![]() |
23.11.2020 04:43 | Timo Salo | ||
Niin, tonnitolkullahan siinä (veturissa) yleensä poltetaan kivihiiltä, tai halkoja. Itsekkin lämmitän haloilla ja ongelmakohta palotapahtumassa lienee sytytys ja ylösajo. Puhdas palaminen tuottaa vähiten ongelmallisia sivutuotteita. Mutta hiilidioksiidin määrä lienee käytännössä vakio??? (jos palotapahtuma on täydellinen) Tuossa kuvassakin ongelmaa edustaa ymmärtääkseni tuo musta pölähdys kiihdytyksen alkuvaiheessa, ei tuo vesihöyry joka näkyy harmaana. Eri asia ovat sitten moottorit, jotka ei polta kaikkea polttoainetta kuten esim. vanha ja väljä taximersu, MIG-29, DR20 jne. Musta/sininen haiseva pakokaasu on aina merkkinä siitä, ettei kaikki pala mitä pitäisi... https://vaunut.org/kuva/143554?a=1 https://www.airspacemag.com/military-aviation/hornet-v-mig-5996629/ https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/likainen-tusina-nama-uudehkot-dieselautot-ovat-pahimpia-saastuttajia-jopa-1-483-mg-km/6458894#gs.m5no2k |
||||
![]() |
22.11.2020 16:16 | Timo Salo | ||
Täytys käydä katsomassa vieläkö tämä rakennus on tänäpäivänä noin siisti...??? | ||||
![]() |
22.11.2020 16:04 | Timo Salo | ||
Tässä viherpipertäjille ihan oma sattumakuva... :-) | ||||
![]() |
22.11.2020 15:53 | Timo Salo | ||
Mutta tuo Ilkan kommentti on tosi, liika rasva (laakereissa) voi polttaa vaikka sähkömoottorin! | ||||
![]() |
22.11.2020 15:51 | Timo Salo | ||
Kerrassaan mainio silhuetti... | ||||
![]() |
18.11.2020 13:00 | Timo Salo | ||
Yritin hakea: Puuvaunut + Eim + vaunun sisätila, muttei löytynyt mitään. Teinkö taas jonkun hakuvirheen, vai eikö ko. vaunusta ole sisäkuvaa? | ||||
![]() |
17.11.2020 20:24 | Timo Salo | ||
https://www.youtube.com/watch?v=g01A22fy9JQ&list=RDCPtif_15xyo&index=30 | ||||
![]() |
17.11.2020 10:34 | Timo Salo | ||
Vai tulee Hurustakin tuollaiset kömyt... (pieni pöläys vielä ymmärrettävissä, mutta tuo!) | ||||
![]() |
16.11.2020 15:27 | Timo Salo | ||
Meinaatko "Angry Birds"-lookkia? | ||||
![]() |
16.11.2020 15:23 | Timo Salo | ||
Ja sittenkään tavarat eivät olleet täysin turvassa... Mittarit joista mainitsin olivat vielä poikkeuksellisen kalliita ns. "tropiikin mittareita", eli niitä oli yritetty tiivistää erikoisen hyvin. | ||||
![]() |
16.11.2020 13:01 | Timo Salo | ||
Tässä Misan hienossa kuvassa oikein näkee, kuin tuo huoltoajoneuvo näkyy paljon paremmin, kuin itse kohde... :-( | ||||
![]() |
15.11.2020 15:28 | Timo Salo | ||
Eikä se nokeentuminen ole tuosta tötteröstä kiinni, isokin moottori on tehtävissä savuttomaksi, kun se vaan huolella ja ajatuksella tehdään... Terv. nimim. 15 vuotta dieselmoottoritehtaassa. | ||||
![]() |
15.11.2020 10:06 | Timo Salo | ||
Hienoltahan tuo tulos näyttää ja "salaperäinen" tunnelma! (niinkuin olisi isompiakin sotasalaisuuksia kyydissä) | ||||
![]() |
15.11.2020 10:04 | Timo Salo | ||
On tämä maailma mennyt surkeaksi, kun peilit ja lamput ei saa olla paikallaan tehtaalta asti!!! Ei silti, jo 80-luvulla kun Linnavuoresta lähetettiin aggregaattetteja afrikkaan, niin perille saavuttuaan asentajat löysivät mittarien kohdalta pelkät tyhjät reiät... :-( (olisi muuten kiva tietää minkälaiset myyntimarkkinat U/P/I/f-mittareilla on afrikassa... Mutta on ne hienon näköisiä!) |
||||
![]() |
13.11.2020 19:45 | Timo Salo | ||
Nyt on taas kelpokuva Oulalta... (näyttää talvelta) | ||||
![]() |
13.11.2020 14:12 | Timo Salo | ||
Bitte "in english" mein freund Esa! Saksan osaaminen jää täällä korkkaritasolle... :-) Kiitos vinkistä!!! Nuo vanhat veturit jotenkin kiinnostaa, osaaminen oli jo silloin yllättävän pitkällä! Sama juttu, kun tuo "Titanic"-dokumentti tuli TV:stä, aivan uskomatonta. Mikolle: Näin se on aina mennyt, osaava huolto ei juuri saa kiitosta, mutta jos asiat on päin p.... , niin hyvä ei heilu! Robert: Mikä mahtaa olla noitten Sinun veturien paino, 2-5tn max. ? Silloin tuntuma on varmasti herkempi, kuin 150 tn:ssa Hr1/Tr1:ssä...? |
||||
![]() |
13.11.2020 08:01 | Timo Salo | ||
Mutta onko kuskilla mitään tapaa havainnoida, että molemmat puolet "oikeasti vetää"? Toinen puolihan voi vaan lonkuttaa kuormana mukana, jos asia on niinkuin Erno kertoo... | ||||
![]() |
13.11.2020 06:00 | Timo Salo | ||
Kiitos kaikille tuon vetosysteemin selittäjille, alkaa hahmottua kuin se toimii... Sitä vielä jumiuduin pohtimaan, että onko nämä kaksi puolta oikea/vasen kytketty mekaanisesti toisiinsa ja kuinka teho sylintereissä pysyy samanlaisena? Jos esim. toinen työsylinteri vuotaa läpi, niin eikös veturi ala "vikuroimaan"? Elektroniikassa on samantyyppisiä ongelmia, kun kytketään vaikka useampi tehotransistori rinnan... Miten tasataan kuorma niin, että virta kulkee kaikkien läpi tasaisesti? Jos kaksi työsylinteriä vielä jotenkin saadaan tasakuormitukseen, niin miten tuo amerikkalainen "Big Boy" jossa laskujeni mukaan on 4 työsylinteriä? Vaunujen akseli/pyöräpari näyttää olevan aina "yhtä puuta", mutta sellaista kuvaa missä näkyy vaikka juuri tuon Hr1/Tr1 vetävät pyörästöt veturin alta ei ole näkynyt? (enkä osaa kyllä hakutoiminnolla sellaista hakeakkaan) |
||||
![]() |
12.11.2020 20:18 | Timo Salo | ||
Jos nyt ymmärsin oikein, niin Tr1:ssä on tiuhempi välitys vetokyvyn parantamiseksi nopeuden kustannuksella. Muuten sama veturi eri alustalla... | ||||
![]() |
12.11.2020 17:16 | Timo Salo | ||
Mitä muuta eroa on Hr1:ssä ja Tr1:ssä kun nopeus? | ||||
![]() |
12.11.2020 13:59 | Timo Salo | ||
Itselläni on "tuomiopäivän" koneena CF-53 samalta valmistajalta. Poika päivitti vanhan XP:n Ubuntuun ja edelleen (n. 10 vuotta vanha) talon luotettavin kone... | ||||
![]() |
12.11.2020 11:46 | Timo Salo | ||
Paino sanalla "mikäli"...??? :-) Onko tuo tabletti Panasonicin pomminvarmaa sarjaa? (FZ-G1) | ||||
![]() |
11.11.2020 16:53 | Timo Salo | ||
Eikös niitä U.S. Navyn hävittäjiäkin törmäillyt siellä sun täällä, kun merisotilaat eivät kunnolla ymmärtäneet digitaalisia ohjaimia? Muistaakseni tästä johtuen ohjainpaneeleihin tehtiin muutoksia: paluu vanhaan heti ymmärrettävään tekniikkaan... :-) Tuukalle: Näin on, mutta jos näyttö pimenee/pätkii, niin kaikki mittarit häviää kerralla... Mielestäni turvariski? |
||||
![]() |
11.11.2020 15:58 | Timo Salo | ||
Sattumana Hannun parhaita!!! | ||||
![]() |
10.11.2020 03:29 | Timo Salo | ||
Taustakuva-ainesta... | ||||
![]() |
10.11.2020 03:08 | Timo Salo | ||
Esa, tämä menee nyt aika kauas tuosta SR3:n ohjaamosta mutta... Kuullostaa kovin surulliselta tarinalta. Itselläni on kokemusta hiukan isommasta 80-luvun Zeiss-merkkisestä koneesta, jota minä silloin/tällöin korjailin/huolsin Zeissin ukkojen tahdon vastaisesti... (ei kuulemma ollut riittävää koulutusta) Kuitenkin ko. laite oli senaikaisen mittaustekniikan huippu ja toistotulokset olivat ällistyttävän hyviä. Tulee mieleen tuosta Sinun työnantajan tapauksesta pari asiaa joista jompikumpi todennäköisesti selittää suuren hajonnan mittaustuloksissa. 1.) Mittasauvat olivat kenties "susia" jo syntyessään. (poikkeamavirhettä molemminpuolin nollaviivaa ja sitä kenties yritetty korjata ns. nousuvirhekompensoinnilla. Se taas on tarkoitettu "lineaarisen" nousuvirheen kompensointiin, eikä mittasauvan virheiden korjaukseen.) Tätä tapahtui jatkuvasti 80-luvulla. Mittajärjestelmä sekosi lopullisesti toivottomien mittakorjauspyyntöjen takia. 2.) Sen aikaisten servojen nollapistesäätö oli myös haastavaa. Servon/säätäjän lämpötila vaihteli käytön mukaan ja samalla siirteli offset-arvoa sinne/sun tänne. Säätöpiirien "keikkuminen" aiheuttaa heti mittatulosten vääristymistä... Myös ns. "Gain"-arvo saattoi olla liian pieni, pelätty servon alkavan väristä. Silloin servo ei "jaksa" korjata pieniä poikkeamia ja kun paikoitusikkunaparametri on liian iso, niin... Epäilys siitä mittasauvasta on vahvin. Eikös Mitutoyo käyttänyt Sonyn tapaan magneettilukupäätä/sauvaa? Lasi on mielestäni ainoa oikea materiaali sauvan "sieluksi". Optisessa mittauksessa on omat ongelmansa, mutta puhtaassa tilassa se menestyy yleensä hyvin. (vallankin, jos sauva paineistettiin tuolla sairaalapaineilmalla) Nuo magneettiperustaiset sauvat taas sopivat "ryönäisiin" olosuhteisiin vallan mainiosti, kun mittajärjestelmältä ei vaadita liikaa tarkuutta... Those Were The Days... (ja onneksi eivät palaa, eläkkeellä on mukavampaa :-) ) |
||||
![]() |
09.11.2020 20:11 | Timo Salo | ||
Sattumakuvana tämmönen. Näyttäs vähän siltä, että vois tuon jotenkin yksinkertaisemminkin rakentaa... Kuva on kyllä hyvä! | ||||
![]() |
09.11.2020 18:40 | Timo Salo | ||
Katselin googlen kuvahaulla tuota Esan mainitsemaa konetta. Tuntuu oudolta, jos laite on tasalämpökopissa asianmukaisesti huollettuna, että sillä ei pääsisi 0,001 mm:n tarkkuuteen! Stabiilit lasisauvat siinä kuitenkin on??? | ||||
![]() |
09.11.2020 18:32 | Timo Salo | ||
Huomasiko Kaima rakennusvaiheen aikana, jospa siellä on alla kaapelikanava? Saattaa olla jopa miehen mentävä, sillä tuollaisessa laiturimiljöössä kulkee eräitä piuhoja ja putkia... | ||||
![]() |
09.11.2020 13:20 | Timo Salo | ||
Kokardi vaikuttaa ainakin kovin tutun malliselta ja pyöränvääntäjän nahkapieksut on varmasti kotimaista tuotantoa... Myös hatut on sattumalta samanlaisia kun talvisodassa! | ||||
![]() |
09.11.2020 06:27 | Timo Salo | ||
Kaikilla edessä olevilla upseereilla (?) vyö kovin tiukalla, keskivartalolihavuus jo tuolloin ongelma? Tuolla kropalla ei pitkälle juosta... :-) Miehistöllä panosvyöt "arvomerkkinä"! | ||||
![]() |
09.11.2020 06:18 | Timo Salo | ||
Toisaalta eipä näy hevosvetoisiakaan kulkuneuvoja... | ||||
![]() |
09.11.2020 05:44 | Timo Salo | ||
Olisko joka harjalla oma lipputanko, tuntuu oudolta jopa tuohon maailmanaikaan... Kuitenkin lähes joka (isommassa) talossa oli ukkosenjohdatin. (toisaalta katoksen vasemmalla puolella näkyy jotain naruja) Jos nuo kuitenkin ovat lipputankoja, niin miten lie lippu saatu sinne lippua "häpäisemättä"? Noitten savuhormien nuohous myös arveluttaa, katto on kuitenkin aika jyrkkä ja minkäänlaisia "hoitotasoja" ei näy... (kai tuohon aikaankin piiput kuitenkin nuohottiin, vai senkö takia että ei, niin tulipaloja oli useammin kuin näinä päivinä.) Tuo R-kioskin ulkonäkö on lähes yhtä viehättävä, kuin itse asemarakennus ja ravintola (?) Tuo kioskin sähkönsyöttö on aika villin näköinen... Näissä kuvissa menee aina aikaa, kun katselee yksityiskohtia. Nyt löytyi kuva, joka todistaa niitten tosiaankin olevan lipputankoja:https://vaunut.org/kuva/142363?tag0=17%7CRautatieinfra%7CAsemarakennus |
||||
![]() |
08.11.2020 20:16 | Timo Salo | ||
Onkohan nuo harjojen päällä olevat kepit ukkosenjohdattimia, vai koristeita??? | ||||
![]() |
08.11.2020 15:16 | Timo Salo | ||
Hiukan arveluttaa tuo kuvausaika noista autoista päätellen... | ||||
![]() |
08.11.2020 11:54 | Timo Salo | ||
Itsekkin tykkään jopa analogiakellosta enemmän, vilkaisu riittää sanomaan paljonko se on. Esalle sen verran, että kyllä digimittarinkin saa huomiotaherättäväksi. Esim. koko näyttö voidaan laittaa vilkkumaan, tai vaihtamaan väriä poikkeaman mukaan. Silti olen samaa mieltä tuosta helppoudesta ja luotettavuus on omaa luokkaansa. Ihmisillä on myös sellainen harhakäsitys, että digimittari on tarkempi, kun siinä on paljon desimaaleja! Sehän taas EI pidä ollenkaan paikkaansa... |
||||
![]() |
08.11.2020 09:41 | Timo Salo | ||
Nämäkin veturit (SR3) on ilmeisesti nyt saatu toimimaan kaikilta osin??? Hieno juttu, vaikka hieman kesti...! | ||||
![]() |
08.11.2020 09:37 | Timo Salo | ||
Onko nuo oikealla olevat painemittarit (?) oikeasti aitoja analogiamittareita??? Miksi, eikö se digitekniikka kuitenkaan.... Kiitos muuten hienosta kuvasta! |
||||
![]() |
06.11.2020 17:53 | Timo Salo | ||
Niin, nyt puhuttiinkin valuvasta mörjästä... Ja noilla vetureilla on paljon enemmän kilometrejä. | ||||
![]() |
06.11.2020 15:42 | Timo Salo | ||
Tässä veturissa on hiukan samaa henkeä, kun noissa "urmas viilunkin" vehkeissä... | ||||
![]() |
06.11.2020 15:09 | Timo Salo | ||
Kylkikuvat "greyhound"-kopioita... | ||||
![]() |
06.11.2020 14:26 | Timo Salo | ||
Suoritin kuvahaun googlella hakusanana dr13 ja yhdessäkään kuvassa ei näy katolta valuvan mitään... Aikaansa edellä? Eikä vissiin kuitenkaan ole ihan henkilöautoluokassa kisaamassa... Pakoputken pituuskin näyttää olevan 20cm max. ? (ainahan diesel pöläyttää startissa savut, mutta sen jälkeen moottorinohjauksen olisi syytä saada homma hanskaan teholuokasta riippumatta) https://vaunut.org/kuva/2720 |
||||
![]() |
06.11.2020 08:54 | Timo Salo | ||
Tuleeko siittä Toijalan/Akaan lastauspaikasta jotain tämänkaltaista??? Ajojohtoja kuulemma kuitenkin asennellaan, onko vastaavaa dieseltarvetta? Erittäin HYVÄ kuvatexti nykydieseleistä... Kaikki löpö palaa sylintereissä, eikä lennä puolipalaneena ulos! (siis oikeasti nykytekniikalla tehdyistä) |
||||
![]() |
06.11.2020 08:51 | Timo Salo | ||
Hieno kuva varmasti mukavasta vaunusta, mutta huomio kiinnittyi enempi tuohon tolppaan! Miten lie tehty tuokin tolppa, kun on niin epätasainen pinta oksien kohdalla, käsin kuorittu??? Ja mikä ihmeen tötterö siellä huipussa on? Kaiutin, summeri, vai valaisin...??? | ||||
![]() |
06.11.2020 08:45 | Timo Salo | ||
Hieno kuva Sepolta! Myös tuo, että dieseliä käytetään "päivittäiseen" ajoon, on uusi asia. Tämähän on niinsanottu hybridiveturi... Tehonkäyttösuhteet vaan taitaa olla hiukan toisinpäin, kun autoissa... | ||||
![]() |
05.11.2020 20:20 | Timo Salo | ||
Likainen tämäkin on, muttei nokinen... Vrt. :https://vaunut.org/kuva/143210?a=1 | ||||
![]() |
04.11.2020 07:26 | Timo Salo | ||
Sanokoon EU, tai mikä instanssi mitä tahansa! Perusongelma on mittausten luotettavuus ja se, että kuinka hyvin moottori käytössä pitää "ominaisuutensa". Tehtaalla pukissa ajettu moottori antaa varmasti paremmat tulokset, kuin linjalla pari vuotta ajaneen veturin moottori. Kyllä nämäkin himmelit pitäisi katsastaa aika-ajoin, jotta moottorin toiminta saataisiin LUOTETTAVASTI todennettua! Jokainen moottori on myös yksilö ja mittaustulokset on erilaisia riippuen valmistuksen tasalaatuisuudesta. Myös alihankintana ostettujen osien laatu vaihtelee... (turbot, pumput jne) Todennäköisesti aina halvimman tarjouksen mukaan sisäänostetut osat EI VÄLTTÄMÄTTÄ ole niitä laadukkaimpia. Karmeaa oli aikanaan huomata, että jopa perättäisillä sarjanumeroilla varustetut saman tyypin "koneet" sisälsivät täysin eri komponentteja! Epäilen myös, että amerikkalaisella lisenssillä valmistetut moottorit ei todennäköisesti juurikaan käytä lisenssin alkuperämaan komponentteja. Kannattaa verrata tähän Hannun hienoon otokseen, paljonko mahtaa olla DR18:sta mittarissa? On kuin pakasta vedetty, kaunista! https://vaunut.org/kuva/140390?tag0=1%7CDr18%7C Tuo noki ei kuitenkaan lupaa hyvää jatkoa ajatellen... Moottorin ohjaustekniikassa saattaa olla ongelmia ja kukaan ei ole niistä kiinnostunut, kunhan vaan papereissa on leima ja allekirjoitus! |
||||
![]() |
03.11.2020 15:38 | Timo Salo | ||
Näinhän se on, jännä nähdä minkälaisia ne uudet dieselit (Stadler) on... Pysyykö yhtään pitempään puhtaana putken ympäristö? https://www.vrtranspoint.fi/fi/vr-transpoint/linked/artikkeli/uudet-veturit-leikkaavat-dieselvedon-paastoja-190620190915/ |
||||
![]() |
03.11.2020 15:02 | Timo Salo | ||
Tuohon viimeiseen lauseeseen et taida uskoa itsekkään? Kun on korjaillut 43 vuotta eri maista tulleita laitteita, niin asenteilleen on myöhäistä tehdä enää mitään. (tuo sakemannien "tyrä" olisi Japanissa aiheuttanut jonkun harakirin) |
||||
![]() |
03.11.2020 14:37 | Timo Salo | ||
Esim. eräs Taiwanilainen konevalmistaja mittautti vain sarjan ensimmäisen koneen ja sen jälkeen kopioi tuleviin koneisiin suoraan tämän ekakoneen datan... :-( | ||||
![]() |
03.11.2020 14:21 | Timo Salo | ||
Et kai Sinäkin Petri usko tuon veturin mukana tulleita "mittaustuloksia"? Kyllä sen kyljistä näkee mikä tuo on... |