|
|
02.08.2005 12:28 | |||
| Hieno kuvasarja Mika! Ensin porkkanoita, sitten huruja. Lisää tällaisia! | ||||
|
|
02.08.2005 12:26 | Timo Palokangas | ||
| Raiteisto ja laiturit ynm. on näkojään hieman muuttunut:) Hyvä kuva. | ||||
|
|
02.08.2005 12:04 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Hieno kuvasarja, tästähän yltyy "ihan mahoton" Hurupäivä. Tämä veturi järjesti melkoisen yllätyksen huhtikuussa 1987, kun olin matkannut yöjunalla Siilinjärven kautta Joensuuhun ja päiväjunalla palaamassa kohti Pieksämäkeä. Havahduin unestani ennen Varkautta. Totesin, että ratapihalla oli Huru, nimenomaan tämä 2213. Olin junan ensimmäisessä vaunussa ja viimeinen vaunuista pysähtyi kutakuinkin veturin kohdalle. Rynnistys junan läpi oli melkoinen ja viimeiselle oviaukolle ehdittyäni juna tietysti lähti jo liikkeelle. Tuloksena oli kuva, johon mahtui vain puoli Hurua :'-( | ||||
|
|
02.08.2005 12:00 | Mika T. Polamo | ||
| Tismallisesti! Joka pysähdyksellä (Helsinkiä lukuunottamatta) sai jännittää vieläkö ehtii junaan. | ||||
|
|
02.08.2005 11:43 | Juha Kutvonen | ||
| Laiturilla enää konduktööri ja matkustaja, joka oli juuri saanut toiselta matkustajalta varafilmin matkan saaneen yllättävän käänteen takia - vielä kun hän olisi jännitykseltään saanut ladatuksi sen filmin kunnolla kameraan, olisi tästäkin pysähdyksestä kuva... | ||||
|
|
02.08.2005 11:41 | Markku Kari | ||
| Jorma arvasi oikein. Mjetrovarikon releasetinlaitteen ohjaustaulu. Tällä kuvalla on kaveri, johon painelin kulkutien kuvausta varten: https://vaunut.org/kuvasivu.php/15293.html?kuvaus=&paikka=&tyyppi=0&kuvaaja=162&x= | ||||
|
|
02.08.2005 11:40 | Tero Korkeakoski | ||
| Kas, Kas:eissa suolaa Äetsään... En muista junan numeroa mutta lähti ennen puolenpäivää ja palasi iltakuuden kieppeillä... | ||||
|
|
02.08.2005 11:07 | Ville Räihä | ||
| Olisikohan veturi kuitenkin 2747? | ||||
|
|
02.08.2005 11:05 | Mika T. Polamo | ||
| (Nämä 80-luvun kuvat ovat ärsyttävän likaisia...) | ||||
|
|
02.08.2005 10:51 | Marko Tuominen | ||
| Ja iso piippu hidastaa poistohöyryn nopeuden niin alhaiseksi, että ääni on senkin takia varsin vaimea. | ||||
|
|
02.08.2005 10:42 | Valtteri Keski-Säntti | ||
| 2216 + vaunut tulee Hyvinkäälle 13.8. Lähtee seuraavana iltana (14.8, rautatiemuseopäivä) takaisin. Ja Riihimäelle on kai myös myöhemmin syksyllä luvassa Huru-ajoa, ellen väärin muista... | ||||
|
|
02.08.2005 10:38 | Mika T. Polamo | ||
| Häh. Tuleeko 2216? Millä aikataululla? | ||||
|
|
02.08.2005 10:35 | Valtteri Keski-Säntti | ||
| Hurupäivä on 14.8. Hyvinkäällä. ;) | ||||
|
|
02.08.2005 10:33 | Mika T. Polamo | ||
| Mitä! Hurupäivät, odottakaa mua! | ||||
|
|
02.08.2005 10:32 | Jorma Rauhala | ||
| Takimmaisessa hurussa on mainostarra "Nortti on täyttä tupakkaa". Veturien takana pilkistää Pasilan puuasema ja rautatieläisten kerrostalo. Pikajuna ohittelee asemaa, sillä tuolloinhan eivät ne tässä pysähtyneet. Ja junarunkoa on kuvan ulkopuolella vielä toinen mokoma näkyvän lisäksi. | ||||
|
|
02.08.2005 09:58 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Mielenkiintoinen tieto tuo EFi:n maalaus, enpä tuota(kaan) tiennyt. | ||||
|
|
02.08.2005 09:55 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Jahas, tänään on Hurupäivät! ;D Tilanne on hieno ja jo harvinainenkin, olivathan Hurujen säännölliset pikajunavedot jo historiaa. Menneestä ajasta kertoo myös veturin vasemmalla puolella näkyvä yöjunan tavaravaunu. | ||||
|
|
02.08.2005 09:39 | Teppo Niemi | ||
| Porkkanoillahan (Dm8) ajetiin moottorikiitojunia MK, mutta erikoiskiitojunien (veturivetoisia, EK, myöhennin erikoispikajunia EP) tultua liikenteeseen ajettiin Dm8-9 kalustolla myös kiitojunia, jotka korvattiin pian erikoiskiitojunilla. (Dm9 kalustolla ajettiin 1960-luvun lopulla moottoripikajunia (MP) mm. Helsingin ja Turun välillä. Dm4 tai Hr11 + KEi + KEis + KCik kalustolla ajettiin 1950- ja 1960 luvulla myös moottorikiitojunia MK, myöhemmin kalustoa käytettiin moottoripikajunissa MP. Moottoripikajunien alkuperäinen kalustohan oli Dm4 + CEi (DEi) + Eik + EFi. Nyt Porvoossa oleva Topparoikka ry:n EFi on ollut aikanaan maalattu kiitojunaväreihin juuri moottoripikajunaa varten.) | ||||
|
|
02.08.2005 09:29 | Teppo Niemi | ||
| Kun sähköistys oli valmistunut Toijalaan asti, vaidettiin joidenkin junien veturit Toijalassa, jotta Sr1 vetureille saatiin kilometrejä. Sähköradan valmistuttua Seinäjoelle, siirtyi veturien vaihtopaikka Seinäjoelle. Samalla sähkön osuus vetovoimasta kasvoi huomattavasti. | ||||
|
|
02.08.2005 09:18 | Valtteri Keski-Säntti | ||
| Hieno! :) | ||||
|
|
02.08.2005 09:13 | Aki Grönblom | ||
| Ja Move 51h:n live-murinaahan on saatavilla tarvittaessa Haapamäellä. Käynti&ajokuntoisia löytyy kaksin kappalein. | ||||
|
|
02.08.2005 09:12 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Hienon kuvan olet ottanut. Hurut olivat aktiiveja Rovaniemen junissa, mutta vaihdettiinkos veturit etelässä Seinäjoella vai Tampereella sähkövetoon vai ei missään? | ||||
|
|
02.08.2005 08:47 | Juha Kutvonen | ||
| No niinpä. Olkoon porkkana sitten The Uusi Kiitojuna. | ||||
|
|
02.08.2005 08:41 | Juha Kutvonen | ||
| Yöllä ajettiin deeverillä T-junia, mutta runko siirtyi ensin illalla H-junassa Helsingistä Riihimäelle. Pakettikatko oli pääradalla alunperin maanantain ja tiistain välisenä yönä. | ||||
|
|
02.08.2005 07:20 | Eija Mari | ||
| Eipä tuota voi kyllä sanoa hyvällä maulla valituksi tuota väritystä ja kuviota. | ||||
|
|
02.08.2005 07:19 | Eija Mari | ||
| Minä en edes yritä arvata, mutta tosi hieno kuva taas Niilalta ja upea teksti kuvaan liittyen. | ||||
|
|
02.08.2005 00:12 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Kun jäi sellainen sitkeä mielikuva, että puuvaunujen sn alennettiin 110 km/h:iin 1980-luvun loppupuoliskolla. En minäkään tätä vanno, mutta kyllä sen kohta joku kertoo. Ei jaksa näin yöaikaan enää kaivella kirjahyllyä z...z...Z | ||||
|
|
02.08.2005 00:12 | [Tunnus poistettu] | ||
| Tuonnehan irlantilaisen viskisavustamon tonttu sulautuu kuin puskaryssä pensastoon. Päälle istuttaessa manaa sitten viattoman turistin matkustamaan iäti tällääses junas ja vielä pahimmalla kesähelteellä =:^O | ||||
|
|
02.08.2005 00:10 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Taitavat olla foorumin ensimmäiset Irlanti-kuvat. Hienoa, näkee vähän, mitä siellä liikkuu. Hakua voisi muuten helpottaa, jos paikkakunnan lisäksi kaikkiin ulkomaan kuviin liittäisi vielä maan nimen. | ||||
|
|
02.08.2005 00:09 | [Tunnus poistettu] | ||
| KooPee: No onhan se viides (ja ties kuinka monta vaunua siellä, totta. Vanhat silmät teppostelevat. Puuvaunujen sn jäi nyt vaivaamaan: toimiiko muisti yhtä huonosti kuin silmä? | ||||
|
|
02.08.2005 00:09 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Ei sovi migreenikoille. | ||||
|
|
02.08.2005 00:06 | [Tunnus poistettu] | ||
| Brrrr. Ovatpas valinneet kammottavan kuosin penkkeihin! | ||||
|
|
02.08.2005 00:05 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Kun tarkkaan katsoo, niin pilkistää sieltä se viideskin vaunu ja kuinka monta onkaan sen takana. Jos nyt oikein muistan, niin kyllä niitä puuvaunuja sai vetää ihan suurinta sallittua eli 120 km/h. Hieno on kuva tosiaankin ja molemmissa vetureissa tietenkin miehistöt, asjallista!! | ||||
|
|
01.08.2005 23:51 | [Tunnus poistettu] | ||
| Se Deeverin vetämä paikku oli kai kuitenkin T-juna, eikös? Tapasi olla pikkuisen myöhässä... | ||||
|
|
01.08.2005 23:49 | [Tunnus poistettu] | ||
| Kutvonen: The Kiitojuna oli kyllä Dm4! Porkkana oli - no - porkkana. | ||||
|
|
01.08.2005 23:45 | [Tunnus poistettu] | ||
| Kas-kas, oikeinhan tässä tulee nostalgiseksi! Ovatkos Hurut ihan oikeasti parivedossa tuossa? Puuvaunujen sn noihin aikoihin lienee ollut 100 ja uskoisi yhdenkin Hurun jaksavan kiskoa neljää vaunua. | ||||
|
|
01.08.2005 23:11 | [Tunnus poistettu] | ||
| Siinon jätiistä melekeen uusin ja melekeen vanhin! | ||||
|
|
01.08.2005 23:04 | Joni Kontio | ||
| Voihan vitsi mikä Yhdistelmä - isolla Y:llä! | ||||
|
|
01.08.2005 23:03 | [Tunnus poistettu] | ||
| No joo, pientä kömytyksen poikasta havaittavissa tosjaankin :^) | ||||
|
|
01.08.2005 22:09 | Antti Busk | ||
| Nohabien ääniä löytyy täältä: http://www.nohab.hu/sounds.html mutta noiden kaksoisdieseleiden ääniä ei taida helposti löytyä. Itsekin haluaisin kyllä kuulla kyseisen koneen ääntä. | ||||
|
|
01.08.2005 22:07 | Otto Tuomainen | ||
| Ainakin 2551 on yrittänyt https://vaunut.org/kuvasivu.php/13283.html kömyttää. :) | ||||
|
|
01.08.2005 21:17 | Tommi K Hakala | ||
| Harmi,moni sivustolla liikkuva ei ole kuullut sen omaleimaista ääntä... | ||||
|
|
01.08.2005 21:06 | |||
| Yleisöä ja junamatkustajia oli paljon! | ||||
|
|
01.08.2005 21:05 | Kimmo Pyrhönen | ||
| VHS tavaraa löytyisi Move51h:sta ja tietysti kaupallista pätkää Nohabeista, mutta ei auttane tähän hätään. | ||||
|
|
01.08.2005 21:02 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Olikos yleisöä ja junamatkustajia paljon? | ||||
|
|
01.08.2005 20:59 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Ajolankojen sähköt katkaistiin yöksi kerran viikossa huoltotoimenpiteitä varten. | ||||
|
|
01.08.2005 20:06 | Kimmo Säteri | ||
| Eikä 219 -sarjan "luotettavuuskaan" käy kateeksi. Taisivat nämä "Ceausescun kosto" -lempinimen saaneet dieselveturit olla melko epäluotettavia. Niinpä nämä poistuivat melko varhain liikenteestä - näitä romanialaisvetureita valmistettiin 1977-85... | ||||
|
|
01.08.2005 20:02 | Kimmo Säteri | ||
| Nyt kesällä 2005 "puhvelit" ovat poistumassa: http://www.lokmagazin.de/magazin/lokmagazin.asp (Sieltä otsikko "Weltweit") |
||||
|
|
01.08.2005 19:59 | Kimmo Säteri | ||
| Joona Kärkkäinen: Neljän veturin protosarjassa 103.0 vuosimallia 1965 oli saksisankavirroittimet. Varsinaisessa sarjassa 103101-245 oli yksipolviset virroittimet lähes koko niiden "elämän" ajan. Noita yksipolvisia virroittimia saatiin 111 -sarjan vetureista päittäin vaihtamalla. | ||||
|
|
01.08.2005 19:18 | Tapio Juomukkaharju | ||
| Hyvä Mika, tämä on todellakin "Nalle"! Ei mikään muu :). | ||||
|
|
01.08.2005 19:06 | Tapio Juomukkaharju | ||
| Ainakin näiden junien elämänkaaren lopulla oli koneapulaisella hommia. Muistan eräänkin matkan Tpe-Ov välillä jossa koneapulainen teki kaikkensa ja sai kuin saikin myös junan takapään koneen käymään. Junahan jatkoi Jy asti mutta itse jäin Orivedelle joten en tiedä matkan myöhemmistä vaiheista :) | ||||