Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Pori-Haapamäki rataosuus eli "Mierontie"  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 8 9 [10] | Siirry alas Tulostusversio
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #225 : Eilen kello 10:35:40 »

"Kristiina Salonen suuntaa katseensa muun muassa Pori–Parkano–Haapamäki-rataosuudelle.– Sen kunnostamisesta on puhuttu vuosikausia. Vielä kymmenen vuotta sitten ei nähty sellaista maailman muutosta, että se voisi toteutua, mutta nyt tilanne on toisenlainen." https://yle.fi/a/74-20141162

Onneksi idänkauppa on loppunut.


Saattaapa se idänkauppa vielä alkaakin, ei ajatusta siitä noin vain kannata hyljätä.

Riskinsä toki on siinäkin, että nykyisen pikku nilkin jälkeen nousee korkeimmalle pallille vieläkin nilkimpi salaisen poliisin jefreitteri. Uskoisin nuorison idässä olevan kuitenkin kehityskelpoista väkeä, ettei vanhojen jäärien niin sanotut totuudet enää mene läpi heittämälläkään.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #226 : Eilen kello 14:10:13 »

Ja hauskaa että silloin kun idästä kulki junia Porin satamaan ei tuota rataosuutta nähty tarpeelliseksi.

TNT -tehtaan raaka-aineet tulevat laivalla satamaan ja rekalla Harjavallasta/ Ugista. Ei Haapamäen radalla ole niille tarvetta. Tuotteet kulkevat laivalla ulkomaille ja ehkä joku rekalla ammustehtaille. Ei tuonkaan takia ole tarvetta radalle.

Vaikka tuo rata olisi nostalgiamielessä hieno saada takaisin käyttöön niin mitään todellista liikennettä sille ei tule, toisaalta vedettiinhän Haaparantaankin sähköt vaikka tuskin sinnekään liikennettä tulee.

Ja nuo Välimaan "onneksi idänkauppa on loppunut" on kyllä niin uskomattomia heittoja kun idänkaupan loppuminen on se suurin syy siihen ettei meillä ole varaa enää mihinkään ja kun Suomi on suistunut lamaan. Voidaan ihan suoraan sanoa että idänkaupan lopun takia ei kannata mitään ratasuunnitelmia tehdä.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 487


« Vastaus #227 : Eilen kello 14:31:17 »

Ja hauskaa että silloin kun idästä kulki junia Porin satamaan ei tuota rataosuutta nähty tarpeelliseksi.

TNT -tehtaan raaka-aineet tulevat laivalla satamaan ja rekalla Harjavallasta/ Ugista. Ei Haapamäen radalla ole niille tarvetta. Tuotteet kulkevat laivalla ulkomaille ja ehkä joku rekalla ammustehtaille. Ei tuonkaan takia ole tarvetta radalle.

Vaikka tuo rata olisi nostalgiamielessä hieno saada takaisin käyttöön niin mitään todellista liikennettä sille ei tule, toisaalta vedettiinhän Haaparantaankin sähköt vaikka tuskin sinnekään liikennettä tulee.

Ja nuo Välimaan "onneksi idänkauppa on loppunut" on kyllä niin uskomattomia heittoja kun idänkaupan loppuminen on se suurin syy siihen ettei meillä ole varaa enää mihinkään ja kun Suomi on suistunut lamaan. Voidaan ihan suoraan sanoa että idänkaupan lopun takia ei kannata mitään ratasuunnitelmia tehdä.


Herra Tero, Mierontien kerrotaan tulleen rakennetuksi [pelkästään] työttömyystöinä, aloitettiin muistaakseni vuonna 1933. Se tarkoittanee sitä, että todelliset syypäät Mierontien syntymään olivat ahneuden riivaamat amerikkalaiset pörssipelurit, joiden velkarahalla tehdyt osakekeinottelut levisivät reisille (kupla puhkesi!) eräänä lokakuun tiistaina 1929.

Siis EI PERUSTUNUT juuri minkäänlaiseen tarveharkintaan tai liikennevirta-analysointiin. Se näkyi sitten rataosan liikenteessäkin.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #228 : Eilen kello 14:43:33 »

Herra Tero, Mierontien kerrotaan tulleen rakennetuksi [pelkästään] työttömyystöinä, aloitettiin muistaakseni vuonna 1933. Se tarkoittanee sitä, että todelliset syypäät Mierontien syntymään olivat ahneuden riivaamat amerikkalaiset pörssipelurit, joiden velkarahalla tehdyt osakekeinottelut levisivät reisille (kupla puhkesi!) eräänä lokakuun tiistaina 1929.

Siis EI PERUSTUNUT juuri minkäänlaiseen tarveharkintaan tai liikennevirta-analysointiin. Se näkyi sitten rataosan liikenteessäkin.
Silloin kun tuo rata valmistui Suomi oli erilainen. Pori oli paljon suurempi ja tärkeämpi kaupunki Suomen mittapuussa ja tuota kautta pääsi suoraan Viipuriin (toki hiukan kiersi mutta Jyväskylä - Savonlinna - Imatra - Antrea kautta).

Sodan jälkeen tilanne oli muuttunut. Malmiliikennettä toki oli, mutta Otanmäen kaivoksen lopettaminen oli viimeinen kuolinisku. Jos jaloterästehdas olisi tehty Poriin niinkuin Outokumpu suunnitteli ennen Kekkosen mahtikäskyä sen sijoittamisesta Tornioon olisi rata varmaan vieläkin käytössä ainakin Parkanon ja Porin välillä.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1521


« Vastaus #229 : Eilen kello 15:22:59 »


Saattaapa se idänkauppa vielä alkaakin, ei ajatusta siitä noin vain kannata hyljätä.

Riskinsä toki on siinäkin, että nykyisen pikku nilkin jälkeen nousee korkeimmalle pallille vieläkin nilkimpi salaisen poliisin jefreitteri. Uskoisin nuorison idässä olevan kuitenkin kehityskelpoista väkeä, ettei vanhojen jäärien niin sanotut totuudet enää mene läpi heittämälläkään.


Ei taida avautua enää koskaan kun Venäjä pitää Suomea vihollisena kuten kaikkia Nato-maita.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #230 : Eilen kello 16:16:52 »

Ei taida avautua enää koskaan kun Venäjä pitää Suomea vihollisena kuten kaikkia Nato-maita.
Ihan samalla tavalla ne siellä rahaa haluaa kuin me täälläkin. Heillä tietysti on paljon enemmän vaihtoehtoja sen hankkimiseen. Toisaalta, ympärivuotisia satamia mihin pääsee helposti junalla ei niin paljoa ole.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1521


« Vastaus #231 : Eilen kello 16:33:49 »


Ihan samalla tavalla ne siellä rahaa haluaa kuin me täälläkin. Heillä tietysti on paljon enemmän vaihtoehtoja sen hankkimiseen. Toisaalta, ympärivuotisia satamia mihin pääsee helposti junalla ei niin paljoa ole.

Mutta kuka yritys haluaa olla Venäjän sotakassan rahoittaja kun nyt he tappavat Ukrainalaisia ja sodan jälkeen varustuvat uudelleen ?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1770


« Vastaus #232 : Eilen kello 17:38:55 »


Saattaapa se idänkauppa vielä alkaakin, ei ajatusta siitä noin vain kannata hyljätä.

Riskinsä toki on siinäkin, että nykyisen pikku nilkin jälkeen nousee korkeimmalle pallille vieläkin nilkimpi salaisen poliisin jefreitteri. Uskoisin nuorison idässä olevan kuitenkin kehityskelpoista väkeä, ettei vanhojen jäärien niin sanotut totuudet enää mene läpi heittämälläkään.


Ei taida avautua enää koskaan kun Venäjä pitää Suomea vihollisena kuten kaikkia Nato-maita.

Eiköhän se aikanaan avaudu. Bisnes on bisnestä.

Edelliseen vuosisataan mahtuu niin vallankumous, mainilan laukaukset, talvisota, Leningradin piiritys, noottikriisi ja paljon muutakin. Niin vain kauppa kävi aina välillä.

Näin tullee käymään kuluvallakin vuosisadalla.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 8 9 [10] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Pori-Haapamäki rataosuus eli "Mierontie"  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina