|
|
04.08.2023 10:49 | Kari Haapakangas | ||
| Onko tuo kilometri/mailipylväs? Niissä harvemmin nähdään desimaaleja. Sillalla näyttäisi käyneen myös Darwin awards -kanditaatteja... |
||||
|
|
23.07.2023 16:03 | Kari Haapakangas | ||
| Useinkin johtaja kuvittelee olevansa omnipotentti, mutta käytännössä hän on impotentti. | ||||
|
|
23.07.2023 14:22 | Kari Haapakangas | ||
| Kappas vain. Tämä Skogby onkin vankasti linnoitetulla alueella, ja kuva otettu vihollisen oletettuun lähestymissuuntaan. | ||||
|
|
20.07.2023 17:52 | Kari Haapakangas | ||
| On tuossa toki se haitta nykyvaatimuksiin verrattuna, että koneellahan tuota ei huolleta. Vaatii miehen, lumilapion ja hiekoitusämpärin sekä puoli tuntia aikaa. | ||||
|
|
19.07.2023 11:41 | Kari Haapakangas | ||
| Tenderi tyhjentämättä. | ||||
|
|
17.07.2023 08:59 | Kari Haapakangas | ||
| En nyt tiedä onko tuo erityisen suomalainen kansanluonteen piirre, ja jos onkin, niin taitaa olla saksantuliaisia... | ||||
|
|
14.07.2023 05:38 | Kari Haapakangas | ||
| Onhan tuon tien geometria miltei huonoin mahdollinen. Tiukat 90 asteen mutkat molemmin puolin ja vielä tuon sivutien liittymä tuossa mutkassa. | ||||
|
|
13.07.2023 16:53 | Kari Haapakangas | ||
| Ilmankos Raksilan markettien osoite onkin Tehtaankatu. | ||||
|
|
09.07.2023 04:21 | Kari Haapakangas | ||
| Ensimmäisessä luokassa oli alkuaikoina sekin hauskuus, että raha ei välttämättä ratkaissut, vaan vain yhteiskunnallinen asema. Eli vaikka olisikin halunnut panna elämän risaiseksi ja ostaa kerrankin piletin ensimmäiseen luokkaan, niin sinullepa ei välttämättä myyty! Vaan mahdettiinkohan Laihian asemalla edes myydä muita kuin kolmannen luokan lippuja? |
||||
|
|
07.07.2023 16:36 | Kari Haapakangas | ||
| Oikeampi kysymys on, missä vaiheessa ne katosivat... | ||||
|
|
07.07.2023 16:01 | Kari Haapakangas | ||
| Useamman luokan odotussaleja, matkatavaratiloja, henkilökunnan tiloja, mahdollisesti ravintoja, ja tietysti henkilökunnan asuintiloja. | ||||
|
|
03.07.2023 14:28 | Kari Haapakangas | ||
| Perunatehtaan raide. (nyk. Pohjolan Peruna) | ||||
|
|
03.07.2023 12:47 | Kari Haapakangas | ||
| Suomessa hankitaan peräkärry, jenkkilässä lava-auto. | ||||
|
|
03.07.2023 12:15 | Kari Haapakangas | ||
| Rusakoita, oravia ja fasaaneja suorastaan pyörii jaloissa. Peurat ovat onneksi harvinaisia näin pohojoisessa. | ||||
|
|
03.07.2023 07:50 | Kari Haapakangas | ||
| Pioneerilaji. Sehän ilmestyy ensimmäisenä sinne missä vain vähänkin on kasvun edellytyksiä. | ||||
|
|
30.06.2023 08:28 | Kari Haapakangas | ||
| 1896? Yllättävän myöhään, suomalainen vastineensa Vaasa sentään avattiin jo 1883. | ||||
|
|
29.06.2023 09:26 | Kari Haapakangas | ||
| Tuo vanha ratapohja on vallattu yllättävän nopeasti uuteen käyttöön. Ihan ilmakuvaa tutkailemalla se ei näytä olevan enää läpikäveltävissä.¨ Norrbotniabananin rakennustyöt näyttävät samoissa ilmakuvissa olevan melkoisen iso juttu... |
||||
|
|
28.06.2023 13:48 | Kari Haapakangas | ||
| Komeahan se, ja jotenkin menevämmän näköinen kuin meikäläiset. | ||||
|
|
28.06.2023 08:50 | Kari Haapakangas | ||
| No joo, onhan siinä, jonkinverran, yksityiskohdissa eroa vastaavan aikakauden suomalaisvetureihin. Kuten tuo kokomusta väri punaisia viiksiä lukuun ottamatta... (lol) | ||||
|
|
27.06.2023 07:49 | Kari Haapakangas | ||
| Miksiköhän tuon seisakkeen nimi oli Pyy? Sitä ei tunnu kartoilta löytyvän, ja nykyisellään paikka tunnetaan nimellä Järppi. | ||||
|
|
26.06.2023 07:49 | Kari Haapakangas | ||
| Kohtuullisessa käytössä tuo kevytväylä, koskapa siihen nykyisellään on rakennettu alikulku. Hiukan häveliäästi kyllä hitunen Turun suuntaan, eikä suoraan vanhalle ratapohjalle. | ||||
|
|
26.06.2023 07:39 | Kari Haapakangas | ||
| Pyörät ne lauloivat, Kuopijoon käy tie! Vaan tämä ei taida kuitenkaan lentävä kalakukko olla... |
||||
|
|
22.06.2023 06:46 | Kari Haapakangas | ||
| Noin tarkka ilmoittaminen olisi täällä Perämeren rannalla turhaa. Sehän pitäisi muuttaa vuosittain, kun muutosta tulee se vajaa sentti joka vuosi. | ||||
|
|
20.06.2023 13:22 | Kari Haapakangas | ||
| No vaan kyllähän tuossa kaksi hevosta mahtuu ohittamaan. Kärryistä en olisi aivan yhtä varma... | ||||
|
|
20.06.2023 10:52 | Kari Haapakangas | ||
| Yllättävän vähäisiä muutoksia, mitä nyt alimmat laudat ovat vähän kärsineet. | ||||
|
|
20.06.2023 10:26 | Kari Haapakangas | ||
| Vihjeestä voisi päätellä, että ollaan kuitenkin siellä varsinaisessa Suomessa? | ||||
|
|
12.06.2023 10:58 | Kari Haapakangas | ||
| Kyllä sitä on ollut varsin kova hinku tuoda rata ja asema tänne teollisuusalueelle asti. Eihän sitä muuten olisi Iijokeen siltaa pykätty. | ||||
|
|
12.06.2023 10:19 | Kari Haapakangas | ||
| Kas, minulta on näemmä mennyt ohi Hyvinkää-Karjaa -välin "google"-kuvaus. Onkohan tätä herkkua luvassa jatkossa muiltakin rataosilta? https://www.google.com/maps/@60.5676116,24.7978972,3a,90y,49.03h,69.89t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipN-Jl6becP172COv94bYZzQfFJKL9DUz81InAo!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipN-Jl6becP172COv94bYZzQfFJKL9DUz81InAo%3Dw203-h100-k-no-pi0.37480524-ya231.49466-ro-3.5286677-fo100!7i7680!8i3840?authuser=0&entry=ttu |
||||
|
|
12.06.2023 10:00 | Kari Haapakangas | ||
| Sanoisinpa notta ilmassa on sähköä. Vai onko noita vielä kytketty? |
||||
|
|
12.06.2023 09:56 | Kari Haapakangas | ||
| Ja Torniossa Tornio Itäinen. Muita ilmansuunta-asemia ei taida? Mahdollisuuksia kyllä olisi: Pietarsaari eteläinen tai Raahe itäinen (nauruhymiö). |
||||
|
|
12.06.2023 09:20 | Kari Haapakangas | ||
| Turun tapauksessa ne vain pitäisi nimetä Turku koilliseksi ja Turku kaakkoiseksi. | ||||
|
|
09.06.2023 20:12 | Kari Haapakangas | ||
| Melkoinen kummajainen keskellä ei mitään, ja vaikka sijaitsee rautatien ja valtatien varrella ei ole mikään liikenteellinen keskus. | ||||
|
|
08.06.2023 07:53 | Kari Haapakangas | ||
| Montakohan paaripaikkaa siinä on ollut? Kuusi? Neljä päällekkäin taitaa olla jo liian tiiviisti. | ||||
|
|
06.06.2023 14:49 | Kari Haapakangas | ||
| ...lukuunottamatta sitä, että väylävirastollekin on vihdoin selvinnyt, että noin tärkeää ratayhteyttä ei yksinkertaisesti voida panna vuodeksi tauolle. | ||||
|
|
05.06.2023 10:13 | Kari Haapakangas | ||
| Vesiperä ja Viljelyskylä. Suuressa lännessä ei aina omaperäisyys kukkinut paikannimiä valitessa. Kieltämättä tuollainen "koppiveturi" näyttää hieman, no, sirkusvaunulta, mutta eihän kokeilematta voi varmasti tietää ettei se toimi. |
||||
|
|
05.06.2023 08:11 | Kari Haapakangas | ||
| No, poikkeaahan tämä "hiukan" suomalaisesta tyylistä (kaivetaan tien poikki oja ja kasataan saatu maa-aines kumpareeksi osoituksena katkaistusta tiestä.) | ||||
|
|
31.05.2023 07:41 | Kari Haapakangas | ||
| jäsen Kimmon toisessa kuvassa mainitsemaa pahaa oloa ei selvästikään suunnata pelkästään rautatiekalustoon... | ||||
|
|
31.05.2023 07:37 | Kari Haapakangas | ||
| Puu, betoni, kumi. Vaihtoehtoja on tarjolla tasoristeysten materiaaliksi, mutta kaikissa on omat ongelmansa. Raahessa Pajuniityntien vilkas "kumitettu" tasoristeys on ehtinyt nousta raskaan liikenteen inhokiksi pomppuisuutensa ansiosta. Tasoristeyksen pomppuja ei vain ole saatu poistettua useammasta korjausyrityksestä huolimatta. | ||||
|
|
27.05.2023 06:36 | Kari Haapakangas | ||
| Kirkkonummen satamahankkeen torpedoinnissa Helsingillä oli tosiaan merkittävä osuus. Hupaisa (?) muisto tuohon liittyen: elettiin vielä somemaailman varhaista moderoimatonta aikaa, ja Kalevan nettisivulla käytiin vilkasta keskustelua jostain Oulun silloin ajankohtaisesta moottoritiehankkeesta. Keskusteluun osallistui eräs jostain pääkaupunkiseudulta kotoisin oleva nimimerkki kyseenalaistaen koko tiehankkeen. Viittasin vastauksessani ajankohtaiseen Vuosaari-Kirkkonummi kisaan. Vastaus oli lähinnä törkeä ja nykyaikana moderoinnin haaviin jäävä. Meillä maalaisjunteilla ei ollut mitään oikeutta puuttua puolella sanallakaan pääkaupunkiseudun infrahankkeisiin. | ||||
|
|
26.05.2023 08:22 | Kari Haapakangas | ||
| Aakeenlaakeeta kuin soramontussa, mutta eikö tuolla taustalla ole kallioleikkaus? | ||||
|
|
26.05.2023 08:20 | Kari Haapakangas | ||
| Meinaa hukkua kaiken informaation alle, mutta onhan siinä kolmioraidekin mahdollistamassa veturin "ympäriajon" | ||||
|
|
26.05.2023 08:07 | Kari Haapakangas | ||
| Aika harvoin tuli oltua Masin matkassa, se kun oli tykistölle kuitenkin liian köykäinen peli. Rasi sen olla piti! Eikä sekään aina riittänyt. Yksi yönseutu vietettiin kiskomassa #"% surkealla telillä varustettua MAMS-konttia pellosta kolmen Rasin avustuksella. Jälkeenpäin piti vielä käydä penäämässä avustaneilta kuskeilta kaasutiivis taskulamppu takaisin jaoksen kalustovahvuuteen. | ||||
|
|
25.05.2023 10:28 | Kari Haapakangas | ||
| Alempi kyltti on näemmä jossain vaiheessa käännetty 180 astetta ja maalattu uudelleen. | ||||
|
|
25.05.2023 08:45 | Kari Haapakangas | ||
| Tuollainen paneloitu pariovi on tosiaan nykyään varsin vanhahtava ratkaisu, mutta vanhoissa taloissa niitä näkee, ellei niitä ole saneerattu pilalle. | ||||
|
|
24.05.2023 13:02 | Kari Haapakangas | ||
| No johan, vieläkö nuo Masitkin ovat firman käytössä? | ||||
|
|
24.05.2023 10:52 | Kari Haapakangas | ||
| Jyväskylällä on kyllä kummallinen psykologinen vaikutus. Kotimatkalla kun opasteisiin ja etäisyystauluihin ilmestyy Oulu, niin välittömästi tulee tunne "kohta kotona", vaikka tosiasiallisesti ollaan matkan puolivälissä, jos nyt sitäkään. Lappi on sitten etäisyyksiltään ihan oma maailmansa... |
||||
|
|
24.05.2023 07:40 | Kari Haapakangas | ||
| Tuosta kun piilottaisi veturin voisi kysyä missä maassa ollaan! On näet jotenkin hyvin epäsuomalainen maisema, vedestä ja metsästä huolimatta. | ||||
|
|
20.05.2023 12:22 | Kari Haapakangas | ||
| Ei parta pahoille kasva / turpajouhet joutaville | ||||
|
|
18.05.2023 07:12 | Kari Haapakangas | ||
| Tuo oikean laidan kasvillisuus viittaa meren läheisyyteen. Voisiko olla Porista? | ||||
|
|
17.05.2023 08:20 | Kari Haapakangas | ||
| Isot pojat ovat kertoneet, että SF tarrat vaihtuivat FIN tarroihin, kun kyllästyttiin kuuntelemaan ulkomaalaisten vitsejä Sovjet Finland -merkistä. Etelässä -kuuleman mukaan- SF-tarra tarkoitti myös "kattokaa, köyhät, on käyty ulkomailla", mutta tätä merkitystä ei pohjoisessa tunnettu. Kaikkihan me oltiin käyty Haaparannalla rasvaretkellä. Näille reissuille lapsia ei vain pyydetty, vaan suorastaan vaadittiin! "Kengännauhat" ja "suklaatupakit" olivat kyllä yleensä aivan riittävä lahjus jälkikasvulle. |
||||
|
|
16.05.2023 11:55 | Kari Haapakangas | ||
| Rynnäkköpanssareita on nykyäänkin, mutta rynnäkkötykit jäivät historiaan, kun kuulalaakerit eivät sodan päätyttyä olleet enää pulatavaraa. Niin, no, ruotsalaisilla oli stridsvagn, mutta sekin taidettiin laskea taistelupanssarivaunuksi tornittomuudestaan huolimatta. |
||||