Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 42 43 [44] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2322


« Vastaus #1075 : Lokakuu 14, 2025, 08:53:34 »


NRC Group jatkaa Väyläviraston materiaalipalveluiden toimittajana – sopimus tuo jopa 80 miljoonan euron tilauskannan

9.10.2025

"NRC Group ja Väylävirasto ovat sopineet kahden vuoden option käyttöönotosta rautatiealan materiaalipalveluiden puitesopimuksessa. Uusi sopimuskausi alkaa 1. tammikuuta 2027 ja jatkuu vuoden 2028 loppuun. Sopimuksen arvioitu arvo on 50–80 miljoonaa euroa.

Jatkosopimus on ensimmäinen kahdesta optiokaudesta, jotka sisältyvät vuonna 2021 solmittuun materiaalipalvelusopimukseen. Toinen optiokausi on mahdollinen vuosille 2029–2030."

https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/hankinta/nrc-group-jatkaa-vaylaviraston-materiaalipalveluiden-toimittajana-sopimus-tuo-jopa-80-miljoonan-euron-tilauskannan
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2322


« Vastaus #1076 : Lokakuu 15, 2025, 08:23:45 »


Finland: Standard gauge rail links are on the agenda

14.10.2025 (Maksullinen)

Reflecting pressure from NATO and the EU to improve interoperability, Finland’s Minister of Transport Lulu Ranne has announced studies for standard gauge lines in northern Finland, with the priority being a link to Tornio on the Swedish border. Benjámin Zelki investigates.

https://www.railwaygazette.com/in-depth/finland-standard-gauge-rail-links-are-on-the-agenda/69748.article
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2322


« Vastaus #1077 : Lokakuu 16, 2025, 08:02:24 »


Raideliikenteen säädösseuranta 25.6.-10.10.2025

"Raideliikenteen säädösseurannan luettelosta ilmenevät otsikossa mainitulla ajanjaksolla julkaistut keskeiset raideliikennettä koskevat hallituksen esitykset, valtiosopimukset, kansalliset ja Euroopan unionin säädökset sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräykset, lausuntopyynnöt ja määräyshankepäätökset. Seurantaan sisällytetään myös muun ohella raideliikenteen toimintaympäristöön vaikuttavia ajankohtaisia säädöksiä ja lainsäädäntöhankkeita."

https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/raideliikenteen-saadosseuranta-256-10102025
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2322


« Vastaus #1078 : Lokakuu 17, 2025, 07:27:51 »


Länsiradan karttapalveluun lisätty havainnekuvia ja -videoita

14.10.2025

"Länsiradan karttapalveluun on lisätty havainnekuvia ja -videoita Espoon ja Salon väliselle suunnitellulle rataosuudelle. Kuvat ja videot löytyvät kartalta niiden maantieteellisestä sijainnista raidelinjauksen varrelta.

Havainnekuvat ja -videot löytyvät karttapalvelusta valitsemalla Aineistot-valikosta ”Havainnekuvat Espoo-Salo” ja/tai ”Havainnevideot Espoo-Salo”."

https://lansirata.fi/lansiradan-karttapalveluun-lisatty-havainnekuvia-ja-videoita/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2322


« Vastaus #1079 : Tänään kello 10:34:31 »


Valiokunnan lausunto LiVL 15/2025 vp

Valtioneuvoston selvitys: Komission tiedonanto sekä ehdotukset vuosia 2028—2034 koskevaksi EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi; E-kirje (E 73/2025 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan mahdollisia toimenpiteitä varten.


9.10.2025

"Suomelle on erittäin tärkeää, että tulevalla rahoituksella voitaisiin vastata mahdollisimman laajasti sekä sotilaallisen liikkuvuuden kansallisiin että rajat ylittäviin tarpeisiin yhtenäisellä ja nyt esitettyä korkeammalla EU-rahoitusosuudella. Tämän lisäksi Suomen tavoitteena on, että myös muihin kuin sotilaallisen liikkuvuuden liikennehankkeisiin sovellettaisiin yhtä, yhtenäistä EU-rahoitusosuutta. 

Sotilaallisen liikkuvuuden osalta Suomen keskeisin tavoite on, että tulevaa rahoitusta voitaisiin kohdentaa siirtymään yleiseurooppalaiseen raideleveyteen.  "

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/LiVL_15+2025.aspx
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2322


« Vastaus #1080 : Tänään kello 14:04:29 »


Valiokunnan lausunto LiVL 15/2025 vp

Valtioneuvoston selvitys: Komission tiedonanto sekä ehdotukset vuosia 2028—2034 koskevaksi EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi; E-kirje (E 73/2025 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan mahdollisia toimenpiteitä varten.


9.10.2025

"Suomelle on erittäin tärkeää, että tulevalla rahoituksella voitaisiin vastata mahdollisimman laajasti sekä sotilaallisen liikkuvuuden kansallisiin että rajat ylittäviin tarpeisiin yhtenäisellä ja nyt esitettyä korkeammalla EU-rahoitusosuudella. Tämän lisäksi Suomen tavoitteena on, että myös muihin kuin sotilaallisen liikkuvuuden liikennehankkeisiin sovellettaisiin yhtä, yhtenäistä EU-rahoitusosuutta. 

Sotilaallisen liikkuvuuden osalta Suomen keskeisin tavoite on, että tulevaa rahoitusta voitaisiin kohdentaa siirtymään yleiseurooppalaiseen raideleveyteen.  "

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/LiVL_15+2025.aspx

Liikenne ja Viestintäministeriön asiantuntija lausunto "Sotilaallisen liikkuvuuden osalta Suomen keskeisin tavoite on, että tulevaa rahoitusta voitaisiin kohdentaa siirtymään yleiseurooppalaiseen raideleveyteen. "

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2025-AK-40523.pdf
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 870


« Vastaus #1081 : Tänään kello 17:07:04 »

Tutkitaan, lausutaan, ihmetellään ja tutkitaan lisää ja ihmetellään lisää. Samaan aikaan ei-nahjusmaat kuittaavat EU-tuet.
Pitää osata toimia!  Etkö valtion hallintobyrokraatti Helsingistä ja kunnan kunnan/maakunnan hallintobyrokraatti Tornion suunnalta tätä ymmärrä etkä tästä välitä?

Parissa kuukaudessa saisitte ruotsalaisten kanssa valmiiksi pätevän suunnitelman suoralle 1435 -ratayhteydelle Tornion kaupunginsaaren läpi ja omana reittinään sopivaan terminaalikohtaan Kemin suunnassa.
Kuukausi lisää ja saisitte tälle EU:n hyväksynnän ja luokkaa 70% EU-tukea.
Samoin tulisi ehdoton NATO -puolto, jopa vaatimus.  Ei perustellumpaa kiireellistä raidehanketta ole koko EU:ssa!

Esteenä on vain Teidän nahjusmaisuutenne. Ja umpisolmuun vievät monikisko- ja -jännitepulmat kiertoradalla.
Kiertorata tuhoutuu korjauskelvottomaksi ensi-iskussa. Suomen ja Ruotsin välinen rautatieliikenne katkeaa siihen.
Oikorata tulee tällöin välttämättömäksi. Mutta se pitäisi tehdä jo nyt, eikä vasta pioneerieverstin komennosta.
Ei aina pidä odottaa kokonaissuunnitelmia, eli 3...5 vuotta.  Turha niitä enää silloin on esittääkään.

 
tallennettu
Sivuja: 1 ... 42 43 [44] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina