![]() |
16.06.2016 17:02 | Tuukka Ryyppö | ||
Tämä sarja koostui yhdestä kalustoyksilöstä. Joka vieläpä oli keskeneräinen. Siinä oli merkittäviä ongelmia esimerkiksi jarrujen kanssa. Epäilemättä sellaisia ongelmia, jotka kaikki olisi ollut päihitettävissä, mutta silti sellaisia, että suoraan käyttöön tätä kiskobussia ei olisi voinut ottaa. Eli kilpailijoita ei ole Dm10:n kanssa tarvinnut pelätä. Sen sijaan arvelisin, että VR:n byrokraattisuus ja yksisuuntainen ylhäältä alas suuntautuva komentoketju on voinut olla syynä. Joku on todennut, että "eipä tätä tarvita" ja sitten se on purettu pois, eikä vastaväitteitä ole kuultu. (Ei voi sanoa, että "ei ole kuunneltu", koska luultavasti ei ole alunperin tullut mieleenkään, että edes voisi kuunnella. Tämän ongelman merkittävä vähentäminen on niitä hyviä asioita, joita Aro sai aikaan.) Ilmeisesti Dm10 myös oli vähän sellainen sniikisti salaa VR:n johdolta tehty projekti, joten myös sellainen loukkaantunut vihaisuus on voinut olla osasyynä vimmaan saada vaunu tuhottua pois historiankirjoista. Etenkin tuolloin VR:lle, valtion viraston perilliselle, jolle johdon arvovalta oli tärkeämpi arvo kuin rautatieliikenteen tai työntekijöiden hyvinvointi. VR tervehtyy hitaasti. Ehkä nykyään tällaista Dm10-tapausta ei tapahtuisi. Toisaalta koko yksikköä ei päädyttäisi alun alkaenkaan rakentamaan, kun kommunikaatiota on jo vuosikausien ajan aktiivisesti kaksisuuntaistettu, eikä ole niin tarvetta tehdä asioita hiljaa ja salaa, toisaalta ylpeys ei enää pakottaisi historiallisen laitteen purkamiseen. |
||||
![]() |
15.06.2016 02:39 | Tuukka Ryyppö | ||
Kymmenen vuotta uudempi malli kuin ČME3 ja lähes puolet kevyempi, mutta samalta valmistajalta toki silti, eli kaipa näiden välillä yhtäläisyyksiä on. Ehkä saman verran kuin Dr14:n ja Dv16:n välillä Suomessa. | ||||
![]() |
14.06.2016 17:25 | Tuukka Ryyppö | ||
Arvokas video. Hirveän iso harmi, että tuuli oli noin voimakas ja vielä huonoimmasta mahdollisesta suunnasta. Vieläkään en ole päässyt näkemään videota, jossa äänimaailma kuuluisi kunnolla. Pitää kai mennä Suomeen kuuntelemaan :D | ||||
![]() |
10.06.2016 21:24 | Tuukka Ryyppö | ||
Melko lähelle metroliikennettä pääsee jo pysähdystiheytensä osalta. | ||||
![]() |
08.06.2016 03:30 | Tuukka Ryyppö | ||
Joo, kiroilu on tyylitöntä. Sen voisi hoitaa jossain muualla. Kuva on hyvä, kiitos siitä! |
||||
![]() |
06.06.2016 19:37 | Tuukka Ryyppö | ||
On muuten hieno nimi junan määränpäällä. "Hatut". Suomeksi se toki kääntyisi paljon tylsemmäksi "Hattulaksi", mutta venäjäksi hauska nimi :) | ||||
![]() |
03.06.2016 23:00 | Tuukka Ryyppö | ||
Niinhän se on, että kun Sr2:n on Edoa varten pakko osata osata totella samoja käskyjä kuin Sr3, sivutuotteena Sr2 ja Sr3 puhuvat samaa kieltä. | ||||
![]() |
01.06.2016 21:41 | Tuukka Ryyppö | ||
Aika suomalaista on sekin, että L&T kärrää Helsingistä rekoilla sekajätettä Varkauteen kaatopaikalle, kun siellä on halvempaa. Tuli ilmi, kun vuosia sitten tuollaisen kuljetuksen kyytiin liftasin. | ||||
![]() |
31.05.2016 01:34 | Tuukka Ryyppö | ||
Sen perusteella, mitä ukrainan kielestä tiedän, uskaltaisin vahvistaa kuvatekstissä annetun käännöksen. Vaatekirpputoreilla on myös paljon saksalaisia vaatteita. Esim. DHL:n ja Ikean vanhoja työvaatteita on näkynyt myös :D Esimerkiksi UFF saa ison osan tuloistaan vaatteiden tukkumyynnillä, eli myymällä käytettyjä vaatteita melko halpaan kilohintaan esim. Bulgariaan, Ukrainaan ja Venäjälle toreilla edelleen myytäviksi. Ja näemmä vähäisemmissä määrin myös Puolaan. |
||||
![]() |
30.05.2016 15:42 | Tuukka Ryyppö | ||
Hieno numero tällä kuvalla muuten! | ||||
![]() |
30.05.2016 02:37 | Tuukka Ryyppö | ||
Paineilmakäyttöinen tuulilasinpyyhin - käsittääkseni samanlainen - löytyi myös yhdestä Sm1-yksiköstä aivan loppuun saakka. Se ei ilmeisesti toiminut enää muuten kuin manuaalisesti vipua vääntelemällä. Eli oli oikeastaan ennemminkin käsikäyttöinen kuin paineilmakäyttöinen, jos ihan tarkkoja ollaan :) | ||||
![]() |
29.05.2016 22:40 | Tuukka Ryyppö | ||
Laulavatko Herculekset yhtään samaan tapaan kuin Taurukset? Pääsin ekaa kertaa kuuntelemaan Tauruksen kiihdytysääniä livenä jokunen päivä sitten ja hauskat olivat :) (Vaikkeivat toki mitään verrattuna siihen liukkaan kelin starttiin, jonka Juutuubissa näkee) | ||||
![]() |
29.05.2016 04:04 | Tuukka Ryyppö | ||
Kauniisti sommiteltu kuva. | ||||
![]() |
28.05.2016 18:24 | Tuukka Ryyppö | ||
Kuva vähän niin kuin sadan vuoden takaa. Ja 50 vuoden takaa. Ja eiliseltä. Ja kymmenen vuoden takaa. Hauska! | ||||
![]() |
27.05.2016 16:19 | Tuukka Ryyppö | ||
Helsingissä on Kauppatorilla noin toteutettu kiskonylitys kääntösilmukassa, jolle on vähän käyttöä. | ||||
![]() |
25.05.2016 16:16 | Tuukka Ryyppö | ||
Öh? Tuomas, tässä on nyt kyse vuodesta 2005, ei 1955. | ||||
![]() |
23.05.2016 16:15 | Tuukka Ryyppö | ||
Sodan aikana jotkut VR:n korkeat kustannukset on aivan merkityksetön tekijä, joten sotatilassa käytetään joka tapauksessa rautatiekuljetuksia. Sitä varten on hyvä jonkin verran harjoitella ja pitää silmällä sitä, että vastaisuudessakin on olemassa riittävästi sotakaluston kuljetukseen soveltuvaa kalustoa. Tällaistenkin asioiden takia on hyvä, että ainakin jokunen varuskunta käyttää yhä rautatiekuljetuksia. | ||||
![]() |
22.05.2016 01:58 | Tuukka Ryyppö | ||
Millaisetkohan takuusopimukset näissä on? | ||||
![]() |
22.05.2016 01:51 | Tuukka Ryyppö | ||
Okei, eli laiturit ovat samansuuntaisesti päällekkäin. Lännestä tulee kaksi (tai oikeastaan kolme) rataa, idästä yksi. Lännestä tulevista radoista kolmatta ei olla saatu ängettyä laitureiden luokse, joten se menee muuten vain ohi, jatkaen melko lähellä sijaitsevalle päärautatieasemalle. Mielenkiintoinen järjestely. | ||||
![]() |
21.05.2016 21:37 | Tuukka Ryyppö | ||
Melko pitkälti Itäkeskus siis. | ||||
![]() |
20.05.2016 22:55 | Tuukka Ryyppö | ||
Lisäksi https://vaunut.org/kuva/46720 on kyseiseltä sillalta kuvattu, ja lopulta melko vähän aikaa sitten. | ||||
![]() |
20.05.2016 22:54 | Tuukka Ryyppö | ||
Juhana, Olli näkyy saaneen vastauksen kysymykseensä kaksi viikkoa kysymisen jälkeen: https://vaunut.org/kuvasivu/16265 . Tulipahan tähänkin nyt linkattua :) | ||||
![]() |
20.05.2016 22:28 | Tuukka Ryyppö | ||
Näytti niin hämäävän paljon Jennyltä, että oli pakko kaivaa kuva esiin: https://vaunut.org/kuva/3923?t=jenny . Yllättävän paljon saa ihan vain värityksellä aikaan. | ||||
Kuvasarja: Teleobjektiivin silmässä Junat kulkevat... |
16.05.2016 20:11 | Tuukka Ryyppö | ||
Labas bildes! Taadas kaut kaa parastas, kaadas naakotnee buus ljoti svariigas, lai muuslaiku dziiviiti saprast. Bet shi taas parastas bildes taa dariitas, ka taas patieshaam ir ne tikai praktiskas, bet arii skaistas! Taatad paldies tev :) | ||||
![]() |
12.05.2016 01:42 | Tuukka Ryyppö | ||
Kuulostaa hienolta, että Fenniarailin junia varten sähköistetään joku rata. | ||||
![]() |
09.05.2016 18:29 | Tuukka Ryyppö | ||
Onko tässä myös niitä ikuisesti seisoskelevia AnsaldoBredan junia? | ||||
![]() |
09.05.2016 18:04 | Tuukka Ryyppö | ||
Ai MaK G 1206:n? :) | ||||
![]() |
09.05.2016 18:02 | Tuukka Ryyppö | ||
Tomi: Eli miten olisi esimerkiksi patonki, niin oltaisiin samassa nimeämiskäytännössä kuin käkikellojen kanssa. Tai pölse? :) Tai, jos halutaan lähteä matkimaan Siperian sutta, niin silloin kai joku alppitorvi olisi hyvä nimi? Suomessa on jo pitkät perinteet siitä, että vetureita nimetään niiden jonkun niiden kotialueen naapurissa olevan paikan erityisyyksien mukaan, tehkäämme niin siis tämänkin kanssa! ;) | ||||
![]() |
09.05.2016 03:57 | Tuukka Ryyppö | ||
Tai RZD:n sivuilta: http://pass.rzd.ru/static/public/en?STRUCTURE_ID=5125&layer_id=3290&refererLayerId=162&id=2039#nice . | ||||
![]() |
06.05.2016 08:58 | Tuukka Ryyppö | ||
En tiennyt, mutta nyt tiedän. Kiitos tiedosta siis! | ||||
![]() |
30.04.2016 21:11 | Tuukka Ryyppö | ||
Saa kun alat tekemään ja myymään. Kai kreosootti on pieninä määrinä sallittua niin, että voit vaan ihan tunkea niihin kreosoottia, eikä tarvitse ihmetellä hajukemian kanssa sen kummemmin? :D Siinä sulle tulevaisuudenturva! |
||||
![]() |
30.04.2016 20:54 | Tuukka Ryyppö | ||
Lähetin Destialle lokakuussa sähköpostia, jossa mainitsin, että Saksassa on käytössä Venäjällä valmistettuja radanpidon vaunuja, jotka on saatu Tšekin ja Slovakian rekistereihin. En tiedä, olisiko tämä saattanut käynnistää jonkun selvitysprosessin. Ei välttämättä, mutta hauska ajatus :) Vähän niin kuin pohdiskelu siitä, oliko Vaunut.orgin vuosia kestäneellä koko vorkkaajarintaman leveydeltä rummutetulla "miksi ei Suomessa ole ohjausvaunuja" -kyselyllä jotain vaikutusta siihen, että nyttenpä on. Tämä saattaa kyllä myös myös paljon isommin liittyä siihen, että Suomessa on nykyään se sekopäähallitus, joka saa paljon aikaan, mutta jonka aikaansaannoksista 90% on erittäin haitallista sekoilua. Rautatieliikennöinnin vapauttamisen reilu edistyminenhän on kuitenkin ollut erittäin mukava valonpilkahdus muuten synkeässä Suomen päivänpoliittisessa maisemassa. Eli, ehkä poliittinen tilanne on motivoinut noi selvittämään asiaa ja on todettu, että vaunun rakenteisiin tarvittavat muutokset voidaan toteuttaa vähäisempinä, kun kyse on vaunuista, joka ______ ja _______, ja joka ei koskaan _______ tai _______ ja jonka ________ on korkeintaan _______. Lisäksi, Ratarahtiko se nyt oli vai kuka, joka pari kuukautta sitten seminaarissa kertoi siitä, miten ensin oli ollut lähes mahdotonta saada Ennevirastoa ja TraFia mihinkään yhteistyöhön, mutta sitten kun oli löytynyt oikeat saunaporukat, asiat luonnistuivatkin vuosien sijaan viikoissa. Ehkä sekin seminaariesitelmä on tullut huolella seurattua ja ollut vaikuttamassa siihen, että TraFin kanssa on voitu alkaa käydä vakavampaa keskustelua siitä, /mitä/ näille vaunuille pitää tehdä, että ne saa nostaa raiteille. Esim. telitapin rasvaaminen ei ole ihan hirveän suuri vaiva, mutta auttaa jo paljon, samaten kuin venäläisvaatimuksia tiiviimmät hanat jarruletkuihin. Näin veturinkuljettajien venäläisvaunukommentteja sivustaseuraajana kuunnelleen arvauksina. Esitelmän pitänyt firma lienee myös voinut antaa konsulttiapua? |
||||
![]() |
30.04.2016 20:43 | Tuukka Ryyppö | ||
Janne: Ei väitetty. Väitettiin, ettei niitä saa rekisteriin ilman melko suuria muutoksia. Nämä muutokset on ilmeisesti ollut mahdollista toteuttaa. Lisäksi tuo työkoneeksi rekisteröinti on voinut vaikuttaa asiaan. | ||||
![]() |
29.04.2016 10:32 | Tuukka Ryyppö | ||
Puiset puisiin? Kreosoottia ei kai enää käytetä, mitä nykyään käytetään? EDIT: Haa! Tämä kommentti ei ole todellakaan viimeisin, mutta keksin, miten tätä voi silti muokata! Hihii! ;) |
||||
![]() |
28.04.2016 17:38 | Tuukka Ryyppö | ||
"Odota aja täysillä"? :D Suomen kielessä toi tarkoittaa, että "aja niin kovaa kuin tehoja irti lähtee, riippumatta siitä, mille nopeudelle kalusto on hyväksytty tai mikä on rataosan Sn." | ||||
![]() |
28.04.2016 16:39 | Tuukka Ryyppö | ||
Tähän liittyy myös illuusio Tikkurilasta etelään lähdettäessä. Sieltähän näyttää tulevan juna satasta suoraan päin! Mutta sitten se hieman jarruttaa ja koukkaa viime hetkellä syrjään. Pelkuri. | ||||
![]() |
28.04.2016 16:38 | Tuukka Ryyppö | ||
Ilmakuvista katsoen vaikuttaisi siltä, että Tapanilan itäisellä laiturilla ihan sen päädyssä seistessään voisi nähdä junansa pian sen jälkeen kun se on lähtenyt Koivukylän asemalta. Välillä se pysähtyy vielä Hiekkaharjussa, Tikkurilassa ja Puistolassa. Eli aika pitkään saa junaansa tuijotella. | ||||
![]() |
28.04.2016 16:36 | Tuukka Ryyppö | ||
Asemanväleinä mitattuna joku Hiekkaharju kai? Tai toisesta suunnasta katsottuna Puistola. Tapanilan pohjoispäästä ei kai sille suoralle näy? | ||||
![]() |
28.04.2016 02:26 | Tuukka Ryyppö | ||
Eikun hitto, kysymyshän olikin, että missä Hka-junasta näkisi pisimmälle, ei että missä Hka-junaa pitkin näkisi pisimmälle. Eli silloinhan kysymys on siitä, missä on rautateidemmen korkein kohta prominenssia katsoen. Eli missä on rautateiden mähein mäki. Koska puiden mataluus auttaa, saattaisi löytyä Lapista jopa tuo paikka? | ||||
![]() |
28.04.2016 02:24 | Tuukka Ryyppö | ||
Parkanossa päin kai on Suomen pisin suora? Jos sen suoran pitää olla suora myös pystysuunnassa, silloin pitää ilmeisesti mennä eteläiseen Kouvolaan? | ||||
![]() |
27.04.2016 07:54 | Tuukka Ryyppö | ||
Mitä epäaitoa Kampin ja Ruohiksen kääntöraiteiden kalliossa on? | ||||
![]() |
26.04.2016 22:17 | Tuukka Ryyppö | ||
Niinhän se meni, että Sipoolta siirrettiin Helsingille pakkoliitoksella läntiset osat, jotta Helsinki rakentaisi niille metron ja asuinaluetta. Sitten Helsingissä todettiin, että eihän koko hommassa ole mitään järkeä ja projekti pistettiin jäihin ja päätettiin rakentaa asunnot johonkin, josta ei tarvitse istua puolta tuntia kovilla muovipenkeillä joka päivä töihin päästäkseen. | ||||
![]() |
26.04.2016 14:40 | Tuukka Ryyppö | ||
Hka-vaunujen päälle puistonpenkkejä? | ||||
![]() |
26.04.2016 00:32 | Tuukka Ryyppö | ||
Jos sinisisissä vaunuissa on kaikkien väliköiden ovet auki, tulee helposti parinsadan metrin näkymä ;) | ||||
![]() |
25.04.2016 14:50 | Tuukka Ryyppö | ||
Kyllä, junan seistessä paikallaan ilman valoja ne todellakin auttavat! Junan lähtiessä liikkelle niillä ei ole juuri mitään väliä, mutta paikallaan seistessä on. | ||||
![]() |
24.04.2016 11:53 | Tuukka Ryyppö | ||
Suuri maa, suuret toleranssit. | ||||
![]() |
22.04.2016 14:54 | Tuukka Ryyppö | ||
Mietin, että miksi Fenniarailin vielä toistaiseksi toimettomana odottelevia vetureita ei tähän hommaan koettu järkeväksi käyttää. Luulisi olevan kätevämpää kuin maantiekuljetuksen. Mutta juoni taitaa olla siinä, ettei ole mahdollisuutta siirtää vaunua kiskoilta toisille. Jätkäsaaren satamaradalta Manskulle olisi ehkä aikanaan kohtuullisella vaivalla noussut paria asfaltin päälle lätkittävää kiskometriä ja nosturia hyödyntäen. Tai sitten Pasilan sillan alta vanhalta tavararatapihalta, mutta ehkä molemmat ovat liian vaivalloisia. Kun Jokeri valmistuu, jonnekin entisen metrovaihteen kohdille voisi rakentaa raitiovaununkuormausraiteen. | ||||
![]() |
21.04.2016 15:01 | Tuukka Ryyppö | ||
Museossa kun ollaan, niin museovarikko on toki ihan mahdollinen asia. | ||||
![]() |
21.04.2016 01:25 | Tuukka Ryyppö | ||
Kokeile, sillähän se selviää! | ||||
![]() |
21.04.2016 01:25 | Tuukka Ryyppö | ||
Sinänsä osuva huomio kyllä, että ei ole uskottavaa, että noi hinnat oikeasti pysyisivät alhaalla paria vuotta pitempään. | ||||
![]() |
21.04.2016 01:24 | Tuukka Ryyppö | ||
No, ei kyllä ole. Muta Aika lähellä. Jyrkin pitää palata Pasilaan ottamaan uusi kuva ;) |