??.??.1973 SZD:n 20 t:n vaunu, jossa on liukulaakerit. Yläosa on keltainen, alaosa oranssi. Kuvan epäonnistuneen vaikutelman syy on siinä, että negatiivin valmistusjärjestys savusaunassa oli: kiinnitys (nopeahko), pesu, kehitys, pesu, kiinnitys ja pesu. Koska tästä vaunutapaamisesta ei jäänyt muuta muistoa, lienee tämän kuvan säästäminen vielä oikeutettua? Jotakin on vaunulle tehty seinämerkintöjen mukaan 30 III 1972 sekä 21 I 1957.
24.07.2013 22:52 | Heikki Kannosto: | Vielä kun tietäisi mikä tuollaisen hökötyksen käyttötarkoitus on... | |
24.07.2013 23:25 | Tapio Keränen: | Huhtikuussa 1972 olen kuvannut saman vaunun samalla paikalla. Riihimäellä oli tuolloin yleisliittolainen kiskonhiontajuna, jossa oli kaksi katettua kuusiakselista hiomavaunua ja päissä kaksi neliakselista säiliövaunua veden kuljettamista varten. Rohkenen olettaa, että tämä yksiovinen vaunu liittyi jollakin tavalla kieskonhiontatoimintaan. | |
25.07.2013 01:21 | Pauli Kyllönen: | Kyljessä valkoisella Google Translatorin mukaan suomennettuna ensimmäisellä rivillä lukee OMAISUUS ja toisella rivillä STG-12. Alhaalla sit lukee PT M-VESI SKVZHD. | |
25.07.2013 08:32 | Jouni Hytönen: | Vuonna 1972 on tehty varikkokorjaus (depo remont). Vuonna 1957 puolestaan täyskorjaus (kapitalnyi remont). Vaunun kotiasema on Mineralnyi Vody Pohjois-Kaukasian rautateillä eli kohtalaisen matkan on taivaltanut sieltä Riihimäelle. | |
25.07.2013 08:37 | Jouni Hytönen: | RSP-12 on vaunun omistavan osaston tunnus. Ei kyllä sano mitään minulle tuo RSP. Tänä päivänä löytyy yllättävästi tietoa googlaamalla vain oikeilla hakusanoilla eli tuo RSP-12 ja Mineralnyi Vody kyrillisin kirjaimin voisi avata asiaa. Mielenkiintoista, ettei tällä vaunulla vaikuta olevan muuta numeroa kuin tuo 04. | |
25.07.2013 08:40 | Jouni Hytönen: | Jaa niin, tämä on tietysti kiinteä osa vaikka sitä kiskonhiontajunaa eikä varmaan liikkunut erillään missään. | |
26.07.2013 21:50 | Martin Hillebard: | Kävin kerran Ruotsin Tukholman nykytaiteen museossa (Moderna Museet) elämäntoverini kanssa joka maalaa itse, lähinnä tämän mieliksi. Itse en nykytaiteesta mitään ymmärrä. Siellä oli näytteillä kaikenlaisia pömpeleitä ja joka-ainoan vieressä kyltti mitä tekele "symbolisoi". Yksi oli ihan niinkuin tämä vaunu mutta ilman pyörästöä. Sitä kutsuttiin Moduli jotakin ja esitti kai vankiparakkia, jollakin leirillä. Kun katsoi ikkunasta sisään niin siellä makasi laverilla pari vankia nukkeja tietysti. Minulla teki pahaa kaksi päivää jälkeenpäin. Kyllä neukut osasivat. Mainostaa Pahuuden valtakuntaansa joka suuntaan. Jopa "yleisliittolaisessa kiskonhiontajunassa". Kalterit ikkunoissa. Mitä Te p-leet pelkäsitte? Omienne pakoa? Vai että vapaa maailma ryntäsi sisään kaltereittenne lävitse? Kuten sitten lopultakin tapahtui. |
|
27.07.2013 00:28 | Heikki Jalonen: | Eiköhän tässä ole noiden kaltereiden osalta kyseessä ihan Venäläinen arkitodellisuus: vaunussa säilytetään jotain varastamisen arvoista (kuparia, karborundumia, juotostinaa, kuulakärkikyniä, kattopeltiä, venttiilinjousia, etanolia, suolakurkkuja, vessapaperia, pyyhkijänsulkia, jakoavaimia, juustokupuja, kumipuslia, titaanitikkuja, pikipaakkuja, laattafilmiä, voitelurasvaa tai jotain muuta...). Kalterit vain siis rajoittavat ennen kaikkea auktorisoimattomia sisäänpääsypyrkimyksiä. | |
27.07.2013 22:22 | Martin Hillebard: | Tunsin nuorempana yhden kaveruksen hän oli minusta paljon vanhempi, ns suomenruotsalainen mutta suku tuli alunperin Venäjänmaalta. Oli Jatkosodassa komppanianpäällikkö = yliluutnantti Adof A. mutta mm kielitaitonsa turvin joutui sodan loppuvaiheessa myös tiedustelutehtäviin. Jotenkin vaikutti tuntevan venäläisen kansanluonteen. Jutteli joskus kanssani nuoren miehen, tuopin ääressä: - Venäjänmaasta ei IKÄNÄ tule mitään. Ovat niinkuin ovat. Vetäkää veljet omat johtopäätöksenne. Maasta jossa johtaja = Vladimir Putin otattaa itsestään kuvia hevosen seljässä, yläkeho paljaana. Ja samanaikaisesti lähettää keskenkasvuisia tyttöjä ("Pussy Riot) vankileireille. |
|
31.07.2013 10:28 | Marko Nyby: | Mennään nyt reippaasti off-topicciin, mutta mennään silti: se Moderna Museetin näyttely oli näemmä vielä kantaaottavakin. Meillä taas nykytaide on yleensä varsin tylsää, lieneekö sitten apurahojen jakajien miellyttämistä sekä niiden haku- ja dokumentointiprosessien työläyttä vai jotain ihan muuta. Mäntän kuvataideviikoilla oli tällä kertaa sentään joitakin valopilkkuja, esim. http://www.mantankuvataideviikot.fi/index.php?k=90 En nyt ehkä ole mikään sosialistisen realisminkaan ystävä, mutta siinä määrin vanhanaikainen kuitenkin, että taiteellakin pitäisi olla jokin viesti, jonka löytää pienellä pohtimisella ilman käsiohjelmassa olevaa A4-selitystä. Teknisen koulutuksen ja ymmärryksen puute kyllä näkyy monessa nykytaiteilijassa. Ugh :) |