![]() |
27.07.2023 19:47 | Jarno Piltti | ||
Mitäpä aihetta ei vorkin arkistosta löytyisi, olkoonkin henkimaailmasta: https://vaunut.org/kuva/51347 | ||||
![]() |
27.07.2023 19:29 | Jarno Piltti | ||
Mainio rautatieaiheinen bussikuva (tai toisinpäin). | ||||
![]() |
27.07.2023 19:24 | Jarno Piltti | ||
Kyllä, osaava tekee dronella herkkua! | ||||
![]() |
27.07.2023 19:22 | Jarno Piltti | ||
Mukava veturiyhdistelmä ja tyylikäs kuva. Loppuuko Kbp:n tolppien pituus ikään kuin kesken näissä pylväskuormissa? | ||||
![]() |
27.07.2023 19:11 | Otto Tuomainen | ||
Itselläni tämä https://vaunut.org/kuva/120953 takaikkunakokemus on jäänyt mieleen. | ||||
![]() |
27.07.2023 18:52 | Esa J. Rintamäki | ||
Sama täällä. Itsekin nuorena keräsin ratakilometrejä juuri junien takapään eteisessä, joskus kiikari mukana! Puuvaunut ja lättähatut olivat huippua. Seuraan tuppautuvien kännikalojen mölinä loppui, kun aloin puhua saksaa. Eikä nämä raukat ymmärtäneet, että solvasin näitä karkeimman jälkeen hymyillen hienoisesti. Luulivat että kehuin heitä! "Hinterfotziger Hund. Königin des Schwul-Gesellschaft." Ja niin edelleen... Eit:n ja muidenkin teräsvaunujen vanhan päätyovi-ikkunasysteemin muutos nykyiseksi oli hiukan hankala nieltäväksi. |
||||
![]() |
27.07.2023 17:52 | Timo Haapanen | ||
Numerot vastaavasti 1570, 1562 ja 1574. | ||||
![]() |
27.07.2023 17:51 | Timo Haapanen | ||
Nyt Dr kaksykkösiä on siis kolme, Jakob, Paul ja Ants. | ||||
![]() |
27.07.2023 17:47 | Timo Haapanen | ||
Ants: https://www.youtube.com/watch?v=Obex8xNjcmE | ||||
![]() |
27.07.2023 17:44 | Timo Haapanen | ||
Aivan... ei näillä kai tarkoitus ole linjalle lähteäkään. Milloinkahan mahtavat North Railin vetureista lähteä Operailin tekstit (ja nokipettereistä noki)? | ||||
![]() |
27.07.2023 17:36 | Timo Haapanen | ||
Vihertyneitä siis olisi 59 - milloin muuten viimeksi on väriä vaihdettu? Taitavat nyt vielä punaiset säilyä punaisina hautuumaalle asti. | ||||
![]() |
27.07.2023 17:23 | Topi Lajunen | ||
Kuvassahan on ilmiselvän autovaunujen lastausraiteiden lisäksi vielä etualampana korkea sivulaituri, jota Jimi varmasti tarkoitti. | ||||
![]() |
27.07.2023 16:42 | Tommi Koskinen | ||
Tänäkin vuonna samana viikonloppuna eli 26.8. | ||||
![]() |
27.07.2023 16:32 | Jarmo Ranta | ||
Kiva tietää, etten ole ainoa harrastaja, jota tämä junamatkustamisen tyyli kiehtoo. Ei ihan törmätty, sillä tähystelin 17.7. samaisen vuoron takaikkunalla. EDIT: Olinkin toiseen suuntaan liikkeellä eli aamun HLV 230:ssä. | ||||
![]() |
27.07.2023 16:24 | Heikki Piirainen | ||
Kuulemani mukaan on yksityisen omistama. | ||||
![]() |
27.07.2023 16:07 | Tuukka Varjoranta | ||
Lisäksi näissä ei ole JKV-laitteistoa joten Sn on todellisuudessa 35 km/h. | ||||
![]() |
27.07.2023 15:54 | Jouni Hytönen | ||
Tuo Kainuun Linjan vuoro Kajaani-Sotkamo-Alajärvi-Saviaho-Alajärvi-Ällävaara-Maanselkä on mennyt kyllä mielenkiintoista reittiä. Saviaholla on käyty kääntymässä idästä päin ja palattu sitten takaisin Alajärvelle, josta erämaiden halki Saukon ja Ällävaaran kautta Maanselkään. | ||||
![]() |
27.07.2023 08:57 | Nikolas Peippo | ||
Haminan satama. | ||||
![]() |
27.07.2023 08:48 | Kimmo Huhta | ||
Raakasti liian toiveikas. Flaskasin itseni ja pahasti. | ||||
![]() |
27.07.2023 06:19 | Petri Sallinen | ||
Bruno Tienhaara kirjoitti monta hyvää juttua Taitajaan. Kaikki junajuttuja sisältävät lehdet löytyvät arkistostani. Hän taisi olla töissä VR:llä — ainakin aiheiden esikuvatiedot ovat kohdallaan ja tarkkoja. Vesivanerista valmistettu helakanvihreä Gb-vaunu liittyy todennäköisesti Gbk-vaunun kehittämistyöhön. Ajatuksena oli, että vaunujen koreissa käytettävä vaneri tulisi tehtaalta valmiiksi värjättynä, jotta konepajassa ei enää tarvitsisi maalata vaunun koria. Näin säästyisi aikaa, kun yksi työvaide jäisi pois. Gbk-sarjan ensimmäinen vaunu oli kuitenkin maalattu kauttaaltaan tavaravaunun vihreällä. Gbk-sarjan muut vaunut sen sijaan olivat mustia — eli tältä osin väritys muuttui. Ilmeisesti mustan vesivanerin tuottaminen oli helpompaa kuin mustanpuhuvan tavaravaunun vihreän. |
||||
![]() |
27.07.2023 04:38 | Esa J. Rintamäki | ||
Sekoitanpa Gb-keskustelua vielä lisää: Taitaja-lehdessä nro 2/1965 nimellä "Helakanvihreä Gb" on lyhyt juttu vanerikorisesta Gb:stä nro 57'459. "Korin kehikko ja oven vahvikkeet - kaikki metalliosia - ovat maalatut tavanmukaisella tummalla, tavaravaunuille ominaisella maalilla, joka on vielä tummempaa kuin Mirko- tai Dicco-sävy N:o 457. Kaikkien vaneripintojen väri on huomattavasti vaaleampi ollen jotakuinkin sama kuin Miranol-sävy N:o 254." Artikkelin kirjoittaja oli nimimerkki BT. Vaunun muutostyö lienee tehty Oulun konepajalla. Kyseessä oli koevaunu. |
||||
![]() |
27.07.2023 01:05 | Rainer Silfverberg | ||
Ovatko palkkien niitit samanväriset kuin palkit, eli kiiltävätkö ne vain auringonvalossa? | ||||
![]() |
27.07.2023 00:19 | Tero Korkeakoski | ||
Siintääkö horisontissa Haminan satama vai onko tuossa välissä jotain teollisuutta? | ||||
![]() |
26.07.2023 22:20 | Simo Tuominen | ||
Petrin pohdintaan; varsinaista dataa ei ole rungon väristä meillä, kuin päältä raapatut maalikerrokset joiden alta löytyi tumma sävy joka saattoi olla alkuperäinen rungon väri. Konepajassa maalaus eri värillä rungon kanssa olisi paljon työläämpi urakka "turhine" rajauksin, kun runkotolppa tulee aivan alas asti alusrunkoon joka olisi musta. Korjausmaalauksissa taas olisi, niinkuin tehtykin myös tässä että maalataan kaikki samalla värillä että jäisi rajaukset runkotolppien ja puuosien kanssa pois työn nopeuttamiseksi. Asiaa voisi kuitenkin vahvistaa se, että ensin on tehty runko pinnoituksineen ja tämän jälkeen verhous pinnoituksineen. Puurunkoinen Gb voisi olla asia erikseen. Tämä on hyvin mielenkiintoinen yksityiskohta kuitenkin, ja olisi myös mallinrakentajille "pienimuotoinen" haaste jos tällä tavalla tekisi. Minusta myös kiva ja näyttävä yksityiskohta. |
||||
![]() |
26.07.2023 21:52 | Reijo Salminen | ||
Palsta on laiskistunut? | ||||
![]() |
26.07.2023 21:30 | Arto Papunen | ||
Onhan jo Ants tullut myös, siitä ei taida olla kuvia täällä vaikka videoita löytyy YouTubesta... | ||||
![]() |
26.07.2023 17:55 | Juha-Pekka Marttila | ||
Onko tämäkin Senaatin- alaisuudessa..? Kuka on Senaatin johtaja..? Kylmälähestyminen alkaa.... | ||||
![]() |
26.07.2023 17:14 | Esa J. Rintamäki | ||
Konepajateollisuudessa maalauspiirustusten käyttö on selviö. Yleistä on myös yleisluontoisten työohjeiden käyttö. Niidenkin taso vaihtelee huomattavasti - A4-arkille kirjatuista suullisiin määräyksiin saakka. Osansa on myös silläkin, että mitä maaleja ylipäätään on saatavilla asianmukaiseen hintaan. Ja sekin, että esimerkiksi säänkestävyyttä ei vaadita sisätiloissa käytettävältä laitteelta. |
||||
![]() |
26.07.2023 16:58 | Kai Krause | ||
Hieno kuva | ||||
![]() |
26.07.2023 16:55 | Reijo Salminen | ||
Onko Jakob saanut veikan? | ||||
![]() |
26.07.2023 15:40 | Timo Haapanen | ||
Kiitos korjauksesta Onni, vanhalle tulee välillä lukihäiriöitä :) | ||||
![]() |
26.07.2023 15:38 | Timo Haapanen | ||
V max 60 km/h? | ||||
![]() |
26.07.2023 15:35 | Petri Sallinen | ||
Tässä tapauksessa maalauskaavio on paljon kiinnostavampi kuin se, minkälainen vaunussa käytetty vihreä sävy on. Vihreän värin määrittämistä varten on olemassa suhteellisen paljon dataa kahden eri väritehtaan alkuperäisistä resepteistä lähtien, joten itse kukin voi valita niistä itselleen sopivan lähtökohdan. Pienoismallien värien määrittelyä varten taas on olemassa laajasti erilaista (kvasi)tutkimusta mittakaavan huomioimisesta lähtien, joten tässäkin tapauksessa on mistä valita. Kaaviolla tarkoitan sitä, että puuosat ovat vihreät on metalliosat mustat. Tässä olisi haastetta, jos pienoismallin maalaisi samalla tavalla. Kiinnostavaa olisi ollut kuulla, onko kaaviosta jotain dataa, mutta ei taida olla. Itse tavaravaunujen maalausprosesseista Pasilan konepajalla on säilynyt hyviä kuvauksia, mutta niistä ei selviä tarkemmin tavaravaunujen maalauskaavio tai värit — enemmänkin se, miten maalataan. |
||||
![]() |
26.07.2023 15:28 | Ilkka Hovi | ||
OK korjasin. Kiitos tarkennuksesta. | ||||
![]() |
26.07.2023 14:41 | Jouni Hytönen | ||
Kakkonen on läpikulkuraide, ykkösellä on hyvin vähän käyttöä. | ||||
![]() |
26.07.2023 14:16 | Esa J. Rintamäki | ||
Eräs tekijä on ns pienoismalliefekti eli erään tuntemani lentokoneväsääjän (nimim. POP muinaisessa Pienoismalli-lehdessä) mukaan pitäisi ulkopintaa sävyttää vaaleammaksi ja sisäpintoja tummemmaksi. Sama jannu, keskusteltaessa Suomen sodanaikaisten lentokoneiden musta/vihreä - sotamaalauksesta, totesi katselleensa 24 kpl aitoja Bristol Blenheim - pommikoneen tähtimoottorin jäähdytyskiduslevyjä: (24 kpl) - ne olivat kaikki eri värisiä. Oikeastaan: - onko kyse tulkinnasta? Sen, joka mallin maalaa ja myös sen, joka mallia katselee...? |
||||
![]() |
26.07.2023 14:03 | Arto Papunen | ||
North Rail.. ei Nord | ||||
![]() |
26.07.2023 13:27 | Heikki Piirainen | ||
Kimmon kommentti saattoi olla hieman liian toiveikas: https://vaunut.org/kuva/163293 | ||||
![]() |
26.07.2023 12:53 | Onni Tikkala | ||
Poistettujen osalta pitäisi olla oikein. Niistä 11 on riisuttu varaosiksi ja kolme hylätty onnettomuuksien seurauksena (3048 Jokela 1996, 3089 Jyväskylä 1998 ja 3101 Siuro 2011). Liikenteessä olevien punaisten listassa 3015 lukee kahteen kertaan, mutta 3082 puuttuu. Punaisia pitäisi siis yhä olla 39, ellei uusia ole hiljattain jäänyt pois. | ||||
![]() |
26.07.2023 12:27 | Miitre Timonen | ||
En oikein ymmärrä miten kaivos voi rajoittaa matkustajaliikennettä, jos ollaan kuitenkin valtion rataverkolla. Ymmärtäisin että junasta poistuminen olisi kielletty ratapihalla. | ||||
![]() |
26.07.2023 12:18 | Juha Vuorinen | ||
Hienoa työtä kaikin puolin! Värien suhteen mitään ehdotonta totuutta ei liene syytä edes yrittää määrittää; tosiasialliset värit 1) riippuvat maalin valmistajasta ja/tai sekoittajasta, 2) haalistuvat ja muuttuvat ympäristörasituksen vuoksi ja tällöinkin riippuen siitä, mistä ainesosista maali on valmistettu, sekä 3) ovat arkikäytössä nopeasti jääneet likakerroksen alle. Vanhoista (huomioi teksti edellä) maalilastuista otettavat näytteet ovat koneen automatiikan mielestä paras likiarvo jostain sen muistiin syötetystä väriavaruusmallista. "Eihän oranssia postivaunua ole nähty kuin konepajoilla ja museojunissa". Tärkeää kuitenkin on, että kulloinkin käytettävät värit ja perusteet niiden valintaan ovat dokumentoituna. | ||||
![]() |
26.07.2023 11:38 | Teemu Saukkonen | ||
Onko jotain eroa kuljetettavalla puulla näissä? Vocp täyteen märkää koivua niin akselipainot ylittyvät... | ||||
![]() |
26.07.2023 11:35 | Teemu Saukkonen | ||
Onpa tylsästi monotonistunut tämäkin liikenne: Onttolaan vain Soek, ja Varkauteen Sob. | ||||
![]() |
26.07.2023 11:01 | Asmo Rasinen | ||
Mikäs tuo raide kakkonen on? Sama kuin nurmeksessa? | ||||
![]() |
26.07.2023 10:51 | Jouni Hytönen | ||
Katselin juurikin Merikeskus Vellamoa tästä kuvasta. Ei isosti erotu maisemasta, vaikka ei ole ihan pieni rakennus. Sen oikealle puolelle on nyt syntymässä uutena jokin tapahtuma-areena, joka ei ole ihan yhtä huomaamaton. | ||||
![]() |
26.07.2023 10:31 | Jukka Ahtiainen | ||
Sama kaiku on askelten. | ||||
![]() |
26.07.2023 10:24 | Esa J. Rintamäki | ||
"On hetki iltaruskon, silti huomiseen mä vielä uskon..." | ||||
![]() |
26.07.2023 10:19 | Esa J. Rintamäki | ||
Herra Lari, kuvasi maisema on minulle myös (entisenä kotkalaisena) sairaan tuttu! Kuvan salmi on nimeltään Kivisalmi. Olin sillä hetkellä, kun kuvasi näppäsit, Merimuseolla ihmettelemässä siellä ollutta Pompeji-aiheista näyttelyä. Siellä oli pari taulua, jotka oli ajoitettu ensimmäiselle vuosisadalle ajanlaskun alkamisen jälkeen. Vetää muuten hiljaiseksi katsoa niitä tietäen, että niiden ja itseni välillä on 1900 vuotta! Kiitän sinua tästä kuvasta. |
||||
![]() |
26.07.2023 10:13 | Jouni Hytönen | ||
Mm. sitä, että vaunulle on määrätty kunnossapidosta vastaava toimija täällä Suomessa. Aikana ennen 24.2.2022 vaunujen kunnossapito ja korjaukset hoidettiin Venäjällä tai jossain muualla entisen Neuvostoliiton alueella. Vaunun kotiasema näyttäisi olevan Ülemiste Virossa, en tiedä tehtiinkö näitä korjauksia joskus Virossa vai oliko ne hankittu venäläisiltä toimijoilta. | ||||
![]() |
26.07.2023 09:49 | Timo Haapanen | ||
Kaikkiaan Susia on poistettu 14, numerot 3022, 3047, 3048, 3054, 3060, 3062, 3063, 3066, 3074, 3089, 3095, 3099, 3101 ja 3103. Liikenteessä niitä on 98, jos kokonaismäärä on ollut 112 = numerot 3001-3112 (https://en.wikipedia.org/wiki/VR_Class_Sr1), joista punaisia rätinkini mukaan vielä jäljellä 38 (3002, 3005, 3007, 3010, 3011, 3012, 3013, 3014, 3015, 3018, 3019, 3026, 3028, 3031, 3035, 3041, 3042, 3049, 3050, 3015, 3051, 3052, 3059, 3061, 3065, 3068, 3073, 3081, 3085, 3092, 3096, 3097, 3100, 3102, 3104, 3105, 3106, 3107 ja 3109) - korjatkaa vapaasti, jos huomaatte virheitä. | ||||
![]() |
26.07.2023 07:39 | Harri Helminen | ||
Tekeekö astinlauta ja kaide tästä Vocp-vaunusta EU vunun ja mitä se (EU vaunu) mahtanee käytännössä tarkoittaa? |