![]() |
01.02.2021 17:54 | Mikko Herpman | ||
Aika kätevää, että on yhdistettävissä Sm4 ja Sm5, taisi olla aiemmin kommenttia että kytkimet eivät ole ihan samalla tasolla, joten irroituksessa voidaan tarvita voimaa... Eiköhän ollut Sm4 vaunuja riittävästi että olisi voitu niillä hakea saman sarjan vaunut. | ||||
![]() |
25.01.2021 12:47 | Mikko Herpman | ||
Lätän varustukseenhan taisi kuulua kyltti ovinappien päälle "käynti vaunun toisesta päästä".. Olisi tällä lämmöt pysyneet sisällä. Noin iso pölläys, mahtaakohan keli olla aika kylmä ja ohjaamossa märkiä kamppeita eli kostea ilma. | ||||
![]() |
22.01.2021 17:52 | Mikko Herpman | ||
Katsoin pikaisesti kännykän näytöltä ja tuli elävästi mieleen romulättien letkat Pieksämäellä... Onneksi ei ollutkaan. | ||||
![]() |
20.01.2021 15:59 | Mikko Herpman | ||
Miten lie varauduttu valmistusvaiheessa mutta tokihan jos veturi on dieselsähköinen, modifiointi ei liene kovin paha rasti. Dieselgeneraattori ja polttoainetankki pois. Päämuuntajan ja suurtehopuolen virroittimineen ja mahdollisten apukäyttöjen sähkökäyttöjen asennukset. Noin niin kuin erittäin karkealla tasolla siis.. | ||||
![]() |
19.01.2021 20:20 | Mikko Herpman | ||
Miten paljon tuo kuura haittaa sähkökalustoa? Kuluttaako orren hiiltä nopeammin, vai eikö tuolloin saada välitettyä riittävästi tehoa muuntajalle? Joskus kun Pendot tulivat Turku-Helsinki reitille, oliko niin että laitettiin Sr1 kolaamaan ajolanka juuri Pendon edellä ja syynä olisi ollut että Pendon automatiikka laukaisi pääkatkaisemen... | ||||
![]() |
19.01.2021 14:58 | Mikko Herpman | ||
Oijoi mitä herkkua! Tyylikäs kuva veto+liite junasta. Mitenkähän on, onko tuohon aikaa vielä ajettu paljon tällaisella yhdistelmällä? Monissa kuvissa on jo veto+liite+veto. | ||||
![]() |
19.01.2021 12:26 | Mikko Herpman | ||
Huh, onkohan pitänyt pysähtyä ottamaan vauhtia ja uudelleen kinokseen. Toki jos kyseessä kevyt pakkashöttö mennee suhteellisen helposti... | ||||
![]() |
17.01.2021 23:16 | Mikko Herpman | ||
Ei ole postiliite kun ei ole kattoikkunoita, eli olisikohan Noab vankiliite. | ||||
![]() |
17.01.2021 12:01 | Mikko Herpman | ||
Onhan Sm1-2 kalustoa ajettu jo vuosikymmenet ja varmasti on ollut lumista ja kylmääkin siinä ajanjaksossa. Ei kai nyt ole mitenkään erityisen paha..? Onko vikaa sitten huollossa, käytetyissä tarvikkeissa vaiko peräti käyttäjissä? | ||||
![]() |
14.01.2021 15:03 | Mikko Herpman | ||
Nythän oli vasta siirtoajo Hyvinkäältä Haapamäelle, Dv15 tuli hakemaan Dv16+ Postivaunun. Facebookin kommenteissa oli mainintaa että jotain teknisiä huolia on Dv16 moottorissa. Harmin paikka, olikohan isoja pulmia ja onko jo näköpiirissä mahdollista korjausta? | ||||
![]() |
13.01.2021 20:13 | Mikko Herpman | ||
Mitä tulee vapaaehtoisin lahjoituksiin taikka avustuksiin, erinomaisia mietteitä. Vaikkapa tosiaan höyryveturin kunnostukseen, lahjoita 5€ kattilan niittiin. 5 miljoonan kansasta jos löytyy kiinnostuneita ja innostuneita joilla sinni riittää tekemään rahallinen lahjoitus saattaa jäädä määrät aika alhaiseksi... Kovin korkeaksi lahjoittajien taikka avustajien määrä suhteellisesti kovin paljoa nousee Saksassa (noin 83 miljoonaa asukasta) taikka Englannissakaan (noin 66 miljoonaa asukasta). Mutta kuitenkin näissä esimerkeissä avustuksilla voikin jo olla merkitystä. Tornadon rakennus on ilman muuta erinomainen osoitus tästä. Aika hitaasti edistyy myös USA: PRR T1 rakennusprojekti: https://prrt1steamlocomotivetrust.org/ Vaikka kansalaisia on noin 333 miljoonaa, eli aivan helposti ei näytä lahjoitusrahaa veturille löytyvän. |
||||
![]() |
13.01.2021 10:49 | Mikko Herpman | ||
Omistajataho halutessaan voi ohjata varoja myös museokalustoon ja sen ylläpitoon. Kuten vaikkapa USA:ssa vasta kunnostettu Union Pacificin Big Boyn kunnostus osoittaa. Mikä lienee nyt tilanne VR:n Ukko-Pekan ja Heikin tilanteet, molemmat ilmeisesti vaativat rahaa jotta tarvittavat korjaukset/huollot voidaan tehdä... Isoimman operaattorin suhtautuminen museoliikenteeseen kun on ollut aika "laimeaa" pitkään. Vaikka ilman muuta julkisuus-/näkyvyysarvot ovat kovaa luokkaa! Yksityisen rahan saaminen veturin kunnostamiseen, uuden rakentamisesta puhumattakaan saattaa olla melkoisen kova homma meidän vähäväkisessä maassamme. Jos ei joku Eurojackpot voittaja lahjoita leijonaosaa, voi olla yksityiset varat aika pieniä. |
||||
![]() |
12.01.2021 21:50 | Mikko Herpman | ||
Kun Leenasta menee kattila-aika umpeen... Tämähän olisi mielenkiintoinen peli museon rataa kulkemaan... | ||||
![]() |
12.01.2021 13:57 | Mikko Herpman | ||
Mikähän lienee vielä elinkaari näillä Vempuilla, ikää alkaa olla ja varmasti kuluvat pikkuhiljaa. Mikäli näiden olemassaolo on katkolla... toivottavasti ei.. Niin ehkei kovin isoja rahallisia satsauksia enää tehdä. | ||||
![]() |
11.01.2021 13:48 | Mikko Herpman | ||
Joo, olisi raivausporukalle töitä. No sitä on jo paljon tehtykin, mutta paljon taitaa olla vielä tekemättäkin. | ||||
![]() |
10.01.2021 13:09 | Mikko Herpman | ||
Pallukka voisi olla jonkin sortin kamera.. Pimeänäköön IR-ledit voisivat killottaa kuvassa.. | ||||
![]() |
01.01.2021 11:38 | Mikko Herpman | ||
Mahtaisiko tämä olla se varattu varaosayksilö ensimmäiselle Sm1-junalle. | ||||
![]() |
01.01.2021 11:15 | Mikko Herpman | ||
Tässä on ollut paljon hommaa tekniikan kanssa. Esim. Johdotus on tehtävä lähes kokonaan uudelleen. Samaten koko tekniikka on asennettava. Onneksi kori ei ilmeisesti tarvinnut paljon muuta kuin maalauksen. Mutta tosiaan tuo johdotuksen tekeminen on todella hidasta ja tarkkaa työtä. | ||||
![]() |
30.12.2020 11:50 | Mikko Herpman | ||
Legendaa tähän veturiin liittyy, mutta tosiaan ilmeisesti hytti ja konesuojat on vaihdettu museoinnin yhteydessä. Kaikki sähköjohdot ovat poikki hytin ja alustan liitoskohdasta. Kuvassa 1818 päällysosat, olisivatko olleet niin huonot että kannatti vaihtaa: https://vaunut.org/kuva/21806 .1805 taisi olla kutakuinkin viimeinen ajossa ollut Vv11. Eli mikä lienee alustan ja tekniikan kunto, pitkään spekuloitiin, onko tässä risa SRV vaihteisto vaiko ei... Ainakin on pientä isompaa johtotöitä, ennen kuin pääsisi tätä testaamaan. No nehän on kyllä ajan kanssa tehtävissä.... Eli eihän sitä koskaan tiedä.... |
||||
![]() |
22.12.2020 12:31 | Mikko Herpman | ||
Oliko ketjut vielä hyväkuntoiset, meillä olisi Keitele-Museon Tevessä tarvetta paremmille ketjuille. Nykyiset alkavat olla jo aika huonot. | ||||
![]() |
21.12.2020 14:30 | Mikko Herpman | ||
Mielenkiintoinen adapteri, onkohan ollut alunperin koukkukytkimelle ja muokattu nyt SA3 kytkimeen. Toisaalla oli mainittu jarrujohdon läpivienti metrovaunun alustassa A17 vaunuun.. Mikähän mahtaa olla pääsäiliöletkun syötön tarve? | ||||
![]() |
20.12.2020 21:53 | Mikko Herpman | ||
Ainakin kuva on selvästi vanhempi kuin kuvassa 26.9.1986 https://vaunut.org/kuva/125634. Tässä kuvassa vaunussa on vielä ehjä keltainen maalaus, uudemmassa kuvassa on maalattu keltainen alue uudestaan mutta numeroiden kohdat peitetty. Samaten päätykytkin on vaihdettu vanhemmanmalliseen ja suojakansi on unohtunut johonkin. | ||||
Kuvasarja: Hämeentien uudelleenavauksen raitioliikennettä 14.12.2020 |
16.12.2020 14:13 | Mikko Herpman | ||
Jaa se on Hämeentien remppa saatu valmiiksi. Aika pitkäänhän sitä kuokittiin... | ||||
![]() |
13.12.2020 19:11 | Mikko Herpman | ||
Hieno kuva! On niin lumeton vaunu, lienee lähtenyt lämpöisestä veturitallista matkalle. Katolla linjaradion antenni, eli nykyaika on kiirinyt jo mukaan. | ||||
![]() |
11.12.2020 13:06 | Mikko Herpman | ||
Mielenkiintoinen Pasin kysymys, miten oli tarvetta noita säätää? Mitattiinko vaunun suoruutta, ja tarpeen vaatiessa kiristettiin? | ||||
![]() |
10.12.2020 14:28 | Mikko Herpman | ||
Kuljettajana taisi olla taitava rullaaja... Vähän kyllä tosiaan jänskätti, riittääkö vauhti tunneliin mutta riitti. Ratapihalla taisi pitää antaa hieman tehoja että koko juna saatiin jollekin rahtitielle useamman sn 35 vaihteen kautta. | ||||
![]() |
10.12.2020 13:46 | Mikko Herpman | ||
Lienee painava juna, liike-energiaa aika lailla. Mitenkä hyvin myötämäessä saatu vauhti pukkaa ylämäkeen, toki ilmaisia lounaita ei ole mutta mikäli aikataulu antaa myöten vauhdin hiipumiseen.. Joskus tulin "koneen päällä" Äänekoskelta Jyväskylään, taisi olla täyden tonnin juna kahdella Dv12 veturilla. Kuljettaja löysäsi tehot muistaakseni noin leppävedellä, vauhti kiihtyi ja hiljeni lähes kävelyvauhtiin ennen tunnelia mutta rullattiin aivan Jyväskylän ratapihalle asti. Taisi olla reilun 10km rullaus.. |
||||
![]() |
10.12.2020 11:53 | Mikko Herpman | ||
Kaksi höyrykupua, mites tuossa on valtaventtiilit, ymmärtääkseni se sijaitsee tuolla kuvussa, onko tässä kaksi venttiiliä? | ||||
![]() |
10.12.2020 11:50 | Mikko Herpman | ||
Onko tämä Imatran veturitalli-toimistotalo ratapihan takana? Millaisia toimia vielä täällä on? | ||||
![]() |
03.12.2020 14:28 | Mikko Herpman | ||
Mahtaneeko hinta ratkaista.. mistä kannattaa puuta kuljettaa/hankkia... | ||||
![]() |
03.12.2020 10:01 | Mikko Herpman | ||
Onko purkamisen yhteydessä tullut esiin yllätyksiä? Joko parempaan taikka huonompaan suuntaan? No hienoa kuitenkin kun on hyvä lämmin paikka missä voi tehdä kunnostusta läpi talven. | ||||
![]() |
02.12.2020 11:59 | Mikko Herpman | ||
Aikaa kulunut kun viimeksi näitä on liikutettu rataa pitkin veturilla. Ehkäpä juuri oikein aloittaa raideliikenne juuri Kisko-Kallella, ei liikaa shokkia ison veturin vetämisellä. Tässä lienee Kallelle, aika lailla kuormaa, miten mahtoi pyörä pitää liikuttelussa? | ||||
![]() |
27.11.2020 16:19 | Mikko Herpman | ||
Olikos jossain mainintaa että VR Fleetcare huolehtii myös näistä Dr20 vetureista? Joten sinänsä sulassa sovussa! | ||||
![]() |
27.11.2020 16:17 | Mikko Herpman | ||
Joo, mielenkiintoinen kuva. Mitenkähän on tuo ritiläseinä, mahtaako päästä lumi pöllyämään sisälle ja menemään laitteisiin mitä tuolla on.. Lieneekö syytä viritellä jotain verhoja eteen pysäyttämään lumen pölyämistä. Oliko Dr13 vai Dr12 missä oli myös ainakin alkuunsa jotain ongelmia pölisevän lumen sisälle pääsyn kanssa, ja jotain suojia oli mahdollista viritellä? |
||||
![]() |
24.11.2020 16:32 | Mikko Herpman | ||
Terva/hiilitehdas. https://fi.wikipedia.org/wiki/Suolahden_tervatehdas Edelleen tuolla on isoja kasoja Party-grillihiilipusseja. | ||||
![]() |
24.11.2020 16:29 | Mikko Herpman | ||
Kyllä tässä varoituslaitos oli, muistaakseni puolipuomitkin. Kun tästä kulki rautakanava, sekä vaneritehtaan ja riihivuoren sahan liikenne se oli tarpeen. Aiemminhan tuonne vanerin suuntaan lähdettiin vanhan aseman suunnasta. En muista vuotta milloin tuo vaneritehtaan nykyinen rata tehtiin, tuolloin oli keskustelua josko olisi tehty kolmioraide, kun kaksi sivua olisi ollut jo valmiina. Mutta jäi varmaankin rahoituksesta kiinni. Nyt kun mietin, taisi olla puomilaitos niin, että toiset puomit oli tässtä tämän raiteen puolella ja vastapuomit olivat riihivuoren raiteen takana. Satelliittikuvassa ja maastossa voi vielä hahmottaa vanhan riihivuoren radan pohjan. |
||||
![]() |
24.11.2020 12:35 | Mikko Herpman | ||
Mukavia tilannekuvia Mikkelistä. Ja toki bongarillekin vahtelua, Mikkelin valitettavan ykstoikkoiseen liikenteeseen. Itsekin kun asuin Mikkelissä, tuli usein mietittyä näkyisikö jotain mielenkiintoista.. Aikaa ennen Juliaa ja avointadataa, oli lähinnä sattuman varassa erikoisempien tapauksien havainnointi. Kerran muistan itsekin jääneeni pois junasta kolmosraiteella, talvella olivat pääraiteen 2 ja ykköstien vaihteet jäätyneet "suorille, joten kohtaava juna seisoi kakkosella ja juna missä matkustin ohjattiin kolmoseen. Aikamoinen lumipyry oli tuolloin ja sai reilusti tarpoa laiturilla päästäkseen pois. |
||||
![]() |
23.11.2020 19:34 | Mikko Herpman | ||
Tuskin on paloiteltu, molemmat veturit korjattiin ajoon. Mikäli olisi paloiteltu niin olisi varmaankin ollut kyseenalaista korjaaminen. | ||||
![]() |
23.11.2020 12:31 | Mikko Herpman | ||
Taitaa olla tuo muovinen sähkörasia ainoastaan "pönkä" tuossa kannattelemassa istuinta... Ja istuimen sivumuovi nyt antautui, mitä vasten rasia nojasi. | ||||
![]() |
17.11.2020 14:23 | Mikko Herpman | ||
Joo, populäärikulttuuri ja lukuisat leffat yms. ovat hehkuttaneet näitä junakeuloja. Ainoa joka oli henk. koht. vähänkään kiinnostavampi, oli jossan Cannonball rallissa ollut junakeula 911 Porchen moottorilla ;). Aivan varmasti katkaisee vähintään jalat tuommonen jos mihinkään törmää... Toki juu eipä ollut muutkaan -90 luvulle takaveto-pakut (toyota, datsun/nissan,Suzuki, ford) paljon parempia. Ehkäpä Mersut 50x, LauriTyyne Volkkari, Ducatot ja Jenkit joissa edes vähän nokkaa jalkojen edessä.. Kun ekan kerran tuli ajettua etuveto Transportterilla noiden jälkeen huomasi että oli maailma muuttunut ja samaa sitten seurasivat kutakuinkin kaikki valmistajat.. |
||||
![]() |
17.11.2020 12:53 | Mikko Herpman | ||
Ehkä olen liian nuori ymmärtämään nostalgiaa näissä takamoottorivolkkareissa.. Näistä vanhimmista ei ole kokemusta mutta ihan viimeisinkin turbo takamoottori transportteri oli kyllä aivan järkyttävä peli. Voimaton, kylmä, epäkäytännöllinen... Vasta kun tuli nämä etuveto transportterit nousivat muiden pakujen tasolle ja ohikin tuolloin. | ||||
![]() |
17.11.2020 10:58 | Mikko Herpman | ||
Huomio kiinnittyy kahden vasemmanpuoleisen vaunun kuormiin, lieneekö siellä pienehkö kattila ja höyrykone. Mahtaako olla tulossa vai lähdössä maasta/maahan? Vaunujen takana näyttäisi olevan puomeja ja jotain muitakin rakenteita.. |
||||
![]() |
17.11.2020 10:47 | Mikko Herpman | ||
Hetkellinen tupsaus, isot ahtimet reagoi vähän hitaasti. Ehkä on rattia käännetty hieman nopeammin, jopa ehkä vähän tarkoituksella... ;) "Pieni moottori, pieni pöläys, iso moottori iso pöläys" | ||||
![]() |
17.11.2020 10:44 | Mikko Herpman | ||
Mielenkiintoinen kuva, jos ymmärsin oikein, 1520mm leveäraide päättyy Haniskaan. Vaihdettiinko telit Haniskassa, eli ei tarvinut pitkiä matkoja kuljetella lavetilla? Miten liikennöinti tuolla onnistuu, kujettajana/luotsina paikalinen veturinkuljettaja? Suhteellisen nopeastihan on 106 kulkeutunut läpi pitkän matkan, reilu kuukausi tämän kuvan otosta Vainikkalassa. |
||||
![]() |
16.11.2020 21:12 | Mikko Herpman | ||
Uusia laitteita, tuskin on isoa vikaa.. Ja takuuthan toki hoitaa kuntoon! | ||||
![]() |
16.11.2020 11:58 | Mikko Herpman | ||
Hyvähän se on suojata pitkää miehittämätöntä matkaa varten, aika pieni vaiva on varustella esim. valaisimia, peilejä, viheltimiä paikalleen "luovotushuollossa". Katolla olevan ilmastointilaitteen ympärilläkin näkyy olevan metallikehikko, jääköhän suojaamaan boksia, vaiko on vain kuljetussuoja..? | ||||
![]() |
13.11.2020 10:43 | Mikko Herpman | ||
Koitin etsiä missä oli tarinaa Kuopion konepajan ajoilta kun oli höyryvetureita korjattu ja koeajettu. En löytänyt missä tätä tarinaa oli, mutta jäi mieleen että osaavat asentajat saivat luistit ja koneistot niin hienosti aseteltua jo hallissa ettei koeajon jälkeen tarvinut säätää. Mutta jossain tapauksissa pieniä säätöjä koneistoon ehkä piti tehdä. Selvähän se että jotain tuntemuksia tulee jos koneistot eivät ole synkassa, kuitenkin pieniä välyksiä kankikoneistossa on ja nehän sieltä kaiketi välittyy mikäli ei ole juuri kohdallaan. Miten lie nuo välykset kankikoneistossa, kuuntelin vasta peruskunnostetun Big Boyn 4014 käyntiä joillain videoilla ja aikamoinen kalke kuului. Joten ehkäpä se on vaan ominaista joissain tapauksissa, ilmeisesti Trumannikin kolkutteli... |
||||
![]() |
11.11.2020 09:35 | Mikko Herpman | ||
Valitettavasti ainakin ennen tätä korona-aikaa kun tuli matkustettua työmatkoja, olivat nämä Joensuun-Helsingin junat todella likaisia. Nurkat savessa, lattioilla "polkuja". Kerta kaikkiaan ankeaa. Palautetta toki laitettiin useamman ihmisen voimin. Lieneekö tilanne nyt parantunut. | ||||
![]() |
10.11.2020 00:27 | Mikko Herpman | ||
Pysynee varmaan painavampikin kuljettaja ylhäällä noilla tehoilla .. heh heh.. | ||||
![]() |
09.11.2020 18:26 | Mikko Herpman | ||
Näköjään on 4 kpl valssipatoluukkuja. https://vaunut.org/kuva/49029 | ||||
![]() |
09.11.2020 13:55 | Mikko Herpman | ||
Hauska kuva, oliko nämä vartavasten tehdyt varaohjaamot? |