Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Pori-Haapamäki rataosuus eli "Mierontie"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10 | Siirry alas Tulostusversio
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 357


« Vastaus #200 : Joulukuu 31, 2023, 10:31:40 »

No kai se helpompi laittaa selvityksen alle koko rataosa vaikka luulen minäkin, että se on Aittaluoto-Niinisalo mikä saatettaisiin avata, jos jotain avataan uudelleen.

Ja kuinka ulkolaisten joukkoja siirtyy jatkossa johonkin Niinisalon Arrow-harjoitukseen.. Ja Parkanon varikon tulevaisuus kun se yhtenä varikkona DCA-listalla..
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1914


« Vastaus #201 : Joulukuu 31, 2023, 10:44:25 »

No kai se helpompi laittaa selvityksen alle koko rataosa vaikka luulen minäkin, että se on Aittaluoto-Niinisalo mikä saatettaisiin avata, jos jotain avataan uudelleen.

Ja kuinka ulkolaisten joukkoja siirtyy jatkossa johonkin Niinisalon Arrow-harjoitukseen.. Ja Parkanon varikon tulevaisuus kun se yhtenä varikkona DCA-listalla..

DCA varikkona Niinisalo tarvitsee kuljetusyhteyksiä Pohjanlahdelle ja Jäämerelle kun amerikkalaisia sotilaita ja varusteita mm. ampumatarvikkeita alkaa tulla.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 314


« Vastaus #202 : Tammikuu 01, 2024, 22:38:28 »

Moni muukin tässä ketjussa on ihmetellyt miksi puhutaan koko välin avaamisesta. Ensi alkuun riittäisi väli Aittaluoto-Niinisalo jolle luulisi olevan enempi käyttöä (sa-int, ssab, rosenlew?) Väli on lyhyempi ja maastoltaan helpompaa. Kokemäenjoen ylittävä silta voi olla kyllä kallis kunnostaa.
SSAB ei käyttänyt ennenkään kuljetuksia kuin satunnaisesti vaikka sijaitsee Kankaanpään aseman vieressä ja Rosenlewin puimurit kuormattiin idänliikenteen vaunuihin Porin asemalla kun niille ei ole kuormauspaikkaa muualla ja idänliikennekin on nyt loppu. Electrolux joka oli ainoa radan käyttäjä lopulta lopetti koko varaston Porissa ja samalla loppuivat kaasukuljetuksetkin (n vuonna 2010).
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Juha Metsäpelto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #203 : Tammikuu 02, 2024, 18:53:40 »

SSAB ei käyttänyt ennenkään kuljetuksia kuin satunnaisesti vaikka sijaitsee Kankaanpään aseman vieressä

Mitä tuonne on rautateitse aiemmin viety  Huh Kun siitä on jo yli 25 vuotta kun junalla on ylipäätään Kankaanpäässä asti käyty. Vaikka asema onkin lähellä, 250 metriä on vähän pitkä matka tyhjätä junanvaunuja trukilla, riippuu toki saapuvan tavaran määrästä.


Tarkoitin lähinnä että SSAB voisi jatkossa kiinnostua jos rata herää isommassa mittakaavassa henkiin. Pistoraiteelle voisi karttaa tutkien olla ainakin teoriassa tilaa.

tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 314


« Vastaus #204 : Tammikuu 02, 2024, 22:10:19 »

Romua ainakin Kankaanpäästä lähti. En tosin ole varma lähtikö Ruukilta vai vaan yleisesti mutta ajattelin että heiltä kun on kuitenkin liki asemaa.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Juha Metsäpelto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #205 : Kesäkuu 25, 2024, 19:50:08 »

Junalaudan foorumilta bongattua;

Lainaus
Ruosniemessä ex. Electroluxin puskaratapiha raivattu pöpeliköstä vapaaksi

Nyt Porin suunnalta joku kuvailemaan, vielä kun on kiskoja mitä kuvata. Eiköhän tuo kiskojen poistamisesta kerro.

Junalaudan foorumilta bongattua (23.6.2024):

Lainaus
Ruosniemessä Electroluxin ratapiha purettu pois.

Että se siitä sitten.

-------------------------------------------------------

Minne on muuten kadonnut kaikki uutisointi Pori-Haapamäki uudelleenavauksesta? Aika hiljaista on ollut.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1809


« Vastaus #206 : Kesäkuu 25, 2024, 20:54:06 »

Minne on muuten kadonnut kaikki uutisointi Pori-Haapamäki uudelleenavauksesta? Aika hiljaista on ollut.

Rajansa silläkin, paljonko tyhjästä voi uutisia vääntää. Viimeksi puhuttiin vetykäyttöisistä vetureista, mutta ihan humpuukiksi sen tiesi jo silloin.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 357


« Vastaus #207 : Kesäkuu 25, 2024, 23:05:15 »

Ehkä sitten kuuluu kun se seuraava selvitys radasta tulee mikä lienee tekeillä?

Aittaluodossa oli ainakin 250 betonipölkkyä radan vieressä ja pieni sepelikasa vieressä.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1809


« Vastaus #208 : Kesäkuu 26, 2024, 10:15:27 »

Aittaluodossa oli ainakin 250 betonipölkkyä radan vieressä ja pieni sepelikasa vieressä.

Pölkkyjen ja sepelin saaminen lienee pienimpiä ongelmia tässä "hankkeessa".
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1914


« Vastaus #209 : Kesäkuu 26, 2024, 10:41:15 »

Aittaluodossa oli ainakin 250 betonipölkkyä radan vieressä ja pieni sepelikasa vieressä.

Pölkkyjen ja sepelin saaminen lienee pienimpiä ongelmia tässä "hankkeessa".

Taitaa Niinisalon ja Pohjankankaan harjoitusalueet johtaa radan palauttamiseen Poriin kun DCA sopimus hyväksytään  Eduskunnassa. Porin satamasta kun pitää kuljettaa Niinisaloon panssareita yms. taisteluvälineitä kaikissa olosuhteissa.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 357


« Vastaus #210 : Kesäkuu 26, 2024, 19:27:55 »

Tottakai pölkkyjä ja sepeliä saa. Vaikka rataa on kokoajan typistetty elinaikanani niin pitää silti olla tyytyväinen, että rataa on kuitenkin uusittu jotenkin edes pieniltä matkaa vähän paremmaksi sekä Parkanon päässä että Porin päässä.

Ehkä voisin kuvitella että DCA-sopimuksen myötä painetta on radan avaamiseen, mutten kyllä usko, että Parkanosta Haapamäelle olisi niin paljon painetta verrattuna Aittaluoto-Niinisalon uudelleenavaamiseen.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1809


« Vastaus #211 : Kesäkuu 26, 2024, 20:46:06 »

Aittaluodossa oli ainakin 250 betonipölkkyä radan vieressä ja pieni sepelikasa vieressä.

Pölkkyjen ja sepelin saaminen lienee pienimpiä ongelmia tässä "hankkeessa".

Taitaa Niinisalon ja Pohjankankaan harjoitusalueet johtaa radan palauttamiseen Poriin kun DCA sopimus hyväksytään  Eduskunnassa. Porin satamasta kun pitää kuljettaa Niinisaloon panssareita yms. taisteluvälineitä kaikissa olosuhteissa.

Hyvin kulkee Porin ja Raumankin satamista panssarit Pohjankankaalle Tampereen kautta. Herrat upseerit ehtivät virkistymään upseerikerholla.

Jos sotaan jouduttaisiin, niin sitä tuskin Pohjankankaalla käydään. Tai jos vanjan panssarit saapuvat Pohjankankaan tasalle niin tilanne on aikalailla ikävä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1914


« Vastaus #212 : Heinäkuu 01, 2024, 17:53:00 »


Eduskunta on hyväksynyt DCA sopimuksen

"Sopimuksella Suomi avaa 15 sotilaskohdettaan yhdysvaltalaisten joukkojen mahdolliseen käyttöön. Suomeen voidaan tuoda muun muassa Yhdysvaltojen puolustuskalustoa ja sotilaita."

https://yle.fi/a/74-20097310
tallennettu
Juha Kalli
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #213 : Joulukuu 21, 2024, 05:41:58 »

Nostetaanpa vähän: Saakohan Kihniön Aitonevalta vielä resiinoja? Ollut jo varmaan 10 vuoden ajan ajatuksena resinoida Aitonevalta Haapamäelle ja takaisin. Joutuuhan sitä resiinaa kantamaan joissakin kohtia varmastikin.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 357


« Vastaus #214 : Joulukuu 21, 2024, 20:48:19 »

Käsittääkseni kasa Aitonevan resiinoita siirtyi Pomarkkuun.. Mutta saattaa joitain jäädä, että kannattaa kysyä. Eikö Haapamäeltäkin löytynyt resiinoita vuokrattavaksi ja oliko Virroilla nuorisokeskus Marttisessa..
tallennettu
Juha Metsäpelto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 36


« Vastaus #215 : Joulukuu 27, 2024, 15:51:30 »

https://www.youtube.com/watch?v=nwOgMXlQjCg

Ratalinjan tutkintaa talviaikaan Isosannan-Ruosniemen alueella.

--------------------------------------------------------------------------------------

Sain lopultakin luettua Mierontiehen liittyvät mainiot kirjat "Rautatie tuli - ja meni" sekä "kivestä hakattu" jossa kerrotaan kivimiesten työstä radalla. Jonkin verran uutta tietoa sekä ennen näkemättömiä kuvia tuli vastaan. Etenkin radan alkuvaiheen kuvat liki kliinisen puhtaine ympäristöineen tekivät kyllä vaikutuksen. Että sen aikaisilla vehkeillä on saatu sellaista jälkeä aikaan; joka toisaalta tänä päivänä on kaikkea muuta rappiovuosikymmenten jälkeen.

Samalla heräsi kysymys johon ehkä osataan täällä vastata. Kun KT66 on tehty ja samalla betonisilta sen ylitse Virroilla, kauanko raideliikenne on ollut tuolloin poikki?
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 322


« Vastaus #216 : Joulukuu 28, 2024, 10:02:27 »

Varmaan Parkanon ja Haapamäen välinen osuus on menetetty. Sen sijaan Aittaluodon ja Niinisalon välille voisi ehkä joissakin visioissa olla jotain toivoa, vaikka senkin suhteen olen kovin pessimisti.

Seuraavaa siirtoa odotellessa voi aina leikkiä vaikkapa tekoälyllä. Minä käskin joitakin tekoälypohjaisia sovelluksia piirtämään, miltä joskus voisi näyttää esimerkiksi Kankaanpäässä, Noormarkussa, Ruosniemessä tai vaikkapa Aittaluodossa. Tekoäly tietenkin on valmis murjaisemaan minkälaista tahansa yhdyskuntaa minne vain välittämättä siitä, onko visioissa minkään vertaa realisimia.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2660


« Vastaus #217 : Joulukuu 28, 2024, 13:10:25 »

Ihan mielenkiintoisia luomuksia. Vaikuttaisi että lähdemateriaalina on käytetty keski-ja etelä-Euroopan rautatieasemia.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Sauli Vähäkoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 85


« Vastaus #218 : Joulukuu 28, 2024, 22:47:15 »

Mielenkiintoista kuulla, että Haapamäki-Pori radasta on kirjojakin tehty.
tallennettu
Ari Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 15


« Vastaus #219 : Helmikuu 03, 2025, 19:41:08 »

"Kristiina Salonen suuntaa katseensa muun muassa Pori–Parkano–Haapamäki-rataosuudelle.– Sen kunnostamisesta on puhuttu vuosikausia. Vielä kymmenen vuotta sitten ei nähty sellaista maailman muutosta, että se voisi toteutua, mutta nyt tilanne on toisenlainen." https://yle.fi/a/74-20141162
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1914


« Vastaus #220 : Helmikuu 04, 2025, 10:25:48 »

"Kristiina Salonen suuntaa katseensa muun muassa Pori–Parkano–Haapamäki-rataosuudelle.– Sen kunnostamisesta on puhuttu vuosikausia. Vielä kymmenen vuotta sitten ei nähty sellaista maailman muutosta, että se voisi toteutua, mutta nyt tilanne on toisenlainen." https://yle.fi/a/74-20141162

Onneksi idänkauppa on loppunut.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 548


« Vastaus #221 : Helmikuu 04, 2025, 11:35:40 »

"Kristiina Salonen suuntaa katseensa muun muassa Pori–Parkano–Haapamäki-rataosuudelle.– Sen kunnostamisesta on puhuttu vuosikausia. Vielä kymmenen vuotta sitten ei nähty sellaista maailman muutosta, että se voisi toteutua, mutta nyt tilanne on toisenlainen." https://yle.fi/a/74-20141162

Onneksi idänkauppa on loppunut.


Saattaapa se idänkauppa vielä alkaakin, ei ajatusta siitä noin vain kannata hyljätä.

Riskinsä toki on siinäkin, että nykyisen pikku nilkin jälkeen nousee korkeimmalle pallille vieläkin nilkimpi salaisen poliisin jefreitteri. Uskoisin nuorison idässä olevan kuitenkin kehityskelpoista väkeä, ettei vanhojen jäärien niin sanotut totuudet enää mene läpi heittämälläkään.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 314


« Vastaus #222 : Helmikuu 04, 2025, 15:10:13 »

Ja hauskaa että silloin kun idästä kulki junia Porin satamaan ei tuota rataosuutta nähty tarpeelliseksi.

TNT -tehtaan raaka-aineet tulevat laivalla satamaan ja rekalla Harjavallasta/ Ugista. Ei Haapamäen radalla ole niille tarvetta. Tuotteet kulkevat laivalla ulkomaille ja ehkä joku rekalla ammustehtaille. Ei tuonkaan takia ole tarvetta radalle.

Vaikka tuo rata olisi nostalgiamielessä hieno saada takaisin käyttöön niin mitään todellista liikennettä sille ei tule, toisaalta vedettiinhän Haaparantaankin sähköt vaikka tuskin sinnekään liikennettä tulee.

Ja nuo Välimaan "onneksi idänkauppa on loppunut" on kyllä niin uskomattomia heittoja kun idänkaupan loppuminen on se suurin syy siihen ettei meillä ole varaa enää mihinkään ja kun Suomi on suistunut lamaan. Voidaan ihan suoraan sanoa että idänkaupan lopun takia ei kannata mitään ratasuunnitelmia tehdä.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 548


« Vastaus #223 : Helmikuu 04, 2025, 15:31:17 »

Ja hauskaa että silloin kun idästä kulki junia Porin satamaan ei tuota rataosuutta nähty tarpeelliseksi.

TNT -tehtaan raaka-aineet tulevat laivalla satamaan ja rekalla Harjavallasta/ Ugista. Ei Haapamäen radalla ole niille tarvetta. Tuotteet kulkevat laivalla ulkomaille ja ehkä joku rekalla ammustehtaille. Ei tuonkaan takia ole tarvetta radalle.

Vaikka tuo rata olisi nostalgiamielessä hieno saada takaisin käyttöön niin mitään todellista liikennettä sille ei tule, toisaalta vedettiinhän Haaparantaankin sähköt vaikka tuskin sinnekään liikennettä tulee.

Ja nuo Välimaan "onneksi idänkauppa on loppunut" on kyllä niin uskomattomia heittoja kun idänkaupan loppuminen on se suurin syy siihen ettei meillä ole varaa enää mihinkään ja kun Suomi on suistunut lamaan. Voidaan ihan suoraan sanoa että idänkaupan lopun takia ei kannata mitään ratasuunnitelmia tehdä.


Herra Tero, Mierontien kerrotaan tulleen rakennetuksi [pelkästään] työttömyystöinä, aloitettiin muistaakseni vuonna 1933. Se tarkoittanee sitä, että todelliset syypäät Mierontien syntymään olivat ahneuden riivaamat amerikkalaiset pörssipelurit, joiden velkarahalla tehdyt osakekeinottelut levisivät reisille (kupla puhkesi!) eräänä lokakuun tiistaina 1929.

Siis EI PERUSTUNUT juuri minkäänlaiseen tarveharkintaan tai liikennevirta-analysointiin. Se näkyi sitten rataosan liikenteessäkin.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 314


« Vastaus #224 : Helmikuu 04, 2025, 15:43:33 »

Herra Tero, Mierontien kerrotaan tulleen rakennetuksi [pelkästään] työttömyystöinä, aloitettiin muistaakseni vuonna 1933. Se tarkoittanee sitä, että todelliset syypäät Mierontien syntymään olivat ahneuden riivaamat amerikkalaiset pörssipelurit, joiden velkarahalla tehdyt osakekeinottelut levisivät reisille (kupla puhkesi!) eräänä lokakuun tiistaina 1929.

Siis EI PERUSTUNUT juuri minkäänlaiseen tarveharkintaan tai liikennevirta-analysointiin. Se näkyi sitten rataosan liikenteessäkin.
Silloin kun tuo rata valmistui Suomi oli erilainen. Pori oli paljon suurempi ja tärkeämpi kaupunki Suomen mittapuussa ja tuota kautta pääsi suoraan Viipuriin (toki hiukan kiersi mutta Jyväskylä - Savonlinna - Imatra - Antrea kautta).

Sodan jälkeen tilanne oli muuttunut. Malmiliikennettä toki oli, mutta Otanmäen kaivoksen lopettaminen oli viimeinen kuolinisku. Jos jaloterästehdas olisi tehty Poriin niinkuin Outokumpu suunnitteli ennen Kekkosen mahtikäskyä sen sijoittamisesta Tornioon olisi rata varmaan vieläkin käytössä ainakin Parkanon ja Porin välillä.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Pori-Haapamäki rataosuus eli "Mierontie"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina