|
|
20.07.2005 23:32 | Teemu Lokka | ||
| Eipähän disselillä ja poltto öljyllä ole paljoa eroa, kuulema diisselissä on jotain lisäainetta mitä polttoöljyssä ei ole. Näin taannoin minulle kertoi intissä kuskit kun nafta loppu ja alettiin ajelemaan polttoöljyllä :D | ||||
|
|
20.07.2005 23:15 | Jonne Reitti | ||
| Mä aattelinki, että se johtuu noista höyrynkehittimistä, mutta en osannu miettiä tarpeeks pitkälle. Eikös höyrynkehitin ollu kuitenki lyhyen konesuojan sisällä, eli miksi pääkoneen piippu on mallia laiva, kenties symmetria syistä ??? | ||||
|
|
20.07.2005 22:50 | Simo Toikkanen | ||
| Ylempi on eräänlainen VR:n liikemerkki, jota on käytetty ainakin tavaravaunuissa 50-luvun lopulle asti sekä VR:n 75-vuotishistoriikissa. Alempi merkki on melko selkeä: uloimpana ovat jarrutönkät ja sisempänä jarrujohdon letkukytkimet. Se kertoo, että vaunussa on ilmajarrut sekä läpimenevä jarrujohto (joka on siis paineilmajohto). Pelkät letkukytkimet kertoisivat, että vaunussa ei ole ilmajarrulaitosta, mutta läpimenevä jarrujohto löytyy. | ||||
|
|
20.07.2005 22:00 | Tommi K Hakala | ||
| Joo,tajusin tuon saman mahdollisuuden äsken,lisäsin kommentin tuohon linkkikuvaan. | ||||
|
|
20.07.2005 21:58 | Jorma Rauhala | ||
| Ettei vain olisi Virtain asemalla muinoin majaillut Pg https://vaunut.org/kuvasivu.php/12135.html?kuvaus=&paikka=&tyyppi=0&kuvaaja=515&x=120 Tässä vaunun väri ei ole kylläkään sen kuvan sävyinen. Silloin se oli vaaleampi, ehkä paahtuneempi. Saattaa olla niinkin, että tämä muuttuu aikojen kuluessa sellaiseksi. | ||||
|
|
20.07.2005 21:52 | Tommi K Hakala | ||
| Ja sama vaunu väreissä v. 2005; https://vaunut.org/kuvasivu.php/15301.html | ||||
|
|
20.07.2005 21:29 | Kasimir Kärkkäinen | ||
| Minkähän takia se on edes tehty tuon näköiseksi? | ||||
|
|
20.07.2005 21:29 | Juha Malinen | ||
| Eikös se ole se kilpa-autoilija, jolla on japanilainen fanisivu ja kaikki http://heikkifanjp.twincle.net/ . | ||||
|
|
20.07.2005 21:25 | [Tunnus poistettu] | ||
| Hieno kuva minustakin taas kerran, ja sikäli rautatiehistoriaa, ettei tuollaista lastia taideta ihan joka vuosikaan nähdä. Onkos se Heikki Kovalainen joku tangokuningas? | ||||
|
|
20.07.2005 21:15 | Otto Tuomainen | ||
| Se Resiina on 3 2003. Ja se kaarre oli Tuomarilan kohdalla. | ||||
|
|
20.07.2005 21:11 | Ville Saarelainen | ||
| 27xx-sarjassa oli alunperin höyrynkehitin, kun vanhoja puuvaunuja lämmitettiin höyryllä. Höyrynkehitin ja vesisäiliö veivät tilaa konesuojien alta, joten pakarien äänenvaimentimet eivät mahtuneet 25- ja 26-sarjojen tapaan konehuoneeseen, vaan ne ovat tuon ison piipun sisällä. Sittemmin höyrynkehittimet poistettiin, kun niitä ei enää tarvittu. | ||||
|
|
20.07.2005 21:06 | [Tunnus poistettu] | ||
| Volkkari-pendo! xD | ||||
|
|
20.07.2005 21:04 | [Tunnus poistettu] | ||
| ymmärrän mutta tarteeko sitä ees vihjata? | ||||
|
|
20.07.2005 21:04 | Joona Kärkkäinen | ||
| Hiivatin jalkaanmenevä Diesel-pendo. | ||||
|
|
20.07.2005 21:03 | [Tunnus poistettu] | ||
| Eikai sen tällälailla pitäisi kuitenkaan "äyskäröidä" sitä löpöä pihalle!? | ||||
|
|
20.07.2005 21:03 | Kasimir Kärkkäinen | ||
| Se näyttää... En kehtaa sanoa. | ||||
|
|
20.07.2005 21:00 | Ville Saarelainen | ||
| Jos halutaan pilkkua viilata, niin rautatiekalustossa käytetään polttoöljyä eikä verollista dieseliä. Vaan eikös lätissä ollut yleinenkin ilmiö, että täydestä tankista läikkyi kurveissa hieman löpöä pihalle. Jossain Resiinassa oli juttu 60-luvun lättämatkasta Hki-Tku, ja siellä joidenkien mutkien ulkoreunat oli kauttaaltaan löpön saastuttamia. | ||||
|
|
20.07.2005 20:53 | Pauli Kyllönen | ||
| Ja vielä Kemijärvellä kaiken lisäksi ;) | ||||
|
|
20.07.2005 20:52 | [Tunnus poistettu] | ||
| mulla on kuva siitä sen "väliaikaisesta" korkista. pitäänee laittaa tänne. | ||||
|
|
20.07.2005 20:48 | Mikko Herpman | ||
| Joku paremmin muistava varmaan kohta kertoo milloin 80-luvun puolivälissä oli se kun tämän vaunun lähisukulainen 4201+4??? kävi Kelloselässä samalla paikalla MRY:n syysretkellä. Allekirjoittanut oli sen verran nuori kyseisellä matkalla, ettei dokumentaatio ollut ihan ajan tasalla :). | ||||
|
|
20.07.2005 20:44 | Juha Paulavuo | ||
| Mitä nuo kuviot tuossa Suomi-sanan alapuolella ovat?, kyseleepi nimimerkki Tietämätön | ||||
|
|
20.07.2005 20:37 | Mikko Herpman | ||
| Onkohan Porhalaisilta jäänyt tankin korkki laittamatta paikoilleen kun noin valuu nafta pihalle... Pitää tankin olla vielä kohtalaisen täynnä ja vaunun kaarteessa että noin voi tapahtua. Korkissa on myös pieni ilmareikä mistä naftaa voi korkin paikallaankin ollessa hieman "lirittää" ulos, mikäli vaunu pysaytetään/ajetaan hiljaa jyrkästi kallistettuun kaarteeseen. | ||||
|
|
20.07.2005 20:30 | Kasimir Kärkkäinen | ||
| No, heittäkööt äijä palavan tulitikun, kun kuitenkin tietää, ettei murskesora voi palaa vai lekasoraako toi on vai tavallisia kiviä? | ||||
|
|
20.07.2005 20:25 | Jonne Reitti | ||
| Kasimirille tiedoksi, edes bensa ei syty tupakantumpista niinkuin leffoissa, oikein kuumana päivänä voi höyrystymisen takia leimahtaa, mutta ei yleensä, kokeiltu on. Dieseli taas leimahtaa vielä huonommin, joten ei mitään vaikutusta vaikka joku tonne tupakantumpin heittäisikin. | ||||
|
|
20.07.2005 20:22 | Väinö Jalkanen | ||
| Loistava juttu nämä kuvat! | ||||
|
|
20.07.2005 20:18 | Väinö Jalkanen | ||
| Olen muuten jotain nelisen vuotta sitten liikuskellut Kelloselässä autolla ja rautatiestä jäi mieleeni pari asiaa. Kun mennään kohti Kelloselän rajanylityspaikkaa, tie menee leikkauksessa ikään kuin radan "halki", paikallahan on aikoinaan ollut silta, mutta sitä ei ole ollut tietystikään tarpeen korjata. Lisäksi aivan läheltä itärajaa kääntyy kohti Saijaa vanha kylätie (yhdistyy myöhemmin hieman isompaan tiehen). Siinä on nostalginen tasoristeys, kiskot ja pölkyt olivat tietysti tallessa, ja heti kun katsoo oikealle, niin on rajavyöhykkeestä aun seitsemällä kielellä varoittavat kyltit. Ja kappas, raja on vain muutaman sadan metrin päässä, suoran ratalinjan päässä näkyy teräsverkkoaita, ja punainen "päätepuskin-liikennemerkki" Sen paikan tuntoja on vaikea kuvailla. Suosittelen matkaa Kelloselän asemalta itään! Olen itsekin ajatellut mennä autolla Kelloselän asemalle ja kävellä siitä itärajalle rataa pitkin. Ties vaikka löytäisin tolpan 1140 tms! | ||||
|
|
20.07.2005 20:18 | Teemu Lokka | ||
| Ja syy moiselle päästölle on??? | ||||
|
|
20.07.2005 20:17 | Jonne Reitti | ||
| Onko tossa muuten joku erikoinen syy, minkä takia 27xx sarjan deevereissä on tollnen iso piippu. | ||||
|
|
20.07.2005 20:16 | Tommi K Hakala | ||
| Niinpä olikin,nyt on normaali kun vaihdoin uudelleen ladatun kuvan...kaikkea oppii lisää. | ||||
|
|
20.07.2005 20:11 | Väinö Jalkanen | ||
| Talvisodan rauhassa 13.3.1940 "sovittiin" että muodostettaisiin ratayhteys Kemijärveltä Kantalahteen(, jotta venäläiset pääsisivät sitä sitten tulemaan). Kuitenkin Kelloselän ja Alakurtin välinen osuus tuli jo tuolloin luovuttaa ryssille, anteeksi pensasneuvostoliittolaisille. Suomalaiset ryhtyivät rataa rakentamaan, mutta venäläisten raskaita vetureita peljäten aluksi K25:n kiskoilla, ovelaa;). Jatkosota ehti kuitenkin alkaa ennen radan minkäänmoista valmistumista ja saksalaiset olivat jo Lapissa. Jatkosodan aikana vuoristoarmeija jatkoi radan rakentamista aina Alakurttiin saakka (siis niin pitkälle kun vain taistellen päästiin). Rata ei siis koskaan ollut yhtenäinen, sillä se oli katki aina siitä, missä milloinkin kulki rintamalinja. (Aluksi kun muuten suomalaiset pelkäsivät venäläisten tuloa, sitten venäläiset pelkäsivät meidän ja sakujen tuloa, lopuksi asetelma kääntyi vielä kerran toisinpäin.) Sodan jälkeen ei ollut enää varsinaista aihetta radan yhdistämiseen. (Siis, kuten edellä on puhuttu, ratayhteys "tuli pitää näkyvissä" mutta...) Vielä 1960-luvulla itänaapurilla oli kuitenkin rata Wanhaan Sallaan, mutta nykyään vain Kantalahdesta Alakurttiin. Lisäisin vielä tähän, että mielenkiintoinen yksityiskohta itselläni on tässä se, että oma isotätini, joka on nykyään virkeä 89-vuotias, oli aikoinaan tärkeässä asemassa lottana juuri Alakurtin seudulla, ja on ylpeänä muistellut, kuinka saksalaiset ottivat hänet kunniavieraakseen veturiin koeajaessaan uutta rataosuutta...:) Ne komeat sakut ja suomalainen lotta... | ||||
|
|
20.07.2005 20:04 | Juhani Pirttilahti | ||
| Näyttäisi enemmänkin vialliselta jpg-tiedostolta. | ||||
|
|
20.07.2005 20:01 | Tommi K Hakala | ||
| OHO,onpas erikoisen vian saanut kamera aikaiseksi... | ||||
|
|
20.07.2005 19:58 | Pasi Seppälä | ||
| Näitä mainioita kuvia katsellessa tuntuu kuin siirtyisi parikymmentä vuotta ajassa taaksepäin. | ||||
|
|
20.07.2005 19:18 | [Tunnus poistettu] | ||
| mitä muutakaan tuo olisi kuin dieseliä? | ||||
|
|
20.07.2005 19:18 | Petri Lehtonen | ||
| Ja kuvan lyhyt nimi on S-juna :D | ||||
|
|
20.07.2005 18:29 | Kasimir Kärkkäinen | ||
| Witsi. | ||||
|
|
20.07.2005 18:19 | Kasimir Kärkkäinen | ||
| Onko tuo diezeliä? Sit joku äijä heittää tupakan stumppinsa tuonne ja kyllä roihuaa. | ||||
|
|
20.07.2005 18:12 | Janne Määttä | ||
| Joona: Elä tuplaklikkaa sitä Lähetä-nappia, niin ei tule tuplia. | ||||
|
|
20.07.2005 17:51 | Olavi Huotari | ||
| Vai vanhalle filmille kuvasit. Se osaltaan selittää värien haaleuden ja siihen vielä kova valo. Mutta kuten sanottua, kuvasarja oli silti mukavaa ja kiinnostavaa katseltavaa. | ||||
|
|
20.07.2005 17:47 | Ilkka Huikari | ||
| Tuohan on vähän niinkuin paikallinen porkkana. | ||||
|
|
20.07.2005 17:28 | Joona Kärkkäinen | ||
| eih.... tuli taas kommentti tuplana. | ||||
|
|
20.07.2005 17:25 | Joona Kärkkäinen | ||
| Kun olis vieläkin 230km/h kyljessä ja V-logo tuo V muuten näyttää siipipyörältä hiukan. | ||||
|
|
20.07.2005 17:23 | [Tunnus poistettu] | ||
| Ymmärsinkö Juhan vastauksesta oikein, että vanhimmat VR:n tänä päivänä työssä olevat veturit ovat noin nelkytkolme vuotiaita. Siinä tapauksessa mulla on ollut onnea matkassa, koska olen saanut kuvata useita eri vetureita jokapäiväisessä työssä vielä 55-vuotiaina. Katso esim. Resiina 1/05 sivu 5 alakuva. Kyllä siinä näin vanhaa veturia työssä kuvatessa tunsi historian havinaa totta tosiaan. Vanhoilta Kanoilta olisi ollut esim. kiva kysyä minkälaista oli työskennellä Tsaarinvallan alaisena Suomen asemalla Pietarissa. No kilometritilastoista on meille jälkipolville onneksi jäänyt ainakin senverran tietoa, että ei siellä laiskoteltu. Parhaimmillaan 5000-7000 km kuukausittaisia ajoja. | ||||
|
|
20.07.2005 17:21 | Toni Aitta | ||
| Kieltämättä pirullinen vehje, kun ensin miina hyppää pään korkeuteen ja räjähtää vasta sitten. | ||||
|
|
20.07.2005 17:19 | Toni Aitta | ||
| Emmassa ei ollu vyötä, siinä oli lipas. Voisi olla Rpd:n/vastaavan tai saksalaisen MG-34/42:n vyö ainakin hylsystä päätellen. | ||||
|
|
20.07.2005 17:13 | Niila Heikkilä | ||
| Olavi: Hauska kuulla palautetta. Tässä on takana jo useamman päivän kuvausputki. Olin säästänyt näitä tienoita varten pari filmiä (vanhanaikaista, eikö vain :) ja vielä yhden laatikosta löytyneen hätävarafilmin, jossa oli päiväys jo muutaman vuoden takaista. Eikö vain käynytkin niin, että näille kulmille saavuttaessa jäljellä oli vain tuo hätäfilmi. Valotusolosuhteet olivat samalla melko hankalat, täytyy myöntää. Onneksi silti nämäkin maisemat sai kun saikin rakeisuuden keskelle kutakuinkin talteen. | ||||
|
|
20.07.2005 17:06 | Jonne Reitti | ||
| Ok, opinpahan jotain uutta. Näyttää vaan niin hepposelta tuo kiskotus, deevereidenkin alla painuu paikoitellen aika pahasti. | ||||
|
|
20.07.2005 17:02 | Niila Heikkilä | ||
| Pekka7: Sallan uuden raja-aseman auettua noille kulmille voi periaatteessa kuka vaan mennä autoilemaan, kun vaan katsoo ettei mene haahuilemaan jäljelläoleville sotilasalueille. Vanha Salla on valitettavasti rajavyöhykkeellä, jonne ei saa pysähtyä ilman erikseen anottavaa lupaa. Viisumin saa anottua vaikkapa Venäjänmatkoihin erikoistuneesta RTT:stä http://www.rttda.com/ Tiestön kunto, vaikka onkin osin soratietä, sallii ajamisen tavallisellakin henkilöautolla. Lapin kuljetus jatkaa EU-rahoilla joka vuosi tien asfaltointia Kelloselästä kohti Alakurttia. Noin puolet on vielä tekemättä. Alakurtissa on tätänykyä jopa yksi kauppa, jossa tarjolla (filmiä lukuunottamatta) lähes kaikki tarpeellinen tavara. | ||||
|
|
20.07.2005 16:50 | Juha Kutvonen | ||
| Kaluston ikäerot ovatkin kasvaneet huimasti. VR:n vetokaluston keski-ikä oli 20 vuotta sitten paljon alhaisempi. Sähkökalusto oli 0-16 -vuotiasta ja linjadieselitkin 1-27 -vuotiaita. | ||||
|
|
20.07.2005 16:50 | Joona Kärkkäinen | ||
| no jaa... | ||||
|
|
20.07.2005 16:47 | Niila Heikkilä | ||
| Valtaosa vanhemmista venäläisistä, ja varmasti koko nuorempi polvi osaa lukea myös länsimaisia tekstejä. Muutama vuosi sitten oli keskustelua siirrytäänkö Venäjällä kokonaan latinalaisten aakkosten käyttöön. Putin vahvisti sittemmin kyrillisten aakkosten käytön jatkamisen. Venäjän kielessä on vivahteita, mm. ässiä joita on hankala tuoda esiin latinalaisella kirjoituksella. Tosin nykyisellä tekstiviesti- ja nettiaikakaudella latinalaisilla aakkosilla kirjoitettu venäjä on enemmän kuin arkipäivää. | ||||