Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junayhteys Rovaniemeltä ja Oulusta Narvikiin  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1787


« Vastaus #75 : Tänään kello 07:39:06 »

Ja nykyinen Suomen kalusto ei siis ole mikään ongelma?
Kai se saadaan tietyin kustannuksin kulkemaan kapeammillakin raiteilla, mutta ei se olisi kaikkialla muualla Euroopassa yhteensopivaa.

Kannattaako suomalaista kalustoa edes modata kapeammalle raideleveydelle, kun Keski-Eurooppa on pullollaan erilaista ja eri-ikäistä 1435 mm:n kalustoa — ja tehtaita, jotka niitä suoltavat, jos uutta tarvitaan.

juuri näin. Myös Suomalaisille kalustovalmistajalle mahdollistuu pääsy suuremmille markkinoille. Tyyppihyväksyttyjä tavaravaunuja löytyy jo nyt 35 kappaletta 1435 mm leveydelle hyväksyttynä Suomeen. Eurooppalaiset kalustovalmistajat ovat haistaneet uudet markkinat.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 454


« Vastaus #76 : Tänään kello 08:23:31 »

Ja nykyinen Suomen kalusto ei siis ole mikään ongelma?
Kai se saadaan tietyin kustannuksin kulkemaan kapeammillakin raiteilla, mutta ei se olisi kaikkialla muualla Euroopassa yhteensopivaa.

Se ei valtion homma vaan rautatieyritysten heiniä. Raideleveyden vaihto vaatii yrityksiltä telien vaihdot mutta toisaalta eurooppalainen kalusto kävisi sellaisenaan kun niiden kuormaulottuma on pienempi.  Itse arvoin aikanaan että tässä menisi 50 vuotta aikaa, joilloin yrityksille jäisi aikaa sopeutua muutokseen.

Rautatieyritysten heiniä eli käytännössä korkeampia rahtihintoja asiakkaille. Tässä on nyt mainittu valtio ja rautatieliikennöitsijät, mutta esimerkiksi Raumalla on valtion asetteluratapihan ulkopuolista kaupungin satamaraiteistoa 13 km ja vaihteita 44 kpl. Lisäksi tulevat vielä teollisuusasiakkaiden omat raiteet ja vaihteet erit. metsäteollisuuden ja telakan puolella.


//lähdelinkki lisätty
« Viimeksi muokattu: Tänään kello 09:01:44 kirjoittanut Ari-Pekka Lanne » tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1787


« Vastaus #77 : Tänään kello 09:20:00 »

Ja nykyinen Suomen kalusto ei siis ole mikään ongelma?
Kai se saadaan tietyin kustannuksin kulkemaan kapeammillakin raiteilla, mutta ei se olisi kaikkialla muualla Euroopassa yhteensopivaa.

Se ei valtion homma vaan rautatieyritysten heiniä. Raideleveyden vaihto vaatii yrityksiltä telien vaihdot mutta toisaalta eurooppalainen kalusto kävisi sellaisenaan kun niiden kuormaulottuma on pienempi.  Itse arvoin aikanaan että tässä menisi 50 vuotta aikaa, joilloin yrityksille jäisi aikaa sopeutua muutokseen.

Rautatieyritysten heiniä eli käytännössä korkeampia rahtihintoja asiakkaille. Tässä on nyt mainittu valtio ja rautatieliikennöitsijät, mutta esimerkiksi Raumalla on valtion asetteluratapihan ulkopuolista kaupungin satamaraiteistoa 13 km ja vaihteita 44 kpl. Lisäksi tulevat vielä teollisuusasiakkaiden omat raiteet ja vaihteet erit. metsäteollisuuden ja telakan puolella.


//lähdelinkki lisätty

Tuon vuoksi siirtymäajat tulevat olemaan pitkiä jotta kustannukset jakautuvat pitkälle ajalle.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1209


« Vastaus #78 : Tänään kello 10:55:29 »

Kun jonkinlaijnen pakkomielle valtaa ihmisen egon tässä tapauksessa 1435mm ,kokonaisvaltainen asioiden ja kokonaisuuksien näkeminen realistisesti sumenee!

1435 mm:n raideleveydelle löytyy tukku erittäin hyviä perusteluita hyvin helposti (sekä sotilaallisia että siviilikäyttöön liittyviä), jos ei tarvitse välittää projektin hinnasta. 1524 mm:n raideleveyden säilyttämiselle sen sijaan ei löydy yhtäkään hyvää perustelua — paitsi rahanpuute ja muutosprojektin korkea hinta.
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Junayhteys Rovaniemeltä ja Oulusta Narvikiin  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina