Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Fennia Railin kalusto ja Dr18  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 20 | Siirry alas Tulostusversio
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #300 : Heinäkuu 18, 2016, 13:28:11 »

Äkkiseltään muistelisin, että vek saa ajaa 3,5-4 h, kahvitauolla höystettynä 5 h yhteen suuntaan, sitten pitää olla ruokatauko ja paluumatka samoilla ehdoilla. Käsittääkseni FER:in kanssa on sovittu joistakin uusista säännöksistä, voisi hyvin olla tuota edestakaisen matkan määritelmää. Sitten on kahden työvuoron välinen lepo, vieraalla paikalla minimi 6 tuntia paitsi joissain poikkeuksissa, jolloin työvuorosäädökset löisivät toisiaan korvalle, ja kotipaikkakunnalla 10 tuntia lepoa. Sitten taas sama uudelleen.

Ja: nämä säädökset koskevat vain yksinajoa. Kaksinajossa joku 12-13 tuntia, sisältäen ruokatauon, on ainakin ollut mahdollinen.
tallennettu
Mikko Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #301 : Elokuu 12, 2016, 10:29:02 »

Tämä viesti ei niinkään liity kalustoon, muttei Ferrille oikein parempaakaan keskustelua vielä ole, kait.

Ei tuo Fenniarailin junien määrä vielä kovin vakuuta. Onko Lappi Timberin liikenne todellakin noin hiljaista vai onko niillä nyt kesälomakaudella vain tuotanto pienempää? Ja uusia asiakkaita olisi kai syytä löytää mahdollisimman pian. Toivottavasti firman rahoittajien usko riittää tarpeeksi pitkään, uskon kyllä että jos Ferri ei kaadu alkuvaikeuksiin niin sillä on pitkä tulevaisuus. Ja saa nähdä tuoko Venäjän liikenteen vapautuminen lisää kuljetuksia tuolle yritykselle.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #302 : Elokuu 12, 2016, 20:17:32 »

Tämä viesti ei niinkään liity kalustoon, muttei Ferrille oikein parempaakaan keskustelua vielä ole, kait.

Ei tuo Fenniarailin junien määrä vielä kovin vakuuta. Onko Lappi Timberin liikenne todellakin noin hiljaista vai onko niillä nyt kesälomakaudella vain tuotanto pienempää? Ja uusia asiakkaita olisi kai syytä löytää mahdollisimman pian. Toivottavasti firman rahoittajien usko riittää tarpeeksi pitkään, uskon kyllä että jos Ferri ei kaadu alkuvaikeuksiin niin sillä on pitkä tulevaisuus. Ja saa nähdä tuoko Venäjän liikenteen vapautuminen lisää kuljetuksia tuolle yritykselle.

Noin minäkin sen näkisin. Toisaalta vielä tehdyt investoinnit lienevät meko kohtuulliset rautatiebisneksen yleiseen tasoon verrattuna.

Melkoisen varmalta taholta kuulin huhua, että Ferrillä oli pitkälle neuvoteltu sopimus raakapuun kuljettamisesta isojen metsäyhtiöiden lukuun, mutta se meni keväällä puihin aivan viime hetkillä.
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #303 : Elokuu 12, 2016, 21:45:37 »

Jollakin tapaa tämänkin ketjun kirjoituksista voi joidenkin kohdalta aistia (en tarkoita Mikkoa tai Simoa) sen, että uskottiin rahtien siirtyvän FER:ille tuosta vaan. Todellisuudessa kuljetusala on raakaa kilpailua. Saadakseen sopimuksia FER:in pitää tehdä sekä VR:ää että myös kumipyöriä halvempia tarjouksia rahdeista.

Jonkinlainen väärinkäsitys lienee myös tämän Lappi Timberinkin osalta olemassa. Missäänhän ei ole mainittu että Lappi Timberin koko tuotanto olisi menossa ulkomaille, puhumattakaan sinne laivamatkan päähän Japaniin. Itse uskon että osa tuotannosta kaupataan myös Suomeen ja Pohjoismaihin, ne tuotantoerät liikkuvat kumipyörillä.
tallennettu
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #304 : Elokuu 12, 2016, 22:09:07 »

Tämä viesti ei niinkään liity kalustoon, muttei Ferrille oikein parempaakaan keskustelua vielä ole, kait.

Ei tuo Fenniarailin junien määrä vielä kovin vakuuta. Onko Lappi Timberin liikenne todellakin noin hiljaista vai onko niillä nyt kesälomakaudella vain tuotanto pienempää? Ja uusia asiakkaita olisi kai syytä löytää mahdollisimman pian. Toivottavasti firman rahoittajien usko riittää tarpeeksi pitkään, uskon kyllä että jos Ferri ei kaadu alkuvaikeuksiin niin sillä on pitkä tulevaisuus. Ja saa nähdä tuoko Venäjän liikenteen vapautuminen lisää kuljetuksia tuolle yritykselle.

Yleensä sahat pitävät heinäkuussa kuukauden huoltotauon, jolloin myös työntekijät ovat lomalla. Myös puunkorjuu on kokolailla seis, koska kaadettu puu ei säily kovin pitkään, vaan mustuu sahauskelvottomaksi.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 336


« Vastaus #305 : Elokuu 12, 2016, 22:12:53 »

Kaippa tuo vaunukalustokin vähän rajoittaa kuljetuksia. Vai olisiko Transwaggonilta saatavissa vaunuja kaasu, neste tai pellettijuniin?

Ainakin VR joutunut varmasti muutamien asiakkaiden kanssa miettimään uudelleen hintoja, mikä taas Suomen teollisuuden etu.

Voisiko Lappi Timberin tapauksessa vaikka olla määräaikaiset sopimukset kumipyörien kanssa vielä voimassa? Entä onkohan nyt jo raiteisto täysin valmis, eikö ensimmäisellä reissulla kuormaraide ollut pussiraide vielä?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #306 : Elokuu 13, 2016, 10:13:24 »

Eurooppa on täynnä eri yritysten (mukaanlukien Transwaggonin kanssa samaan konserniin kuuluvat firmat) leasing-kalustoa, jota voisi varmaan vuokrata FERrillekin kunhan tekniset edellytykset täyttyvät. Mahdollisuuksia on siis hyvin paljon, ne vaan pitää _haluta_hyödyntää_. FERrillä tahtotila selvästi on, kolmella aiemmalla tavaraliikenneoperaattorilla Suomessa tuota tilaa ei ollut. Tarkoitan Veturipalveluja, Puhoksen veturipalvelua ja Easmaria, toki Easmar on niin uusi että niille ei varmaan vielä resursseja olekaan kertynyt rautatiepuolelle.

Kaippa tuo vaunukalustokin vähän rajoittaa kuljetuksia. Vai olisiko Transwaggonilta saatavissa vaunuja kaasu, neste tai pellettijuniin?

Kuvassa Easmarin iso Zefir:
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #307 : Elokuu 13, 2016, 17:17:37 »

Jollakin tapaa tämänkin ketjun kirjoituksista voi joidenkin kohdalta aistia (en tarkoita Mikkoa tai Simoa) sen, että uskottiin rahtien siirtyvän FER:ille tuosta vaan. Todellisuudessa kuljetusala on raakaa kilpailua. Saadakseen sopimuksia FER:in pitää tehdä sekä VR:ää että myös kumipyöriä halvempia tarjouksia rahdeista.

Eikä jättikokoinen valtiollinen kilpailijakaan taatusti helpolla päästä markkinoillensa jakajaa. Junia voi ajaa hyvän aikaa tappiollakin, ennen kuin Kilpailuvirasto kenties puuttuisi määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön.

Eiköhän FR:n yhtenä mahdollisuutena on toimia päänavaajana ja jonkinlaisten sopimusten syntymisen jälkeen on näyttöä saavutuksista sen verran, että joku suuri ulkomaalainen operaattori voisi sen ostaa tai tulla osakkaaksi. Aivan kuten Onnibussin kohdalla osa naureskeli Tampere - Pori -välillä aloittanutta ikäloppua Bovaa. Eivät naura enää..
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #308 : Elokuu 13, 2016, 18:55:48 »

Eikä jättikokoinen valtiollinen kilpailijakaan taatusti helpolla päästä markkinoillensa jakajaa. Junia voi ajaa hyvän aikaa tappiollakin, ennen kuin Kilpailuvirasto kenties puuttuisi määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön.

Eiköhän FR:n yhtenä mahdollisuutena on toimia päänavaajana ja jonkinlaisten sopimusten syntymisen jälkeen on näyttöä saavutuksista sen verran, että joku suuri ulkomaalainen operaattori voisi sen ostaa tai tulla osakkaaksi. Aivan kuten Onnibussin kohdalla osa naureskeli Tampere - Pori -välillä aloittanutta ikäloppua Bovaa. Eivät naura enää..
Totta varmaan kirjoitat, mutta eihän yksikään yritys mielellään laske toista yritystä apajille. 
Vastauksia kirjoitellessaan tarjouspyyntöihin, FER voi miettiä sitäkin että ajetaanko tappiolla vai ei ajeta ollenkaan. Kummallako tavalla tulee pitempi miinus?

Käsittääkseni verrokkina mainitsemasi Onnibus tekee melko tanakkaa miinusta saadakseen markkina-asemaa. Tämä tietenkin on mahdollista kun on iso firma takana. FERillä sellaista taas ei ole, joten kädessä on vähemmän kortteja.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #309 : Elokuu 13, 2016, 20:02:18 »

Käsittääkseni verrokkina mainitsemasi Onnibus tekee melko tanakkaa miinusta saadakseen markkina-asemaa.

Mitä se Vilhunen taas hourii?

Tämä tietenkin on mahdollista kun on iso firma takana. FERillä sellaista taas ei ole, joten kädessä on vähemmän kortteja.

Mitä se Vilhunen taas hourii?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #310 : Elokuu 13, 2016, 20:02:44 »

Eikä jättikokoinen valtiollinen kilpailijakaan taatusti helpolla päästä markkinoillensa jakajaa. Junia voi ajaa hyvän aikaa tappiollakin, ennen kuin Kilpailuvirasto kenties puuttuisi määräävän markkina-aseman väärinkäyttöön.

Eiköhän FR:n yhtenä mahdollisuutena on toimia päänavaajana ja jonkinlaisten sopimusten syntymisen jälkeen on näyttöä saavutuksista sen verran, että joku suuri ulkomaalainen operaattori voisi sen ostaa tai tulla osakkaaksi. Aivan kuten Onnibussin kohdalla osa naureskeli Tampere - Pori -välillä aloittanutta ikäloppua Bovaa. Eivät naura enää..
Totta varmaan kirjoitat, mutta eihän yksikään yritys mielellään laske toista yritystä apajille. 
Vastauksia kirjoitellessaan tarjouspyyntöihin, FER voi miettiä sitäkin että ajetaanko tappiolla vai ei ajeta ollenkaan. Kummallako tavalla tulee pitempi miinus?

Käsittääkseni verrokkina mainitsemasi Onnibus tekee melko tanakkaa miinusta saadakseen markkina-asemaa. Tämä tietenkin on mahdollista kun on iso firma takana. FERillä sellaista taas ei ole, joten kädessä on vähemmän kortteja.


Sattumalta luin juuri Onnibussin tuloksen olevan kyllä plussan puolella:

http://m.kauppalehti.fi/uutiset/onnibus-painaa-lisaa-kaasua/t2ia97L9?ref=twitter:1f97
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #311 : Elokuu 13, 2016, 21:22:39 »

Käsittääkseni verrokkina mainitsemasi Onnibus tekee melko tanakkaa miinusta saadakseen markkina-asemaa. Tämä tietenkin on mahdollista kun on iso firma takana. FERillä sellaista taas ei ole, joten kädessä on vähemmän kortteja.

Kuten tuossa jo tulikin kommenttia, niin Onnibus on kääntynyt voitolliseksi.

Siinä meni jälleen yksi veruke Onnibussin dissaamiseksi, jota bussiparonit ja heidän lakeijansa ovat niin mieluusti käyttäneet.  Iskee silmää
tallennettu
Heikki Vilhunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 174


« Vastaus #312 : Elokuu 13, 2016, 21:26:24 »


Sattumalta luin juuri Onnibussin tuloksen olevan kyllä plussan puolella:
En ollut tietoinen tästä uudesta tuloksesta, pohjasin kirjoitukseni viime vuotiseen. Hyvä juttu että nokka on noussut pinnalle.
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 844


« Vastaus #313 : Elokuu 13, 2016, 23:33:16 »

Skotilla piisaa vauhtia

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/12/01/onnibus-harkitsee-makuupaikkoja-suomen-busseihin/201515899/304?pos=related
 
” Suomen teille saattaisi olla tulossa myös makuupaikkabusseja”

”Souterin mukaan Onnibusilla ei ole raideliikenteestä suunnitelmaa, sillä sitä tukevaa politiikkaa ei vielä ole. Kokemusta alalta löytyy: Souterin Stagecoach Group on hänen mukaansa Britannian suurin rautatieoperaattori, ja lähipiiristä löytyy paljon kokemusta kansainvälistä kokemusta raideliikenteestä. Onnibusin johtaja Helke taas toimi aiemmin VR:ssä suunnittelupäällikkönä”.
” Jos politiikka muuttuu, pystymme toimimaan hyvin nopeasti, Souter sanoo”.
tallennettu

Skiffari 40
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 216


« Vastaus #314 : Joulukuu 13, 2016, 12:51:29 »

Mikähän tämän retken tarkoitus on?

 VET 17001      Kouvola asema - Kitee   ti 13.12.2016 9:40   
 VET 17003      Kitee - Tikkala              ti 13.12.2016 22:30   
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 336


« Vastaus #315 : Joulukuu 13, 2016, 17:45:39 »

Vissiin jotain JKV-koeajoja.
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 271


« Vastaus #316 : Joulukuu 30, 2016, 16:22:36 »

Huhujen mukaan Ferin eilen (29.12.) Kajaanista lähtenyt T 7002 olisi ollut ongelmissa Kurkimäessä ja laakerivaurion saanut veturi olisi myöhemmin hinattu Salmisiin odottamaan jatkotoimenpiteitä.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #317 : Joulukuu 30, 2016, 16:40:45 »

Huhujen mukaan Ferin eilen (29.12.) Kajaanista lähtenyt T 7002 olisi ollut ongelmissa Kurkimäessä ja laakerivaurion saanut veturi olisi myöhemmin hinattu Salmisiin odottamaan jatkotoimenpiteitä.

Leikataan huhuilta siivet (vian tyyppiä lukuun ottamatta):

Alkuperäinen juna, joka hajosi Kurkimäkeen:
https://julia.dy.fi/train?s=7002&d=2016-12-29

Apuveturi Kotkasta:
https://julia.dy.fi/train?s=17001&d=2016-12-30

Tavarajuna Kurkimäeltä eteenpäin:
https://julia.dy.fi/train?s=7012&d=2016-12-30

Veturisiirto, joka päättyi Salmisiin:
https://julia.dy.fi/train?s=17002&d=2016-12-30
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #318 : Joulukuu 31, 2016, 10:02:59 »

Mistä hinauspalvelu muuten tuli? Onko Suomeenkin tullut ruotsalainen tapa, että kaveria hädässä autetaan vaikka se olisi kilpaileva yritys?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1388


« Vastaus #319 : Joulukuu 31, 2016, 11:13:28 »


onko Ferrin Kemijärven liikenne nyt alkamassa vakiintua ?

ma   Kotka Mussalo -Kemijärvi Patokangas
ti      Kemijärvi Patokangas - Kotka Mussalo

https://julia.dy.fi/timetables/advanced?s=1&date=specified&range=1.1.2017+-+31.12.2017&type=%28kaikki%29&number=&operator=3385&start=&end=&via=&locomotive=&wagon=#
tallennettu
Juha Lahtinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #320 : Joulukuu 31, 2016, 11:24:58 »

Mistä hinauspalvelu muuten tuli? Onko Suomeenkin tullut ruotsalainen tapa, että kaveria hädässä autetaan vaikka se olisi kilpaileva yritys?

Niin mikä hinauspalvelu?
Eiköhän risa siirtynyt tuon matkan omin voimin, kun sille kerran tilattiin aikataulu.
Muutenhan se aikataulu olisi "hinaajan".
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #321 : Joulukuu 31, 2016, 19:25:34 »

Voiko laakerivaurioisella veturilla ajaa?

Mistä hinauspalvelu muuten tuli? Onko Suomeenkin tullut ruotsalainen tapa, että kaveria hädässä autetaan vaikka se olisi kilpaileva yritys?

Niin mikä hinauspalvelu?
Eiköhän risa siirtynyt tuon matkan omin voimin, kun sille kerran tilattiin aikataulu.
Muutenhan se aikataulu olisi "hinaajan".
tallennettu
Jari Kuusinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 343


« Vastaus #322 : Joulukuu 31, 2016, 20:20:19 »

Voiko laakerivaurioisella veturilla ajaa?
Vetureista en tiedä, mutta gummipyörämoottorivaunuista tiedän. Laakeri mikä laakeri. Laakerivaurion ensimmäinen aste on pyörän navan ja laakerin lämpeneminen, mitä rautateillä tarkkaillaan kuumakäynti-ilmaisimien avulla. Mikäli tätä lämpenemisketjua ei katkaista tarpeeksi ajoissa, on seuraava vaihe laakerirasvojen lämpötilan nousu ja niiden kiehuminen ulos. Tämän jälkeen laakerit ovat ilman voitelua metalli metalia vasten, ja seuraava vaihe on pyörän leikkaantuminen kiinni. Tämän jälkeen meno on joskus aikoinaan päättynyt vasta vaunun tai veturin putoamiseen kiskoilta ja johtanut samalla kalliseen ja liikenteen seisauttavaan ratavaurioon.

Ilmeisesti näissä (nyt yhteensä kolmessa?) Fer:n tapauksessa on selvitty pelkällä laakerin kuumenemisella. Ehkä rasvaa on lisätty, mikäli se on ollut mahdollista, ehkä ei, mutta joka tapauksessa matkaa voidaan ja on voitu tehdä erittäin alhaisella nopeudella, edellyttäen todellakin että voitelua on ollut yhä laakereille tarjolla.
tallennettu

[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #323 : Joulukuu 31, 2016, 23:29:42 »

Yleisesti laakereihin, ei välttämättä tähän nimenomaiseen tapaukseen liittyen:

Ja toisaalta jos laakeriin on tungettu tai automaagisesti rasvauslaitteistolla tungetaan liikaa rasvaa, aiheuttaa se myös laakerin lämpenemistä ihan huomattavassa määrin.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #324 : Joulukuu 31, 2016, 23:43:16 »

Vetureissahan on laakereita eripuolilla, ei vain pyörän akseleilla (joita tässäkin lienee oletetun?). Jotkut keskeyttävät matkanteon, jotkut vain vaikeuttavat matkan etenemistä. Aikoinaan tuo FERin Dr18:a ensimmäinen laakerivaurio ei tosiaankaan johtunut pyöränlaakerista (näin olen huhuna kuullut).
tallennettu
Sivuja: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 20 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Fennia Railin kalusto ja Dr18  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina