Ja nykyinen Suomen kalusto ei siis ole mikään ongelma?
Kai se saadaan tietyin kustannuksin kulkemaan kapeammillakin raiteilla, mutta ei se olisi kaikkialla muualla Euroopassa yhteensopivaa.
Se ei valtion homma vaan rautatieyritysten heiniä. Raideleveyden vaihto vaatii yrityksiltä telien vaihdot mutta toisaalta eurooppalainen kalusto kävisi sellaisenaan kun niiden kuormaulottuma on pienempi. Itse arvoin aikanaan että tässä menisi 50 vuotta aikaa, joilloin yrityksille jäisi aikaa sopeutua muutokseen.
Rautatieyritysten heiniä eli käytännössä korkeampia rahtihintoja asiakkaille. Tässä on nyt mainittu valtio ja rautatieliikennöitsijät, mutta esimerkiksi Raumalla on valtion asetteluratapihan ulkopuolista
kaupungin satamaraiteistoa 13 km ja vaihteita 44 kpl. Lisäksi tulevat vielä teollisuusasiakkaiden omat raiteet ja vaihteet erit. metsäteollisuuden ja telakan puolella.
//lähdelinkki lisätty