Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junaliikenne Porvoon museoradalla kielletään  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teuvo Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« : Lokakuu 23, 2024, 15:58:27 »

Sain tiedon välikäsien kautta, ja paikallinen Itäväylä-lehti uutisoi aiheesta tarkemmin.

"PORVOO Liikenne Porvoon museorautatiellä eli Olli–Porvoo-rataosalla kielletään radan huonon kunnon takia tästä päivästä alkaen, väylävirasto tiedottaa.

Tiedotteen mukaan Olli–Porvoo-radan rakenteet ovat usean vuoden ajan olleet elinkaarensa lopussa. Rataosan keskeisin ongelma on ikääntyneessä ja elinkaarensa lopussa olevassa päällysrakenteessa, erityisesti tukikerroksessa.

– Rataosalla on tehty tarkastukset sekä keväällä ja uudelleen lokakuun alussa, jossa todettiin radan tukikerroksen heikenneen nopeasti kesän aikana korjaustoimista huolimatta, tiedotteessa sanotaan.

Tukikerros vaikuttaa radan geometriaan kuten kallistuksiin ja kaarteisiin, ja virheellinen geometria nostaa junan suistumisriskiä.

– Olli–Porvoo-rataosan turvallista liikennettä ei saada varmistettua enää kunnossapidon tai paino- tai nopeusrajoitusten avulla ja tästä syystä liikenne kielletään 23.10.2024 alkaen.

Anttilassa sijaitsevalta Ollin vaihteelta Porvoon rautatieasemalle ulottuva 17 kilometrin pitkä rataosa on ollut museoliikenteen käytössä vuodesta 1990 lähtien, jolloin kaupallinen tavaraliikenne rataosalla päättyi. Vaihteelta lähtee toinen rata Kilpilahteen.

Museoradan rakenne on samassa tilassa kuin kaupallisen liikenteen päättyessä ja kunnossapito on keskittynyt säännölliseen pölkynvaihtoon ja taitorakenteiden korjaukseen.

Rataosan kiskot ovat yli 100 vuotta vanhaa kevytkiskoa. Radalla on ollut 30 km/h nopeusrajoitus ja museojunien akselipaino alittaa sallitun 16 tonnia."

https://www.itavayla.fi/uutiset/junaliikenne-porvoon-museoradalla-kielletaan-6.2.75208.d2a939c9c0
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 829


« Vastaus #1 : Lokakuu 23, 2024, 16:17:43 »

Mulla tuli mieleen heti sillä hetkellä kun se toinen rataosuus suljettiin pääosin kulahtaneiden siltojen takia, että mikä mahtaa olla tilanne Porvoon museoradan kohdalla?. No nythän se selvisi. Mitä tulee tapahtumaan Porvoon Museorautatie ry:le kun siltä viedään rata alta. Onko kalusto säilytyksessä Porvoossa? saako sen edes pois sieltä ajamalla?
tallennettu

Skiffari 40
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 314


« Vastaus #2 : Lokakuu 23, 2024, 16:32:25 »

Virallinen tiedote:

https://vayla.fi/-/vaylavirasto-kieltaa-liikenteen-olli-porvoo-rataosalla-radan-huonon-kunnon-takia
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 829


« Vastaus #3 : Lokakuu 23, 2024, 17:23:14 »

Tunnelmallinen kuva liikenneviraston päätöksellä 23.10.2024 suljetusta Porvoon museorautatiestä.
https://vaunut.org/kuva/136922?utm_source=random Koko kuvasarja https://vaunut.org/sarja/4763

Osaako joku kertoa minulle, että mikä on "taitorakenne"? 
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2024, 18:57:01 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 451


« Vastaus #4 : Lokakuu 23, 2024, 19:46:10 »

Tunnelmallinen kuva liikenneviraston päätöksellä 23.10.2024 suljetusta Porvoon museorautatiestä.
https://vaunut.org/kuva/136922?utm_source=random Koko kuvasarja https://vaunut.org/sarja/4763

Osaako joku kertoa minulle, että mikä on "taitorakenne"? 


Esimerkiksi teräksinen ristikkosilta. Myös nimitystä "taidetyö" oli vanhimmissa historiikeissä käytetty.

Huom.! Wanhaa suomenkieltä koko ilmaieu.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #5 : Eilen kello 23:26:55 »

Uusi päällysrakenne Porvoon radalle voitaisiin saada Rantasalmen ja Savonlinnan väliltä, jonne liikenne tuskin enää palaa yhden puuttuvan sillan takia.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2343


« Vastaus #6 : Tänään kello 00:06:08 »

Minusta rataosan sulkemisen liikenteeltä pitäisi perustua mitattavissa olevaan dataan eikä niinkään ratakuorma-auton kyydissä matkanneen virkamiehistön mutuiluun. Viranomaisen tekemästä päätöksestä pitäisi olla oikeus valittaa, vähintään valitusosoitus pitäisi löytyä päätöksestä. Suosittelenkin esimerkiksi Porvoon museorautatie ry:tä vähintään harkitsemaan asiasta valittamista.

Rataverkkoa käydään säännöllisesti läpi mittausvaunuilla, mutta Porvoon rataa ei ole mitattu. Miksi näin? Haluaako Väylävirasto päätöksellään vain karsia sille rataosasta koituvia kustannuksia?
tallennettu
Samuli Rinne
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 6


« Vastaus #7 : Tänään kello 00:14:08 »

Juuri näin kuten Juhani kirjoittaa. Mitattavissa olevat asiat pitäisi mitata päätöksenteon pohjaksi.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4291


« Vastaus #8 : Tänään kello 00:28:50 »

Olen samaa mieltä edelläolevien kanssa,muutoin voi syntyä epäilys mielivallasta!Niinkuin lääketieteessä toimenpiteiden pitää perustua verifioituihin tietoihin!Ja sitten jos on ristikkäisiä käsityksiä pyydetään ns. "Second opinion" tai jopa third opinion.Näen asiat suuremmassa kontestissa,kun tähän asti on tuhlattu rahaa järjettömästi sitten tulee totaalinen stoppi,ja pannaan pienemmät kärsimään!(simple) Ei epäilystäkään että valtio omistajalta on tullut eri virastoille säästöä vaativia kirjeitä!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4291


« Vastaus #9 : Tänään kello 03:33:21 »

Kerran joitain vuosia sitten kysymys oli homeesta  laitoin kommentti palstalle ,tällöinhän koko Venetsia ja Britannian vanhat linnat tulee purkaa! Keskustelu päättyi siihen!
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4291


« Vastaus #10 : Tänään kello 04:01:34 »

"The Clown"Detroit Spinners 1976 Atlantic Records säv. Michael Burton.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 224


« Vastaus #11 : Tänään kello 08:22:22 »

Porvoon radan liikennekielto on ilmeisen surkea tilanne. Tuollahan on museojunaliikennettä saatu kasvatettua sitten alkuvuosien. Toivottavasti asia kuitenkin tutkitaan uudelleen.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 441


« Vastaus #12 : Tänään kello 08:31:44 »

Minusta rataosan sulkemisen liikenteeltä pitäisi perustua mitattavissa olevaan dataan eikä niinkään ratakuorma-auton kyydissä matkanneen virkamiehistön mutuiluun. Viranomaisen tekemästä päätöksestä pitäisi olla oikeus valittaa, vähintään valitusosoitus pitäisi löytyä päätöksestä. Suosittelenkin esimerkiksi Porvoon museorautatie ry:tä vähintään harkitsemaan asiasta valittamista.

Rataverkkoa käydään säännöllisesti läpi mittausvaunuilla, mutta Porvoon rataa ei ole mitattu. Miksi näin? Haluaako Väylävirasto päätöksellään vain karsia sille rataosasta koituvia kustannuksia?

Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeri saattaisi muuten olla sopiva instanssi tällaiselle purnaukselle, mutta tämänhetkisen kulkulaitosministerin edustaman poliittisen suuntauksen agendaan eivät valitettavasti kuulu rautatieliikenteen, kulttuurin ja sen sellaisten »turhakkeiden» edistäminen.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junaliikenne Porvoon museoradalla kielletään  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina