|
|
11.09.2023 01:25 | Esa J. Rintamäki | ||
| Kyläsaari vaiko Kylänsaari? Muistelisin molempien olevan oikein. |
||||
|
|
11.09.2023 01:23 | Esa J. Rintamäki | ||
| "Prämssärin" platformu vaunun päädyssä. | ||||
|
|
11.09.2023 01:22 | John Lindroth | ||
| Jyrkiltä tunnelmaa,ja Portteri joutui myös todella tekemään töitä pitkän junansa kanssa,itse paikalla olleena,kaikki hoitui MRYn toimesta erittäin mallikkaasti! | ||||
|
|
11.09.2023 01:19 | Esa J. Rintamäki | ||
| Ja seinäkartassa ainoa oikea Suomi. Joka olisi totta vieläkin, ellei matalaotsainen juopon rajasuutarin poika olisi aloittanut "Pientä Isänmaallista Luoteista Rajaselkkausta". |
||||
|
|
11.09.2023 01:16 | Esa J. Rintamäki | ||
| Hieno ja tunnelmallinen kuva! Ja ihan kuin vaunuroikka ulottuisi tulovaihteen tuolle puolen...? |
||||
|
|
11.09.2023 01:08 | Esa J. Rintamäki | ||
| Onkohan Tapsa-herralla kuvauspäivä tai vaunun numero mennyt kuuseen? 4103 oli ollut helmikuussa 1979 Tku konepajalla ja saanut keltaiset nokat eli "itärintamatunnukset" (VRS 1111 IR) tuolloin. |
||||
|
|
11.09.2023 01:01 | Esa J. Rintamäki | ||
| Tiedä häntä, toinen ripustaa Marlonin kuvan ja toinen Marionin...? Työtehon ylläpitämistäkö? |
||||
|
|
11.09.2023 00:56 | John Lindroth | ||
| "Ill be Forever Loving you" Eddie Holman 1969 Geffen records.Eddie Holmanilta puhdasta kultaa! | ||||
|
|
10.09.2023 23:33 | Jyrki Längman | ||
| Video https://youtu.be/Kw8GfnvH4tE |
||||
|
|
10.09.2023 23:24 | John Lindroth | ||
| Tämä on "Masterpiece". | ||||
|
|
10.09.2023 22:39 | Rainer Silfverberg | ||
| Mikähän jekku on tuon Marlonin kuvan takana? Esittääkö työnjohtajaa? | ||||
|
|
10.09.2023 22:35 | Rainer Silfverberg | ||
| Niin on, en meinannut paikkaa tunnistaa! | ||||
|
|
10.09.2023 19:45 | Tuukka Varjoranta | ||
| Tyylikäs otos, Vertti! | ||||
|
|
10.09.2023 19:37 | Petri Sallinen | ||
| Ds2:t ja Ds3:t olivat vuonna 1956 jo elinkaarensa lopussa. Edellämainitut hylättiin vuosina 1954-58 ja jälkimmäiset vuosina 1957-58. | ||||
|
|
10.09.2023 19:23 | Esa J. Rintamäki | ||
| Ds3:kin olisi mahdollinen. | ||||
|
|
10.09.2023 18:06 | John Lindroth | ||
| Olisiko DS2 ollut Porvoon radalla konepajakorjauksen jälkeisessä koeajossa? | ||||
|
|
10.09.2023 12:59 | Ari-Pekka Lanne | ||
| Hieno kuva. Tämä paikka menee kyllä kärkijoukkoon, jos pitäisi ottaa kuva jostain Mäntyluodon radan varrelta. Tämä johtuen juurikin nykyään varsin harvinaisesta telex-pylväsrivistöstä ja radan vastakkaisella puolella tönöttävästä omintakeisesta elementtikasarmista. Mielenkiintoisena ja harvinaisena yksityiskohtana Kaalihäkin SA3:n kitaan näkyy jätetyn ystävyyslenkki killumaan. | ||||
|
|
10.09.2023 12:11 | Arto Papunen | ||
| No ainakin on pakoputki siinä Dr18:ssa | ||||
|
|
10.09.2023 10:57 | Teemu Saukkonen | ||
| Meni 4 vuotta ja koko tietä ei kunnolla enää erota, ainakaan loppukesällä. https://vaunut.org/kuva/156517 | ||||
|
|
10.09.2023 10:46 | Teemu Saukkonen | ||
| On siihen kymmeniä kertoja jääty, parhaimmillaan kaksi peräkkäin. Mutta yöaikaan talvella, ja tähän ei silloin pääse. https://juliadata.fi/timetables?s=5378&d=29.11.2019&speed=1 https://juliadata.fi/timetables?s=58700&d=30.11.2019&speed=1 |
||||
|
|
10.09.2023 09:59 | Ilkka Hovi | ||
| Helmikuussa 1956 kökötti Porvoon asemalla teli-moottorivaunu, ollen ilmeisesti Ds2 sarjaa. Muistan katolla olleet jäähdyttimet. Olin linja-auton kyydissä mennen ja tullen, joten oletan sen odottaneen lähtöaikaa. |
||||
|
|
10.09.2023 09:58 | Ilkka Hovi | ||
| Helmikuussa 1956 kökötti Porvoon asemalla teli-moottorivaunu, ollen ilmeisesti Ds2 sarjaa. Muistan katolla olleet jäähdyttimet. Olin linja-auton kyydissä mennen ja tullen, joten oletan sen odottaneen lähtöaikaa. |
||||
|
|
10.09.2023 08:53 | Lari Åhman | ||
| Vet 11571 Jns-Uim. | ||||
|
|
10.09.2023 08:42 | Juha Pitkänen | ||
| Kuvattu perjantaina aamulla 8.9. klo 7.02 | ||||
|
|
09.09.2023 23:30 | Teppo Niemi | ||
| Kyllä se oli käytössä, ja sillä annettiin aja-opaate Lavasaaresta Muramaalle saapuville museojunalle. Opastinta käytetään vaihdekojun luona olevasta asetinpukista. | ||||
|
|
09.09.2023 20:43 | Timo Haapanen | ||
| Juna näytti pääsevän onnistuneesti mäen päälle, eikä nopeuskaan pudonnut kävelyvauhtiin. Oletan kuvan perusteella, että tähän mäkeen on parikin junaa jäänyt. | ||||
|
|
09.09.2023 20:25 | Esa J. Rintamäki | ||
| Kaikkien kummisetäoletettujen "äiti" Marlon Vissarionovitsh Brando, don Corleoneksi naamioituna. | ||||
|
|
09.09.2023 20:25 | Jarno Piltti | ||
| Hieno siipiopastin. Ei ilmeisesti ollut käytössä kuitenkaan? | ||||
|
|
09.09.2023 20:20 | Jarno Piltti | ||
| Työntäyteinen kuva. Tekari, sepelivaunut, turvaliivit ja teodoliitin kolmijalka kaikki yksimielisen keltaisia. | ||||
|
|
09.09.2023 20:16 | Jarno Piltti | ||
| Tässä on kunnon teollisuusraidetunnelmaa! | ||||
|
|
09.09.2023 20:15 | Jarno Piltti | ||
| Tyylekäs kuva kerta kaikkiaan, Dr18 hieman epätyypillisemmässä miljöössä. | ||||
|
|
09.09.2023 20:13 | Jarno Piltti | ||
| Hienoa dokumentointia. Luulin liitevaunuksi kun ajovalot puuttuu, mutta onhan siinä numero mitä on uskottava. | ||||
|
|
09.09.2023 19:26 | Teemu Saukkonen | ||
| On kyllä koomisen matala Dr20, englannin ATU on kait vielä ahtaampi? | ||||
|
|
09.09.2023 19:22 | Pasi Seppälä | ||
| Herkullinen kuvauspaikka, jossa rataa näkyy pitkälle. Teleobjektiivi tuo kivasti rataprofiilin näkyviin. Mainio kuva lopputuloksena. | ||||
|
|
09.09.2023 19:18 | Teemu Saukkonen | ||
| Onko tämä kenties VET11701 https://juliadata.fi/timetables?s=11701&d=8.9.2023 | ||||
|
|
09.09.2023 18:46 | Jimi Lappalainen | ||
| Komea kuva :) | ||||
|
|
09.09.2023 18:43 | Roope Prusila | ||
| Kannattaa lisätä tunnisteisiin myös junatyyppi IC 468. Löytyy sitten hakutoiminnolla helpommin. | ||||
|
|
09.09.2023 17:10 | Teppo Niemi | ||
| Kyseessä on 10. peltorata. Rata on jatkunut ainanaa Tootsiin varayhteytenä | ||||
|
|
09.09.2023 17:03 | Esa J. Rintamäki | ||
| Ei 22216 hylättiin vuonna 1979. | ||||
|
|
09.09.2023 16:39 | Teppo Niemi | ||
| Ja kuvattuna siis Muramaan ja Lavassaaren liikennepaikkojen välillä. Veturin numeroiksi voisi laittaa 332. | ||||
|
|
09.09.2023 16:33 | Teppo Niemi | ||
| Liikennepaikan tiedoksi voisi laittaa Muramaa. (tosin pisteet u:n sakaroiden päälle) | ||||
|
|
09.09.2023 15:03 | Teemu Saukkonen | ||
| Taisi loppua hakkeenajokin kokonaan kesällä. | ||||
|
|
09.09.2023 14:44 | Teemu Saukkonen | ||
| Veljen työkaverilla on aito UKR-tuonti Zhiguli, vasta sai kilpiin kesällä sen. Nelivalomaski 1500S-tyyliin. | ||||
|
|
09.09.2023 13:02 | Esa J. Rintamäki | ||
| Käskylehti KL 53/58 - 5: Kotiaseman merkintä henkilövaunuihin on lopetettu joulukuussa 1958. Jt 1938:ssa aurausmerkki on musta-valkoinen ja kuvassakin näkyvän "nosta terät" - levyn kärki oli muotoiltu teräväksi. Ei siis katkaistun mallinen kuten kuvassa olevassa "moternissa" mallissa. |
||||
|
|
09.09.2023 12:15 | Erkki Nuutio | ||
| Periaatteessa tavaratoimiston laajennustyön pitäisi olla mainittu Rautatiehallituksen kertomuksessa, kun vain tietäisi vuoden tai olisi aikaa käydä ne lävitse niissä mainittujen rakennusten osalta. Esimerkki kertomuksista: https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/171777/rth119.pdf?sequence=1&isAllowed=y . Tänä kertomusvuonna ei ole mainintoja Järvenpäästä. |
||||
|
|
09.09.2023 11:55 | Pasi Seppälä | ||
| Hieno kuva ja kuvakulma. Mustanaamion numero saattaa olla 29015. Tai ainakin sen numeroinen toimitti täydet vaunut saman päivän aamuna. | ||||
|
|
09.09.2023 11:53 | Aki Karvonen | ||
| 23.8. siirtyi Tampereelle junassa 3062. | ||||
|
|
09.09.2023 10:55 | Heikki Jalonen | ||
| Petrin arvio aluskehyksen merkinnästä (--.45) vaikuttaa oikeaan osuvalta, Psl on helpostikin luettavissa. Kuvassa vaunu myös vaikuttaa hyvin ryhdikkäältä eikä kolhuja tai kupruja ole näkyvissä. Se siis lienee melko uusi eli niitä 44-46 valmistuneita. Kotipaikkamerkinnän puute saattaisi johtua noiden aikojen kovista muutoksista ja uudelleenjärjestelyistä kaikessa kalustokierrossa. Ehkä sijoitusta vain ei vielä ole ehditty määrätä? |
||||
|
|
09.09.2023 10:28 | Teemu Saukkonen | ||
| Suomessakin on näemmä Ausfahrtin kaupunki... | ||||
|
|
09.09.2023 09:30 | Petri Sallinen | ||
| Päädyin samaan tulkintaan suurresoluutionäytöllä: viimeinen numero on 3 tai 8. Sen sijaan en kykene tulkitsemaan toiseksi viimeistä numeroa. Aluskehyksen tukirakenteen perusteella kyseessä on 20,8 metriä pitkä vaunu. Tällöin tulevat kyseeseen numerosarjat 22061-22106, 22117-22156 ja 22162-22166. Nro 22158 vaunu ei voi olla, koska siinä on 18,6 metrinen alusta. |
||||
|
|
09.09.2023 08:22 | Petri Sallinen | ||
| Sähkövalaistujen Ek-vaunujen sarja 1017-1116 valmistui vuosina 1944-46. Niissä tiedetään olleen yhtenäisellä ruudulla varustettuja ikkunoita. Kuvan ajankohtaan nähden vaunusarja lienee liian uusi. Kuvan vaunun aluskehyspalkin merkinnässä vuosiluku saattaisi olla -45. Spekulaatio Viipuri-kotipaikkamerkinnästä ei sovi näin uusiin vaunuihin. Ensimmäiset E(k)-sarjat sen sijaan valmistuivat jo vuosina 1925 (927-976) ja 1926 (977-1016). Niissä ei ole havaittu olleen yhtenäisellä ruudulla varustettuja ikkunoita, mutta ei se mahdotonta ole etenkään pulavuosien aikana: niitä ikkunanpokia on käytetty, joita on sattunut olemaan. Määräyksiä yhtenäisen ikkunaruudun käytöstä ei vastaan ole tullut — sen sijaan kuvia tällaisista Ek-vaunuista on kohtuullisesti. Tosin vain vuosina 1944-46 valmistuneista vaunuista. |
||||