|
|
18.09.2005 15:43 | Aki Grönblom | ||
| Ja Jape, tervetuloa vaan uudestaankin museojunareissuille. :) | ||||
|
|
18.09.2005 15:42 | Aki Grönblom | ||
| Allekirjoittanut kyllä kallistuu 180 litraisen M.A.N:n jyskytyksen puolelle. Kun kierrokset nousevat, alkaa niin sanottu "kammiovärinä", joka tuntuu luissa ja ytimissä asti vieden miehen mennessään. Eilen (17.9) oli muuten Hpk:ssa vierekkäin käynnissä puolikas ja täysikokoinen manni. Yhteensä siis 18 sylinteriä jytinää, aika hienolta sekin kuulosti. | ||||
|
|
18.09.2005 14:20 | Miika Rissanen | ||
| :D:D | ||||
|
|
18.09.2005 14:18 | Miika Rissanen | ||
| oh, mikä suurenmoinen laite! :) | ||||
|
|
18.09.2005 13:51 | Lasse Härkönen | ||
| Tämä? https://vaunut.org/kuvasivu.php/3745.html | ||||
|
|
18.09.2005 13:36 | Tapio Juomukkaharju | ||
| Tuli tästä kilometri tolpasta jostain syystä mieleen: Mikä matka on Suomen rautateillä lyhin kilometri, siis lyhin kilometri tolppien väli? Rataosaa en enää muista,ja voi olla ettei tolppia enää ole mutta on todistettavasti ollut.50m tarkkuudella. :) | ||||
|
|
18.09.2005 13:35 | Simo Virtanen | ||
| Sitä minäkin ajattelin. Ketäköhän nuo palvelevat? Eivät ainakaan matkustajia. Kitteellä ei ole tietoakaan vaunutauluista saati raidenäytöistä.. | ||||
|
|
18.09.2005 13:33 | Aki Grönblom | ||
| Miten olisi vaakatasossa kulkeva spiraalirata (mallia "tuttu särkänniemestä"). Siitä voisi ajattaa koko junan kerralla läpi. ;) | ||||
|
|
18.09.2005 13:23 | Jouni Hytönen | ||
| Löytyy, täytyisi vain löytyä myös aikaa ja intoa skannaamiseen. :-/ | ||||
|
|
18.09.2005 13:19 | Jukka Voudinmäki | ||
| Onhan se, vieläpä lainausmerkkeihin laitettuna, jolloin mieleeni ei tullut kumpikaan Ruosniemen eteläpuolisista rautatiesilloista. Mutta kuvan sijainti lienee nyt täsmennetty, mikä on tärkeintä. | ||||
|
|
18.09.2005 13:19 | Marko Anttila | ||
| JKV ei ala enää :), https://vaunut.org/kuvasivu.php/2090.htm | ||||
|
|
18.09.2005 13:05 | Marko Anttila | ||
| Niin, silta on ehkä hieman epämääräinen määrite yksinään... | ||||
|
|
18.09.2005 13:00 | Marko Anttila | ||
| No voisihan sitä tehdä sitten vaikka kertakäyttöisen vaunun. Eli olisi erikseen alusta/runko ja raaka-aineen kuljetuslava, jotka olisi liitetty toisiinsa jollain pikakiinnityssysteemillä. Tehtaalla sulatusuunin lähellä nostettaisiin lava pois alustaltaan ja pudotettaisiin lava sisältöineen sellaisenaan uuniin... Tietysti, lavojen pitäisi olla halpoja valmistaa ja sellaisenaan sulatukseen sopivia. | ||||
|
|
18.09.2005 12:58 | Jukka Voudinmäki | ||
| Tämä kuva on nyt siltä osin historiaa, että kiskotus on purettu, kiskot siirretty syrjään ja ratapölkytkin kaivettu ylös. Silta on toki jäljellä. Kiskotusta on muuten jäljellä vielä n. 200 m päästä Raudanlahden entiseltä linjavaihteelta Kinkovuoren-Karkaussaaren -kiertoliittymään saakka, mutta purkutyöt jatkuvat työkoneiden läsnäolosta päätellen heti viikonvaihteen jälkeen. | ||||
|
|
18.09.2005 12:53 | Aki Grönblom | ||
| Eikö vaunujen siirtely tuohon kaatopaikalle ole aikaaviepää ja työlästä? Etenkin jos siihen mahtuu vain yksi kerrallaan. Siis vaunu veturiin kiinni,siirto kaatopaikalle, kääntö, vaunu taas veturiin ja pois kaatopaikalta, uusi vaunu nokkaan, siirto kaatopaikalle jne.. 40 vaunuisen junan tyhjäämiseen mennee pirusti aikaa. | ||||
|
|
18.09.2005 12:49 | Marko Anttila | ||
| Toki saattaahan tällaiselle härvelille löytyä perusteitakin, ei kai näitä kukaan (kaupallinen) toimija muuten käyttäisi. Mutta silti... hullunmainen värkki. Insinööri ei olekaan suunnitellut helposti tyhjennettävää vaunua, vaan on saanutkin idean tällaisesta vaunun "ravistelijasta". | ||||
|
|
18.09.2005 12:49 | Aki Grönblom | ||
| Vieläkö reevereitten keskiöistä löytyy "nopea tehonpoisto" nupikota joissa lukee "schnell aus" ? | ||||
|
|
18.09.2005 12:45 | Teemu Vehkaoja | ||
| Tämä on todellakin se järkevin ratkaisu purkaa kuorma niistä ~120 gondolasta, jotka Rautaruukille tulevat päivittäin. Gondola-mallin vaunuissa kun ei ole pohjatyhjennysluukkuja, ainoastaan pieni siivousluukku (jos sitäkään näissä venakoissa). Kaivinkoneella vaunun tyhjentämiseen menisi liikaa aikaa, ja niin tehokasta imuria jolla pelletit saisi pois ei kannata rakentaa tai käyttää. Kanadassakin Quebec North Shore & Labrador -rautatie käyttää purkupaikalla kahta kaatolaitetta rinnakkain. Nillä tyhjennellään neljää 100 tonnin vaunua kerrallaan, ja junissa on 240-300 vaunua. | ||||
|
|
18.09.2005 12:32 | Aki Grönblom | ||
| Kuvan venäläisyys. | ||||
|
|
18.09.2005 12:11 | Juhana Konttinen | ||
| Mahtaakohan Jounin kokoelmasta löytyä kuvia Keljonlahdesta ja mikä ettei Suolahdestakin? Niitä ei ole täällä vielä junien ja vetureiden kera nähty, joten esitän täten kaihoisan ja toiveekkaan kysymyksen... | ||||
|
|
18.09.2005 12:07 | Juhana Konttinen | ||
| Tuossa perjantai-iltana tuli notkuttua videokameran kanssa näillä seuduin ja Keljo II tunnelin päällä. Sieltä avautuu komeat maisemat Päijänteen rannoille ja ympäröivälle seudulle. Harmillisesti sähköistyksen pylväät vievät parhaan näkyvyyden, muuten rataa pystyisi seuraamaan lähes kolmen kilometrin matkalta. Sattui muuten harmillisesti tuona päivänä tuo ajolankavaurio Muuramessa ja illan tavarajunat menivät milloin ehtivät ja pimeä ehti laskeutua niiden tuloon mennessä. Ylimääräinen raakapuujunakin ehti pöllähtää sitten suoraan puskasta silmille. Sain sentään pikajunan wc:n huuhdonnan nauhalle :) | ||||
|
|
18.09.2005 11:54 | Tapio Keränen | ||
| Kiitos tarkkaavaisuudesta. Päiväys oli väärin. Nyt se on korjattu kaksi vuotta aikaisemmaksi. Kuvaa suurennettaessa numero näkyi selvästi: 2327. | ||||
|
|
18.09.2005 11:46 | Tapio Juomukkaharju | ||
| Sarjaan 23-27 kuuluu.Nro. 26 jonka rekisteri oli HY-403 rekisteröitiin 1.10.54, myytiin 5.11.75 TKL.n käytössä 21v 4kk 30pv. Korin valmistaja Valmet, Tampere | ||||
|
|
18.09.2005 10:51 | Jukka Voudinmäki | ||
| En tiedä aikataulusta, mutta kiskojen jatkoskohdista oli irroitettu eristysjatkoskappaleet (vai mikä on oikea termi niille n. 50 cm pitkille kappaleille?) sekä niiden pultit, mistä päättelin, että kiskojen purkaminen tapahtuu aika pian. Ajattelin ajella tänään Säynätsalon suunnalla joten sittenhän asian näkee. | ||||
|
|
18.09.2005 10:34 | Ari Palin | ||
| Eikös Ruosniemen pohjoispuolella ollut silta joutunut kuorma-auton rikkomaksi jo kesällä 1984? Sen vuoksi MRY:n ensimmäisen syysretken juna syyskuussa 1984 ei päässyt Parkanon suunnasta tullessaan Ruosniemeen asti. | ||||
|
|
18.09.2005 10:31 | Ari Palin | ||
| Milloin rata puretaan eli kuinka kiire on sinne kuvaamaan? | ||||
|
|
18.09.2005 10:26 | Ari Palin | ||
| Muistaakseni tämä vaunu oli myös MRY:n syysretkellä tilausvaununa 28.-30.8.1998 reitillä Helsinki - Seinäjoki - Haapamäki - Vilppula - Mänttä - Vilppula - Orivesi - Tampereen kolmioraide - Toijala - Valkeakoski - Toijala - Humppila - Tampere. | ||||
|
|
18.09.2005 09:17 | Valtteri Keski-Säntti | ||
| Niimpä. Eikä tuo kyllä salonkia muistuta ollenkaan, toisin kuin Cht... | ||||
|
|
18.09.2005 08:40 | Tommi K Hakala | ||
| Metso Oy sai juuri ison kaupan tälläisen rakentamisesta johonkin austraaliaan,on erittäin yleinen tapa tyhjentää vaunuja->kaikki tulee varmasti pois ilman käsityötä,millään kaivurilla/nosturilla ei kaikkea saa pois,ainakaan ilman imuria.... | ||||
|
|
18.09.2005 08:33 | Valtteri Keski-Säntti | ||
| Eiköhän se tullut riittävän selväksi. :P | ||||
|
|
18.09.2005 08:10 | Jukka Voudinmäki | ||
| Jaa, luulin, että "sillalla" tarkoitettiin sitä purettua siltaa, jota pitkin rata joskus on mennyt Kullaan tien yli. Tarkennetaan, että kuva on siis otettu jonkin matkaa Ruosniemen asemalta pohjoiseen. | ||||
|
|
18.09.2005 07:54 | Juhani Pirttilahti | ||
| Toinen vaihtoehto taitaa olla tyhjennys kaivinkoneella... tämä on vaikuttaisi olevan järkevin tyhjennystapa. Tämä on mm. Suomen kaivoksissa yleisesti käytetty tapa. | ||||
|
|
18.09.2005 04:57 | Juhana Nordlund | ||
| Sen verran auton menneisyydestä tiedän, että se näyttää olevan TKL 26 vuodelta 1954 (kuitenkin sarjaa 23 - 27). Tuo poistettiin ajosta jo vuoden 1975 lopulla eli hieman ennen liikennemuodon lakkauttamista. Huutokaupoissahan noita meni vähän sinne sun tänne sitten. | ||||
|
|
18.09.2005 03:02 | Arto Papunen | ||
| Minä muistelisin, että heinäkuun 20 päivä mennessäni olisi raideyhteys vielä ollut. | ||||
|
|
18.09.2005 02:21 | Juhana Konttinen | ||
| Vast'ikään tehtyjä kolttosia tämä. Paasivuoren ja Paavalinvuoren tunnelien välisellä osuudella ollaan. Tässä näkymä kuvassa näkyvän Paasivuoren suulta toiseen suuntaan: https://vaunut.org/kuvasivu.php/11309 | ||||
|
|
18.09.2005 01:56 | Marko Anttila | ||
| Hmmm, tuossahan tasoristeyksen lähellä on ollut Sepänsalmi niminen seisake km:llä 486.8, lakkautettu 1985. | ||||
|
|
18.09.2005 01:49 | Arto Papunen | ||
| Siis eikö tämä ollut kahden tunnelin välissä? | ||||
|
|
18.09.2005 01:41 | Marko Anttila | ||
| Jaa, että tämä vaihde on sitten purettu, vuosi sitten näkyi vielä olleen paikallaan. | ||||
|
|
18.09.2005 01:35 | Marko Anttila | ||
| Mutta onhan tämä pakko olla Ruosniemen ja sillan (Kokemäenjoen) pohjoispuolella eli Parkanon puolella, koska ratakin on käytössä vielä. Siis tämän täytyy olla Porista päin katsoen reilusti ko. sillan jälkeen. | ||||
|
|
18.09.2005 01:00 | Marko Anttila | ||
| Hoh-hoijaa, täysin järjetön hökötys! Voiko vaunun tyhjennystä enää tehdä yhtään vaikeammin, kalliimmin tai mahtipohtisemmin? | ||||
|
|
18.09.2005 00:14 | [Tunnus poistettu] | ||
| Kylläpäs tuli tälle vaunulle muistokirjoituksia, on liikenteessä, kuka kuvaa tai matkustaa ensimmäisenä? Nämä Einit ovat liikenteessä vielä vähintään 10 vuotta. | ||||
|
|
17.09.2005 23:31 | Johannes Erra | ||
| Kiikutettiinko Haapamäelle joskus joku Tampereen ex-trollikka? En näitä asioita tosin oikein tunne... | ||||
|
|
17.09.2005 21:52 | Ville Saarelainen | ||
| Ei vaan lentokoneesta, tarkkaan ottaen 4-paikkaisesta Piper Warrior II:sta. Eilen tuli käytyä tuolla päin ja kävin samalla katsastamassa tämän tasoristeyksen ihan maasta käsin. Eipä ollut kovin häävi kuvauspaikka maan kamaralta katseltuna. Mainittakoon vielä, että tuohon risteykseen on nyt asennettu portaalit. | ||||
|
|
17.09.2005 21:07 | Lari Åhman | ||
| Jaahas, no jos tietoa kaivataan niin sitä pitää kertoa ;) Eli siinä on tavallaan radion "päävalikko" eli siis jos kuski haluaa tehdä kuulutuksen junaan, se valitaan tuosta ja kun taas haluaa linjaration kuulumaan niin sekin valitaan tuosta. Aika vaikea selittää tuon käyttö, mutta toivottavasti jummarsit... :P Joku nerompi selittäköön tarkemmin... | ||||
|
|
17.09.2005 20:57 | Jussi Kortman | ||
| Asiaa kirjoitat! | ||||
|
|
17.09.2005 20:55 | Valtteri Keski-Säntti | ||
| Kiitos tiedoista, mutta lisää kaivataan taas... :P Eli siis: Mitä ovat noi vihreät (+yksi punainen) "ympyrät" EKE:n vieressä? | ||||
|
|
17.09.2005 20:51 | Valtteri Keski-Säntti | ||
| Selvä. | ||||
|
|
17.09.2005 18:57 | Otto Vesterinen | ||
| Tukholman ja Solnan kunnan rajamailla, kuitenkin aikalailla keskustassa on Norra Station, joka käsittääkseni toimii tavara-asemana. Tosin tietoni on muutaman vuoden vanha. Ehkä joku tietää paremmin. | ||||
|
|
17.09.2005 18:52 | Otto Vesterinen | ||
| Käsittääkseni Ruosniemi-Kankaanpää välin tavaraliikenne lopetettiin 1985/86 vaihteessa eli vielä 1985 olisi tavarajunia kulkenut. Kiitokset muuten Jukalle näistä tänään lisätyistä kuvista. Mielenkiintoista (vaikkakin surullista) nähdä esim. tuota Säynätsalon radan nykytilaa. | ||||
|
|
17.09.2005 18:39 | Karri Pietikäinen | ||
| Katsoin etusivun henkilövaunujen tietoja läpi... | ||||
|
|
17.09.2005 18:22 | Valtteri Keski-Säntti | ||
| Miten niin? | ||||