Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


kuva 25.01.2025 00:59 Hannu Peltola  
  Aivan mahtava kuva!
kuva 24.01.2025 23:57 Hannu Peltola  
  Wau, mikä kuva!
kuva 24.01.2025 23:46 Hannu Peltola  
  Taustasta täytyy ikävä kyllä todeta, että se on minun ottamani kuva marraskuulta 2019! Kuvauspaikka on juuri tämä sama, josta tämä pienoismalli on tehty eli se sopii hyvin tähän taustaksi. Kuva oli sinällään onnistunut, että taustalla ei ollut kovinkaan paljon moderneja elementtejä. Taustan rakennukset ovat US Naval Station Everettin laivastotukikohdan rakennuksia, mutta onneksi varsin vanhantyylisiä.

Heikki on täysin oikeassa Everettin sahahistoriasta. Vuonna 1900 saksalaistaustainen Frederick Weyerhäuser perusti pienen puutavaran välityskonttoriin Tacomaan Seattlen eteläpuolelle. Weyerhaeuser-yhtiön liiketoiminta laajeni ja vuonna 1902 yhtiö perusti ensimmäisen sahansa tänne Everettiin Great Northern Railwayltä ostetulle tontille. Tämä Mill A sijaitsi noin kilometrin verran tästä kuvasta vasemmalle (etelään). Vuonna 1915 Everettiin valmistui Mill B, joka oli vuoteen 1929 saakka maailman suurin sahalaitos. Mill B:n tuotanto oli tarkoitettu erityisesti Itä-USA:n loppumattomille markkinoille. Mill B sijaitsi tästä kuvasta noin kaksi kilometriä itään Snohomish-joen varrella. Vuonna 1929 Weyerhaeuser rakensi Longview:hin Washingtoniin sahalaitoksen, josta vuorostaan tuli maailman suurin. Vuosien mittaan Weyerhaeuser on kasvanut yhdeksi maailman suurimmista metsäyhtiöistä, mutta yhtiön juuret ovat tiukasti täällä Everettissä. Weyerhaeuser oli valtavan tärkeä asiakas paikallisille rautatieyhtiöille, erityisesti Great Northernille.

Tässä kuvassa kannattaa kiinnittää huomiota myös veturin portaiden vasemmalla puolella näkyvään EMD:n logoon. Logon koko on noin 1 mm, mutta teksti on täysin luettavissa! Athearnin uudet Genesis-mallit ovat kertakaikkiaan upeita!
kuva 24.01.2025 23:06 Hannu Peltola  
  Everett ja tämä sama kuvauspaikka näytti tältä kesällä 1953: https://vaunut.org/kuva/163853?s=1
kuva 24.01.2025 22:57 Hannu Peltola  
  Satamasta kuuluu lokkien kirkuna, joka hukkuu EMD 16-567B -dieselmoottorin matalan kumeaan kumuun. Korvat menevät viimeistään lukkoon, kun kuski laittaa asemalle saavuttaessa päälle veturinkellon, jonka ääni vastaa keskikokoista kirkonkelloa. Ilman täyttää tuoksurikas 2-tahtidieselin kömy. Asemalaiturilla US Postin virkailijat valmistautuvat vaihtamaan Everettiin saapuvan postin lähtevään postiin. Junan viimeisenä vaununa olevasta makuuvaunusta jää muutama matkustaja asemalle. Juuri tällaista rautatiemaailman pitääkin olla!

Tämä vähän kiireessä otettu kuva on otettu tarkalleen samasta paikasta, tosin 68 vuotta myöhemmin ja 87 kertaa suuremmassa koossa: https://vaunut.org/kuva/136314?s=1
kuva 24.01.2025 21:33 Hannu Peltola  
  Näyttäisivät olevan Märklinin malleja.
kuva 22.01.2025 21:37 Hannu Peltola  
  Tämä tuli satunnaiskuvana. Tässä kuvassa on kyllä mahtava kuvakulma, Osg näyttää todella piiitkältä!
kuva 19.01.2025 17:57 Hannu Peltola  
  Markku, ruokahan on selvästi itävaltalaista Bad Ischl -nimen perusteella. Ja viini on tosiaan myös itävaltalaista.
kuva 18.01.2025 22:39 Hannu Peltola  
  Mack B on Athearnin malli. Athearn tekee harvakseltaan todella näyttäviä automalleja, mutta tuotantosarjat ovat niin pieniä, että niitä pitää olla kärppänä hankkimassa, jos meinaa mallin saada. Huomaa Mackin konepeitolla oleva Bulldog-koriste!
kuva 18.01.2025 20:36 Hannu Peltola  
  Esa, heh!!! Ja vessan ovella vastaan tulee lasikukko.

Suomenkieli on todella rikas, en tiedä, että vastaavat sananmuunnokset onnistuisivat muissa kielissä!
kuva 18.01.2025 00:59 Hannu Peltola  
  Upea kuva!
kuva 18.01.2025 00:11 Hannu Peltola  
  Kiitoksia Esa ja John! Mustavalkokuvissa on kyllä oma dramaattisuutensa, jota ei voi saada värikuviin.

Everett Herald on ilmestynyt vuodesta 1901 ja perinteisenä lehtitalona se arvostaa perinteitä ja korkeaa laatua! Kamerana on varmasti ollut Graflex, todennäköisesti urheilukuvaajien suosima Pacemaker Speed Graphic.
kuva 17.01.2025 22:13 Hannu Peltola  
  Rulla-Pekka on kyllä hieno veturi! En oikein osaa sanoa, mikä olisi minun listani hienoimmista suomalaishöyryistä. Ehkä oma viiden kärkeni olisi:
1. Truman
2. Wilson
3. Rulla-Pekka
4. Jumbo
5. Kukko
Kuvasarja:
Ruokaa junassa
 
17.01.2025 13:41 Hannu Peltola  
  Harmi, etten tajunnut kuvata ruoka-annoksia 2011 kesällä, kun matkustin Amtrakin the Empire Builderilla Chicagosta Seattleen ( https://vaunut.org/kuvat/?s=4525 ). Junassa oli täysihoito ja junamatkan ajalle osui kaksi iltaa eli kaksi päivällistä. Ruokavaihtoehtoja ei ollut päivälliselle kuin kaksi, pihviateria ja lohiateria, mutta kattaus oli parhaimpien amerikkalaisten Fine Dining -perinteiden mukainen ja varmasti Empire Builderin historiaa kunnioittava. Molemmat ateriat olivat myös äärimmäisen herkullisia.
kuva 17.01.2025 13:35 Hannu Peltola  
  Slurps!
Kuvasarja:
Ruokaa junassa
 
16.01.2025 15:59 Hannu Peltola  
  Alkuvuoden 2025 herkullisin kuvasarja!
kuva 16.01.2025 12:31 Hannu Peltola  
  On tämä hieno kuva!
kuva 16.01.2025 12:25 Hannu Peltola  
  Kävin juuri tässä samassa paikassa keväällä 2024. Summanjoen varsi on niin pusikoitunut, että vanhalle sillalle ei enää ole mistään näkymää. Silta oli kohtuullisessa kunnossa ja sen pystyi hyvin ylittämään kävellen.
Kuvasarja:
Ruokaa junassa
 
15.01.2025 19:11 Hannu Peltola  
  Loistava idea kuvasarjassa ja hauskaa katsella eroja eri rautatieyhtiöiden tarjonnassa!
kuva 15.01.2025 18:58 Hannu Peltola  
  Haggis on ihan OK ruoka, minusta se maistuu lähinnä maksalaatikolta ilman riisiä. Viimeksi Glasgowissa hotellin aamiaisella oli kokki hoitamassa lämpimien ruokien tarjoilua ja hän innostui todella, kun pyysin pienen annoksen haggista. Se taisi olla niin harvinaista, että pieni annos oli varmaan kilon verran!
kuva 14.01.2025 11:50 Hannu Peltola  
  Upea kuva ja junakohtauksissa on aina jotain draamaa!
kuva 13.01.2025 16:00 Hannu Peltola  
  Upea paikka ja hieno kuva!
kuva 09.01.2025 15:28 Hannu Peltola  
  Kuva tuli satunnaiskuvana, niin kysytään samalla kysymyksiä! Olen A100:n kuvia katsellessa miettinyt, että telit ovat kovin amerikkalaishenkiset. Ilmeisesti tosiaan ovat aitoja amerikanherkkuja pienellä saksalaismausteella? Oliko tällä telimallilla suomalaista tunnistetta? Onko tiedossa, miksi vaunussa päädyttiin Pullman-teleihin?
kuva 08.01.2025 18:20 Hannu Peltola  
  Kappas, ei ole koskaan tullut mieleenkään, että tässä kohdassa on mahdollista saada kuva kahdesta junasta kahdella eri ratalinjalla!
kuva 08.01.2025 18:18 Hannu Peltola  
  Hieno sumukuva!
kuva 06.01.2025 22:07 Hannu Peltola  
  Peltolan tarha kyllä kuulosti hyvältä!
kuva 06.01.2025 19:18 Hannu Peltola  
  Kettu? Eläinaiheisten lempinimien käyttö taitaa olla yleismaailmallista.
kuva 06.01.2025 11:21 Hannu Peltola  
  Minulla rannekello hajosi kertausharjoituksessa 1989 ja kun ei heti tullut hankittua uutta, totuin olemaan ilman kelloa.
kuva 06.01.2025 11:19 Hannu Peltola  
  Ei ollut lovipyöriä ainakaan poikkeuksellisen paljon, nämä ovat kuitenkin nykyään Suomessa huollettuja.
Kuvasarja:
Arkiliikennettä Etelä-Hämeessä 5.1.2025
 
06.01.2025 11:17 Hannu Peltola  
  Kiitoksia Jarno ja Esa! Ja tosiaan kylmää oli!
kuva 06.01.2025 11:16 Hannu Peltola  
  Kiitoksia Jyrki!
kuva 06.01.2025 11:15 Hannu Peltola  
  Kiitoksia Jarno!

Taustan masto kiinnitti huomioni, siinä on jollain operaattorilla jäänyt liian korkea masto käsiin. Ylemmillä antennitasoilla ei ole kuin kaksi minilinkkiä varmentaviin yhteyksiin ja varsinaiset 5G-antennit ovat alemmilla antennitasoilla.
kuva 05.01.2025 21:25 Hannu Peltola  
  Kyllä, olin siinä kuvaamassa. Olitko tässä IC:ssä kuskina? En oikein ehtinyt morjestaa, kun piti yrittää kuvata.
kuva 05.01.2025 21:21 Hannu Peltola  
  Hieno kuva vuodentakaa nousi satunnaiskuvaksi!
kuva 05.01.2025 20:52 Hannu Peltola  
  Semmeringbahnilta on aina mukavaa nähdä kuvia. Hieno kuva mahtavalta näköalapaikalta!
kuva 05.01.2025 20:47 Hannu Peltola  
  Tämä kuva kuuluu taas sarjaan mustavalkoiset värikuvat, ainoastaan Pupun punaiset perävalot tuovat vähän väriä tähän muuten kovin seepiasävyiseen kuvaan...
kuva 05.01.2025 20:45 Hannu Peltola  
  Aurinkoinen talvipäivä on kyllä upea!
kuva 05.01.2025 20:43 Hannu Peltola  
  Mukava talvinen kuva!
kuva 05.01.2025 20:32 Hannu Peltola  
  Tämänpäivän vakioratkaisu olisi tietysti katkoa ankkurilla sähkökaapelit, mutta en kuitenkaan päätynyt tähän muoti-ilmiöön...
kuva 05.01.2025 17:44 Hannu Peltola  
  Tässä kuvassa on hyinen talvinen tunnelma. Hieno kuva!
kuva 04.01.2025 21:28 Hannu Peltola  
  Esa on oikeassa muovimallien hintojen hurjasta kallistumisesta! Vuoden 1966 6,50 mk vastaa nykyrahassa 13,60€. Ei paha hinta isosta muovimallista! Sama Airfixin 1:72 Liberator on edelleen myynnissä, esimerkiksi Hobbylinna myy sitä 60€:lla!!!
Kuvasarja:
Tukholman raitiotiemuseo syksyllä 2022
 
04.01.2025 20:52 Hannu Peltola  
  Kiitoksia Pasi ja Joonas. Lippujen hinta näkyy olevan 120 SEK aikuisilta: https://sparvagsmuseet.se/

Museo on helpon matkan päässä, jos tulee Siljan laivalla Tukholmaan. Silja-terminaalista on noin parin kilometrin kävely museolle.
Kuvasarja:
Oulujoen nippu-uittoratoja
 
04.01.2025 00:53 Hannu Peltola  
  Tästä kuvasarjasta oppi paljon Oulujoen uitoista!
Kuvasarja:
Pykälistön kulttuurikeidas
 
04.01.2025 00:44 Hannu Peltola  
  Tämä on mielenkiintoinen kuvasarja museosta, josta en ollut aikaisemmin kuullutkaan!
Kuvasarja:
Tukholman raitiotiemuseo syksyllä 2022
 
04.01.2025 00:36 Hannu Peltola  
  Kiitoksia John!
kuva 04.01.2025 00:33 Hannu Peltola  
  Ehjänä vaunu on ollut tämännäköinen: https://vaunut.org/kuva/172716?a=1
kuva 04.01.2025 00:31 Hannu Peltola  
  On tämä kyllä upea kuva!

Ja Jormalta mielenkiintoinen muistelu!
kuva 04.01.2025 00:03 Hannu Peltola  
  Pistä John verrokkikuva mallistasi tänne Vorgiin!

Tukholman raitiomuseossa on esillä F1-sarjan trollikka A30505.
kuva 03.01.2025 23:10 Hannu Peltola  
  Hepotekniikka on minulle totaalisen vierasta, mutta tässä vanhassa kuvassa valjastus on aika samannäköinen: https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/typ.php?typ_id=188
kuva 03.01.2025 18:38 Hannu Peltola  
  Tauno, vaikkapa tässä Oton kuvassa on potretti Tsekki-Pendolinosta: https://vaunut.org/kuva/164129?maa=176
kuva 03.01.2025 18:16 Hannu Peltola  
  Kuva tuli satunnaiskuvana ja en ole sitä aikaisemmin huomannutkaan. Ohhoh, mikä kuva!!!