|
|
22.09.2025 21:54 | Arttu Kokkonen | ||
| Simolle vastauksena, veikkaisin tämän radan tulevaisuudesta sen sulkua, tai vaihtoehtoisesti vielä Dr19 veturit. | ||||
|
|
22.09.2025 21:53 | Arttu Kokkonen | ||
| Kiitos! | ||||
|
|
22.09.2025 21:50 | Aarni Lilja | ||
| Todella upea kuva Niklas. | ||||
|
|
22.09.2025 21:45 | Noah Nieminen | ||
| Saanen korjata myös sen että tasoristeyksen nimi ei ole "Iso Kylätie" vaan Pornaistentie tai Nikkilä. | ||||
|
|
22.09.2025 21:28 | Noah Nieminen | ||
| Hieno kuva ja kuvateksti! Korjaisin vielä, että Sobit eivät ole öljyvaunuja, vaan bensiinivaunuja. Oli aika taktista, että Sobit laitettiin mukaan tähän junaan. T 4003 on ollut monena päivänä peruttu ja keskiviikon T 4001 ei ole kulkenut pitkään aikaan. Sköldvikin junaparit ovat kyllä vähentyneet roimasti. Ehkä jatkossakin Varkauden Sobit laitetaan tähän junaan? | ||||
|
|
22.09.2025 20:59 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Hyvin komea kuva! | ||||
|
|
22.09.2025 20:47 | Miska Sallinen | ||
| Ovatko vemput vemputtaneet enää tänä vuonna Imatralla? | ||||
|
|
22.09.2025 19:33 | John Lindroth | ||
| Onnistunut syksyinen höyrykuva! | ||||
|
|
22.09.2025 19:28 | Noah Nieminen | ||
| Upea kuva! Kuvasta näkyy hienosti, miten vähän aikaa sitten ollaan vielä rullattu ja sitten laitettu lisää tehoja. | ||||
|
|
22.09.2025 19:25 | Noah Nieminen | ||
| "Jumbo huilaa, Jumbo peruuttaa, Jumbo kiihdyttää" - lyhyitä ja ytimekkäitä kuvatekstejä! Ei kuvatekstin tarvitse olla kahta sanaa pidempi, jos tietää, miten aikoo sen katsojille ja lukijoille välittää. Tästäkin kuvasta ilmenee selvästi, kuinka höyryveturi on tauolla. | ||||
|
|
22.09.2025 18:48 | Ilkka Hovi | ||
| Mielenkiintoista, veturi on päätynyt tuonne. Nyt on tullut pieni vihre, veturin on valmistanut Baldwin Locomotive Works (14283/April1895). Tehtaan virallinen nimi oli Burnham, Williams & CO. BLH yhdistyi vasta 1950-luvun alussa (joko 1950 tai syyskuussa 1951). Veturi oli alkujaan öljypolttoinen mutta muutettiin hiilipolttoiseksi 1921. Verturi sai uuden kattilan vuonna 1926. Veturi oli tehtaalla käytössä vuoteen 1949 jolloin veturi myytiin New Jersey'hin. Maineen veturi ostettiin 1971 ja vuonna 2012 oli tarkoitus korjata veturi ajokelpoiseksi. | ||||
|
|
22.09.2025 17:23 | Tuomas Pätäri | ||
| Vuoden 1971 kartassa näyttää että raide ulottuu Vuoksen länsipuolelle. Kun Tornan silta rakennettiin joskus 1950-luvulla, vaihtuiko Vuoksen länsipuolen järjestelyjä kapearaiteisesta leveäraiteiseen? Vanhemmassa 1947 kartassa näkyy, muten raide ulottuu vain Vuoksen itäpuolelle asti, missä lienee ollut siirtokuormauspaikka, kun myös länsipuolen kapearaidejärjestelyt ulottuivat vanhaa siltaa pitkin siihen. (Sivuhuomautuksena silloin leveäraide ei vielä mennyt tästä kuvan alueelta, vaan koukkasi enemmän kaakosta). Suurimmillaan kapearaideaikaan Vuoksen länsipuolella Niskalammen / Tornatorin alueella on joka tapauksessa ollut ällistyttävän laaja raiteisto. Muutamia kuvia löytyy Vorgista, ja kartta löytyy keskustelusta https://vaunut.org/keskustelut/index.php?topic=11874.0 | ||||
|
|
22.09.2025 17:08 | Tuomas Pätäri | ||
| "Huippumielenkiintoinen" kuvastaa hyvin tätä kuvaa. Mutulla olisin veikannut, että liikenteen loppumisesta olisi ollut kauemmin - 2017 tuli lievänä yllätyksenä. | ||||
|
|
22.09.2025 16:32 | Veeti Pietilä | ||
| Nykyään juna olisi ArcticRailin jos kulkisi tällä numerolla. | ||||
|
|
22.09.2025 16:06 | Arttu Kokkonen | ||
| Kiitos! | ||||
|
Kuvasarja: Boothbay Railway Village - Lapasesta lähtenyt harrastus Mainessa |
22.09.2025 15:07 | Robert Sand | ||
| Tuolla pitää joskus käydä. Näyttää tosi mukavalta paikalta. | ||||
|
Kuvasarja: Boothbay Railway Village - Lapasesta lähtenyt harrastus Mainessa |
22.09.2025 14:54 | Juha Kutvonen | ||
| Hyvältä näyttää! Tämä on oiva esimerkki siitä, mitä asialleen omistautumisella ja riittävillä resursseilla voidaan saada aikaan. | ||||
|
|
22.09.2025 14:41 | Juha Kutvonen | ||
| Mahtavaa dioraama-ainesta! | ||||
|
|
22.09.2025 14:29 | Jari Välimaa | ||
| Seuraavaksi eli ennen tämän hankkeen päättymistä 2031 pääsee liikelle Lielahti-Lakiala kaksoisraide että saadaan Ylöjärven rautatieliikennettä kehitettyä. eli kaukojunasema ja lähijunia. | ||||
|
|
22.09.2025 14:05 | Juho Rintala | ||
| Asjallista!. Erittäin hyvin värit on tässä kuvassa, tykkään its | ||||
|
|
22.09.2025 12:41 | Oliver Karhu | ||
| Tälläkin kuvalla suuri historiallinen arvo! | ||||
|
|
22.09.2025 12:20 | Tero Korkeakoski | ||
| Jos oikein katsoin kun menin ohi niin kiskot taitavat yhä olla yhteydessä rataverkkoon. Enkä nyt ainakaan niitä poistaisi. | ||||
|
|
22.09.2025 12:01 | Tero Korkeakoski | ||
| Seuraavaksi kannattaisi varmaan kehittää Lielahtea niin että sitä voisi käyttää pienenä varastoratapihana junille jotka menevät suoraan Tampereen ohi kulkematta tavararatapihan kautta. Tässä kun ei välttämättä tavarajunien kohtaus (tai ainakaan odottelu) onnistu jos kaikki raiteet ovat täynna matkustajajunia. | ||||
|
|
22.09.2025 08:49 | Simo Virtanen | ||
| Kyllä nyt alkaa olemaan korkea aika deevereiden kuvaamiseen. Näiden kuvien hiivatillisuus koettaa nopeammin kuin moni uskookaan. | ||||
|
|
22.09.2025 08:36 | Arttu Kokkonen | ||
| Juuri tuli esim. Kirkniemelle. | ||||
|
|
22.09.2025 07:35 | Jari Välimaa | ||
| Tiedoksesi että raitiotieallianssia ei enää ole. Ja toisaalta aaltoylipiston mukaan myös raitiotieallianssi toimi oikein. |
||||
|
|
21.09.2025 23:35 | Rasmus Viirre | ||
| Kyllä! Mukava myös vielä nähdä Dv12 tositoimissa. Dr19 on vaivihkaa levinnyt jo aika laajalle. | ||||
|
|
21.09.2025 22:49 | Arttu Kokkonen | ||
| Kiitos! | ||||
|
|
21.09.2025 22:40 | Juho Rintala | ||
| Hieno kuva. | ||||
|
|
21.09.2025 22:40 | Juho Rintala | ||
| Komea otos. | ||||
|
|
21.09.2025 18:21 | Erkki Nuutio | ||
| Viitattu Väylän dokumentti kyseisen allianssin toiminnasta on valaiseva ja tekee ymmärrettäviksi saavutettavia etuja. Valitettavasti eräät allianssit eivät toimi avoimin periaattein. Mätäpaise, kuten Tampereen Raitiotieallianssi (betoniallianssi) vahingoittaa kunniallisia alliansseja heittäessään korruptioepäilyksen varjon niitä kohtaan. Dokumentissa kuvattu allianssi suunnittelee hankkeen osatehtävät, huolehtii niiden tilauksesta ja valvoo toteutusta. Suunnittelukumppani on Kreate Oy. Allianssi selvittää mahdolliset toimittajat (alihankkijat) monivaiheisen selvittelyn kautta. Toimittajat valitaan lähtökohtaisesti aina Väylän järjestämän rehellisen kilpailutuksen kautta. Tampereen Raitiotieallianssi toimii toisin. Kuntalaisten (ja rehellisten kunnallispoliitikkojen) vaatimus on että tämä allianssi aikansaisi raitioteitä kuntalaisten liikennetarpeita ja kunnan julkituotujen kehitystarpeita palvelevilla tavoilla. Alusta lähtien tämä allianssi on toiminut toisin, päätarkoitus kiinteistäkenottelun edistäminen on tullut alusta lähtien selväksi. Raitiolinjojen erityiskohteet kuten sillat on tehty kustannuksia lisääviin paikkoihin ja niiden tilauksia ei näytä tehdyn avoimen kilpailun kautta - ei ainakaan julkistusten perusteella. Tässä tarkastelua vain siltoihin rajoittuen: 1/ Lielahti/Santalahti: Valmis vapautunut ratasilta Paasikiventien yli rikottiin pois. Vapautunut sillan liityntäraide, eli valmis vapautunut liityntäraide Lielahden aseman ohi jäi käyttämättä. Siten sujuva yhteys paikallisjuniin (ja myös Epilään) jäi saamatta. Tehtiin uusi silta yli Paasikiventien noin kilometriä aikaisemmin, jotta reitille voitaisiin - kiinteistökeinottelun edistämiseksi rakennuttaa suuri tekosaari (jää vuosikymmeniksi vaille käyttöä). Matkustajien valtaosan yhteys Lielahteen jätettiin tekemättä - on käytettävä liityntäbusseja niistä aiheutuvine lisäkustannuksineen ja viivästyksineen. Aiheutetut lisäkustannukset lukuisia kymmeniä miljoonia euroja, osa valtiolta. 2/ Savilinnantie/Sepänkatu: Raitiolinjan rautatieylitystä perinteisestä (luonnonmukaisesta) kohdasta Savilinnantien jatkeelta ei tehty (johon katuristeystä ei olisi tullut), vaan rikottiin pois Sepänkadun silta, ja tehtiin paikalle uusi silta (katuliikenne poikki pari vuotta). Raitiolinjan yhdistys katuristeyksen (ja Sudenkadun) kautta on surkuhupaisa. Matkustajayhteys Sepänkadun kautta (Savilinnnatiehen verrattuna) ei tuo etuja, mutta lisää jokaisen raitiovaunun kulkuaikaa pari minuutia. Aiheutetut lisäkustannukset jo tekovaiheessa muutamia kymmeniä miljoonia euroja, osa valtiolta. 3/ Muualle jo selvitelty vain kiinteistökeinotteluaikeilla selitettävissä oleva Alasjärven maisemasillan sisältävä hanke. Sitä koskevan julkisen rahan (vielä) saamatta jääminen on sen pysäyttänyt (mutta vain väliaikaisesti). |
||||
|
|
21.09.2025 15:00 | John Lindroth | ||
| Onnistunut nostalginen kuva Savonlinnasta! | ||||
|
|
21.09.2025 14:57 | John Lindroth | ||
| Kiitokset Teppo! Filmistäni tarkentamalla selvisi ainoastaan että vaunun viimeinen numero on juuri tuo 4. | ||||
|
|
21.09.2025 13:55 | Joonas Viita | ||
| Raaheen, Hämeenlinnaan ja Toijalaankin taitaa kulkea. | ||||
|
|
21.09.2025 11:57 | Teemu Saukkonen | ||
| Turvakiskot tms. näyttää askarrellun hukkapaloista. | ||||
|
|
21.09.2025 11:55 | Teemu Saukkonen | ||
| Ihan normaali 22 vaunua se oli. | ||||
|
|
21.09.2025 11:22 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Komiaa. Jättääkö Fenniarail osan Vocp-vaunuista Joensuuhun lastaukseen vai oliko tuo muuten vain lyhempi lasti? Mielestäni he ajavat Tuupovaaran junia 22 vaunun letkalla ainakin Joensuuhun asti. | ||||
|
|
21.09.2025 11:19 | Rainer Silfverberg | ||
| Sinulla oli kuitenkin jokin asiakaskäynti buukattu satamaan, ja asianmukainen kulkulupa. Kulkuluvan myöntäjä oli siis vastuussa siitä mitä teit satamassa. | ||||
|
Kuvasarja: Ylivieskan rakennuksia |
21.09.2025 11:06 | Jarno Piltti | ||
| Samaa mieltä edellisten kanssa. Rautatielaitos on (tai oli) paljon kiskojaan laajempi ilmiö. | ||||
|
|
21.09.2025 11:04 | Jarno Piltti | ||
| Huippumielenkiintoinen kuva kadonneesta liikenteestä. | ||||
|
|
21.09.2025 11:03 | Jarno Piltti | ||
| Usein vastavalo palkitsee kuvaajan, niin kuin tässä, hyvä kuva! Eroaako tämä näky loppujen lopuksi niin paljon Järvelän arkiliikenteestä ja Sm2-junasta, mietinpähän vaan. | ||||
|
|
21.09.2025 10:54 | Samuel Pajunen | ||
| Tka7:n numero on 174 & Tka8:n 567. | ||||
|
|
21.09.2025 09:28 | Jari Välimaa | ||
| Väylän mini dokumentti allianssin toimista https://vayla.fi/documents/25230764/238087715/TREHRP-hankesuunnitelma-mini.pdf/81b60aa4-180c-6167-b7a8-a8c520280f45/TREHRP-hankesuunnitelma-mini.pdf?t=1744624037818 | ||||
|
|
21.09.2025 09:05 | Pasi Seppälä | ||
| Olosuhteet välittyvät hyvin kuvasta ja kapea syväterävyysalue toimii tässä hienosti. On tyylikäs kuva. | ||||
|
|
21.09.2025 09:01 | Pasi Seppälä | ||
| Komea ja massasta poikkeava kuvakulma. Erinomainen kuva todellakin. | ||||
|
|
21.09.2025 08:37 | Jari Välimaa | ||
| Ja raiteet 6 ja 7 lähijunien käytössä | ||||
|
|
21.09.2025 07:02 | Teppo Niemi | ||
| Tämän kuvan vaunu on hylätty ennnen Johnin filmiä, kuten tätä edellisessä Esan kommentissa todetaan myös kolmen muun saman kaltaisen vaunun osalta. Hakemalla vuoden 1981 F vaunujen kuvia, selviää että Johnin filmin vaunu on 3704 https://vaunut.org/kuva/175501 . |
||||
|
|
21.09.2025 03:11 | Osku Reinikka | ||
| Sen verran voin vielä tarkentaa, kun ihan hiljan tässä näköjään on keskusteltu tuonne menemisestä tai kuvaamisesta. Mulla oli kamera mukana, tuolloin oli sen verran kehno kamera puhelimessa että otin oikean kameran mukaan. Ajoin auton portille kuten niin monta kertaa aiemminkin tai tuon jälkeen ja tästä seurasi portin avautuminen. Tämän jälkeen ajelin satamassa kenenkään muun tai muiden asiaan kiinnittämättä mitään huomiota, paitsi asiakkaiden omalta kohdaltaan, joiden luona vierailin. Siinä sivussa otin tämän sarjan kuvat ja poistuin aikanaan alueelta kun työt oli tehty. Jos alueella oli liikkuminen tai kuvaaminen kielletty niin näin jälkikäteen on todettava että voihan harmi. | ||||
|
|
21.09.2025 02:56 | John Lindroth | ||
| Ottamani vielä julkaisemattomassa kaitafilmissä Tk3/ 1139 Savonlinnan seudulla ,junan TK3 +2 Ei +F,kummittelee tuollainen F vaunu junan päädyssä,filmi on kesältä vuodelta 1981. | ||||
|
|
21.09.2025 00:44 | Juho Rintala | ||
| Ota huomioon Veeti että ei ole aikasempaa kuvaa jossa tämä silta näkyy kunnolla. Toimii samalla myös dokumentaatiokuvana | ||||
|
|
21.09.2025 00:19 | Jimi Lappalainen | ||
| Etkö voi tehdä sen itsekin? | ||||