Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


kuva 18.09.2005 15:43 Aki Grönblom  
  Ja Jape, tervetuloa vaan uudestaankin museojunareissuille. :)
kuva 18.09.2005 15:42 Aki Grönblom  
  Allekirjoittanut kyllä kallistuu 180 litraisen M.A.N:n jyskytyksen puolelle. Kun kierrokset nousevat, alkaa niin sanottu "kammiovärinä", joka tuntuu luissa ja ytimissä asti vieden miehen mennessään. Eilen (17.9) oli muuten Hpk:ssa vierekkäin käynnissä puolikas ja täysikokoinen manni. Yhteensä siis 18 sylinteriä jytinää, aika hienolta sekin kuulosti.
kuva 18.09.2005 14:20 Miika Rissanen  
  :D:D
kuva 18.09.2005 14:18 Miika Rissanen  
  oh, mikä suurenmoinen laite! :)
kuva 18.09.2005 13:51 Lasse Härkönen  
  Tämä? https://vaunut.org/kuvasivu.php/3745.html
kuva 18.09.2005 13:36 Tapio Juomukkaharju  
  Tuli tästä kilometri tolpasta jostain syystä mieleen: Mikä matka on Suomen rautateillä lyhin kilometri, siis lyhin kilometri tolppien väli? Rataosaa en enää muista,ja voi olla ettei tolppia enää ole mutta on todistettavasti ollut.50m tarkkuudella. :)
kuva 18.09.2005 13:35 Simo Virtanen  
  Sitä minäkin ajattelin. Ketäköhän nuo palvelevat? Eivät ainakaan matkustajia. Kitteellä ei ole tietoakaan vaunutauluista saati raidenäytöistä..
kuva 18.09.2005 13:33 Aki Grönblom  
  Miten olisi vaakatasossa kulkeva spiraalirata (mallia "tuttu särkänniemestä"). Siitä voisi ajattaa koko junan kerralla läpi. ;)
kuva 18.09.2005 13:23 Jouni Hytönen  
  Löytyy, täytyisi vain löytyä myös aikaa ja intoa skannaamiseen. :-/
kuva 18.09.2005 13:19 Jukka Voudinmäki  
  Onhan se, vieläpä lainausmerkkeihin laitettuna, jolloin mieleeni ei tullut kumpikaan Ruosniemen eteläpuolisista rautatiesilloista. Mutta kuvan sijainti lienee nyt täsmennetty, mikä on tärkeintä.
kuva 18.09.2005 13:19 Marko Anttila  
  JKV ei ala enää :), https://vaunut.org/kuvasivu.php/2090.htm
kuva 18.09.2005 13:05 Marko Anttila  
  Niin, silta on ehkä hieman epämääräinen määrite yksinään...
kuva 18.09.2005 13:00 Marko Anttila  
  No voisihan sitä tehdä sitten vaikka kertakäyttöisen vaunun. Eli olisi erikseen alusta/runko ja raaka-aineen kuljetuslava, jotka olisi liitetty toisiinsa jollain pikakiinnityssysteemillä. Tehtaalla sulatusuunin lähellä nostettaisiin lava pois alustaltaan ja pudotettaisiin lava sisältöineen sellaisenaan uuniin... Tietysti, lavojen pitäisi olla halpoja valmistaa ja sellaisenaan sulatukseen sopivia.
kuva 18.09.2005 12:58 Jukka Voudinmäki  
  Tämä kuva on nyt siltä osin historiaa, että kiskotus on purettu, kiskot siirretty syrjään ja ratapölkytkin kaivettu ylös. Silta on toki jäljellä. Kiskotusta on muuten jäljellä vielä n. 200 m päästä Raudanlahden entiseltä linjavaihteelta Kinkovuoren-Karkaussaaren -kiertoliittymään saakka, mutta purkutyöt jatkuvat työkoneiden läsnäolosta päätellen heti viikonvaihteen jälkeen.
kuva 18.09.2005 12:53 Aki Grönblom  
  Eikö vaunujen siirtely tuohon kaatopaikalle ole aikaaviepää ja työlästä? Etenkin jos siihen mahtuu vain yksi kerrallaan. Siis vaunu veturiin kiinni,siirto kaatopaikalle, kääntö, vaunu taas veturiin ja pois kaatopaikalta, uusi vaunu nokkaan, siirto kaatopaikalle jne.. 40 vaunuisen junan tyhjäämiseen mennee pirusti aikaa.
kuva 18.09.2005 12:49 Marko Anttila  
  Toki saattaahan tällaiselle härvelille löytyä perusteitakin, ei kai näitä kukaan (kaupallinen) toimija muuten käyttäisi. Mutta silti... hullunmainen värkki. Insinööri ei olekaan suunnitellut helposti tyhjennettävää vaunua, vaan on saanutkin idean tällaisesta vaunun "ravistelijasta".
kuva 18.09.2005 12:49 Aki Grönblom  
  Vieläkö reevereitten keskiöistä löytyy "nopea tehonpoisto" nupikota joissa lukee "schnell aus" ?
kuva 18.09.2005 12:45 Teemu Vehkaoja  
  Tämä on todellakin se järkevin ratkaisu purkaa kuorma niistä ~120 gondolasta, jotka Rautaruukille tulevat päivittäin. Gondola-mallin vaunuissa kun ei ole pohjatyhjennysluukkuja, ainoastaan pieni siivousluukku (jos sitäkään näissä venakoissa). Kaivinkoneella vaunun tyhjentämiseen menisi liikaa aikaa, ja niin tehokasta imuria jolla pelletit saisi pois ei kannata rakentaa tai käyttää. Kanadassakin Quebec North Shore & Labrador -rautatie käyttää purkupaikalla kahta kaatolaitetta rinnakkain. Nillä tyhjennellään neljää 100 tonnin vaunua kerrallaan, ja junissa on 240-300 vaunua.
kuva 18.09.2005 12:32 Aki Grönblom  
  Kuvan venäläisyys.
kuva 18.09.2005 12:11 Juhana Konttinen  
  Mahtaakohan Jounin kokoelmasta löytyä kuvia Keljonlahdesta ja mikä ettei Suolahdestakin? Niitä ei ole täällä vielä junien ja vetureiden kera nähty, joten esitän täten kaihoisan ja toiveekkaan kysymyksen...
kuva 18.09.2005 12:07 Juhana Konttinen  
  Tuossa perjantai-iltana tuli notkuttua videokameran kanssa näillä seuduin ja Keljo II tunnelin päällä. Sieltä avautuu komeat maisemat Päijänteen rannoille ja ympäröivälle seudulle. Harmillisesti sähköistyksen pylväät vievät parhaan näkyvyyden, muuten rataa pystyisi seuraamaan lähes kolmen kilometrin matkalta. Sattui muuten harmillisesti tuona päivänä tuo ajolankavaurio Muuramessa ja illan tavarajunat menivät milloin ehtivät ja pimeä ehti laskeutua niiden tuloon mennessä. Ylimääräinen raakapuujunakin ehti pöllähtää sitten suoraan puskasta silmille. Sain sentään pikajunan wc:n huuhdonnan nauhalle :)
kuva 18.09.2005 11:54 Tapio Keränen  
  Kiitos tarkkaavaisuudesta. Päiväys oli väärin. Nyt se on korjattu kaksi vuotta aikaisemmaksi. Kuvaa suurennettaessa numero näkyi selvästi: 2327.
kuva 18.09.2005 11:46 Tapio Juomukkaharju  
  Sarjaan 23-27 kuuluu.Nro. 26 jonka rekisteri oli HY-403 rekisteröitiin 1.10.54, myytiin 5.11.75 TKL.n käytössä 21v 4kk 30pv. Korin valmistaja Valmet, Tampere
kuva 18.09.2005 10:51 Jukka Voudinmäki  
  En tiedä aikataulusta, mutta kiskojen jatkoskohdista oli irroitettu eristysjatkoskappaleet (vai mikä on oikea termi niille n. 50 cm pitkille kappaleille?) sekä niiden pultit, mistä päättelin, että kiskojen purkaminen tapahtuu aika pian. Ajattelin ajella tänään Säynätsalon suunnalla joten sittenhän asian näkee.
kuva 18.09.2005 10:34 Ari Palin  
  Eikös Ruosniemen pohjoispuolella ollut silta joutunut kuorma-auton rikkomaksi jo kesällä 1984? Sen vuoksi MRY:n ensimmäisen syysretken juna syyskuussa 1984 ei päässyt Parkanon suunnasta tullessaan Ruosniemeen asti.
kuva 18.09.2005 10:31 Ari Palin  
  Milloin rata puretaan eli kuinka kiire on sinne kuvaamaan?
kuva 18.09.2005 10:26 Ari Palin  
  Muistaakseni tämä vaunu oli myös MRY:n syysretkellä tilausvaununa 28.-30.8.1998 reitillä Helsinki - Seinäjoki - Haapamäki - Vilppula - Mänttä - Vilppula - Orivesi - Tampereen kolmioraide - Toijala - Valkeakoski - Toijala - Humppila - Tampere.
kuva 18.09.2005 09:17 Valtteri Keski-Säntti  
  Niimpä. Eikä tuo kyllä salonkia muistuta ollenkaan, toisin kuin Cht...
kuva 18.09.2005 08:40 Tommi K Hakala  
  Metso Oy sai juuri ison kaupan tälläisen rakentamisesta johonkin austraaliaan,on erittäin yleinen tapa tyhjentää vaunuja->kaikki tulee varmasti pois ilman käsityötä,millään kaivurilla/nosturilla ei kaikkea saa pois,ainakaan ilman imuria....
kuva 18.09.2005 08:33 Valtteri Keski-Säntti  
  Eiköhän se tullut riittävän selväksi. :P
kuva 18.09.2005 08:10 Jukka Voudinmäki  
  Jaa, luulin, että "sillalla" tarkoitettiin sitä purettua siltaa, jota pitkin rata joskus on mennyt Kullaan tien yli. Tarkennetaan, että kuva on siis otettu jonkin matkaa Ruosniemen asemalta pohjoiseen.
kuva 18.09.2005 07:54 Juhani Pirttilahti  
  Toinen vaihtoehto taitaa olla tyhjennys kaivinkoneella... tämä on vaikuttaisi olevan järkevin tyhjennystapa. Tämä on mm. Suomen kaivoksissa yleisesti käytetty tapa.
kuva 18.09.2005 04:57 Juhana Nordlund  
  Sen verran auton menneisyydestä tiedän, että se näyttää olevan TKL 26 vuodelta 1954 (kuitenkin sarjaa 23 - 27). Tuo poistettiin ajosta jo vuoden 1975 lopulla eli hieman ennen liikennemuodon lakkauttamista. Huutokaupoissahan noita meni vähän sinne sun tänne sitten.
kuva 18.09.2005 03:02 Arto Papunen  
  Minä muistelisin, että heinäkuun 20 päivä mennessäni olisi raideyhteys vielä ollut.
kuva 18.09.2005 02:21 Juhana Konttinen  
  Vast'ikään tehtyjä kolttosia tämä. Paasivuoren ja Paavalinvuoren tunnelien välisellä osuudella ollaan. Tässä näkymä kuvassa näkyvän Paasivuoren suulta toiseen suuntaan: https://vaunut.org/kuvasivu.php/11309
kuva 18.09.2005 01:56 Marko Anttila  
  Hmmm, tuossahan tasoristeyksen lähellä on ollut Sepänsalmi niminen seisake km:llä 486.8, lakkautettu 1985.
kuva 18.09.2005 01:49 Arto Papunen  
  Siis eikö tämä ollut kahden tunnelin välissä?
kuva 18.09.2005 01:41 Marko Anttila  
  Jaa, että tämä vaihde on sitten purettu, vuosi sitten näkyi vielä olleen paikallaan.
kuva 18.09.2005 01:35 Marko Anttila  
  Mutta onhan tämä pakko olla Ruosniemen ja sillan (Kokemäenjoen) pohjoispuolella eli Parkanon puolella, koska ratakin on käytössä vielä. Siis tämän täytyy olla Porista päin katsoen reilusti ko. sillan jälkeen.
kuva 18.09.2005 01:00 Marko Anttila  
  Hoh-hoijaa, täysin järjetön hökötys! Voiko vaunun tyhjennystä enää tehdä yhtään vaikeammin, kalliimmin tai mahtipohtisemmin?
kuva 18.09.2005 00:14 [Tunnus poistettu]  
  Kylläpäs tuli tälle vaunulle muistokirjoituksia, on liikenteessä, kuka kuvaa tai matkustaa ensimmäisenä? Nämä Einit ovat liikenteessä vielä vähintään 10 vuotta.
kuva 17.09.2005 23:31 Johannes Erra  
  Kiikutettiinko Haapamäelle joskus joku Tampereen ex-trollikka? En näitä asioita tosin oikein tunne...
kuva 17.09.2005 21:52 Ville Saarelainen  
  Ei vaan lentokoneesta, tarkkaan ottaen 4-paikkaisesta Piper Warrior II:sta. Eilen tuli käytyä tuolla päin ja kävin samalla katsastamassa tämän tasoristeyksen ihan maasta käsin. Eipä ollut kovin häävi kuvauspaikka maan kamaralta katseltuna. Mainittakoon vielä, että tuohon risteykseen on nyt asennettu portaalit.
kuva 17.09.2005 21:07 Lari Åhman  
  Jaahas, no jos tietoa kaivataan niin sitä pitää kertoa ;) Eli siinä on tavallaan radion "päävalikko" eli siis jos kuski haluaa tehdä kuulutuksen junaan, se valitaan tuosta ja kun taas haluaa linjaration kuulumaan niin sekin valitaan tuosta. Aika vaikea selittää tuon käyttö, mutta toivottavasti jummarsit... :P Joku nerompi selittäköön tarkemmin...
kuva 17.09.2005 20:57 Jussi Kortman  
  Asiaa kirjoitat!
kuva 17.09.2005 20:55 Valtteri Keski-Säntti  
  Kiitos tiedoista, mutta lisää kaivataan taas... :P Eli siis: Mitä ovat noi vihreät (+yksi punainen) "ympyrät" EKE:n vieressä?
kuva 17.09.2005 20:51 Valtteri Keski-Säntti  
  Selvä.
kuva 17.09.2005 18:57 Otto Vesterinen  
  Tukholman ja Solnan kunnan rajamailla, kuitenkin aikalailla keskustassa on Norra Station, joka käsittääkseni toimii tavara-asemana. Tosin tietoni on muutaman vuoden vanha. Ehkä joku tietää paremmin.
kuva 17.09.2005 18:52 Otto Vesterinen  
  Käsittääkseni Ruosniemi-Kankaanpää välin tavaraliikenne lopetettiin 1985/86 vaihteessa eli vielä 1985 olisi tavarajunia kulkenut. Kiitokset muuten Jukalle näistä tänään lisätyistä kuvista. Mielenkiintoista (vaikkakin surullista) nähdä esim. tuota Säynätsalon radan nykytilaa.
kuva 17.09.2005 18:39 Karri Pietikäinen  
  Katsoin etusivun henkilövaunujen tietoja läpi...
kuva 17.09.2005 18:22 Valtteri Keski-Säntti  
  Miten niin?