![]() |
19.02.2024 21:13 | Timo Haapanen | ||
Nyt vain Arolasta puuta hakemaan, saisi kokeilla nouseeko Härmänmäen paremmin kuin T55905 lauantaina https://juliadata.fi/timetables?s=55905&d=17.2.2024 | ||||
Kuvasarja: Estoril |
19.02.2024 21:10 | Rainer Silfverberg | ||
Interreilasin vuosien 1985 ja 86 kesinä Portugaliin asti ja Estoril valikoitui yhdeksi matkan tukikohdista. Lyhyen matkan päässä suurkaupunki Lissabonista ja rantalomakohteen huvit ulottuvilla. Silloin muistan että radan matkustajajunakalusto koostui vain amerikkalaistyyppisistä ruostumattoman teräksen värisistä "ryppypelti"-sähkömoottorivaunujunista. Myös CP:n pikajunavaunut noudattivat sitä designia. | ||||
Kuvasarja: Estoril |
19.02.2024 20:39 | Hannu Peltola | ||
Nämä ovat kyllä mielenkiintoisia kuvia! Rautatiemaisema ehtii muuttua aika tavalla 50 vuodessa! | ||||
![]() |
19.02.2024 20:31 | Pasi Seppälä | ||
Juu, mukava yllätystapaaminen oli jälleen. Liekö jo kuinka mones kerta? Taisit ehtiä vaihtaa kuvauspaikkaa onnistuneesti peräkkäin kulkevien 2605:n ja 7011:n välillä? Ainakin 7011:n veturin äänimerkkimorjestuksesta päättelin niin. Ja kuva olis kiva:) |
||||
![]() |
19.02.2024 20:02 | Rasmus Viirre | ||
Tällaista junaa vetäessä, ja vielä tuolla päin, taitaa Dr19 pyörittää kumpaakin moottoriaan miltei koko matkan ajan. Kainuussa kun ”ei muuta ole” kuin pelkkiä ylämäkiä.. ;D | ||||
![]() |
19.02.2024 18:57 | Kimmo Huhta | ||
Olivatko nämä Tka6:n siirtelemät Gks:t rataosaston käytössä, kun sikäläinen vetovoima teki vaihtotyön? Vai olivatko kaupallisen liikenteen vaunuja, ja vetovoimaa käytettiin ketterästi yli osastojen vastuualuerajan? | ||||
![]() |
19.02.2024 17:46 | Janne Iitiä | ||
https://maps.app.goo.gl/hEciqchPW9vumNtV9?g_st=ic Löytyy tuosta Kujalantien varresta. Jalankulku- ja pyörätie merkin kohdilta kuvattu aikoinaan. |
||||
![]() |
19.02.2024 17:45 | Tuomas Pätäri | ||
Aleksanterin eilen laittamat saman päivän Vorg-kuvat ovat melkein samasta paikasta, mutta hieman myöhemmin otettuja ja saaliina tätä astetta erikoisempia kulkijoita. Yksi sattumaharrastajakohtaaminen oli kuitenkin toteutunut jo aamulla Hillosensalmella 2605:n ja 7011:n aikoihin. Itselläni oli tarkoitus kuvata lisääkin aamupäivän rahteja siellä suunnalla, mutta aamulla olikin aikatauluihin lätkäisty viimeisetkin niistä perutuiksi (aiemmin oli peruttu jo osa) joten ei siellä 7011:n jälkeen juuri kuvattavaa ollutkaan. Tuli sitten ulkoiltua Pohjois-Valkealan maisemissa muuten vain. | ||||
![]() |
19.02.2024 16:41 | Jarmo Tomperi | ||
Kuvassa näyttää olevan kuitenkin 1853. | ||||
![]() |
19.02.2024 16:37 | Timo Haapanen | ||
Tosin käytännössä jossakin muualla :) | ||||
![]() |
19.02.2024 16:23 | Timo Haapanen | ||
Siellähän se pellin alla. | ||||
![]() |
19.02.2024 15:46 | Ari-Pekka Lanne | ||
Laihialla näyttäisi kohdanneen muutaman minuutin myöhässä kulkeneen S 41:n, ja Lakialassa näyttäisi olleen Sn 50 muillakin niihin aikoihin liikkuneilla junilla. Noi myöhästymissyyt näyttäisi läntättävän aina ikäänkuin hieman myöhemmin tulevien asemien kohdille. Junassa on ollut joku sellainen kalustosta johtuva rajoite, että sillä onkin ollut Sn 120. Se alkaa jo näkyä täsmällisyydessä, jos aikataulun mukaan saisi ajaa paikoin jopa kahtasataa. | ||||
![]() |
19.02.2024 15:38 | Timo Salo | ||
Onhan tuosta se ilo, että paska leviää hiukan leviämmälle... :-) Ainutlaatuinen kuva uudesta kaiken ratkaisevasta modifikaatiosta! | ||||
![]() |
19.02.2024 15:27 | Marko Lindfors | ||
Tais olla konehuoneessa vararengas Fiiussa, mikäli oikein muistan faijani autoa silloin joskus. | ||||
![]() |
19.02.2024 15:10 | Timo Haapanen | ||
Joka tapauksessa Dr19 näyttää lunastavan ja ylittävänkin odotukset (VR: "Voi vetää 2000 tonnia painavan tavarajunan" https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/yrityksemme/liiketoiminta/vr-transpoint/dr19-veturi/) | ||||
![]() |
19.02.2024 14:55 | Timo Haapanen | ||
Junapaino lasketaan ilman veturia ainakin tämän lähteen mukaan, ks. sivu 9 https://vrleaks.files.wordpress.com/2014/04/opas_aikataulusuunnitteluun.pdf | ||||
![]() |
19.02.2024 14:40 | Kari Haapakangas | ||
Kotitallissa? | ||||
![]() |
19.02.2024 14:13 | Esa J. Rintamäki | ||
Onko - su tulkittavissa Sunilaksi? Tai pikemminkin oliko? | ||||
![]() |
19.02.2024 14:11 | Esa J. Rintamäki | ||
Olen herra Vertin kanssa samaa mieltä. Kuva on hieno!!! | ||||
![]() |
19.02.2024 14:08 | Esa J. Rintamäki | ||
Kompakysymys heille, joilla on vieläkin jäljellä viha/rakkaus-suhdetta satakakslaiskaan: - missä siinä säilytetään varapyörää? (Takapenkki EI KELPAA vastaukseksi.) |
||||
![]() |
19.02.2024 14:05 | Esa J. Rintamäki | ||
Aivan, herra Hannu. Julkisivulautakunta täällä pääkaupungissa oletettavasti pahoittaisi mielensä kuullessaan suunnitelmastani laatia Ukko-Pekka-tuuliviiri mittakaavassa yhden suhde yhteen, eli luonnollisessa koossa....? | ||||
![]() |
19.02.2024 13:29 | Ossi Rosten | ||
https://vaunut.org/kuva/151795 lienee tuorein kuva | ||||
![]() |
19.02.2024 12:41 | Petri Nummijoki | ||
Ehkä olen vanhanaikainen mutta itse olen tottunut siihen, että junapaino ilmoitetaan ilman veturia. Jos ilmoitetaan veturi mukaanluettuna niin toivoisi, että tämä tuodaan selvästi esiin. Nimittäin sellaiselle, jota asia kiinnostaa niin on mielestäni jo aika merkittävä epätarkkuus, jos tulos on veturin tai vetureiden painon verran tulkinnanvarainen. | ||||
![]() |
19.02.2024 12:35 | Vertti Kontinen | ||
Oikein tyylikäs kuva! Kevättalven aurinko paistaa ja moderni veturi työskentelee oikein kauniissa maisemassa. Sommittelukin kuvaan hyvin sopiva! | ||||
![]() |
19.02.2024 11:48 | Seppo Rahja | ||
No joo, ei tonnimäärä ollutkaan tarkoitettu eksaktiksi vaan ”liki”-arvoksi, koska puolihuolimattomasti laskien päädyin vaunumääräksi 29 a' 100 tn + veturi, mutta jos Tuomaalla on oikea vaunumäärä, asia ok. Snps(s):n kokonaispainokin on ”vain” 90 tn. Eli jos nyt halutaan pilkkuja viilata niin junan kokonaispaino oli 26 x 90 + 88 = 2428 tn. Kiitos huomautuksesta. | ||||
![]() |
19.02.2024 11:23 | Jukka Tölkkö | ||
Olihan siellä ollut junakohtaus Seinäjoella ja vaihdevikaa Tampereella matkaa hidastamassa. Hämeenlinnan ja monen muun liikennepaikan kohdalla myöhässä olon syyksi oli ilmoitettu kalustosta johtuva nopeuden alennus. | ||||
![]() |
19.02.2024 10:59 | Timo Haapanen | ||
Aloin myös epäillä tuota kolmeatuhatta tonnia. Vaunujen määrää en kuvan perusteella pystynyt laskemaan. | ||||
![]() |
19.02.2024 09:35 | Hannu Peltola | ||
Kyllä, Maine on ilmastoltaan ja kasvustoltaan hyvin Suomen kaltainen pl. vuoristoalueet. | ||||
![]() |
19.02.2024 09:27 | Hannu Peltola | ||
Tämä kuva tuli satunnaiskuvana. Kappas, aina löytyy vaunusarjoja, joista en ole koskaan kuullutkaan! Tämä Hksu on jäänyt minulle täysin vieraaksi. | ||||
![]() |
19.02.2024 08:37 | Pasi Seppälä | ||
Komeita kuvia Aleksanterilta piristävän poikkeavista kulkijoista. Tässä varsinkin taivaalla hienot kultaiset sävyt laskevan auringon viimeisistä säteistä. Hillosensalmella paistoi vielä täyttä mollukkaa kun tämä yhdessä T2227 kanssa väisti pohjoiseen menevän IC67:n. | ||||
![]() |
19.02.2024 08:33 | Jimi Lappalainen | ||
Kävin myöhemmin itsekin kuvaamassa aseman. Ja nythän se on eri värinenkin. | ||||
![]() |
19.02.2024 08:31 | Jimi Lappalainen | ||
Ai herran jestas mikä juna :D Onneksi koira löysi kotiin | ||||
![]() |
19.02.2024 08:30 | Jimi Lappalainen | ||
Hyvin suomalainen maisema :) | ||||
![]() |
19.02.2024 08:12 | Kari Roininen | ||
Tässä kuvassa vaihde on suoralle,vaikka opastinlyhty näyttää käyrälle. Ehkä se vain näyttää,että vasen raide ois käyrä puoli. | ||||
![]() |
19.02.2024 08:11 | Kari Roininen | ||
Vaihde näkyy olevan käyrälle,opastinlyhty näyttää että vaihde ois suoralle. Kuva taitaa hämätä,pussiraide kuvassa ilmeisesti oikealle... Silloin alkuperäinen teksti on oikein... | ||||
![]() |
19.02.2024 02:41 | Tuomas Korhonen | ||
Joskopa nyt ei sentään liioteltaisi junapainojen kanssa. Kyseisessä junassa olleet Dr19 + 26 Snps vaunua ovat kokonaispainoltaan 2164 tonnia. Toki neljälle vetävälle akselille tämäkin on jo ihan kunnioitettava määrä selvitäkseen Kainuun mäkisestä maastosta. |
||||
![]() |
19.02.2024 02:21 | Ari-Pekka Lanne | ||
Sadallakuudellakympillä kerkee jo melko hyvin, jollei matkalla ole muita viivästeitä. Julian kulkutietojen ja nopeuskäyrän perusteella tämä on ajanut koko matkan Vaasasta Helsinkiin maksimissaan sataakahtakymppiä, ja matkalla on tullut vastaan muitakin hidasteita. | ||||
![]() |
19.02.2024 00:27 | Jouni Hytönen | ||
Enpä muistanut noita keskusteluja. Hauskaa, että museoveturin tankissa on museopolttoainetta vuodelta 1990, jos vaikka päämoottori jonakin päivänä pyörähtäisi taas pitkästä aikaa käyntiin. :) | ||||
![]() |
18.02.2024 21:57 | Tapio Keränen | ||
Ei ollut fiiatti kulkuneuvonani tuolla kuvausreissulla. Kansanautolla ajelin. | ||||
![]() |
18.02.2024 21:45 | Jaakko Pehkonen | ||
Ilmeisesti Hurun tankkia ei ole tyhjennetty: https://vaunut.org/kuva/150986?tt=3&i1=Dm7&i2=4020 ja https://vaunut.org/kuva/150985?tt=3&i1=Dm7&i2=4020 | ||||
![]() |
18.02.2024 21:42 | Jouni Hytönen | ||
No nyt voi sentään vastata itselle, että kyllä on Simolan länsipäästä. Ei ole oikein koskaan tullut jalkauduttua etsimään tätä näkymää, mutta josko nyt 26 vuoden kuluttua. :) | ||||
![]() |
18.02.2024 21:40 | Aleksanteri Skyttä | ||
Epäilisin samaa Timo. | ||||
![]() |
18.02.2024 21:39 | Jouni Hytönen | ||
Eipä ole tullut lunastettua tuota lupausta. Asema taitaa olla nykyään yksityisasuntona? | ||||
![]() |
18.02.2024 21:37 | Jouni Hytönen | ||
Vuonna 1994 on näemmä ollut vielä 54E1-kiskot ja puupölkyt Luumäki-Vainikkala-rataosalla. | ||||
![]() |
18.02.2024 21:36 | Jouni Hytönen | ||
Tässähän on nykyisin, tai siis on ollut jo 25 vuotta radanvarsitie Rikkilästä Simolaan radan oikealla puolella kuvaajan silmin katsottuna. | ||||
![]() |
18.02.2024 21:32 | Petri Tuovinen | ||
2837 lähti Konzasta klo 17 jälkeen uudelleen Pesiökylään numerolla VET 11774. | ||||
![]() |
18.02.2024 21:30 | Jouni Hytönen | ||
Onkohan 2241:n tankki tyhjennetty joskus kauan sitten? Ei liene ihan vielä tarvetta täyttää uudelleen? | ||||
![]() |
18.02.2024 21:30 | Timo Haapanen | ||
Taisi 3241 vikaantua jo Lapinlahdella, liekö 3358 mennyt hätiin jo sinne? https://juliadata.fi/timetables?s=4168&d=18.2.2024 | ||||
![]() |
18.02.2024 18:51 | Timo Haapanen | ||
Tosi mahtava kuva! Peräti 3000 tonnia on paljon yhdelle Stadlerille, vastaisi laskennallisesti 33 täyttä Snps-vaunua. | ||||
![]() |
18.02.2024 18:27 | Hannu Peltola | ||
Hieno talvinen kuva! | ||||
![]() |
18.02.2024 18:25 | Hannu Peltola | ||
Onko tuo kuvassa näkyvä Fiiu Satakakslaiska Tapsan kuvausajoneuvo? |