Nuoriso ei ymmärrä että tiedot hillasadon kypsymisestä tulevat lehteen kun tämä sato on ehditty kerätä pois.
Sama pätee tässäkin asiassa.
Lausunto EU:lle pyydetään siis 2027 mennessä, KOSKA aiheen tuet on silloin ehditty jakaa hereillä olleille EU-maille
Nahjusbyrokraattiemme anomukselle "kokonaissuunnitelmineen" tullaan EU:ssa naureskelemaan:
Vitkuttelemalla syntyvä ja perusteellisesti Eduskunnassa jauhettava suunnitelma osoittaa kiireettömyydellään, että esitettävät tarpeet eivät ole järin tärkeitä ja vielä vähemmän kiireellisiä Sitäpaitsi tämän asian EU-tuki on silloin jo jaettu muille.
Eikö hallintonsa normaalirutiiniin jämähtänyt hallintobyrokraatti tunnista, että kaikessa ei tule edetä pitkän kaavan mukaan, vaan pitää osata toimia joustavammin. Pääbyrokraatin pitää neuvotella suoraankin muiden asiaan liittyvien hallintohaarojen pääbyrokraattien kanssa. Jopa uskaltaa käsitellä asiaa suoraan kuninkaallisen kollegansa kanssa!!
Malliesimerkki suteen menneestä toiminnasta on LiVin selvitys Tornion 1435 -asiasta. Kankkulan kaivoon menevät suurimmalta osalta miljoonat eurot kiertoradan moniraideleveys/monijännitehimmeleihin.
Yksiselitteinen aihe selvityksille on valtakunnan huoltovarmuuden edistäminen ja Tornion ratayhteyden puolustettavuus.
MUTTA kuten LiVi:n raportti mainitsee, juuri näitä ei selvityksessä käsitellä lainkaan (koska LiVi ei niitä ymmärrä eikä kai välitäkään).
Näin ymmärrystä vailla olevaan hallintotouhuun pitää liikenne- ja puolustusministerin puuttua.
Siis selvällä Suomella: Suomen pitää ilmoittaa 2027 mennessä kantansa TEN-T ratojen muuttamisen eurooppalaiseksi ja toisaalta Lapin eurooppalaiset raiteet ovat saaneet siis 20 miljoonaa euroa suunnitteluun koska EU:n cef-rahat rakentamiseen varattuina Rail Baltikaan ja Saksan ja Tanskan väliseen tunneliin 2030 vuoteen saakka jonka jälkeen voisi Suomi saadaan rahaa rakentamiseen.
Tornion silloista on vain mainittu 2026 budjettikirjassa että uusi silta tulee.
Ja EU:n uusi rahoituskehys oli siis tämän keskustelun aiheena ja tässä valtioneuvoston kanslian muistio "Komission tiedonanto sekä ehdotukset vuosiksi 2028-2034 koskevaksi EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi" Mutta miksi siellä nostettiin raideleveys mukaan ?
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Liiteasiakirja/Documents/EDK-2025-AK-37206.pdf