![]() |
14.05.2005 23:15 | Otto Tuomainen | ||
Tämä kuva on alkanut jälkeenpäin ihmetyttämään. Näyttäisi ettei tässä ole suojavaunua ollenkaan... :) No voihan se Sob:kin toki toimia sellaisena. | ||||
![]() |
14.05.2005 23:06 | Petri Lehtonen | ||
Olen mennyt tuota tietä pitkin silloin tällöin ja katsellut tätä rataa. Kuvaa en ole saanut aikaiseksi :/ | ||||
![]() |
14.05.2005 22:59 | Jukka Voudinmäki | ||
Tässäpä hieno kuvaduo kaikille meille etenkin puretuista ja hylätyistä radoista kiinnostuneille. Oliko tien toisella puolella merkkejä entisestä raiteesta sikäli, kun raide on sinne jatkunut? | ||||
![]() |
14.05.2005 22:41 | Jokke Harju | ||
Niimpä tietenkin. Kyllä tiedän, että teemme metsolle niitä. Tuleeko niitä telastoja muualtakin? luulin että meidän firma on ainoa, tai ainakin suomen johtava näiden alustojen tekijä.. Ne Lokotrakit on aikas isoja, vai mitä. ainakin mitä olen kuvia nähny. | ||||
![]() |
14.05.2005 22:19 | Ville Saarelainen | ||
Kilometrit on suunnilleen 580+700. | ||||
![]() |
14.05.2005 22:03 | Marko Anttila | ||
Olisko tietoa milloin Santamäki on avattu liikenteelle? Edes vuoden tarkkuudella? | ||||
![]() |
14.05.2005 21:54 | Lasse Härkönen | ||
Ja selaimiin on myös saatavissa lisäosia, es. Mozilla/Firefox selaimeen saa lisäosan jolla tämäkin kuvan exif-tiedot saa kätevästi näkyviin: http://ted.mielczarek.org/code/mozilla/fxif/ | ||||
![]() |
14.05.2005 21:43 | Tapio Juomukkaharju | ||
Joo, samasta asiasta puhutaan. Mulla on"Valtionrautatiet 1912-1937" Suomen rautateiden 75-vuotispäiväksi julkaissut Rautatiehallitus Helsinki 1937, 2 painos. En koskaan ole sitä II osaa nähytkään vaan kun kerra sattui eteen tämä kirja ja hinnaltaan 100 mk niin aattelin ostaa pois kun oli viimeinen kappale.Vuodet 1937-1962 ja 1962-1987 on sentään yksissä kansissa molemmat. | ||||
![]() |
14.05.2005 21:28 | Tapio Juomukkaharju | ||
Käytetään niitä,siis junan numeroita mutta vain siksi että vaihtotyöyksiköllä täytyy olla tunnus, säännön mukaan tunnus on sen junan mumero jolla on tultu. Metsäkansasta lähtiessä käytetään joko tulleen tai lähtevän junan numeroa se on makuasia mutta pääasia on se että kaikki tietävät kenestä on kyse.On tämä Toijala-Valkeakoski edelleen Toijalan ratapihaa vaikka Msä.stä lähtiessä kauko-ohjaaja antaa lähtöluvan ja Toijalaan tullaan pääopastimen opasteilla.Käytäntö jossa käytetään junan tulonumeroa vaihtotyö yksikön numerona on mainittu myös jt.ssä, ja se pätee kaikilla liikennepaikoilla jossa tehdään vaihtotöitä tulleen junan veturilla. Siis vakituiset päivystäjät ovat omilla numeroillaan. Laura, kerroit kyllä tietäväsi paikan joten varma tietosi ei mennyt hukkaan sillä kerroit ensin tietäväsi VARMASTI. :) | ||||
![]() |
14.05.2005 21:15 | Olli Keski-Rahkonen | ||
Ko. tiedot näkyvät muuten yleensä vain originaaleissa kuvankäsittelyohjelmien hukatessa suuren osan niistä. | ||||
![]() |
14.05.2005 21:14 | Olli Keski-Rahkonen | ||
Digikamera tallentaa kuvaan exif-dataa josta yleensä käy ilmi tarkat tiedot kuvausajasta ja käytetyistä asetuksista. Ko. tiedot saa näkyville jollain exif-datan lukemiseen tarkoitetulla ohjelmalla tai windowsissa ihan tallentamalla kuvan kovalevylle ja klikkaamalla tiedoston ominaisuudet auki. | ||||
![]() |
14.05.2005 21:10 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Kyllähän tämä ihan kivaa vaihtelua aina välillä on. | ||||
![]() |
14.05.2005 21:09 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Tyylikäs! :) | ||||
![]() |
14.05.2005 21:08 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Nykyään tuleekin sitten kuvattua joka junan irralliset loppuopastinlyhdyt. Ja tuo P 81 pitää saada kuvattua kyllä 4.6.2005, siloinhan on lauantai ja koulukin loppu (keäloma!!!) :) | ||||
![]() |
14.05.2005 20:51 | Tommi K Hakala | ||
Jokke;Nykyään tehdään Metso Mineralssin nimellä LokoTrackejä,eli tela-alustaisia kivenmurskauslaitteita.Telastot tulee Parkanon Konepajan(Hollming) tai AsleMetalssin (Rauma) kautta.Sijainti Tampereen tavararatapihan vieressä vanhoissa Lokomon tiloissa. | ||||
![]() |
14.05.2005 20:51 | Jokke Harju | ||
Mites ne tiedot saa näkyviin? | ||||
![]() |
14.05.2005 20:44 | Tapio Juomukkaharju | ||
Moi, oltiin samaan aikaan kuvaamassa noita. Meitähän oli muutama siinä paikalla, itselläni oli myös videokamera mukana :) | ||||
![]() |
14.05.2005 20:42 | Jokke Harju | ||
Luulempa että rata on siellä vieläkin. on vain hautautunut hiekkaan. Sais kapearaiteista halvalla. | ||||
![]() |
14.05.2005 20:33 | [Tunnus poistettu] | ||
Onkohan tämä laite tuotu Vartiukseen junanvaunussa? Ettei vaan kumipyörillä... | ||||
![]() |
14.05.2005 20:26 | [Tunnus poistettu] | ||
P 81 saa kunnian olla viimeinen Helsingistä lähtevä juna jossa on loppuopastelyhdyt. Tämä tapahtuu 4.6. 2005 klo 21.34. | ||||
![]() |
14.05.2005 20:15 | [Tunnus poistettu] | ||
P 5:n loppuessa jäävät historiaan myöskin Hki-Jns reittikilvet Kv:n ja Lr:n kautta. Hki-Jns Pm:n kautta jäävät vielä junapariin P 81/84. | ||||
![]() |
14.05.2005 20:00 | [Tunnus poistettu] | ||
Eipä taitaisi vaihde kääntyä ilman luutimista. | ||||
![]() |
14.05.2005 19:42 | [Tunnus poistettu] | ||
Torbjörn: Kierrot muuttuvat 5.6. 2005, jos lähetän sitten sen uuden. Joka aikataulukauden vaihteessa ilmestyy myöskin julkaisu "Matkustajajunien vaunusto". Se sisältää junien kokoonpanojen lisäksi runkokierrot, on ilmestynyt jossain muodossa ainakin jo 1930-luvulta lähtien. Arkistoinnista en tiedä, jospa VR:n kirjastossa niitä säilytetään. Itseänikin kiinnostaisi 1970-luku ja vanhemmat. Tosin poikkeustilanteet muuttavat kiertoja ja kokoonpanomuutoksia on lähes päivittäin mm. lisä- ja tilausvaunut, niitä ei varmaankaan arkistoida vuosikausia. | ||||
![]() |
14.05.2005 19:09 | [Tunnus poistettu] | ||
P 974:n päivävaunut ovat samassa kierrossa P 81/84 kanssa. Siitä selittyy Fot:n läsnäolo tässä yhteydessä. Tosin ei kai Savon yöjunassakaan kulje tavaraa sen enempää. Fot on yöjunien peruskonduktöörivaunu, sillä EFitit eivät niihin riitä. | ||||
![]() |
14.05.2005 18:58 | Otto Vesterinen | ||
Hieno idea tässä kuvassa! | ||||
![]() |
14.05.2005 18:36 | Otto Vesterinen | ||
Joo, itse asiassa tuntuu aika hassulta että näitä pidetään liikenteessä. Melkein tyhjiä kun ovat aina, mutta toisaalta ovat uusimpia sinisiä, eli ei romuttamisessakaan oikein vielä ole järkeä. Vai olisiko näille jotain muuta käyttöä? Vieläkös uusia Ems-vaunuja tarvittaisiin? |
||||
![]() |
14.05.2005 18:17 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Mitkäs numerot on tiedossa museomasiinoiksi? Ja keskustelusta sen verran, että jotkut näyttävät puhuvan 16-vempuista ja jotkut 15-vempuista. ;)Eli Dv16- vempujahan on nyt hylätty 2013, 2014, 2017, 2029, 2032 ja 2035. :/ | ||||
![]() |
14.05.2005 18:17 | [Tunnus poistettu] | ||
Asuin 60- ja 70-lukujen vaihteessa 200 m päässä tästä paikasta. Siihen aikaan Kauniaisissa oli toinenkin vastaavanlainen tasoristeys, puolisen km asemalta Turkuun päin, Yhtiöntien tasoristeys. Mieleen on jäänyt kuinka molempien kohdalla oli oranssin värinen katuvalaistus, mikäköhän oli ideana, autoilijoiden varoittaminenko? | ||||
![]() |
14.05.2005 17:58 | [Tunnus poistettu] | ||
Minusta tämä on ainoastaan mukavaa vaihtelua. Teemaratikka Arabianrantaan vievällä linjalla Arabianrannassa pidettävän tapahtuman vuoksi. Ja tässä on kuitenkin kunnioitettu Helsingin ratikoiden klassista vihreää väriä, eikä esim. ikkunoita ole teipattu. Myönnän kyllä, että suhtautumiseni olisi varmaan erilainen, jos kyseessä ei olisi kulttuuritapahtuma... | ||||
![]() |
14.05.2005 17:00 | Valtteri Keski-Säntti | ||
Ööh.. korjattu. ;) Ja jos niitä CEmt- vaunujakin oli ylimääräisiä niin eipä ihme, että oli Vempun kuvaaminen hankalaa, kun autovaunu meni yli laiturin. Eli ei siis tarvitse pelätä että tuo olisi jäämässä alle, ei, vaan Vempu on kiltisti paikallaan... ;) | ||||
![]() |
14.05.2005 16:50 | Pauli Kyllönen | ||
Öhöm...siis P68:ssa oli klubivaunu A50 ei P266:ssa ;) | ||||
![]() |
14.05.2005 16:34 | [Tunnus poistettu] | ||
Kirjotus virheet taas yllätti....edelliseen. | ||||
![]() |
14.05.2005 16:32 | [Tunnus poistettu] | ||
Juu! Nää tälläiset viritykset on mielestäni mautonta pelleilyä. Vaik onhan tällekkin varmaan joku hyvä tarkotus olemassa. Kuha VR ei sorru tämäntapaiseen, Ellei sit jo ole sortunut. | ||||
![]() |
14.05.2005 16:21 | [Tunnus poistettu] | ||
En ois minäkään heti tajunnu rakennuksen merkitystä, ellei mulle ois kerrottu asiasta. Täytyy vaa myöntää että on se hienoksi laitettu. Itse laittaisin kylläkin edes sen asemakyltin seinään, jos mikään sääntö ei sitä kiellä. | ||||
![]() |
14.05.2005 14:05 | Laura Kuuppo | ||
Ai niin, toki tiedän missä Metsäkansa on, vaikka rautatieharrastajana olenkin aloittelija, sillä olen asunut Valkeakoskella ~20 vuotta. :-) | ||||
![]() |
14.05.2005 14:04 | Laura Kuuppo | ||
Nonnih, sinne meni meikäläisen yksi harvoista "varmoista tiedoista"... no onnea kuitenkin Sami! | ||||
![]() |
14.05.2005 13:31 | |||
Käytetäänkö siis välillä Toijala-Valkeakoski todellakin nykyisin junanumeroita? Tässä oli sellainenkin ajanjakso, jolloin Metsäkansa ja Valkeakoski olivat osa Toijalan ratapihaa - maan pisintä - ja kaikki liikenne tapahtui vaihtotyönä! | ||||
![]() |
14.05.2005 13:28 | Tuukka Ryyppö | ||
Kumpihan voittaa tämän köydenvetoskaban? Virraton marsu vai vaihtotyöveturi? :) | ||||
![]() |
14.05.2005 12:23 | Pentti Yli-Karjanmaa | ||
Lyhty näyttäisi olevan. (Veturin?) Kaksitoiminen. Kyljessä olevasta vivusta voi vaihtaa valon väriä, punainen tai valkoinen. | ||||
![]() |
14.05.2005 12:19 | Tunnus poistettu | ||
Joku höyryveturin lopari. | ||||
![]() |
14.05.2005 11:57 | [Tunnus poistettu] | ||
Itsekin oon pienempänä matkustanut tuolla junalla, ihan mukava kokemus se oli 6-vuotiaalle :). Eipä taida tätäkään rataa ja junaa olla enää olemassa... | ||||
![]() |
14.05.2005 11:40 | Lari Åhman | ||
Kyllä vedettiin Kouvolaan asti, kyseessä oli lainakoneiden palautus. | ||||
![]() |
14.05.2005 11:08 | Olavi Huotari | ||
Tavallisesti T4053 ajaan vauhdilla ohi, mutta ilmeisesti tämän vaunun takia pysähtyi eilen. Ei tullut kuitenkaan jäätyä pitemmäksi aikaa seuraamaan tapahtumia. Tästä vaunusta oli muistaakseni juttua ja kuva Kainuun Sanomissa joku viikko sitten. | ||||
![]() |
14.05.2005 10:32 | Jukka Kolppanen | ||
Loppukesästä 1997 kun rahtilaiva Hälsingland karahti kiville tuossa Maakallan ja Rahjan sataman puolivälissä, näki laivan paljainkin silmin tosi hyvin. Kiikareilla kun katsoi näytti laiva olevan ihan tuossa rannassa.. Matkaa oli silti ~10 kilometriä. | ||||
![]() |
14.05.2005 08:56 | Niklas Savinsaari | ||
Oho, liekö peräti vedetty Kv:aan saakka dieseleillä. | ||||
![]() |
14.05.2005 02:12 | Tero Korkeakoski | ||
Kiitos kuvasta. Tämähän on se Habbin:in katteennostotekniikkaa hyödyntävä paperivaunu Kajaanin ja Rauman välisiin kuljetuksiin (Kannattaako tämmöisiä enää rakennella kun Tekniikka & Talouden mukaan Kajaanin paperitehdas on vaakalaudalla - bullshittiähän tuo ainakin toistaiseksi kuitenkin) | ||||
![]() |
14.05.2005 01:26 | Lari Åhman | ||
Joku Koevaunu se oli, eräs vaunumies sanoi sen olleen koeliikenteessä noin kuukauden. Kuvakin löytyy, odotas vähän... | ||||
![]() |
14.05.2005 01:23 | Tero Korkeakoski | ||
Mikäs koevaunu tuossa oli kyseessä? Onko kuvaa... | ||||
![]() |
13.05.2005 23:48 | Jukka Kolppanen | ||
Eipä ole tietääkseni sukua tuo traktoriurakoitsija. Nimi on kyllä komia ;~p | ||||
![]() |
13.05.2005 23:33 | Jokke Harju | ||
Kiva kuva, eikös tuo ole 600mm kapearaiteinen? Muistan että tuo on rikottu joskus 96 aikoihin, Ilkivaltaa.... Äitin täti hoitaa laivaliikennettä kallaan. | ||||
![]() |
13.05.2005 23:26 | Niklas Savinsaari | ||
Joo, releasetinlaite tuli tuonne jo 60-luvun puolella, linjasuojastus vuosikymmenten taitteessa. Asetinlaitteelta tulee tieto, mitkä raideosuudet ovat varattuina, sen perusteella laitos varoittaa, yhden tai kahden raiteen osalta :) |