|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #1 : Marraskuu 15, 2023, 17:35:04 » |
|
Kukahan tuollaisia, lähinnä Dr16 sarjan vetureita, voisi ostella - Fennia Raililla ja North Raililla ei taida enää olla tarvetta hankkia lisää dieselvetureita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 205
|
« Vastaus #2 : Marraskuu 15, 2023, 18:23:56 » |
|
Minusta on positiivista että ajokuntoisia vetureita tulee myyntiin. Pidän sitä jopa pienoisena ihmeenä. Toivottavasti nuo päätyvät vielä käyttöön mahdollisesti saneerattuna/päivitettynä. En tiedä Fennia Railin tai North Railin veturitarpeesta, mutta voihan olla että tulee joku ihan uusi operaattori tai joku vaihtotyöoperaattoreista ostaa jonkun veturin ja/tai laajentaa junaliikenteeseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #3 : Marraskuu 15, 2023, 20:46:26 » |
|
Destia Rail, NRC ym. Onhan näitä muitakin kuin operaattoreita.
Se olisikin hieno peli Dr16 Destian keltaisena.
Myös uusia operaattoreita voi syntyä kun joku möttö&helke ostavat vetureita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 411
|
« Vastaus #4 : Marraskuu 16, 2023, 00:13:29 » |
|
Minusta on positiivista että ajokuntoisia vetureita tulee myyntiin. Pidän sitä jopa pienoisena ihmeenä.
Lehdistötiedotteen mukaan se lukee hallitusohjelmassa: Uudessa hallitusohjelmassa todetaan, että kierrätyspäätöksen saanut henkilö- ja tavaraliikenteen kalusto tulee laittaa julkiseen myyntiin tai siirtää perustettavaan kalustoyhtiöön, eikä sitä saa romuttaa ennen kalustoyhtiön perustamista.
Että se on niin selkeästi päättynyt hallitusohjelmaan, minäkin pidän pienoisena ihmeenä. Ketä voidaan kiittää kirjoituksesta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #5 : Marraskuu 16, 2023, 01:26:12 » |
|
Sähkövetureiden osalta on kirjoitettu seuraavaa: Keväällä 2023, VR myi kymmenen Sr1 -sähköveturia kahdelle kotimaiselle kierrätysalan yritykselle julkisessa huutokaupassa. Veturien liikennekelpoisiksi kunnostamisesta kiinnostuneita ostajia ei ollut. Niin, silloin myytiin Sr1:n koreja, joista oli riisuttu käytännössä kaikki olennaiset komponentit... Mikä yllätys tämä oli kenellekään, että kiinnostuneita ei ollut
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 352
|
« Vastaus #6 : Marraskuu 16, 2023, 11:30:23 » |
|
Miun maun mukaan on nykytilanteessa tyhmää myydä toimivia dieselvetureita kun idästä pukkaa polkupyöräiliöitä ja omasta takaakin on kaapelinkatkaisijoita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 243
|
« Vastaus #8 : Joulukuu 02, 2023, 21:18:23 » |
|
Miun maun mukaan on nykytilanteessa tyhmää myydä toimivia dieselvetureita kun idästä pukkaa polkupyöräiliöitä ja omasta takaakin on kaapelinkatkaisijoita.
Tuo on totta. Nyt eletään niin hektisiä hetkiä ja syvää murrosta maailmanpolitiikassa, ja etenkin joidenkin maiden mantran lailla toistamassa geopolitiikassa, että jopa yli-ikäisetkin suomi-dieselit kannattaisi varastoida, - ainakin hetkeksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 243
|
« Vastaus #9 : Joulukuu 02, 2023, 21:36:46 » |
|
Nyt on aivan pakko kysyä asiayhteydessä, oliko kaikkien IC-vaunujen ja ns. sinisten pikajunavaunujen hätiköity romutus sittenkään oikea ratkaisu - edes huoltovarmuutemme osalta? Tuskin oli. Kohta olemme mahdollisesti tilanteessa, jossa sotilaskuljetuskapasiteettia tarvitaan varsin runsaasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 280
|
« Vastaus #10 : Joulukuu 03, 2023, 20:01:45 » |
|
Kukahan tuollaisia, lähinnä Dr16 sarjan vetureita, voisi ostella - Fennia Raililla ja North Raililla ei taida enää olla tarvetta hankkia lisää dieselvetureita.
Ja vaikka olisi, eivätköhän pyrkisi hankkimaan samoista sarjoista mitä nytkin käyttävät. (Jos niitä on saatavilla, tietämystä minulla ei ole.) Huollon, huolto-osaamisen ym. näkökulmasta lienee aina tehokkaampaa, kun eri tyyppejä on vähemmän.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha-Pekka Marttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 25
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 26, 2023, 11:52:21 » |
|
VR Groupin 22.12.2023 tiedotteen mukaan, myytävien vetureiden määrä on tällähetkellä typistynyt vain viiteen myytävään veturiin. Myyntiin on tulossa kaksi Dr16- ja kolme Dv12-dieselveturia. Huutokauppa näistä alkaa tiedotteen mukaan tammikuun 2024 puolissa välissä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1162
|
« Vastaus #12 : Joulukuu 26, 2023, 13:32:06 » |
|
VR Groupin 22.12.2023 tiedotteen mukaan, myytävien vetureiden määrä on tällähetkellä typistynyt vain viiteen myytävään veturiin. Myyntiin on tulossa kaksi Dr16- ja kolme Dv12-dieselveturia. Huutokauppa näistä alkaa tiedotteen mukaan tammikuun 2024 puolissa välissä.
Toivottavasti tämä ei nyt mene pelleilyksi käytetyn vetokaluston myynnin suhteen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 70
|
« Vastaus #14 : Joulukuu 28, 2023, 23:37:28 » |
|
Kuka ostaa nämä vaunut ja veturit? Jos esimerkiksi Suomen Lähijunat voi ostaa ne ja aloittaa liikenteen siellä, missä VR nyt hoitaa liikennettä Dm12:lla. Nämä Dm12 ovat todella huono vitsi, niiden kanssa on aina ongelmia. Tilanne oli paljon parempi, kun siniset vaunut ja dieselveturit vielä kulkivat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 976
|
« Vastaus #15 : Joulukuu 29, 2023, 00:27:28 » |
|
Olisivatko ne huutokaupattavat "siniset" vaunut mahdollisesti Eil-vaunuja, jotka tosin eivät koskaan ole sinisiä olleet mutta ratkaisultaan sinisten kaltaisia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2206
|
« Vastaus #16 : Joulukuu 29, 2023, 07:12:08 » |
|
Olisivatko ne huutokaupattavat "siniset" vaunut mahdollisesti Eil-vaunuja, jotka tosin eivät koskaan ole sinisiä olleet mutta ratkaisultaan sinisten kaltaisia. Milläs sitten Kouvolan Z-junaparia ajetaan? Eil-vaunuthan palasivat tähän vuoroon, juurikin kalustopulan vuoksi. Mutta eikös VR Oy tilannut Skodalta hiljan uusua makuuvaunuja? Olisiko ensimmäiset niistä tulossa jo hiihtolomaliikenteeseen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #17 : Joulukuu 29, 2023, 12:14:49 » |
|
Mutta eikös VR Oy tilannut Skodalta hiljan uusua makuuvaunuja? Olisiko ensimmäiset niistä tulossa jo hiihtolomaliikenteeseen?
Ei 2024 hiihtolomaliikenteeseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arttu Kaipiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 27
|
« Vastaus #18 : Joulukuu 29, 2023, 14:13:21 » |
|
Kuka ostaa nämä vaunut ja veturit? Jos esimerkiksi Suomen Lähijunat voi ostaa ne ja aloittaa liikenteen siellä, missä VR nyt hoitaa liikennettä Dm12:lla. Nämä Dm12 ovat todella huono vitsi, niiden kanssa on aina ongelmia. Tilanne oli paljon parempi, kun siniset vaunut ja dieselveturit vielä kulkivat.
Kaikki Dm12-liikenne on LVM:n ostoliikennettä (VR:n sopimus voimassa 2030 asti), joten markkinaehtoisesti samoille reiteille tunkeminen voi olla tekemätön paikka.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1162
|
« Vastaus #19 : Joulukuu 29, 2023, 16:49:40 » |
|
Kaikki Dm12-liikenne on LVM:n ostoliikennettä (VR:n sopimus voimassa 2030 asti), joten markkinaehtoisesti samoille reiteille tunkeminen voi olla tekemätön paikka.
Tämä oli varmasti kaikkein keskeisin syy siihen, miksi 9-vuotinen suorahankintasopimus LVM:n ja VR:n välille ylipäätään tehtiin. Vaikka LVM:n ostoliikenteen potti VR:n henkilöliikenteen kokonaisliikevaihdosta onkin vain n. 10 prosenttia, sopimus varmistaa sen, ettei markkinaehtoiseen henkilöjunaliikenteeseen ole tunkua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha-Pekka Marttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 25
|
« Vastaus #20 : Kesäkuu 11, 2024, 12:37:09 » |
|
Yle- uutisten mukaan 11.6-24, vain yhdestä romusta on joku tehnyt tarjouksen. Mistähän veturista sekin tehty.. Uutisen mukaan pyyntihinnat ovat olleet pilvissä eikä varaosiakaan ole ollut luvassa.. Kyllä on kertakaikkisen kieroa touhua..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 458
|
« Vastaus #21 : Kesäkuu 11, 2024, 12:47:26 » |
|
Yle- uutisten mukaan 11.6-24, vain yhdestä romusta on joku tehnyt tarjouksen. Mistähän veturista sekin tehty.. Uutisen mukaan pyyntihinnat ovat olleet pilvissä eikä varaosiakaan ole ollut luvassa.. Kyllä on kertakaikkisen kieroa touhua..
Ahneus on yksi kuolemansynneistä. Siitä huolimatta se näyttää olevan jonkinlaisen tahtotilan edellytys...?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #22 : Kesäkuu 11, 2024, 14:24:12 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha-Pekka Marttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 25
|
« Vastaus #23 : Kesäkuu 11, 2024, 15:29:02 » |
|
Iso Vaalee 116 000e/ kpl ja Deeveri 360 000e/kpl.. Siis hä... Hinnat kertoo ainakin sen, mikä kestää ja ei ihan heti syty tuleen.. Posketonta touhua. Onko tämä VR:n kauppatouhu sitten Liikenneministeriön vai Valtion omistajaohjausministeriön alla.? Tuskin ministeriössäkään tätä 'sulatetaan' vaikka omistaja onkin..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Ojala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 72
|
« Vastaus #24 : Kesäkuu 11, 2024, 18:59:51 » |
|
Minä en pitäisi yksikköhintaa mitenkään pahana. Eikä kyse siitä olekaan, vaan varaosien saatavuudesta. Näin paljon ajettujen ajokalujen mukana on saatava alkajaiseksi "hehto kaikkea", koska osia tulee kulumaan paljon jos tällaisella aiotaan ryhtyä töitä tekemään. Jos osia ei ole vapaasti saatavilla eikä myyjä ole halukas myymään omistaan, nollakin euroa on kallis hinta pelkästä pihan koristeesta.
Eli pelleilyksi meni tämäkin kurja näytelmä kaluston myynnistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|