|
|
27.10.2023 11:59 | Tommi Koskinen | ||
| Lopulta kyseinen omakotitalo purettiin muutenkin. Katunäkymässä vuodelta 2009 talo on pystyssä ja ratikkaa vastustava kyltti paikoillaan, mutta 2017 talo on purettu ja uusi rakenteilla. https://www.google.fi/maps/@60.1901895,24.7974905,3a,49.1y,27.46h,83.77t/data=!3m7!1e1!3m5!1sj8srKwfyLJ-HGL3M15DpFg!2e0!5s20090601T000000!7i13312!8i6656?entry=ttu | ||||
|
|
27.10.2023 11:41 | Rainer Silfverberg | ||
| Onko siellä saman niminen panimo? | ||||
|
|
27.10.2023 11:38 | Rainer Silfverberg | ||
| Muistan että Laajalahdessa vastustettiin pikaratikkkaa siksi että jos se olisi rakennettu kehäykkösen länsipuolella se olisi kulkenut osittain puiston läpi ja yksi ränsistynyt omakotitalo olisi jouduttu pakkolunastamaan ja purkamaan. | ||||
|
|
27.10.2023 10:22 | Olli Keski-Rahkonen | ||
| Tämä kuvahan on mainio esimerkki paikallispolitiikasta, sillä erinäisten lobbaus- ja vastustustempausten jälkeen ratikka tässä Laajalahden ja Pohjois-Tapiolan kohdalla rakennettiin Kehä 1:n "väärälle" puolelle, paikkaan jossa ei ole eikä tule tiivistä kaupunkirakennetta. Metsä oikealla puolella on Laajalahden Natura-aluetta. Vaihtoehtoinen linjaus ratikan suunnitteluvaiheessa oli Laajalahdesta Pohjois-Tapiolan kautta Tapiolaan, keskelle nykyistä kaupunkirakennetta. Toki nykyisen linjauksen etuna on nopea yhteys Otaniemeen jossa on yhtä lailla paljon potentiaalisia ratikan käyttäjiä kuin Tapiolan alueellakin. | ||||
|
|
27.10.2023 08:59 | Erkki Nuutio | ||
| Tärkeintä ja todella kiitettävää on, että Museorautatieyhdistyksen arkistokuvia julkaistaan täällä monen kiinnostuneen iloksi. Kun ajankohta- ja tapahtumatiedot paljolti puuttuvat arkistokuvista, voi niitä toki kaivella mm. vuosikertomuksista. Kuvat tänne iloksemme laittavalla lienee vain rajallisesti aikaa tällaiseen esityöhön. Siksi nämä sivut ovat ihan sovelias pyydys puuttuville tiedoille. Suuri(n) osa esimerkiksi MFH:n alkuajan aktiivijäsenistä ja siten asiat tietävistä on ikuisesti katkaistujen yhteyksien takana. Vielä yhteydessä olevat antavat näitä tietoja auliisti kunhan kuvia vain jaksetaan julkaista - vaikka vajainkin tiedoin. |
||||
|
|
27.10.2023 08:39 | Teppo Niemi | ||
| Tuohon aikaan Museorautatieyhdistys ry:n toimintakertomukset julkaistiin säännöllisesti Resiina-lehdessä, eli sieltä löytyisi varmasti apuja tunnistukseen ja ajoitukseen. Myös Minkiön työkirjoista olisi varmasti apuja. Etenkin kun kuvien lisäys tapahtuu Museorautatieyhdistys ry:n toimesta, niin toivoisin hieman taustatyötä tehtäväksi ennen julkaisua, etenkin kun kommenteihin tulee näin helposti tietoja. | ||||
|
|
27.10.2023 07:25 | Jari Välimaa | ||
| tainnut jäädä mutkat rasvaamatta kuten Tampereella tapahtui aluksi. | ||||
|
|
27.10.2023 07:20 | Jari Välimaa | ||
| " Ainoat paikat, joista voin sanoa varmasti, että suhdanteesta huolimatta on uusia aloitettu ovat taas kantakaupungissa Jätkäsaari ja Kalasatama." Nämä kaikki ovat raitiotiekaupungin osia, joten rakentamisen jatkuminen on ymmärrettävää. |
||||
|
|
27.10.2023 07:14 | Marko Laine | ||
| Kuva on Humppilasta, kesältä 1987 tai 1988, jolloin entiset Lohjan kalkin matkustajavaunut tuotiin Honkataipaleelta (Ristiinasta) ensin VR:n kyydissä Humppilaan ja sitten rekkakuljetuksena Minkiölle. | ||||
|
|
26.10.2023 23:30 | Otto Tuomainen | ||
| Tämä on (vihdoinkin) kuvasarjan viimeinen kuva. Palaan asiaan seuravan kuvasarjan merkeissä keväällä. | ||||
|
|
26.10.2023 23:20 | Eemil Liukkonen | ||
| Tää on mukava kuvauskulma. Tästä on montakin kertaa menty junalla, ja aina ole ajatellut tässä kuvaamista. Pitää joskus itsekin larpata tännekin. | ||||
|
|
26.10.2023 23:08 | Jukka Voudinmäki | ||
| Kuohu tulee näkymästä mieleen. https://maps.app.goo.gl/fZ5k7v4kqQ4Sf28J8 | ||||
|
|
26.10.2023 22:52 | Panu Breilin | ||
| Tämä on 3095 eri puolelta kuvattuna. Toinen veturi (3099?) pilkottaa tuolla taustalla keskemmällä kenttää. Video tämän veturin tuonnista paikalleen: https://youtu.be/yNHAuoR31Ek |
||||
|
|
26.10.2023 22:03 | Lasse Reunanen | ||
| Samalla romiksella on toinenkin SR1, missä on 3095 numerolaatat paikallaan. Pasi Ohtonen tiesi tämän olevan 3099. Vai pnko tämä 3095 eri puolelta kuvattuna? | ||||
|
|
26.10.2023 21:36 | Tuomas Pätäri | ||
| Säterin Linnoitustien alueella varsinaisesti vain yksi tontti on seissyt pari vuotta aloittamatta, koska muu osa alueen kaavamuutoksesta sai lainvoiman vasta vuosi sitten lokakuussa 2022 valitusten käsittelyn jälkeen. Alue ei siis ehtinyt kauaa seisoa ennen suhdannetilanteen muuttumista. (Se yksi tontti sai lainvoiman jo aiemmin.) | ||||
|
|
26.10.2023 21:25 | Tuomas Pätäri | ||
| No nyt tänään tuli itse ajettua lyhyt testimatka Otaniemi - Leppävaara, ja kyllä muutamissa paikoissa kirskunta omiin korviini varsin korvia raastavalta kuulosti. Etenkin itäisessä kurvissa Kurkijoentielle käännyttäessä Laajalahdessa. | ||||
|
|
26.10.2023 21:12 | Timo Haapanen | ||
| Hieno kuva, Ruokosuolle vie pasutejunan tie. Aina mukavaa, kun kuvaan on saatu koko juna. | ||||
|
|
26.10.2023 20:37 | Timo Haapanen | ||
| Nurin taitaa mennä mun liian ruusuiset käsitykseni :) No joo, täällä Pohojammaalla sanotahankin notta "kyllä kehut aina kerkiää" | ||||
|
|
26.10.2023 20:24 | Jarno Piltti | ||
| Itse asiassa nämä vaunut nimenomaan pitää kuormata molemmilta puolilta samanaikaisesti. Tämmöisen tiedon löysin netistä, perustelua rakenteelle en. Ja eikös tuossa olekin WARNING ja dramaattinen kuva kaatuvasta toispuoleisesta vaunusta? | ||||
|
|
26.10.2023 19:52 | Markku Naskali | ||
| En ole nyt viime vuosina noilla kulkenut, mutta aikoinaan oli hyvin yleisesti vaikeuksia yksikköjen yhteen liittämisessä ainakin Riihimäen kohdalla. Ja olihan noita ihan junan kulkuunkin muuten vaikuttavia ongelmia. Helsingistä kerran lähtiessä juna ei tahtonut päästä liikkeelle ja tuli matkustajia kummastuttava kuulutus siitä että juna pitää NOLLATA! Moni luuli että perutaan, mutta liikkeelle lopulta päästiin ihan kohtuuvauhtia Riihimäelle jossa vaihto toiseen junaan. Siinä ei tietenkään kuulutus toiminut ja moni satunnainen matkustaja oli ihmeissään siitä mille asemalle tultiin. | ||||
|
|
26.10.2023 18:36 | Markus Selin | ||
| Uutta kaavoitetaan tietenkin silti. Myllypurossa Karhunkaatajan alue on hyväksytty, mutta oikeuskäsittelyssä, Pajamäen itäosan kaavoitus alkaa uudelleen oikeudessa kaatumisen jälkeen ja Oulunkylän keskustakorttelit ollaan kaavoittamassa uusiksi. Pidemmällä tähtäimellä sitten taas tehdään kaavarunkoa Keski-Viikkiin täydennysrakentamista varten. | ||||
|
|
26.10.2023 18:04 | Markus Selin | ||
| Kiihtyvästä en tiedä, mutta linjan varrelle on kyllä rakennettu kovasti jo heti radan rakentamisen alettua, mutta sen jälkeen on suhdanne ruvennut vaikuttamaan. Silmämääräisesti on vaikea sanoa onko rakentamista jätetty aloittamatta Jokerin varrella enemmän vai vähemmän kuin muilla raideliikennevyöhykkeillä. Ainoat paikat, joista voin sanoa varmasti, että suhdanteesta huolimatta on uusia aloitettu ovat taas kantakaupungissa Jätkäsaari ja Kalasatama. Espoon puolella on tosin kohteita, jotka on kaavoitettu ja seisseet aloittamatta jo kauan ennen suhdanteenmuutosta. Esimerkiksi Linnoitustien länsipuoli Säterissä. |
||||
|
|
26.10.2023 14:23 | Antti Grönroos | ||
| Kävin ma Karhulassa ja Otso3 ei näkynyt liikennepaikalla. Radalla on vielä liikennettä koska rata kiiltää ja Sunilassa on iso kasa puita. | ||||
|
|
26.10.2023 13:42 | Jussi Laukkanen | ||
| Näkisin noissa useita merkittäviä etuja, mutta sitä en tiedä, mikä on ollut se varsinainen peruste tämän ratkaisun valintaan. Vaunun paino suhteessa kantavuuteen. Keskelle sijoittuva tukirakenne on kevyt, mutta jäykistää pitkän vaunun ja antaa erinomaisen kantavuuden verrattuna tavanomaiseen sivulaidattoman vaunun kuormakannen alla olevaan tukirakenteeseen. Puutavaranippuja voidaan pinota useampi päällekäin turvallisesti nippujen tukeutuessa keskiseinään. Lastin kiinnitys on näin helppoa. Kuormaus nopeutuu, kun niput voidaan viedä suhteellisen suurella nopeudella kiinni "keskiseinään". Tarvittaessa voidaan kuormata samanaikaisesti kahdelta puolelta, mikä edelleen nopeuttaa kuormausta. |
||||
|
|
26.10.2023 12:26 | Lari Åhman | ||
| Juu, hienoja kuvapompseja on tosiaan tullut itselle tutuista ympäristöistä. Jännä miten samat paikat näyttävät hieman erilaiselta toisen kuvaamana :) Erikoista, että on jätetty tuohon seisomaan noinkin pitkäksi aikaa tukkimaan tasoristeys. Tuossa ajassahan olisi ehtinyt Lapinlahdelle saakka. | ||||
|
|
26.10.2023 12:05 | Timo Haapanen | ||
| Saatanpa tullakin :) | ||||
|
|
26.10.2023 10:24 | Teppo Niemi | ||
| Muistaakseni tätä tarjottiin aikoinaan myös Museorautatieyhdistykselle. Mutta silloin ei ollut resursseja tämän siirtämiseksi. | ||||
|
|
26.10.2023 10:21 | Rainer Silfverberg | ||
| Tuo Anders Brunell on voinut olla joku nuori insinööri tai agronomi tms joka asui alivuokralaisena rouva Hippin? luona. | ||||
|
|
26.10.2023 10:12 | Erkki Nuutio | ||
| Laudoitus varjostaa kansallisromanttisesti nikkaroituja ikkunankehyksiä. Ei tainnut alunperinkään olla kattoikkunoita kattokorokkeessa nimitaulun molemmin puolin. Pysähtyykö junia tarvittaessa jälleen Karassa, niinkuin Eduskunnassa kirjallisesti esitettiin : https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/sivut/trip.aspx?triptype=ValtiopaivaAsiakirjat&docid=kk+740/2005 | ||||
|
|
26.10.2023 09:58 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Tapion kuvausreissu Karraan oli sunnuntaipäivänä. | ||||
|
|
26.10.2023 09:49 | Erkki Nuutio | ||
| Vastaanottaja oli Salmin pitäjän Tuleman kylässä. Pitäjä kuului Neuvostoliitolle pakkoluovutettuun Laatokan Karjalaan. Ruotsia ei siellä osattu. Väestö puhui suomen ohella livvin kieltä/murretta. |
||||
|
|
26.10.2023 09:43 | Onni Tikkala | ||
| Väittäisin, että viimeistään talvella tulet toisiin ajatuksiin. | ||||
|
|
26.10.2023 08:51 | Ilkka Hovi | ||
| Pitää myös muistaa ettei kanan ollessa uusi ratapihojen sivuraiteet olivat vaikka 22 kg/m. Myös tukeminen ei ollut nykyistä tasoa. Vihiian myös verrata kanan kuvaa ja höyrykanaa toisiinsa. | ||||
|
|
26.10.2023 07:11 | Jari Välimaa | ||
| Onko Raide-Jokerin lähettyvillä havaittavissa samaa ilmiötä kuin Tampereella eli kiihtyvää rakentamista ? | ||||
|
|
25.10.2023 23:32 | Rainer Silfverberg | ||
| Ei tässä lue muuta kuin että lähettäjä valittaa että on hirveän kuuma ja että pojat ei jaksa syödä ja että Birgerin tädin kanssa mahdollisesti käyvät Punkaharjulla ja Imatralla jos ilmat viilenee. | ||||
|
|
25.10.2023 22:41 | Oula Ahlholm | ||
| Kiitos Jarno! | ||||
|
Kuvasarja: Reissu Pääkaupunkiseudulle 21.- 23.10.2023. |
25.10.2023 22:40 | Oula Ahlholm | ||
| Kiitokset Petri. | ||||
|
|
25.10.2023 22:20 | Jarno Piltti | ||
| Mainio kuva, kuin kilparadan lähtölinja! | ||||
|
|
25.10.2023 22:19 | Jarno Piltti | ||
| Tyylikkäitä kuvia on Tuomas pudotellut viime päivinä. Tässä puhuttelee änkyröivä tasoristeys, liikennepaikkakyltin selvästi nähdyt parhaat päivät ja tietenkin vetovoima, muinaisaikojen Sr12 still going strong. | ||||
|
|
25.10.2023 21:01 | Jorma Rauhala | ||
| Jouni: Koskenlaskuelokuvat on useinmiten kuvattu Hesaa lähimmällä eli Mankalankoskella. Se hävitettiin 1950-luvun alussa. Tässä listausta Mankalan filmeistä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Mankalan_kosket | ||||
|
|
25.10.2023 21:00 | Robert Sand | ||
| Mikä on näiden vaunujen etu tavallisiin vaunuihin verrattuna? Luulisi että on hankalaa kun pitää olla mahdollisuus päästä lastaamaan/purkamaan molemmilta puolilta. | ||||
|
|
25.10.2023 20:58 | Timo Haapanen | ||
| Kaikki alun perin 30 kpl Sm nelosta ovat edelleen liikenteessä, yhtään yksikköä ei tietääkseni ole poistettu. Kävin huvikseni läpi Juliasta viimeisen 30 vrk aikataulut (2021 vuoroa) ja vain yhdessä tapauksessa isompi (punaisella merkitty) myöhästyminen johtui kalustoviasta, taitavat Puput olla VR:n kuljettimien luotettavimmasta päästä. | ||||
|
|
25.10.2023 20:32 | Pasi Seppälä | ||
| No nyt on tyylikäs kuvauspaikka. Ja kolminvetoinen ruskeavaunuinen tavarajuna kruunaa sen. | ||||
|
|
25.10.2023 20:25 | Arto Papunen | ||
| Eikö Sunilan radalla ajettu meritse tuotua raakapuutakin? | ||||
|
|
25.10.2023 20:23 | Tommi K Hakala | ||
| Mikäs on muuten MoVe 90 -yksilöiden tilanne tällä hetkellä, tainnut olla lepoa Sunilan seisokin johdosta toisella? | ||||
|
|
25.10.2023 20:15 | Ari-Pekka Lanne | ||
| Niinhän sellainen Ameriikkain-tuliainen Deeveristä löytyy, samoin kuin Seeprastakin. Kyseisessä ratskussa on pitkät viiveet, ja veturiyksilökohtaiset erot ovat huomattavia. Jopa yksilöissä itsessään esiintyy ajoittaisia vaihteluita viiveissä. Harjaantunut ja maltillinen kuljettaja saa kuitenkin tehtyä tarkkojakin vaihtotöitä tällaisella jokseenkin holtittomalla kaukosäätimellä. Sen sijaan Sr3:ssa ja Dr19:ssä on toista maata olevat, eksaktit ratskut. Edo-tötteröstä ei sentään löydy käkätintä, vaan asiat sujuvat väyläohjatusti: https://vaunut.org/sarja/2446 . | ||||
|
Kuvasarja: Sandpoint - merkittävä rautatiesolmu Idahossa |
25.10.2023 20:05 | Miro Salo | ||
| MRL:n SD70ACe sarjalaiset saattaa liikkua pitkäänkin omissa alkuperäisissä väreissään. Luulisin että muu kalusto pl. tavaravaunut joutuu romuttamolle tai vuokrafirmoille aika haipakkaa. | ||||
|
|
25.10.2023 19:59 | Miro Salo | ||
| Oot Petri oikeassa, nuo on nimenomaan centerbeameja | ||||
|
|
25.10.2023 19:47 | Antti Grönroos | ||
| Oman muistikuvan mukaan Rungontien alikulun kohdalla olisi ollut ajoradan ja kevyenliikenteen puomi. | ||||
|
Kuvasarja: Sandpoint - merkittävä rautatiesolmu Idahossa |
25.10.2023 18:26 | Petri Kiviniemi | ||
| Jälleen mukava kuvasarja Yhdysvalloista. Tarttuiko kennolle yhtään MRL väreissä olevaa kalustoa? Aletaanko niitä nyt sitten vähitellen maalata BNSF väritykseen? | ||||
|
|
25.10.2023 18:17 | Jyrki Längman | ||
| Jos haluaa tunnisteita tähän Mas 88020 on jokioisten rautatien lavettivaunun JR21 päällä. Junassa on selvästi näkyvillä LWR 52+JR11 ja JR3. Entinen Humppilan asema on avotavaravaunun (MRY) päällä, nykyään tuo on Jokioisten asema | ||||