Teuvo Piirainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 39
|
« : Lokakuu 23, 2024, 14:58:27 » |
|
Sain tiedon välikäsien kautta, ja paikallinen Itäväylä-lehti uutisoi aiheesta tarkemmin. " PORVOO Liikenne Porvoon museorautatiellä eli Olli–Porvoo-rataosalla kielletään radan huonon kunnon takia tästä päivästä alkaen, väylävirasto tiedottaa. Tiedotteen mukaan Olli–Porvoo-radan rakenteet ovat usean vuoden ajan olleet elinkaarensa lopussa. Rataosan keskeisin ongelma on ikääntyneessä ja elinkaarensa lopussa olevassa päällysrakenteessa, erityisesti tukikerroksessa. – Rataosalla on tehty tarkastukset sekä keväällä ja uudelleen lokakuun alussa, jossa todettiin radan tukikerroksen heikenneen nopeasti kesän aikana korjaustoimista huolimatta, tiedotteessa sanotaan. Tukikerros vaikuttaa radan geometriaan kuten kallistuksiin ja kaarteisiin, ja virheellinen geometria nostaa junan suistumisriskiä. – Olli–Porvoo-rataosan turvallista liikennettä ei saada varmistettua enää kunnossapidon tai paino- tai nopeusrajoitusten avulla ja tästä syystä liikenne kielletään 23.10.2024 alkaen. Anttilassa sijaitsevalta Ollin vaihteelta Porvoon rautatieasemalle ulottuva 17 kilometrin pitkä rataosa on ollut museoliikenteen käytössä vuodesta 1990 lähtien, jolloin kaupallinen tavaraliikenne rataosalla päättyi. Vaihteelta lähtee toinen rata Kilpilahteen. Museoradan rakenne on samassa tilassa kuin kaupallisen liikenteen päättyessä ja kunnossapito on keskittynyt säännölliseen pölkynvaihtoon ja taitorakenteiden korjaukseen. Rataosan kiskot ovat yli 100 vuotta vanhaa kevytkiskoa. Radalla on ollut 30 km/h nopeusrajoitus ja museojunien akselipaino alittaa sallitun 16 tonnia." https://www.itavayla.fi/uutiset/junaliikenne-porvoon-museoradalla-kielletaan-6.2.75208.d2a939c9c0
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 23, 2024, 15:17:43 » |
|
Mulla tuli mieleen heti sillä hetkellä kun se toinen rataosuus suljettiin pääosin kulahtaneiden siltojen takia, että mikä mahtaa olla tilanne Porvoon museoradan kohdalla?. No nythän se selvisi. Mitä tulee tapahtumaan Porvoon Museorautatie ry:le kun siltä viedään rata alta. Onko kalusto säilytyksessä Porvoossa? saako sen edes pois sieltä ajamalla?
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 23, 2024, 15:32:25 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 454
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 23, 2024, 18:46:10 » |
|
Esimerkiksi teräksinen ristikkosilta. Myös nimitystä "taidetyö" oli vanhimmissa historiikeissä käytetty. Huom.! Wanhaa suomenkieltä koko ilmaieu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 24, 2024, 22:26:55 » |
|
Uusi päällysrakenne Porvoon radalle voitaisiin saada Rantasalmen ja Savonlinnan väliltä, jonne liikenne tuskin enää palaa yhden puuttuvan sillan takia.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 24, 2024, 23:06:08 » |
|
Minusta rataosan sulkemisen liikenteeltä pitäisi perustua mitattavissa olevaan dataan eikä niinkään ratakuorma-auton kyydissä matkanneen virkamiehistön mutuiluun. Viranomaisen tekemästä päätöksestä pitäisi olla oikeus valittaa, vähintään valitusosoitus pitäisi löytyä päätöksestä. Suosittelenkin esimerkiksi Porvoon museorautatie ry:tä vähintään harkitsemaan asiasta valittamista.
Rataverkkoa käydään säännöllisesti läpi mittausvaunuilla, mutta Porvoon rataa ei ole mitattu. Miksi näin? Haluaako Väylävirasto päätöksellään vain karsia sille rataosasta koituvia kustannuksia?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Samuli Rinne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 6
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 24, 2024, 23:14:08 » |
|
Juuri näin kuten Juhani kirjoittaa. Mitattavissa olevat asiat pitäisi mitata päätöksenteon pohjaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5010
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 24, 2024, 23:28:50 » |
|
Olen samaa mieltä edelläolevien kanssa,muutoin voi syntyä epäilys mielivallasta!Niinkuin lääketieteessä toimenpiteiden pitää perustua verifioituihin tietoihin!Ja sitten jos on ristikkäisiä käsityksiä pyydetään ns. "Second opinion" tai jopa third opinion.Näen asiat suuremmassa kontestissa,kun tähän asti on tuhlattu rahaa järjettömästi sitten tulee totaalinen stoppi,ja pannaan pienemmät kärsimään!(simple) Ei epäilystäkään että valtio omistajalta on tullut eri virastoille säästöä vaativia kirjeitä!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5010
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 25, 2024, 02:33:21 » |
|
Kerran joitain vuosia sitten kysymys oli homeesta laitoin kommentti palstalle ,tällöinhän koko Venetsia ja Britannian vanhat linnat tulee purkaa! Keskustelu päättyi siihen!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5010
|
« Vastaus #10 : Lokakuu 25, 2024, 03:01:34 » |
|
"The Clown"Detroit Spinners 1976 Atlantic Records säv. Michael Burton.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 237
|
« Vastaus #11 : Lokakuu 25, 2024, 07:22:22 » |
|
Porvoon radan liikennekielto on ilmeisen surkea tilanne. Tuollahan on museojunaliikennettä saatu kasvatettua sitten alkuvuosien. Toivottavasti asia kuitenkin tutkitaan uudelleen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 442
|
« Vastaus #12 : Lokakuu 25, 2024, 07:31:44 » |
|
Minusta rataosan sulkemisen liikenteeltä pitäisi perustua mitattavissa olevaan dataan eikä niinkään ratakuorma-auton kyydissä matkanneen virkamiehistön mutuiluun. Viranomaisen tekemästä päätöksestä pitäisi olla oikeus valittaa, vähintään valitusosoitus pitäisi löytyä päätöksestä. Suosittelenkin esimerkiksi Porvoon museorautatie ry:tä vähintään harkitsemaan asiasta valittamista.
Rataverkkoa käydään säännöllisesti läpi mittausvaunuilla, mutta Porvoon rataa ei ole mitattu. Miksi näin? Haluaako Väylävirasto päätöksellään vain karsia sille rataosasta koituvia kustannuksia?
Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeri saattaisi muuten olla sopiva instanssi tällaiselle purnaukselle, mutta tämänhetkisen kulkulaitosministerin edustaman poliittisen suuntauksen agendaan eivät valitettavasti kuulu rautatieliikenteen, kulttuurin ja sen sellaisten »turhakkeiden» edistäminen.
|
|
|
tallennettu
|
Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
|
|
|
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 193
|
« Vastaus #13 : Lokakuu 25, 2024, 12:32:33 » |
|
Joku vääräleuka ehtii kohta väittää, että 150-vuotisjuhliin liittyneet museoajot pilasivat radan. Ali-Vekkosken sillan huono kuntohan oli tiedossa, mutta silti Kiialaan kuitenkin uusittiin silta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 46
|
« Vastaus #14 : Lokakuu 25, 2024, 13:30:21 » |
|
Kestihän se silta HMVY:n pitkän junan, joten eiköhän se jatkossakin kestä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #15 : Lokakuu 25, 2024, 14:18:23 » |
|
Tässä koko asiassa on kyse suomalaisista erityisolosuhteista, enkä suinkaan viittaa ilmastoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mika Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 415
|
« Vastaus #16 : Lokakuu 25, 2024, 16:43:37 » |
|
Onkohan:
a) Kaalisopan käryssä vaihdettuna ruplasta euroiksi muutetun summan ja muutaman Romanovin munan lisänä Kaskisen radan sulkemispäätöksestä tehneen virkamiehen täytynyt ottaa uskottavuuskantaa tähän vai b) Olisiko käsky tullut "ylemmältä taholta", ministeri jonka puoluetoveri leikaa.
Jänniä nämä rataosuuden sulkemisten äkillinen yleistyminen. Porvoon museorautatiestä ei ollut sellaista "sulkemissuhan vimmaa" julkisuudessa, kuten yleensä. Taisi olla suuri virhe antaa/ottaa viime vasemmistopohjaisella hallituskaudella tuo Porvoon rata Väyläviraston hoiviin...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2613
|
« Vastaus #17 : Lokakuu 25, 2024, 17:41:08 » |
|
Porvoon radasta voisi tehdä kaksiraiteisen, raskaasti kiskotetun ja sähköistetyn Express-radan, niin sitten se saataisiin taas käyttöön
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 237
|
« Vastaus #18 : Lokakuu 25, 2024, 18:17:54 » |
|
Porvoon radasta voisi tehdä kaksiraiteisen, raskaasti kiskotetun ja sähköistetyn Express-radan, niin sitten se saataisiin taas käyttöön Kerropa tämä sama orpolle. Nyt tuo puuhailee vastaavaa ylikallista ja tappiollista Espoosta länteen. Tosin onneksi, ei välttämättä tule toteutumaan sittenkään: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/25a5a0ba-02e8-4931-a55c-a50dd3af5e9d Toivottavasti ei tule menemään toteutusasteelle!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 237
|
« Vastaus #19 : Lokakuu 26, 2024, 08:09:29 » |
|
Meillä Suomessa alkaa olla rautateiden korjausvelka kohtapuoleen jo itäisimmän Euroopan tasolla. Nyt olisi kaikkein paras ja myös kiireellisin ratkaisu, laittaa ensin koko jo olemassa oleva rataverkko siihen kuntoon, ettei rajoituksia saati liikennekieltoja tarvitsisi enää määrätä lisää. Korjattavaa, laajennettavaa ja laajasti uusittavaa riittää vaikka kuinka paljon. Miljarditolkulla. Vanha piikki tyhjäksi ensin, ja ehkä vasta sitten hulluttelua tappiollisilla uushankkeilla, - jos edes silloinkaan.
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 26, 2024, 08:48:22 kirjoittanut Juha Toivonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 454
|
« Vastaus #21 : Lokakuu 26, 2024, 15:42:02 » |
|
Porvoon tavararatapihaakin houraillaan asuntoalueeksi. Porvoon rataa pyörätieksi ehdottanut sieluton julli oli kokoomuslainen. Joten, yhteenlaskussa kokoomuslainen eestulematon harmaanaama + kokoomuslainen pikkuporvarillinen apupääministeri + kulttuurin pahin vihollinen eli valtionvarain- eikun pääpääministeritär sakset kädessä tekee lobbaustilaisuuden AIVAN LIIAN otolliseksi...? Joten, mitä oikein voidaankaan tällaiselta threesomelta odottaaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 46
|
« Vastaus #22 : Lokakuu 26, 2024, 17:07:07 » |
|
Hei ihmiset, tehdään mielenosoitus! (Älkää nyt liian vakavasti tätä ottako...), Mutta siis kansalaisaloite, ym.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5010
|
« Vastaus #23 : Lokakuu 26, 2024, 18:05:04 » |
|
Kannattaa ottaa huomioon että Porvoon museorautatie on pääkaupungin välittömässä läheisyydessä ja näinollen suurien matkustaja/turistivirtojen ulottuvilla ja näinollen tuo myös alueellista kulttuurista lisäarvoa alueelleen!Kun löytyy todellinen tahtotila ,löytyy myös tie!Minulta juuri hiljattain ruotsalainen Trafikverketin virkamies kysyi että ehtiikö Ruotsilaivalta Porvoon Lättään tai pitääkö ottaa Taksi? Eli näin tunnettu Porvoon ratakin on naapurimaissakin ja muualla!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|