eilen kello 16:07:34 » |
|
Uusi junarata Kolarista Kiirunaan maksaisi 1,75 miljardia, mutta olisi selvityksen mukaan tarpeellinen monesta syystä"Tornionlaakson neuvosto haluaa pohjoiseen uuden rautatieyhteyden Suomesta Ruotsiin. Neuvosto on teettänyt esiselvityksen Kiirunan Svappavaarasta Pajalan kautta Kolariin ulottuvan junaradan tarpeesta ja edellytyksistä toteutua. Selvityksen mukaan uusi ratayhteys vastaisi teollisuuden lisääntyneisiin kuljetusmääriin ja auttaisi varautumisessa maanpuolustukseen ja turvallisuuteen. – Tällä välillä on noin 30 vahvistettua mineraaliesiintymää. Myös kasvavan metsäteollisuuden tarpeet ovat perusteena radan tarpeellisuudelle. Lisäksi kalakuljetukset lisääntyvät koko ajan, perustelee Tornionlaakson neuvoston hallituksen puheenjohtaja, Tornion kaupunginjohtaja Jukka Kujala. Myös lisääntynyt matkailu sekä Suomessa että Ruotsissa toisi ratayhteydelle lisää käyttöä, mutta henkilöjunaliikenteen toteutuminen edellyttäisi Tornion ja Kolarin välisen rataosuuden sähköistämistä. Rataosuuden sähköistäminen on kirjattu hallitusohjelmaan. Eurooppalaisella raideleveydellä rakennettavan, 140 kilometrin pituisen ratayhteyden kustannusarvio on 1,75 miljardia euroa." https://yle.fi/a/74-20182425 Nyt myös Ruotsissa "Tornion kunnanvaltuusto ja useat yhteisrahoittajat ovat tehneet konseptuaalisen selvityksen uudesta rajat ylittävästä rautatieyhteydestä Svappavaaran ja Kaunisvaaran/Kolarin välillä. Lähtökohtana on Norrbottenin alueen rakennekuva, joka viittaa tarpeeseen kytkeytyä Suomen rautatieverkkoon. Mahdollisena ratkaisuna tutkitaan yhteyttä Fjällbananin kautta, joka on osa Lapin alueen liikennestrategiaa." https://www.jarnvagsnyheter.se/20250915/17829/ny-jarnvag-mellan-svappavaara-och-kolari-utreds
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 343
|
« Vastaus #1030 : Tänään kello 15:37:49 » |
|
Ei sitä pidä rakentaa Kiirunaan vaan Tromseen.
Kiirunaan on tavaraliikennettä moninverroin enemmän. Lisäksi ehkä kuitenkin helpompi maasto rakentaa.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 1150
|
« Vastaus #1031 : Tänään kello 15:50:28 » |
|
Ei sitä pidä rakentaa Kiirunaan vaan Tromseen.
Kiirunaan on tavaraliikennettä moninverroin enemmän. Lisäksi ehkä kuitenkin helpompi maasto rakentaa. Rata Kolarista Tromssaan maksaisi n 8 miljardia eli melkein 3 kertaa niin paljon kuin parjattu "Tunnin juna" eli Länsirata. Mitä liikennettä Suomesta Tromssaan sitten olisi, että kannattaisi noin paljon yhteen rataan laittaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 509
|
« Vastaus #1032 : Tänään kello 15:55:43 » |
|
Ei sitä pidä rakentaa Kiirunaan vaan Tromseen.
Kiirunaan on tavaraliikennettä moninverroin enemmän. Lisäksi ehkä kuitenkin helpompi maasto rakentaa. Rata Kolarista Tromssaan maksaisi n 8 miljardia eli melkein 3 kertaa niin paljon kuin parjattu "Tunnin juna" eli Länsirata. Mitä liikennettä Suomesta Tromssaan sitten olisi, että kannattaisi noin paljon yhteen rataan laittaa? Kaipa ajatuksena on, että Tromssaan tulisi suuri Jäämeren satama. Suomesta sille tuskin järin suuria tavaramääriä generoituisi ja vähän epäilen, että ei Skandinaviasta tai Länsi-Euroopastakaan hirveästi, kun Norjan länsirannikon satamat ovat kuitenkin lähempänä. Jos Tallinnan tunneli olisi olemassa, olisi kuviteltavissa, että Keski- ja Itä-Euroopasta (mm. Puola, Baltian maat, Ukraina) voisi olla rahtipotentiaalia, junakuljetuksena Tromssaan ja sieltä sitten laivaan, mutta koska kyseistä tunnelia ei ole (ainakaan vielä), niin tuskin olisi Tromssan radalla tai satamalla hirveästi käyttöä. Väylävirastokin on arvioinut, että radan liikennemäärät hipoisivat nollaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 272
|
« Vastaus #1033 : Tänään kello 16:11:08 » |
|
Tuskin ihan heti tulee, mutta kun esim. Donald Trump suuressa viisaudessaan haluaa sitkeästi edistää ilmaston lämpenemistä, asiat voivat keikahtaa jos esim. koillisväylästä tulee yleinen ympärivuotinen meritie.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2227
|
« Vastaus #1034 : Tänään kello 16:43:51 » |
|
Ei sitä pidä rakentaa Kiirunaan vaan Tromseen.
Kiirunaan on tavaraliikennettä moninverroin enemmän. Lisäksi ehkä kuitenkin helpompi maasto rakentaa. Rata Kolarista Tromssaan maksaisi n 8 miljardia eli melkein 3 kertaa niin paljon kuin parjattu "Tunnin juna" eli Länsirata. Mitä liikennettä Suomesta Tromssaan sitten olisi, että kannattaisi noin paljon yhteen rataan laittaa? Näin on Väylä arvioinut hinnaksi : "Uusi ratayhteys Kolari-Kiiruna (Svappavaara) 1,6 mrd. € " Trompsasta tulisi toinen valtameren satama, jossa asuu asukkaita 60 000 . Varmuus
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2227
|
« Vastaus #1035 : Tänään kello 17:08:29 » |
|
Digirata vie Suomen junien kulunvalvonnan eurooppalaiseen eturintamaan"Digirata-hankkeessa uudistetaan ja modernisoidaan junien kulunvalvonta, jonka nykyiset järjestelmät ovat tulossa elinkaarensa päähän 2030-luvulla. Koska Suomessa rataa on 6000 km, työ on käynnissä jo nyt ja kestää useita vuosia. EU:n edellyttämä eurooppalainen junien kulunvalvontajärjestelmä eli ETCS on muutamissa maissa kuten Espanjassa ja Italiassa viety jo pitkälle. Pohjoismaista Tanska ja Norja ovat edenneet työssä hyvin, kun taas Suomi on vielä lähtökuopissa. ”Kulunvalvonnan ja useiden nykyisten turvalaitejärjestelmien korvausinvestoinnit ovat nyt ajankohtaisia. Kun Digirata-hanke saadaan valmiiksi vuonna 2040, olemme kiilanneet Euroopassa kehityksen kärkeen. Samalla meille syntyy todella kovatasoista, modernia osaamista ja kokemusta, ehkä jopa vientituotteeksi saakka”, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Juha Lehtola." https://vayla.fi/-/digirata-vie-suomen-junien-kulunvalvonnan-eurooppalaiseen-eturintamaan
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 67
|
« Vastaus #1036 : Tänään kello 18:32:47 » |
|
Tähän vielä yksi hintaesimerkki Tekniikka & Talous-lehdestä: Ruotsissa julkinen hankeyhtiö Oslo-Sthlm 2.55 AB (siis tunnin junan sijaan hieman vajaa kolme tuntia) suunnittelee Tukholman ja Oslon välille uutta nopeampaa ratayhteyttä, jossa ajettaisiin max 250 km/h. Nykyisten ratojen lisäksi tehtäisiin uutta oikorataa 160 km. Suunnittelu voisi alkaa ensi vuonna ja viisi vuotta kestävä rakentaminen 2035. Matka-aika on nykyisin 5 h 55 min ja uudella radalla 2 h 55 min. Tuntuva nopeutuminen matkustajajunille siis. Silti hankeyhtiö nostaa puoltavaksi asiaksi tarpeen nostaa ratakapasiteettia "rajusti puolustusteollisuuden tuotteiden liikuttamiseksi". Hinta-arvio tälle ratahankkeelle on seitsemän miljardia. Em tiedot siis tuosta lehtiuutisesta. Ja tässä yhtiön sivut: https://www.oslo-sthlm.se/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1849
|
« Vastaus #1037 : Tänään kello 21:12:33 » |
|
Ei sitä pidä rakentaa Kiirunaan vaan Tromseen.
Kiirunaan on tavaraliikennettä moninverroin enemmän. Lisäksi ehkä kuitenkin helpompi maasto rakentaa. Rata Kolarista Tromssaan maksaisi n 8 miljardia eli melkein 3 kertaa niin paljon kuin parjattu "Tunnin juna" eli Länsirata. Mitä liikennettä Suomesta Tromssaan sitten olisi, että kannattaisi noin paljon yhteen rataan laittaa? Kaipa ajatuksena on, että Tromssaan tulisi suuri Jäämeren satama. Suomesta sille tuskin järin suuria tavaramääriä generoituisi ja vähän epäilen, että ei Skandinaviasta tai Länsi-Euroopastakaan hirveästi, kun Norjan länsirannikon satamat ovat kuitenkin lähempänä. Jos Tallinnan tunneli olisi olemassa, olisi kuviteltavissa, että Keski- ja Itä-Euroopasta (mm. Puola, Baltian maat, Ukraina) voisi olla rahtipotentiaalia, junakuljetuksena Tromssaan ja sieltä sitten laivaan, mutta koska kyseistä tunnelia ei ole (ainakaan vielä), niin tuskin olisi Tromssan radalla tai satamalla hirveästi käyttöä. Mihin ne Puolasta ja muualta Tromssaan kelkotut kontit sitten lähtisivät Tromsasta? Aivan etelään, kohti Englannin kanaalia, Välimerta ja Suezin kanavaa. Mikä järki olisi niitä kierrättää 4-5000 km lenkkiä pohjoisen kautta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|