|
|
24.09.2025 09:06 | Riku Outinen | ||
| En usko että Simpeleellä suurta hätää on, taivekartonkia isohkolla koneella. Toki ei ole integraatti ja sijainti suht huono. Paperin kulutus laskee edelleen mutta kartongin näkymät kysynnän yskimisestä huolimatta on edelleen hyvät kun muovia korvataan ja ihmiset tilailee verkkokaupasta asioita yms. | ||||
|
|
24.09.2025 09:05 | Teemu Saukkonen | ||
| Eivätpä ole vielä ostaneet Dv:tä tuonne... | ||||
|
|
24.09.2025 08:55 | Simo Virtanen | ||
| Hienoja kuvia tehdasalueen ylittävältä sillalta. Maantietä 14925 on suunniteltu siirrettäväksi tehdasalueen kaakkoispuolelle ja tehtaan ylittävä silta suljettaisiin. Näitä kuvakulmia on hyvä ottaa nyt kun se vielä on mahdollista. En myöskään laittaisi rahojani likoon sen puolesta, että Simpeleellä tehdas jatkaa tästä iäisyyteen. Metsä groupilla on jällen kerran suuret säästöpaineet. Toivottavasti ei käy niin, että ensin veronmaksajien vähäisiä varoja käytetään tien siirtoon ja pian sen jälkeen metsäyhtiöllä vaihtuu kvartaali. |
||||
|
|
24.09.2025 08:47 | Simo Virtanen | ||
| Kurottajan kourassa on lumivarastosta kaivettua puuta. | ||||
|
|
24.09.2025 07:25 | Esa J. Rintamäki | ||
| Sir John, haluaisin ehdottaa kappaletta " Ridin' the rails ", esittää Johnny Cash. Johnny itse pistelee menemään veturilla nro 4501. Hauska juttu sinänsä, että Johnny oli valinnut kitarakseen nylonkielisen Yamahan klassisen, tavaramerkikseen muodostuneen mustan Martinin teräskielisen sijasta. Se musta Martin ("Man in Black") oli häntä varten tehty erikoismalli. Sitä saa Martinilta vieläkin, nimenomaan Johnny Cash-mallinimellä. "Ridin the Rails" löytyy juutuubista, Cashin laulukappaleena ja pitkänä rautatiehistorian esittelynä Cashin ollessa pääosassa. Ajankohtainen siksikin, että löysin sen lyriikan ja kitarasoinnutukset. Ja itselläni sen opettelu ja treenaaminen päällä. Onneksi soinnutusta ei tarvinnut transponoida ylös tai alas. Avosointuja, joiden "sahaaminen" 12-kielisellä Yamaha FG-akkarilla "leirinuotiosoittotyyliin" toimii hyvin. |
||||
|
|
24.09.2025 05:54 | Tuomas Pätäri | ||
| Tuolla kannattaa huomioida, että tehtaalla on tiukka linja tehdasalueella (ja sen harmaalla vyöhykkeellä) liikkumisen suhteen, ja Harakan ratapiha on nykyään tehtaan omistuksessa, vaikka sen tiedot ovat Väylän kartalla kuin se olisi valtion ja osa ratapihan alueen kiinteistöistä on nimellä "Valtion rautatiealue". Katso keskustelu https://vaunut.org/kuva/176147 Nämä Tainionkosken kuvani ovat vähän harmaalla alueella. Näissä ei olla aidatulla tai merkityllä tehdasalueella, mutta ollaan kuitenkin tehtaan kiinteistöllä, ja koska ollaan rautatien välittömässä läheisyydessä, ei olla välttämättä jokamiehenoikeuksien piiriin katsottavalla alueella. Jos olisin hieman enemmän metsän puolella, jokamiehenoikeudet toki olisivat voimassa (jokamiehenoikeuksiin sinänsä ei vaikuta kiinteistörajat, aitaamiset, tai mitkään "yksityisalue"-kyltit. Eikä liikkumiseen rakennetussa ympäristössäkään vaikuta aina kiinteistörajat: Vieressä menevä kaupungin katu Vuoksenniskantie kulkee sekin tässä kohtaa tehtaan kiinteistöllä, koska asemakaavan mukaista linjausta etelämpää ei ole koskaan toteutettu. Todennäköisesti tästä on joku sopimus olemassa tehtaan ja kaupungin välillä.) |
||||
|
|
24.09.2025 04:08 | John Lindroth | ||
| Wau Mikä kappale" | ||||
|
|
24.09.2025 03:13 | John Lindroth | ||
| Kaikki Te Rakkaat ystävät ! Tällä palstalla on mahtava sanoma me tykätään teistä kaikista vaikka itse kullakin on erityisiäharrastuksellisia omia erityisiä kiinnekohtia ja omia eri kiinnostuksen johon liittyy laaja ymmärtäminen sekä hyväksyminen erilaisia harrastukeellisia alueita kohtaan ! Tähän liittyy myäs laaja meidän momminpuolinen ja huomioinen sekä arvostaminen erilaissta näkökannoista huolimatta! Meistä moni tykkää höyryvetureista ,annetaan höyryjen höyrytä ja täyttää elämäämme ja maailmaamme rautateiden monimuotoisuudella ja mahtavilla elämyksillä ja ilolla! "Let The Music Play" Diana Ross & The Supremes 1969 Motown Records säv .Hal David/Burt Bacharach. |
||||
|
|
23.09.2025 23:32 | Tero Yli-Somero | ||
| Kiitos tuomas näistä Imatran kuvista (kivoja!!!) ja mahdollisista kuvaus paikoikkojen merkitsemisistä. Tähän kolkaan Suomea on suunnitelmissa kevätturnee. Jonkun keltuaisen kun kennolle saisi niin bueno :) |
||||
|
|
23.09.2025 22:54 | Rasmus Viirre | ||
| Vast’ikää luin VR:n vastauksen Pendolino Plussan mainoksen kommenteista instagramissa. Joku kyseli kallistusmekanismista. Vastaus oli, että kallistusjärjestelmästä on liian vähän hyötyjä suhteutettuna sen ylläpidon ja huollon kustannuksiin. | ||||
|
|
23.09.2025 22:43 | Tero Yli-Somero | ||
| Kallistuksen näkemiseen kuvasta vaikuttaa mm; kuvaaja kameran asento, kuvakulma, polttoväli, horisontin suoruus (joka tässä on päin Jupiteria) ja siltikään mistään räpsystä et kallistusta voi määritellä... ;) | ||||
|
|
23.09.2025 22:02 | Tuomas Pätäri | ||
| Tuo onkin varmasti todennäköisin selitys, että saadaan vaihteet oikeaan asentoon valmiiksi. | ||||
|
|
23.09.2025 22:00 | Tuomas Pätäri | ||
| Juliasta kun katsoo Simpeleen ratapihan raideosuuden 852 historiaa https://juliadata.fi/live/station?s=SPL§ions=1 saa varsin hyvän kuvan kulkuajoista. Sieltä huomaa että aamun käynnit ovat aina melko samaan aikaan, iltapäivällä ja illalla on enemmän vaihtelua. | ||||
|
|
23.09.2025 21:31 | Juho Rintala | ||
| Milloin tämä liikkuu? | ||||
|
|
23.09.2025 20:35 | Juhani Pirttilahti | ||
| Näkyypä kuvassa myös briteissä omaksuttu tapa maalata kiskoja valkoiseksi lämpörasituksen lieventämiseksi. Vaihteita ohjataan tuosta asetinlaitetornista eli täällä on oltava miehitys, kun tavarajunia ajetaan tätä kautta. Täällä lähinnä vaihdetaan tavarajunien suuntaa, ja liikennettä on harvoin. Ajettava rata päättyy mailin päässä tästä eteenpäin: https://openrailwaymap.app/#view=16.19/53.385025/-2.595587 | ||||
|
|
23.09.2025 20:32 | Teemu Halttunen | ||
| Ei ole Simpeleellä tuollaista turvalaitteen kuittaustarvetta. Olisiko mahdollisesti ollut vuoron vaihto tai sitten käyty laittamassa vaihteet oikeaan asentoon ennen kuin lähdetty vaunuja vetämään tehtaan suuntaan? Kuskit mielellään nykivät vaunuletkan suoraan ratapihalle, ettei letka jää mäkeen tukkien mahdollisesti pahimmillaan Tehtaantien liikenteen. Tuo Otso ei kovin paljoa jaksa vetää ja tehtaalle/ asemalle päästäänkin usein vain Uudensillanlampareelle viettävän alamäen tuoman vauhdin turvin. | ||||
|
|
23.09.2025 20:27 | Juhani Pirttilahti | ||
| VR on tiedotteissaan maininnut, että näiden matka-ajat ovat samat kuin muillakin junilla. Rivien välistä tulkittuna kallistusta ei tulla käyttämään. Sm3:n kohdalla kallistusta ei ole käytetty varmaan kymmeneen vuoteen. | ||||
|
|
23.09.2025 20:17 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Hieno kuva sekä -sarja! En tiennytkään että Simpeleellä on Otso, pitää käydä joskus kuvaamassa jos olisi mahdollista. | ||||
|
|
23.09.2025 19:30 | Visa Pöntinen | ||
| Mielenkiintoinen kuvasarja! | ||||
|
|
23.09.2025 19:13 | Rainer Silfverberg | ||
| Minä rupesin kanssa miettimään että milloin Granin asema maalattiin vihreä-keltaiseksi, oliko se jo 1973 -74 vai vasta 70-luvun lopulla? No nyt selvisi. Samoihin aikoihin syksyllä 1973 alkoi Sr1 vetureiden koeajot rantaradalla joita tultiin koulun ruokatunnilla ihmettelemään. | ||||
|
|
23.09.2025 19:01 | Tuomas Pätäri | ||
| Jonkun toisen kuvan alla oli tieto, että toimisivat vielä mahdollisesti varavetureina jos toinen Moveista on huollossa, mutten tiedä onko käytännössä niin tapahtunut. Omia havaintoja ei ole, koska Imatralla vierailuni ovat ihan satunnaisia. | ||||
|
|
23.09.2025 18:22 | Teuvo Piirainen | ||
| Junan numero 10165. | ||||
|
|
23.09.2025 17:57 | Leo Eliel Matihaldi | ||
| jännä ettei kallistele vaikka VR niin väitetään vai enkö huomaa kallistusta | ||||
|
|
23.09.2025 17:53 | Esa J. Rintamäki | ||
| Etummainen "hoppa" on tosiaan T-mallin "Hoppa-Ford". Hoppa-nimitys johtui hiukan pomppivasta jousituksesta. Niitä valmistui (vuosina 1908 - 1927) huikeat 15 007 034 kappaletta! Taempi "hoppa" näyttää olevan nuorempi, vuosimallin 1931 Letukka. |
||||
|
|
23.09.2025 17:14 | Tuomas Pätäri | ||
| Rasmus, tämän asian voi ihan totta ajatella noinkin että tasoristeys on kuvauspaikan tunniste eikä kuvassa esiintyvän asian tunniste. En ole vain koskaan hoksannut ajatella asiaa tuolta kantilta, enkä aiemmin missään muussa kuvassa tietoisesti huomannut, että tasuri olisi tunnisteissa vaikkei sitä näy kuvassa. | ||||
|
|
23.09.2025 17:11 | Tuomas Pätäri | ||
| Hyvinkin mahdollinen skenaario. Sillan alittava tie on rakennettu vasta 90-luvulla. Silloin on hyvinkin voitu muuttaa kadunnimi yhteneväiselle reitille, koska Pornaistentie on nimenä aina kunnanrajalle asti ja sillan alitus muutti linjausta vain 1,5 km matkalta. | ||||
|
|
23.09.2025 17:01 | Tuomas Pätäri | ||
| Lisää kiehtovia kuvia Bulgariasta. Tässähän on kuin vaihtotyöveturi Seepran etäinen sukulainen. | ||||
|
|
23.09.2025 16:49 | Heikki Jalonen | ||
| Kuvassa on toiminnassa kerran aikanaan niin peri-amerikkalainen "wigwag"-tasoristeysopastin eli heilurimallinen "Magnetic Flagman". Opastimen heiluva levy näyttää tässä tapauksessa "Stop"- tekstiä punaisella pohjalla, joka oli tavallisin käytäntö ennen 1930-lukua, Asia kuitenkin vaihteli osavaltioittain ja rautatieyhtiöittäin ja myös laitoksen valmistajan käytäntöjen mukaan. 1930-luvulla varoitusopasteen käsite standardisoitiin ja levyyn tuli musta (pysty-) risti valkoiselle pohjalle. Viimeisin muoto tuosta käsitteestä onkin sitten tuo kuvan vasemman reunan tolpassa näkyvä keltaisella pohjalla oleva musta vinoristi. Laite oli sähkökäyttöinen (magneetteihin perustuva toimilaite) ja levyn varren keinuva liike käytti samalla myös varoituskelloa; itse levyn keskellä oli usein myös punainen valo. Käyttöjännite oli joko (raitiotieverkolla ja vastaavissa) radan 600 VDC ajojohtimesta otettu tai (sähköistämätön normaali rata) 8 VDC amerikkalainen signaalijärjestelmän vakiojännite. Tuossa tolpassa on po. magneettitoimilaite tuolla ylemmässä kotelossa; alemmassa kotelossa sijaitsivat akut (käyttöjännite tai sen varmentaminen, jos syöttö oli jostain ulkopuolelta) sekä toimintaa ohjaavat (raidevirtapiirin) releet. |
||||
|
|
23.09.2025 15:38 | Jouni Hytönen | ||
| Heh, kuvaan ei näytä osuneen juurikaan tavallisia YV-vaihteita, vaan pelkkiä sisä- ja ulkokaarrevaihteita. | ||||
|
|
23.09.2025 15:33 | Jouni Hytönen | ||
| On toki mahdollista, että virheellinen nimi on säästynyt ajalta, jolloin tie 1494 kenties kulki oikeasti vielä tasoristeyksen kautta. | ||||
|
|
23.09.2025 15:26 | Jari Välimaa | ||
| kyllä ja ensi vuonna alkaa testaus | ||||
|
|
23.09.2025 15:03 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Sitä minkin että kyllä tasoristeyksen nimen on pakko olla Iso Kylätie / Nikkilä jos kyseinen tasoristeys seisoo Iso Kylätiellä. | ||||
|
|
23.09.2025 14:19 | Teemu Saukkonen | ||
| Onko Espanjassa isompi ulottuma? | ||||
|
|
23.09.2025 14:01 | Rasmus Viirre | ||
| Satunnaiskuva tasan seitsemän vuoden takaa. Hyvin onnistunut etäisyydestä huolimatta! Olikohan etukäteinen manuaali tarkennus? | ||||
|
Kuvasarja: JHMD - Jindřichohradecké místní dráhy |
23.09.2025 13:41 | Robert Sand | ||
| Kävi sittenkin ilmeisesti niin että Fikáček sai sen ostaa. https://zdopravy.cz/odpusteno-veritelsky-vybor-schvalil-prodej-uzkokolejek-fikackovi-260449/?fbclid=Iwb21leAM_V7RjbGNrAz9XsmV4dG4DYWVtAjExAAEe5ShewelX0xsjoKyyO6JE5HaipkLcrGLY1c9znKiqBQVQppS-1PPXpojiF1Y_aem_F71GowLvrhSCQm3z0RdQUA |
||||
|
|
23.09.2025 12:43 | Rasmus Viirre | ||
| Lahti, jyskyttävät Deeverit ja katkun hajuinen punertava ilmapiiri. Omaan mieleeni juolahti ”The Atomic Train 1985” https://vaunut.org/sarja/2256 |
||||
|
|
23.09.2025 12:00 | Juhani Pirttilahti | ||
| ETCS:n liittyvät työt maastossa ovat olleet jo hyvän aikaa käynnissä. | ||||
|
|
23.09.2025 11:33 | Arttu Kokkonen | ||
| Tai siis huonokuntoisuus. | ||||
|
|
23.09.2025 11:33 | Arttu Kokkonen | ||
| Nimenomaan, ellei taas selityksenä perinteinen radan sulku... | ||||
|
|
23.09.2025 09:57 | Jouni Hytönen | ||
| Tasoristeyksen oikea nimi on Iso Kylätie / Nikkilä. Pornaistentie alittaa radan idempänä ja tämä virheellinen osoite oli jostain aikoinaan päätynyt tasoristeyksen nimeen, mutta nyttemmin korjattu oikeaksi. | ||||
|
|
23.09.2025 08:43 | Juho Rintala | ||
| Upea kuva! | ||||
|
|
23.09.2025 08:12 | Jari Välimaa | ||
| ei vieläkään korjattu varoituslaitosta eikä vanhaa systeemiä purettu | ||||
|
|
23.09.2025 08:03 | Jari Välimaa | ||
| Lisäksi tietysti Porin radalla käynnistyy kulunvalvonnan uudistaminen eli ERMTS Porin radalla jo ensi vuonna | ||||
|
|
23.09.2025 07:40 | Noah Nieminen | ||
| Jep. Kyllä minäkin sitä olen miettinyt, että laittaakko tasoristeystä tunnisteisiin vai ei, jos sitä ei edes näy kuvassa, vaikka itse kuvaushetkellä sinä näet nenäsi edessä sen tasoristeyksen (ei nyt ilmene tässä tilanteessa, puhun yleisemmin). Omista kuvista sellainen on esimerkiksi tämä: https://vaunut.org/kuva/173188?u=5459. Tästä kaikesta huolimatta piti sanoa, että todella upea kuva, tunnelma ja mielenkiintoinen juna! | ||||
|
|
23.09.2025 01:39 | Rasmus Viirre | ||
| Silti tässä lienee yksi maamme pisimpiä kotimaisia kaasu-vaunustoja. Talvivaaran ja Kemin pätkät jäävät miltei aina alle 10 vaunuisiksi Hyvä kuva! Tuomas jätti minut pohtimaan. Itse olen laittanut usein kuvan tunnisteisiin tasoristeyksen, jolta kuva on otettu, vaikka sitä ei kuvassa näy. Pidän sitä nimenomaan myös kuvauspaikan tunnisteena, ja usein olen mielenkiinnolla hakenut täältä kuvia tasoristeyksien nimien perusteella, etsien mm. kuvauspaikkoja ja tutkien millaisia näkymiä radalle on tieltä, mikä sattuu kiinnostamaan. |
||||
|
|
23.09.2025 01:33 | Juhani Pirttilahti | ||
| Lielahdessa onnistuu kolmen junan kohtaus Parkanon radan suuntaisesti helposti nykyisellä raiteistolla. Nokian suunta sen sijaan kenties kaipaisi parannusta. | ||||
|
|
23.09.2025 01:30 | Juhani Pirttilahti | ||
| Väylävirastolla ja Fintrafficilla on eri tietojärjestelmät. Julia käyttää jälkimmäistä. Tasoristeystietojen osalta ne eivät ole täysin synkassa keskenään vaan eroja on jonkun verrankin. | ||||
|
|
22.09.2025 22:17 | Tero Korkeakoski | ||
| Niin kauan kuin Valkeakoskella tehdään paperia ei tartte pelätä sulkua, mutta se on eri asia kauanko sitä tehdään. | ||||
|
|
22.09.2025 22:03 | Tuomas Pätäri | ||
| Tässä on erikoinen tilanne, sillä Väyläviraston kartasta luntattuna tasoristeyksen nimi olisi "Iso kylätie / Nikkilä" mutta Julian kartassa se on "Pornaistentie / Nikkilä". Mistä tulee tämä ero, kun luulisi että molempien karttojen nimet ovat peräisin jostain samasta tietokannasta? Jos ajattelee risteävää katua, Väyläviraston nimessä on huomattavasti enemmän järkeä. (En kuitenkaan laittaisi tasoristeystä tämän kuvan tunnisteisiin, kun tasoristeys ei näy kuvassa edes osittain.) On kyllä pieneksi mennyt kun max kaksi junaparia viikossa on ollut. Mielenkiintoista jos nekin vielä vakituisesti yhdistetään, mutta ihan järkevää varmasti, kun aika nysiä ne vähäiset junatkin ovat ainakin välillä olleet. |
||||
|
|
22.09.2025 21:56 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| No oho :D Vähän korjattavaa tuli mutta ei se mitään. Mutta oli kyllä ihan kiva juna kun yleensä T 4001 on sellaiset ~10 vaunua vähän päälle. Kiitos myös Aarni! |
||||
|
|
22.09.2025 21:54 | Arttu Kokkonen | ||
| Simolle vastauksena, veikkaisin tämän radan tulevaisuudesta sen sulkua, tai vaihtoehtoisesti vielä Dr19 veturit. | ||||