Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


kuva 04.07.2023 05:01 Esa J. Rintamäki  
  Herra Hannu, mitä tulee sydämeen ja epätahtiin :

https://youtu.be/Btil9Z5nONg

Suoraan vuodelta 1971, eikun meno päälle!
kuva 04.07.2023 01:24 Hannu Peltola  
  Tässä kuvassa on hyvin oivallettu kuvakulma, kokonaisuutena hieno otos!
Kuvasarja:
Kuvia Uumajan seudulta
 
04.07.2023 01:16 Hannu Peltola  
  Kiitoksia Panu, tämä on hieno kuvasarja mielenkiintoisista paikoista!
kuva 04.07.2023 01:12 Hannu Peltola  
  Minulla edellinen kokemus Yhdysvaltojen ja Kanadan rajan ylittämisestä on niinkin kaukaa kuin vuodelta 1998. Tuolloin autolla rajan ylittäminen sujui todella helposti, kuskin ikkuna luukulla auki ja passiin lyötiin leimat. Madawaskan ja Edmundstonin välillä on kävelysilta ja sitä pitkin olisi päässyt kävellen rajan yli, tosin kyseessä on virallinen rajanylityspaikka, kuten Jouni mainitsi pakolliseksi. Suomalainen tosin tarvitsee Kanadaan sähköisen maahantulokaavakkeen täyttämisen (vrt. USA:n ESTA).

Jouni: Fordin F100-pickup on ollut vuosikausia USA:n myydyin henkilöauto. Tavallaan pickup on todella näppärä kaikenlaiseen kuljetukseen ja kun autot ovat suomalaisittain halpoja, perheen kakkos- tai kolmosauto voi hyvinkin olla pickup, jota käytetään, kun on tarve kuljettaa jotain suurempaa. Mainessa tosin ilmasto on samanlainen kuin Suomessa ja talvella pickupin lavalta saa kyllä lapioida lunta!
kuva 04.07.2023 01:04 Hannu Peltola  
  Voin kertoa kokemuksesta, että 230 V kädestä sydämen kautta jalkaan ja siitä märällä lattialla lattiakaivoon on myös ikimuistoinen kokemus! Nuorena poikana olin Ibizalla ja pienessä krapulassa otin kädellä kylpyhuoneen seinästä tukea. Kappas kehveliä, nojasin juuri pistorasian päälle, josta espanjalainen sähköasentaja oli unohtanut suojakannen. Krapula loppui kyllä saman tien, mutta sydän hakkasi aika epävireisesti hetken aikaa...
kuva 04.07.2023 00:55 Hannu Peltola  
  Wau!
kuva 04.07.2023 00:50 Hannu Peltola  
  Oijoi joi!
kuva 04.07.2023 00:47 Hannu Peltola  
  Onpa kertakaikkiaan upea! Tätä kuvaa en ollut aikaisemmin huomannutkaan...
kuva 03.07.2023 23:50 Johannes Erra  
  Tämä rata on itse asiassa osa Salzburger Lokalbahnen AG:n rataverkkoa, yhtiön ainoana 600 mm raideleveyden ratana.
kuva 03.07.2023 22:48 Esa J. Rintamäki  
  "Ja Tiusalasta tulleet, Notkola seuraavaksi ja sitten tullaan Haapamäelle".
kuva 03.07.2023 21:40 Panu Breilin  
  Ensi sunnuntaina näyttäisi olevan ohjelmassa tunnelin vaunujen vaihto? https://juliadata.fi/timetables?s=12982&d=9.7.2023 https://juliadata.fi/timetables?s=12983&d=9.7.2023 Menojunan kokoonpanoksi on merkitty 2x Tka7 + 3x Eipt + EFit.
kuva 03.07.2023 21:37 Jarmo Pyytövaara  
  Jari, kyllä sitäkin nähtiin. ;D
kuva 03.07.2023 21:03 Jorma Rauhala  
  Vanhemmissa vaunuissa, kuten Kummereissa https://vaunut.org/kuva/43303 ja ASEA:n pienissä ruotsalais-standardivaunuissa https://vaunut.org/kuva/111743, niissä oli kattovalokorokkeessa avattavat pienet tuuletusikkunat.

Ja onhan noita muinoin ollut monenmoisia muitakin. Esim. ASEA:n 1910-luvun telivaunuissa oli simpukka-malliset ja 1920-luvun Brillin vaunuissa puolestaan kupu-malliset tuuletusventtiilit. ASEA:n 1940-luvun telivaunuissa oli peräseinän yläosassa iso tuuletusroottori...
kuva 03.07.2023 20:51 Jyrki Längman  
  Video
https://youtu.be/L3SSepW6E4A
kuva 03.07.2023 20:45 Markus Selin  
  2 näyttäisi palaavan Fredrikinkadulle tänä syksynä ainakin kunnes Mannerheimintien peruskorjauksen 1. vaihe on valmis.
kuva 03.07.2023 20:22 Miitre Timonen  
  Hieno kuva:)
kuva 03.07.2023 19:18 Erkki Nuutio  
  Hienoa alkuperäisen liittämismenetelmän soveltamista ja korjaamista siten ettei telirunko muutu toisen näköiseksi läheltäkään katsoen
Yllättävän vähän ruostuen ja kuluen ovat levy- ja liukupinnat kestäneet käyttöä yli sata vuotta.

Joskus esimerkiksi kuorma-auton rungot alueilta, joissa kaksi runkopalkkia tai runko- ja poikkipalkki on liitetty toisiinsa niiteillä tai ruuveilla, ovat ruostuneet jopa hylkykuntoon vasta kymmenisen vuotta käytettynä.
Rakokorroosio puree kun ohuet palkit (noin 8...5 mm) elävät hieman liitosalueilla kuormitusten ja kosteuden vaikuttaessa.

Hitsiliitos on aina lujempi kuin perusaine hitsausrakenteissa nykyisillä standardin mukaisilla hitsausmenetelmillä, hienoraeteräksillä ja niiden lisäaineilla ja liitosmitoilla - ainakin aineenpaksuuksilla 5...12 mm ja ainakin jos kylmää ei ole julmemmin kuin noin -30 astetta.
Hitsatun rakenteen voi vääntää vaikka kahdeksikoksi, mutta hitsit eivät silti vahingoitu.
Niillä on riittävästi muodonmuutoskykyä murtumatta.

Juuri tämä on standardin vaatimukset täyttävän hitsin ydinajatus - hitsi on lujempi kuin ympäristönsä.
Jos ympäristö olisi hitsiä lujempi (esimerkiksi yliluja perusaine), keskittyisi muodonmuutos ylikuormituksissa hitsiin. Tällöin tämä murtuisi kun sen muodonmuutoskyky ylittyy.

Tämä pitää paikkansa jos hitsiliitos on vaatimusten mukainen, esimerkiksi päittäisliitos läpihitsattu ja vailla hitsausvirheitä.
Virheet voidaan normaalisti välttää prosessinomaisesti pätevän hitsaajan ja asianmukaisesti valittujen hitsausarvojen ja muiden -olosuhteiden tuloksena.
Mahdolliset vakavat virheet tehdyssä hitsissä voidaan normaalisti todeta jo silmämääräisellä tarkastuksella.
Röntgen- tai ultraäänitutkimusta sovelletaan vain ydinvoimaloiden hitseihin ja vastaaviin.
Tunkeumanesteellä tarkastamisen tarve on myös poikkeuksellista.

Tehty on tätä perusteellisesti (tarkastuksesta vastanneena, ei omatoimisena hitsaajana) hitsattujen metsäkoneiden tuotannon puitteissa.
Olosuhteet korjaushitsauksissa ovat yleensä monissa suhteissa epäedulliset, joten hitsauksen tuloskin on silloin usein puutteellinen.
kuva 03.07.2023 19:16 Teemu Saukkonen  
  Onkohan tämä tuosta kallion takaa? https://vaunut.org/kuva/27812
kuva 03.07.2023 18:20 Timo Haapanen  
  Aamusauhuulla seistes voi tippua rööki kärestä jonset oo kunnolla heränny kun kukon perkeles rääkääsöö parin meetrin pääs seljän takana, näiton Nurmoos ja krannis enemmän kuin tarpeheks.
kuva 03.07.2023 17:33 Teppo Niemi  
  Ei ole. Vaihde ja sitä seuraava kisko on K22, tasoristeys ja sen jälkeinen raide-elementti ovat K30.
kuva 03.07.2023 16:58 Hannu Peltola  
  Kiitoksia Pasi ja John! Maisemointi on vasta alkutekijöissään, viikko sitten sain vasta öljyvaraston valmiiksi.
kuva 03.07.2023 16:48 John Lindroth  
  Upeata maisemointia!
kuva 03.07.2023 16:16 Jukka Voudinmäki  
  Ensi alkuun (1.11.1968) Kasviöljy Oy:n raide.
kuva 03.07.2023 16:14 Jari Välimaa  
  https://www.tampereenratikka.fi/tampereen-ratikan-koeajot-pyynikintorilta-santalahteen-aloitetaan-3-heinakuuta/
kuva 03.07.2023 16:10 Pasi Seppälä  
  Jylhän kauniin taustamaiseman istuvuutta täytyy jälleen kerran kehua. Kuvatekstin olosuhteet on varsin helppo kuvitella.
kuva 03.07.2023 16:08 Ismo Kirves  
  Koordinaatit lisätty. Valitettavasti kännykän linssi oli likainen. Kuvanottohetkellä luulin huurun johtuvan silmälaseista. Parempaakaan kuvaa ei tullut napsittua. Hallan satamassa on viimeisen vuoden aikana ollut vilkasta, kun laivojen puukuormia on purettu rekkoihin.
kuva 03.07.2023 16:07 Tuomo Kärkkäinen  
  Raakkules on näköjään lievä voimasana Lapuan murteella (https://lapuanhelemi.fi/index.php/Lapuan_murteen_sanasto_%E2%80%93_R ).
kuva 03.07.2023 15:45 Esa J. Rintamäki  
  Kyllä kotoinen valovirtakin huonolla tuurilla riittää avittamaan Monosen asiakkaaksi pääsemistä/joutumista.

Isojen poikien kertoman mukaan kun 220 V kulkee käsivarresta sydämen kautta toiseen käsivarteen on sellainen kokemus, että sen muistaa lopun ikäänsä. On kuin jalan amputointi pikaisella kaavalla...?
kuva 03.07.2023 15:40 Esa J. Rintamäki  
  Niittiliitoksen purkaminen ja uusiminen on siistimpää työtä kuin hitsauksen kanssa pidettävä rälläköintisessio. Hitseissä sauman lujuus on aina himpun (olisiko sellaista kolmea prosenttia) verran pienempi kuin perusaineessa.

Kummallakin on silti puolensa. Mutta hyvä se vaan on, kun niittaustaitoa pidetään yllä.
kuva 03.07.2023 15:12 John Lindroth  
  Itse muistan filmanneeni tuota junaa!
kuva 03.07.2023 15:04 Jussi Tepponen  
  Tuossa siis menossa telin löysien niittien uusiminen. Ensin löysät niitit poistettiin ja korvattiin väliaikaisesti pulteilla, joista osa vielä näkyy paikallaan asennettavan niitin vieressä telin reunassa. Sen jälkeen reiät niitataan. Niitti vasaroidaan paikalleen hehkuvana (näkyy kuvassa) ja jäähtyeessään niitti kutistuu ja kiristää liitoksen tiukaksi.
kuva 03.07.2023 15:03 Kari Kuusela  
  Onko tuon tasoristeyksen kohdalla kiskotus vielä K30 -kiskoakin järeämpää?
kuva 03.07.2023 14:39 Timo Haapanen  
  Tuossa kopissa työskentelevän kaverin pitää varmaankin tietää, mitä on tekemässä - paljonkohan tarvitaan virtaa, että ihminen katoaa kokonaan?
kuva 03.07.2023 14:28 Kari Haapakangas  
  Perunatehtaan raide. (nyk. Pohjolan Peruna)
kuva 03.07.2023 14:22 Kimmo Huhta  
  Mitä tehdasta tai tehtaita nämä raiteet palvelivat?
kuva 03.07.2023 13:59 Juhana Nordlund  
  Tuo raitiovaunujen torpedoventtiilijuttu taitaa koskea vain niitä kaksiakselisia moottori- ja perävaunuja, jotka olivat esim. Helsingin NWF-vaunuja ja niitä uudempia. Käsittääkseni niitä vanhemmissa ratikoissamme ei ole ollut samanlaisia venttiilejä. Torpedoventtiileillä varustettuja ratikoita ehti kuitenkin tulla reippaat määrät Helsinkiin ja Turkuun vajaan 30 vuoden ajan usealta eri valmistajalta.
kuva 03.07.2023 13:11 Jouni Halinen  
  Tutun firmaan logo autossa. Euroopan toiminnot nyt ovat tänäpäivänä ihan ”peruskauraa”, mutta että tällä sektorilla toimitaan myös Ameerikoissa (Kanada, USA ja Chile) on jo aika kova veto. Kyseessä on siis ihan Suomalainen perheyritys. lumon.com
https://www.google.fi/maps/@49.0032948,-122.2642084,3a,39.3y,166.38h,69.05t/data=!3m6!1e1!3m4!1sWbZaE1uT_BL4WqJViNuJMQ!2e0!7i13312!8i6656?entry=ttu
kuva 03.07.2023 12:47 Kari Haapakangas  
  Suomessa hankitaan peräkärry, jenkkilässä lava-auto.
kuva 03.07.2023 12:47 Jorma Rauhala  
  Kaksiakselisissa moottori- ja peräraitiovaunuissa käytettiin myös torpedoventtiileitä. Vakiomitoitus oli neljä torpedoa vaunua kohden. https://vaunut.org/kuva/141951
kuva 03.07.2023 12:30 Mikko Herpman  
  Keli olosuhteet ovat aika paljon mukavia jenkeissä, verrattuna vaikka pohjois-eurooppaan joten tavaroita, koiria, ihmisiä on kätevä heittää lavalle. Lienee historiassa traktoreista kehittynyt lava-autoja joten kasvupolku on ollut luonnollista. Verotus tai laki ei ole säädellyt isommasta mitään tyyliä autoissa.
kuva 03.07.2023 12:27 Jussi Tepponen  
  Jokioisten Museorautatiellä on vaunuissa noita valettuja torpedoventtiilejä. Vaunuja korjatessa uusia on myös valatettu vanhan mallin mukaan. Vanhat venttiilit ovat valurautaa, uusia on tehty kevytmetallivaluna (alumiiniesos). Tällöin venttiili on helpompi valaa ja myös kevyempi käsitellä.

Tässä kuvassa näkyy hyvin noita venttiilejä:
https://vaunut.org/kuva/149961
kuva 03.07.2023 12:25 Mikko Herpman  
  Eikös tässä ole jo sitä sähköä joka ei satuta. Vaan kerralla napsauttaa ja loppu tulee.
kuva 03.07.2023 12:15 Kari Haapakangas  
  Rusakoita, oravia ja fasaaneja suorastaan pyörii jaloissa. Peurat ovat onneksi harvinaisia näin pohojoisessa.
kuva 03.07.2023 11:39 Jouni Halinen  
  Onko sillä jotain tekemistä tuon "kasvualustan" olemassa olon kanssa, että käytössä on ns. sinisiä vaunuja (vieläkin?/tässäkin junassa 5 kappaletta) joissa huusi on mallia "toimii kuin junan vessa". Joku opaskyltti asiasta asiasta (ainakin Wanhaan aikaan) oli. Tyyliin "älä käy P******a junan seistessä". Mutta minkäs teet jos ja kun hätä yllättää.
kuva 03.07.2023 10:59 Jouni Halinen  
  VTOL on lyhenne sanoista ”Vertical Take-Off and Landing”. VTOL-lentokone on kiinteäsiipinen ilma-alus, joka kykenee nousemaan ja laskeutumaan pystysuoraan. Tunnetuin esimerkki ko. konemallista on Hawker Siddeley Harrier. Myös F-35 koneesta on VTOL versio. (F-35B) https://fi.wikipedia.org/wiki/Hawker_Siddeley_Harrier
kuva 03.07.2023 10:43 Jimi Lappalainen  
  Vanhalla ratalinjalla menee pyörätie, ja tällainen alikulku löytyy: https://tinyurl.com/45w53377
kuva 03.07.2023 10:32 Jorma Rauhala  
  "Amerikkalais-ruotsalainen" ilmanimuri kapearaidevaunussa. https://vaunut.org/kuva/147991
kuva 03.07.2023 10:05 Esa J. Rintamäki  
  Kolmannen vaunun luona oleva henkilöoletettu, jolla on tulvanpelkääjähousut ja vihreä liivi yllään, kuuluuko hän tuon vihreän värin myötä henkilökuntaan?
kuva 03.07.2023 09:58 Esa J. Rintamäki  
  Herra Jorma, Kotkan Teknillisen Oppilaitoksen sähkölaboratoriossa viettämieni harjoitustyötuntien seurauksena minulle jo varhain iskostui käsitys: - missä sähköä on paljon, niin sormet pois!

Ilmiö tunnettaneen muuallakin...?
kuva 03.07.2023 09:38 Jouni Ijäs  
  Mukavasti tuo vaihtelua tälle radalle. Näyttää tulevan vakituinen kulkija sunnuntaipäivälle. Yhtä ripeästi noussut Röykänmäen (30-40km/h) kuin vastaava puujuna deeveriparilla.
kuva 03.07.2023 08:00 Kurt Ristniemi  
  Kertoessaan että "torpedoventtiili otettiin käytäntöön vuonna 1897 ja on asetettu kaikenlaisiin vaunuihin, joissa ilmanvaihto tulee kysymykseen" VR-historiikki on melkein oikeassa.

Onneksi aina valpas media oli paikalla vuonna 1896 ja osasi kertoa: "Wiime lauwantaina [27.6.1896] tarkastettiin 10 kpl. katettua tawarawaunua, jotka kaikki owat warustetut hytillä, ruuwijarrulla ja n. s. torpedowenttiileillä."

Lisää vaunuja tuli heinäkuussa: "Neljäkymmentä uutta katettua tawarawaunua on nykyään walmistunut rautatien työpajassa ja on niitä koeteltu. Uudet waunut owat warustetut käsijarruilla sekä n. k. torpedowenttiileillä, joita kussakin waunussa on kaksi."

Torpeoventtiilit olivat vuoden 1896-mallin katetun tavaravaunun piirustuksissa. Ja vuonna 1896 otettiin siis käyttöön ensimmäiset vaunut joissa oli torpedoventtiilit.

Vuonna 1895 kahdessa postivaunussa suoritettu kokeilu ei tietenkään ollut vielä käyttöönotto. Olipahan vain kokeilu, joka sitten seuraavana vuonna johti käyttöönottoon.