Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 42 43 [44] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2325


« Vastaus #1075 : Lokakuu 14, 2025, 08:53:34 »


NRC Group jatkaa Väyläviraston materiaalipalveluiden toimittajana – sopimus tuo jopa 80 miljoonan euron tilauskannan

9.10.2025

"NRC Group ja Väylävirasto ovat sopineet kahden vuoden option käyttöönotosta rautatiealan materiaalipalveluiden puitesopimuksessa. Uusi sopimuskausi alkaa 1. tammikuuta 2027 ja jatkuu vuoden 2028 loppuun. Sopimuksen arvioitu arvo on 50–80 miljoonaa euroa.

Jatkosopimus on ensimmäinen kahdesta optiokaudesta, jotka sisältyvät vuonna 2021 solmittuun materiaalipalvelusopimukseen. Toinen optiokausi on mahdollinen vuosille 2029–2030."

https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/hankinta/nrc-group-jatkaa-vaylaviraston-materiaalipalveluiden-toimittajana-sopimus-tuo-jopa-80-miljoonan-euron-tilauskannan
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2325


« Vastaus #1076 : Lokakuu 15, 2025, 08:23:45 »


Finland: Standard gauge rail links are on the agenda

14.10.2025 (Maksullinen)

Reflecting pressure from NATO and the EU to improve interoperability, Finland’s Minister of Transport Lulu Ranne has announced studies for standard gauge lines in northern Finland, with the priority being a link to Tornio on the Swedish border. Benjámin Zelki investigates.

https://www.railwaygazette.com/in-depth/finland-standard-gauge-rail-links-are-on-the-agenda/69748.article
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2325


« Vastaus #1077 : Lokakuu 16, 2025, 08:02:24 »


Raideliikenteen säädösseuranta 25.6.-10.10.2025

"Raideliikenteen säädösseurannan luettelosta ilmenevät otsikossa mainitulla ajanjaksolla julkaistut keskeiset raideliikennettä koskevat hallituksen esitykset, valtiosopimukset, kansalliset ja Euroopan unionin säädökset sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräykset, lausuntopyynnöt ja määräyshankepäätökset. Seurantaan sisällytetään myös muun ohella raideliikenteen toimintaympäristöön vaikuttavia ajankohtaisia säädöksiä ja lainsäädäntöhankkeita."

https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/raideliikenteen-saadosseuranta-256-10102025
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2325


« Vastaus #1078 : Lokakuu 17, 2025, 07:27:51 »


Länsiradan karttapalveluun lisätty havainnekuvia ja -videoita

14.10.2025

"Länsiradan karttapalveluun on lisätty havainnekuvia ja -videoita Espoon ja Salon väliselle suunnitellulle rataosuudelle. Kuvat ja videot löytyvät kartalta niiden maantieteellisestä sijainnista raidelinjauksen varrelta.

Havainnekuvat ja -videot löytyvät karttapalvelusta valitsemalla Aineistot-valikosta ”Havainnekuvat Espoo-Salo” ja/tai ”Havainnevideot Espoo-Salo”."

https://lansirata.fi/lansiradan-karttapalveluun-lisatty-havainnekuvia-ja-videoita/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2325


« Vastaus #1079 : Eilen kello 10:34:31 »


Valiokunnan lausunto LiVL 15/2025 vp

Valtioneuvoston selvitys: Komission tiedonanto sekä ehdotukset vuosia 2028—2034 koskevaksi EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi; E-kirje (E 73/2025 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan mahdollisia toimenpiteitä varten.


9.10.2025

"Suomelle on erittäin tärkeää, että tulevalla rahoituksella voitaisiin vastata mahdollisimman laajasti sekä sotilaallisen liikkuvuuden kansallisiin että rajat ylittäviin tarpeisiin yhtenäisellä ja nyt esitettyä korkeammalla EU-rahoitusosuudella. Tämän lisäksi Suomen tavoitteena on, että myös muihin kuin sotilaallisen liikkuvuuden liikennehankkeisiin sovellettaisiin yhtä, yhtenäistä EU-rahoitusosuutta. 

Sotilaallisen liikkuvuuden osalta Suomen keskeisin tavoite on, että tulevaa rahoitusta voitaisiin kohdentaa siirtymään yleiseurooppalaiseen raideleveyteen.  "

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/LiVL_15+2025.aspx
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2325


« Vastaus #1080 : Eilen kello 14:04:29 »


Valiokunnan lausunto LiVL 15/2025 vp

Valtioneuvoston selvitys: Komission tiedonanto sekä ehdotukset vuosia 2028—2034 koskevaksi EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi; E-kirje (E 73/2025 vp): Asia on saapunut liikenne- ja viestintävaliokuntaan mahdollisia toimenpiteitä varten.


9.10.2025

"Suomelle on erittäin tärkeää, että tulevalla rahoituksella voitaisiin vastata mahdollisimman laajasti sekä sotilaallisen liikkuvuuden kansallisiin että rajat ylittäviin tarpeisiin yhtenäisellä ja nyt esitettyä korkeammalla EU-rahoitusosuudella. Tämän lisäksi Suomen tavoitteena on, että myös muihin kuin sotilaallisen liikkuvuuden liikennehankkeisiin sovellettaisiin yhtä, yhtenäistä EU-rahoitusosuutta. 

Sotilaallisen liikkuvuuden osalta Suomen keskeisin tavoite on, että tulevaa rahoitusta voitaisiin kohdentaa siirtymään yleiseurooppalaiseen raideleveyteen.  "

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/LiVL_15+2025.aspx

Liikenne ja Viestintäministeriön asiantuntija lausunto "Sotilaallisen liikkuvuuden osalta Suomen keskeisin tavoite on, että tulevaa rahoitusta voitaisiin kohdentaa siirtymään yleiseurooppalaiseen raideleveyteen. "

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/EDK-2025-AK-40523.pdf
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 871


« Vastaus #1081 : Eilen kello 17:07:04 »

Tutkitaan, lausutaan, ihmetellään ja tutkitaan lisää ja ihmetellään lisää. Samaan aikaan ei-nahjusmaat kuittaavat EU-tuet.
Pitää osata toimia!  Etkö valtion hallintobyrokraatti Helsingistä ja kunnan kunnan/maakunnan hallintobyrokraatti Tornion suunnalta tätä ymmärrä etkä tästä välitä?

Parissa kuukaudessa saisitte ruotsalaisten kanssa valmiiksi pätevän suunnitelman suoralle 1435 -ratayhteydelle Tornion kaupunginsaaren läpi ja omana reittinään sopivaan terminaalikohtaan Kemin suunnassa.
Kuukausi lisää ja saisitte tälle EU:n hyväksynnän ja luokkaa 70% EU-tukea.
Samoin tulisi ehdoton NATO -puolto, jopa vaatimus.  Ei perustellumpaa kiireellistä raidehanketta ole koko EU:ssa!

Esteenä on vain Teidän nahjusmaisuutenne. Ja umpisolmuun vievät monikisko- ja -jännitepulmat kiertoradalla.
Kiertorata tuhoutuu korjauskelvottomaksi ensi-iskussa. Suomen ja Ruotsin välinen rautatieliikenne katkeaa siihen.
Oikorata tulee tällöin välttämättömäksi. Mutta se pitäisi tehdä jo nyt, eikä vasta pioneerieverstin komennosta.
Ei aina pidä odottaa kokonaissuunnitelmia, eli 3...5 vuotta.  Turha niitä enää silloin on esittääkään.

 
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2325


« Vastaus #1082 : Tänään kello 07:09:31 »

Tutkitaan, lausutaan, ihmetellään ja tutkitaan lisää ja ihmetellään lisää. Samaan aikaan ei-nahjusmaat kuittaavat EU-tuet.
Pitää osata toimia!  Etkö valtion hallintobyrokraatti Helsingistä ja kunnan kunnan/maakunnan hallintobyrokraatti Tornion suunnalta tätä ymmärrä etkä tästä välitä?

Parissa kuukaudessa saisitte ruotsalaisten kanssa valmiiksi pätevän suunnitelman suoralle 1435 -ratayhteydelle Tornion kaupunginsaaren läpi ja omana reittinään sopivaan terminaalikohtaan Kemin suunnassa.
Kuukausi lisää ja saisitte tälle EU:n hyväksynnän ja luokkaa 70% EU-tukea.
Samoin tulisi ehdoton NATO -puolto, jopa vaatimus.  Ei perustellumpaa kiireellistä raidehanketta ole koko EU:ssa!

Esteenä on vain Teidän nahjusmaisuutenne. Ja umpisolmuun vievät monikisko- ja -jännitepulmat kiertoradalla.
Kiertorata tuhoutuu korjauskelvottomaksi ensi-iskussa. Suomen ja Ruotsin välinen rautatieliikenne katkeaa siihen.
Oikorata tulee tällöin välttämättömäksi. Mutta se pitäisi tehdä jo nyt, eikä vasta pioneerieverstin komennosta.
Ei aina pidä odottaa kokonaissuunnitelmia, eli 3...5 vuotta.  Turha niitä enää silloin on esittääkään.
 

Asia on siis siirtynyt Eduskunnan suureen valiokuntaan jossa lopullisesti muodostetaan Suomen kanta tähän raideleveysasiaan. Eli asiasta keskustellaan valiokunnassa  ennen kuin toteutetaan.  Suomenhan pitää antaa komissiolle vasta 2027 lopullinen vastaus.

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/E_73+2025.aspx
« Viimeksi muokattu: Tänään kello 08:38:22 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 871


« Vastaus #1083 : Tänään kello 11:38:33 »

Nuoriso ei ymmärrä että tiedot hillasadon kypsymisestä tulevat lehteen kun tämä sato on ehditty kerätä pois.
Sama pätee tässäkin asiassa.
Lausunto EU:lle pyydetään siis 2027 mennessä, KOSKA aiheen tuet on silloin ehditty jakaa hereillä olleille EU-maille

Nahjusbyrokraattiemme anomukselle "kokonaissuunnitelmineen" tullaan EU:ssa naureskelemaan:
Vitkuttelemalla syntyvä ja perusteellisesti Eduskunnassa jauhettava suunnitelma osoittaa kiireettömyydellään, että esitettävät tarpeet eivät ole järin tärkeitä ja vielä vähemmän  kiireellisiä  Sitäpaitsi tämän asian EU-tuki on silloin jo jaettu muille.

Eikö hallintonsa normaalirutiiniin jämähtänyt hallintobyrokraatti tunnista, että kaikessa ei tule edetä pitkän kaavan mukaan, vaan pitää osata toimia joustavammin. Pääbyrokraatin pitää neuvotella suoraankin muiden asiaan liittyvien hallintohaarojen pääbyrokraattien kanssa. Jopa uskaltaa käsitellä asiaa suoraan kuninkaallisen kollegansa kanssa!!

Malliesimerkki suteen menneestä toiminnasta on LiVin selvitys Tornion 1435 -asiasta. Kankkulan kaivoon menevät suurimmalta osalta miljoonat eurot kiertoradan moniraideleveys/monijännitehimmeleihin.

Yksiselitteinen aihe selvityksille on valtakunnan huoltovarmuuden edistäminen ja Tornion ratayhteyden puolustettavuus.
MUTTA kuten LiVi:n raportti mainitsee, juuri näitä ei selvityksessä käsitellä lainkaan (koska LiVi ei niitä ymmärrä eikä kai välitäkään).
Näin ymmärrystä vailla olevaan hallintotouhuun pitää liikenne- ja puolustusministerin puuttua.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2325


« Vastaus #1084 : Tänään kello 16:30:06 »

Nuoriso ei ymmärrä että tiedot hillasadon kypsymisestä tulevat lehteen kun tämä sato on ehditty kerätä pois.
Sama pätee tässäkin asiassa.
Lausunto EU:lle pyydetään siis 2027 mennessä, KOSKA aiheen tuet on silloin ehditty jakaa hereillä olleille EU-maille

Nahjusbyrokraattiemme anomukselle "kokonaissuunnitelmineen" tullaan EU:ssa naureskelemaan:
Vitkuttelemalla syntyvä ja perusteellisesti Eduskunnassa jauhettava suunnitelma osoittaa kiireettömyydellään, että esitettävät tarpeet eivät ole järin tärkeitä ja vielä vähemmän  kiireellisiä  Sitäpaitsi tämän asian EU-tuki on silloin jo jaettu muille.

Eikö hallintonsa normaalirutiiniin jämähtänyt hallintobyrokraatti tunnista, että kaikessa ei tule edetä pitkän kaavan mukaan, vaan pitää osata toimia joustavammin. Pääbyrokraatin pitää neuvotella suoraankin muiden asiaan liittyvien hallintohaarojen pääbyrokraattien kanssa. Jopa uskaltaa käsitellä asiaa suoraan kuninkaallisen kollegansa kanssa!!

Malliesimerkki suteen menneestä toiminnasta on LiVin selvitys Tornion 1435 -asiasta. Kankkulan kaivoon menevät suurimmalta osalta miljoonat eurot kiertoradan moniraideleveys/monijännitehimmeleihin.

Yksiselitteinen aihe selvityksille on valtakunnan huoltovarmuuden edistäminen ja Tornion ratayhteyden puolustettavuus.
MUTTA kuten LiVi:n raportti mainitsee, juuri näitä ei selvityksessä käsitellä lainkaan (koska LiVi ei niitä ymmärrä eikä kai välitäkään).
Näin ymmärrystä vailla olevaan hallintotouhuun pitää liikenne- ja puolustusministerin puuttua.


Siis selvällä Suomella: Suomen pitää ilmoittaa 2027 mennessä kantansa TEN-T ratojen muuttamisen eurooppalaiseksi ja toisaalta Lapin eurooppalaiset raiteet ovat saaneet siis 20 miljoonaa euroa suunnitteluun koska EU:n cef-rahat  rakentamiseen varattuina Rail Baltikaan ja Saksan ja Tanskan väliseen tunneliin 2030 vuoteen saakka jonka jälkeen voisi Suomi saadaan rahaa rakentamiseen.

Tornion silloista on vain mainittu 2026 budjettikirjassa että uusi silta tulee.

Ja EU:n uusi rahoituskehys oli siis tämän keskustelun aiheena ja tässä valtioneuvoston kanslian muistio  "Komission tiedonanto sekä ehdotukset vuosiksi 2028-2034 koskevaksi EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi" Mutta miksi siellä nostettiin raideleveys mukaan ?

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Liiteasiakirja/Documents/EDK-2025-AK-37206.pdf
tallennettu
Sivuja: 1 ... 42 43 [44] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina