Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Baltian rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 8 9 [10] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1950


« Vastaus #225 : Toukokuu 22, 2025, 08:15:34 »


Rail Baltic Estonia allekirjoittaa rakennusurakan Tallinnan Ülemisten matkustajaterminaalista

"Rail Baltic Estonia allekirjoitti 21. toukokuuta rakennusurakan AS Merko Ehitus Eestin kanssa kansainvälisen Rail Baltican matkustajaterminaalin rakentamisesta Tallinnan Ülemisten alueelle. Terminaalin on suunnitellut kansainvälisesti tunnettu arkkitehtitoimisto Zaha Hadid Architects, ja se toimii tulevan suurnopeusradan pohjoisena porttina Eurooppaan. Sopimuksen arvo on noin 85 miljoonaa euroa ilman arvonlisäveroa.

Ülemisten terminaalista tulee paitsi yksi Rail Baltican näkyvimmistä julkisista rakennuksista, myös sen symbolinen lähtökohta. Kun ensimmäinen pikajuna lähtee Tallinnasta Varsovan suuntaan, sen matka alkaa Linda Terminalista – uuden terminaalin nimi, joka viittaa Viron kansalliseepokseen.

"Ülemiste Linda Terminal on Viron rautatiehistoriassa ennennäkemätön – se ei ole vain rakennus, vaan uusi portti Virosta maailmaan", sanoi Anvar Salomets, Rail Baltic Estonian hallituksen puheenjohtaja. "Zaha Hadid Architectsin suunnittelema terminaalirakennus merkitsee uutta aikakautta Baltian maiden infrastruktuurin kehittämisessä, nyt Merkon toteuttamassa.""

https://www.railbaltica.org/rail-baltic-estonia-signs-construction-contract-for-tallinn-ulemiste-passenger-terminal/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1950


« Vastaus #226 : Toukokuu 26, 2025, 16:27:31 »


Rail Baltica Ülemiste (21.05.2025)

"Tulevan asemarakennuksen rakentamiseen tarvittavat maanalaiset työt on saatu päätökseen ja ensimmäisen kerroksen rakentaminen on pysähdyksissä. Sillä välin on rakennettu uusi ajojohto ja uudet 1520 rataa poistamaan vanhat raiteet ja korvaamaan ne 1435 radalla. Tulevaisuudessa Suur-Sõjamäen ja Peterburin tiet yhdistävän tunnelin nro 5 rakentaminen on myös vauhdissa."

https://www.youtube.com/watch?v=WtTGB_NfGp0
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1950


« Vastaus #227 : Toukokuu 27, 2025, 17:12:36 »


Baltian maiden ministerit vahvistavat sitoutumisensa Rail Balticaan ja vaativat pitkäaikaista EU-rahoitusta

"Ennen Pohjoismaiden ja B9-liikenneministerien kokousta Liettuassa Baltian liikenneministerit – Viron infrastruktuuriministeri Kuldar Leis, Latvian liikenneministeri Atis Švinka ja Liettuan liikenne- ja viestintäministeri Eugenijus Sabutis – tapasivat 27. toukokuuta Vilnassa vahvistaakseen yhteisen sitoutumisensa Rail Baltica -hankkeeseen.

Kokouksen aikana antamassaan yhteisessä lausunnossa ministerit toistivat päättäväisyytensä saada Rail Baltican ensimmäinen vaihe päätökseen vuoden 2030 loppuun mennessä ja sopivat yhteisen eurooppalaisen lisärahoituksen hakemisesta hankkeelle korostaen sen strategista merkitystä sotilaallisen liikkuvuuden ja alueellisen turvallisuuden kannalta.

"Euroopparaiteisen Rail Baltica -hankkeen toteuttaminen on erityisen tärkeää liikenneyhteyksien, taloudellisen kehityksen ja - mikä tärkeintä - turvallisuuden kannalta Itämeren alueella. Siksi on tärkeää, että teemme yhteistyötä varmistaaksemme, että hanke valmistuu vuoteen 2030 mennessä", Liettuan liikenne- ja viestintäministeri Eugenijus Sabutis sanoi.

Ministerit korostivat, että vakaa ja riittävä EU-rahoitus on välttämätön tämän mittakaavan rajat ylittäville infrastruktuurihankkeille. He korostivat kestävän rahoituksen tarvetta EU:n seuraavassa monivuotisessa rahoituskehyksessä ja korkean yhteisrahoitusasteen säilyttämisen tärkeyttä oikea-aikaisen täytäntöönpanon varmistamiseksi.
"

https://www.railbaltica.org/baltic-ministers-reaffirm-commitment-to-rail-baltica-call-for-long-term-eu-funding/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1950


« Vastaus #228 : Eilen kello 08:18:54 »


Rail Baltica Ülemiste (21.05.2025)

"Tulevan asemarakennuksen rakentamiseen tarvittavat maanalaiset työt on saatu päätökseen ja ensimmäisen kerroksen rakentaminen on pysähdyksissä. Sillä välin on rakennettu uusi ajojohto ja uudet 1520 rataa poistamaan vanhat raiteet ja korvaamaan ne 1435 radalla. Tulevaisuudessa Suur-Sõjamäen ja Peterburin tiet yhdistävän tunnelin nro 5 rakentaminen on myös vauhdissa."

https://www.youtube.com/watch?v=WtTGB_NfGp0

"Rail Baltica: Uusi laituri Viron Ülemiste Lindan terminaalissa nyt käytössä

Tallinnan junamatkustajat voivat nyt aloittaa uuden luvun Viron rautatiehistoriassa. Varhain tänä aamuna avattiin Rail Baltican pohjoisen solmukohdan ensimmäinen valmistunut osuus – Lindan terminaali Ülemistessä – ja matkustajajunat ohjattiin uudelle laiturille.

230 metriä pitkä ja 9,3 metriä leveä laituri on tärkeä osa Rail Baltic Estonian kehittämää uutta infrastruktuuria. Tähän asti Elronin junaliikennettä on hoidettu samalla alueella sijaitsevilta vanhemmilta laitureilta, mutta tämänpäiväisen muutoksen myötä matkustajaliikenne siirtyy uudelle laiturille. Matkustajat voivat jo nyt saada esimakua matkustamisen tulevaisuudesta modernilla muotoilulla ja parannetulla esteettömyydellä."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20250616/17601/rail-baltica-nya-plattformen-vid-estniska-ulemiste-linda-terminalen-nu-i-bruk
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1444


« Vastaus #229 : Eilen kello 20:13:30 »

SKS kirjoitti: Hauska juttu muutamassa kohdin tuo edellä oleva Jarin uutinen Ülemisten terminaalin käyttöönotosta. Pahaksi onneksi käännöksessä ei mainita laiturin käyttöönottopäivää. Linkistä löytyy jutun julkaisupäivämäärä 16.6., joka ei kuitenkaan ole em. käyttöönottopäivä. Käyttöönottoa edelsi täydellinen junaliikenteen katko 10.–11.6., jolloin Ülemisten ja Lagedin välinen liikenne korvattiin pahimmillan jopa 1½ tunnin vuorovälein ajetuilla tilausbusseilla. Balti jaaman ja Ülemisten välillä oli vuorostaan käytettävä TLT:n normaaleja bussilinjoja. Junat ohjattiin uusille raiteille jo aamusta 12.6., eikä siis vasta 16.6. alkaen. Julkisen sanan uutisointi tuntuu kulkevan Virosta muuenkin aika hitaasti, esimerkkinä Tallinnan raitotielinjan 2 siirto kulkemaan matkustajasataman kautta. Uusi reitti avattiin 1.12.2024, mutta YLE julkaisi siitä uutisen vasta 3.5. https://yle.fi/a/74-20158148 . Tässäkin reitin avaamisen kerrotaan tapahtuneen vasta vuoden 2025 alusta (sekä kirjallisesti että virolaisen paikallistoimittaja Rain Koolin sanoin).
Toinen asia onkin sitten pilkun viilausta. Toisessa yhteydessä vorgissa käsiteltiin suomen kielen astevaihteluja (Riikassa po. Riiassa ym.) Mutta on myös hyvä käyttää oikeita sijamuotoja. Saapuuko juna tai laiva laituriin vai laiturille? Onhan junia laiturillekin saapunut, mutta jonkinmoinen sotku siitä on yleensä tullut. Paikannimien suhteen tilanne on mutkikkaampi – silloin tulee tietää paikallisten käyttämä muoto. Kovin kävi korvaani teinien käymä keskustelu lähijunassa: ”Hei, missä me nyt ollaan? – Malmissa.” Sama on Ülemisten suhteen. Jos tarkistaa asian Eesti Keele Instituutin julkaisemasta paksusta teoksesta ”Eesti õigekeelsussõnaraamat”, niin selviää, että menemme Ülemistelle, olemme Ükemistellä jne. Näissä tosin viisaskin voi mennä vipuun: Aiemmin käsitellyssä poikkeusliikenteen painetussa esitteessä Elronkin käyttää sijamuotoa ”Ülemistessä”...
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1950


« Vastaus #230 : Tänään kello 07:32:41 »

SKS kirjoitti: Hauska juttu muutamassa kohdin tuo edellä oleva Jarin uutinen Ülemisten terminaalin käyttöönotosta. Pahaksi onneksi käännöksessä ei mainita laiturin käyttöönottopäivää. Linkistä löytyy jutun julkaisupäivämäärä 16.6., joka ei kuitenkaan ole em. käyttöönottopäivä. Käyttöönottoa edelsi täydellinen junaliikenteen katko 10.–11.6., jolloin Ülemisten ja Lagedin välinen liikenne korvattiin pahimmillan jopa 1½ tunnin vuorovälein ajetuilla tilausbusseilla. Balti jaaman ja Ülemisten välillä oli vuorostaan käytettävä TLT:n normaaleja bussilinjoja. Junat ohjattiin uusille raiteille jo aamusta 12.6., eikä siis vasta 16.6. alkaen. Julkisen sanan uutisointi tuntuu kulkevan Virosta muuenkin aika hitaasti, esimerkkinä Tallinnan raitotielinjan 2 siirto kulkemaan matkustajasataman kautta. Uusi reitti avattiin 1.12.2024, mutta YLE julkaisi siitä uutisen vasta 3.5. https://yle.fi/a/74-20158148 . Tässäkin reitin avaamisen kerrotaan tapahtuneen vasta vuoden 2025 alusta (sekä kirjallisesti että virolaisen paikallistoimittaja Rain Koolin sanoin).
Toinen asia onkin sitten pilkun viilausta. Toisessa yhteydessä vorgissa käsiteltiin suomen kielen astevaihteluja (Riikassa po. Riiassa ym.) Mutta on myös hyvä käyttää oikeita sijamuotoja. Saapuuko juna tai laiva laituriin vai laiturille? Onhan junia laiturillekin saapunut, mutta jonkinmoinen sotku siitä on yleensä tullut. Paikannimien suhteen tilanne on mutkikkaampi – silloin tulee tietää paikallisten käyttämä muoto. Kovin kävi korvaani teinien käymä keskustelu lähijunassa: ”Hei, missä me nyt ollaan? – Malmissa.” Sama on Ülemisten suhteen. Jos tarkistaa asian Eesti Keele Instituutin julkaisemasta paksusta teoksesta ”Eesti õigekeelsussõnaraamat”, niin selviää, että menemme Ülemistelle, olemme Ükemistellä jne. Näissä tosin viisaskin voi mennä vipuun: Aiemmin käsitellyssä poikkeusliikenteen painetussa esitteessä Elronkin käyttää sijamuotoa ”Ülemistessä”...

Rail Baltican oma julkaisu

https://www.railbaltica.org/first-section-of-ulemiste-linda-terminal-completed-passengers-now-using-the-new-platform/
tallennettu
Sivuja: 1 ... 8 9 [10] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Baltian rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina