Herra Tero, Mierontien kerrotaan tulleen rakennetuksi [pelkästään] työttömyystöinä, aloitettiin muistaakseni vuonna 1933. Se tarkoittanee sitä, että todelliset syypäät Mierontien syntymään olivat ahneuden riivaamat amerikkalaiset pörssipelurit, joiden velkarahalla tehdyt osakekeinottelut levisivät reisille (kupla puhkesi!) eräänä lokakuun tiistaina 1929.
Siis EI PERUSTUNUT juuri minkäänlaiseen tarveharkintaan tai liikennevirta-analysointiin. Se näkyi sitten rataosan liikenteessäkin.
Silloin kun tuo rata valmistui Suomi oli erilainen. Pori oli paljon suurempi ja tärkeämpi kaupunki Suomen mittapuussa ja tuota kautta pääsi suoraan Viipuriin (toki hiukan kiersi mutta Jyväskylä - Savonlinna - Imatra - Antrea kautta).
Sodan jälkeen tilanne oli muuttunut. Malmiliikennettä toki oli, mutta Otanmäen kaivoksen lopettaminen oli viimeinen kuolinisku. Jos jaloterästehdas olisi tehty Poriin niinkuin Outokumpu suunnitteli ennen Kekkosen mahtikäskyä sen sijoittamisesta Tornioon olisi rata varmaan vieläkin käytössä ainakin Parkanon ja Porin välillä.