![]() |
28.06.2022 05:43 | Esa J. Rintamäki | ||
Ettei nyt olisi Kalakukko pohjoiseen? Pohjanmaan radan P67 lähti Helsingistä kello kymmenen, 1970-luvun jälkipuoliskolla ja ihan samanlainen nälkävuoden pituinen juna sekin oli. P68 saapui Helsinkiin iltayhdeksältä. Siinä oli vaunuja mm. Vaasasta. Taisi olla Kokkolastakin....? |
||||
![]() |
28.06.2022 05:38 | Esa J. Rintamäki | ||
Timo Salo: - Kyllä, vaikka se oikeastaan oli kangasta ristiin rastiin. Väri oli pinnalta ruskea, ja "rätti" keltaista. Siitä sai aikaan muun muassa pieniä rissoja eli hihnapyöriä. Sähköäkin se eristi hyvin. Hartsi kyllä murenee "väkivaltaa" käytettäessä. Muistan kun äiti aikoinaan tiivisti täyttyneitä marjamehupulloja tavallisella tummanpunaisella hartsilla. Home pysyi poissa. Lasse Reunanen: - Nimitys muovi tuli yleiseen käyttöön kuvaamaan muovien helppoa muokattavuutta. Oikeastaan aiemmin käytetty nimitys "plastikka" ei tuonut tätä puolta asiasta esille. Monet kiitokseni Erkille! |
||||
![]() |
28.06.2022 04:48 | Timo Salo | ||
Korjataan nyt Lassen "mieliksi" kysymys muotoon: Onko Bakeliitilla samoja huonoja puolia kun muilla muoveilla? | ||||
![]() |
28.06.2022 04:12 | Lasse Reunanen | ||
Bakeliitti on muovia, Erkin kirjoituksen ensimmäisessä lauseessakin näin mainitaan. | ||||
![]() |
28.06.2022 03:50 | Timo Salo | ||
Juu sama täältä Erkille, mutta jäi vielä kiinnostamaan, että onko Bakeliitilla samoja huonoja puolia kun muoveilla? Mikromuovit leviää joka paikkaan...? Häviämisnopeus luonnossa? | ||||
![]() |
28.06.2022 01:25 | Lasse Reunanen | ||
Kun Karttapaikkaan laittaa rinnevarjostuksen päälle, niin tuo muinaisjoki on hyvin havaittavissa. On muuten juuri Suomenselän itäkärjen eli Maanselän vedenjakajalla tuo järvi. Siitä lähtee joki pohjoiseen Oulujoen vesistöön Vuokatin reitille ja jonkunnäköinen puro etelään Vuoksen vesistöön Pieliseen. | ||||
![]() |
27.06.2022 23:26 | Jimi Lappalainen | ||
Lisäksi on sattunut vielä turvateipitön yksilö. | ||||
![]() |
27.06.2022 23:05 | Jimi Lappalainen | ||
2021: https://www.flickr.com/photos/jimilappalainen/51349896747/ | ||||
![]() |
27.06.2022 23:01 | Petri Nummijoki | ||
Onko tästä muistikuvaa, mihin aikaan päivästä kuva olisi otettu? Lähinnä siis kiinnostaa, mikä Kouvolan suunnan päiväpikajuna olisi ollut noinkin pitkä. Tuossa lienee 14-15 vaunua. | ||||
![]() |
27.06.2022 22:57 | Hannu Peltola | ||
Kiitoksia Erkki hyvästä tietoiskusta bakeliitin osalta! | ||||
![]() |
27.06.2022 22:49 | Rainer Silfverberg | ||
Enpä ole muistanut että rata menee tällaisenkin järven vierestä. Joku jääkautinen entinen joki vissiin? Hieno kuva todellakin! | ||||
![]() |
27.06.2022 22:23 | Pasi Seppälä | ||
Eilinen 53492 tuli katsastettua Hillosensalmella. Vetäjänä oli silloin Sr3 3322. Veturi on sitteen vaihdettu Kouvolassa. | ||||
![]() |
27.06.2022 21:49 | Erkki Nuutio | ||
Fenolimuovi (bakeliitti) kuuluu kertamuoveihin, eli sitä ei voi (jälkikäteen) sulattaa. Jos sitä kuumentaa korkeisiin lämpötiloihin, siitä haihtuu kaasumaisia aineosia. Yli noin 900 asteen lämpötilassa siitä on jäljellä ehkä noin puolet jonkinlaisena hiiliharsona. Tätä voi kuumentaa yli 2500 asteen lämpötilaan. Tämä onkin eräs hiilikuidun valmistustapa. Fenolihartsi on melko kovaa ja haurasta. Murtumien estämiseksi se yleensä lujitetaan katkotulla tai jatkuvalla kuidulla. Esimerkiksi kuivien kitkajarrujen kitkapaloissa kuituna oli mm. katkottua asbestia, mutta nykyään mm. Kevlaria. Jarrutuksessa tälläisen kitkapalan pinnan lämpötila voi olla paikallisesti siirtyen ja hetkellisesti (noin millisekunnin jaksoissa) jopa 4000 astetta. Millisekunnin aikana ei jarrulevyn valurauta ehdi höyrystyä eikä edes sulaa. Jarrun kitkapintaan muodostuu tällöin toivotusti ns. kitkahiiltä. Fenolihartsi ei pala (tai ainakin vastustaa tehokkaasti palamista). Sen vuoksi sitä käytetään myös muotoiltuina sisustuslevyinä kun vaatimukset palamattomuudelle ovat tiukat (esim Lontoon metrovaunut). Fenolihartsin sähköneristyskyky on hyvä. Fenolihartsia (lujitettua ja lujittamatonta) ei voi valaa, vaan se kovetetaan (paistetaan) puristettuna muottiin ehkä noin 200 asteen lämpötilassa. Kovettuessa vapautuu kosteutta. Puristus tarvitaan jotta ei syntyisi höyrykuplia, jotka hajottaisivat kappaleen. Fenolihartsin lähisukulais-kertamuovi on melamiinimuovi, josta Kolhossa paistetaan kai yhä pöytälevyjä (Ikilevyjä). Melamiinihartsin saa värikkääksi. Fenolihartsi on lähinnä mustaa. Hartsi on kaikkien kertamuovien rinnakkaisnimi. Tein lisensiaattityöni kuivien kitkajarrujen (fenolihartsi - useimmiten valurauta) kitka- ja kulumistapahtumasta. |
||||
![]() |
27.06.2022 21:40 | Jarno Piltti | ||
Aivan mielettömän upea kuva! Veden sävyt ja kaikki! | ||||
![]() |
27.06.2022 21:26 | John Lindroth | ||
Tyyliä ja tunnelmaa ! | ||||
![]() |
27.06.2022 21:17 | Oula Ahlholm | ||
Kiitoksia! | ||||
![]() |
27.06.2022 21:01 | Pasi Utriainen | ||
Nätti on. Aiemmin en ole miettinyt tarkoittaako pudas mitään erityistä, mutta sehän meinaa takaisin pääjokeen yhtyvää joen haaraa. Pihtipudas, Pudasjärvi, Jolmanpudas jne. Taas kuvan myötä oppi jotain uutta, vaikkei se liitykään rautateihin. | ||||
![]() |
27.06.2022 20:46 | Mikko Ketolainen | ||
Tän päivän T3344 ollut kulkuongelmia, veturivika sekä Keitelepohjassa, että Kannonkoskella. Vet11841 menossa apuun. | ||||
![]() |
27.06.2022 20:29 | Jukka Ahtiainen | ||
Tunnelmaa täydensi saunominen ja yöpyminen asemalla, halkolämmitteinen pystyuuni, mekaanisen asetinlaitteen lisäksi kaasuvaloesiopastimen sytytys tulitikulla kaasupullon vaihdon jälkeen, yms. | ||||
![]() |
27.06.2022 19:16 | Timo Salo | ||
Oliko tuo rättibakeliitti sitä missä oli ikäänkuin ohuita naruja ristiinrastiin valettuna itse mömmöön? | ||||
![]() |
27.06.2022 19:15 | Esa J. Rintamäki | ||
Niitä kauneimpia vegetariaaneja Suomessa. | ||||
![]() |
27.06.2022 19:11 | Esa J. Rintamäki | ||
Konetekniikasta on tuttu "Vulcascot"-kauppanimellä aikoinaan myyty ns. rättibakeliitti. Sitä koneistettaessa nenään "hunajoi" reipas kusenhaju. Pienellä "nippelisorvilla" (CCCP-valmiste IK 616) sain useinkin tehtäväkseni sorvailla pieniä pyörähdyskappaleita niihin aikoihin, kun G. A. Serlachius Oy:n konepajalla oli omaa pakkauskonetutotantoa (Serla Glolok) keskipakopumppujen väsäämisen ohella. |
||||
![]() |
27.06.2022 19:05 | Roope Prusila | ||
Ylen uutisissa luki, että autot puretaan junasta Oulussa ja esim ne joilla oli autopaketti Rovaniemelle niin saavat erikseen korvauksen siitä, ettei juna vienyt perille asti. | ||||
![]() |
27.06.2022 18:47 | Aapo Niemelä | ||
Kaunis paikka. | ||||
![]() |
27.06.2022 18:14 | Jussi Pajunen | ||
Hieno kuva! | ||||
![]() |
27.06.2022 17:40 | Mikko Mäntymäki | ||
Jätin kotimatkan suosilla maanantaihin, R-junalla kohti Helsinkiä. Pitkä juhannus takana. | ||||
![]() |
27.06.2022 16:47 | Veli Koski | ||
Entäpä sitten ne, joilla on auto mukana junassa pohjoiseen mennessä tai joiden oli tarkoitus ajaa auto etelän junaan Rovaniemellä? Omalla autolla ko. väli? | ||||
![]() |
27.06.2022 16:42 | Veli Koski | ||
VR:n sivuilta: 27.6.2022 klo 16:20 Muutoksia yöjunaliikenteessä - Intercity 265 Helsingistä Kemijärvelle klo 19:29 on myöhässä n. 16 h ratatöiden vuoksi. Juna ajetaan Ouluun asti ja korvataan bussilla loppumatkan - Intercity 273 Helsingistä Rovaniemelle klo 23:13 on myöhässä n. 14 h ratatöiden vuoksi. Juna ajetaan Ouluun asti ja korvataan bussilla loppumatkan - Intercity 266 Rovaniemeltä klo 17:45 Helsinkiin korvataan linja-autoilla välillä Rovaniemi-Oulu kaluston odotuksen vuoksi. Linja-autot lähtevät Rovaniemeltä junan lähtöaikaan ja ajavat väliasemien kautta Ouluun - Intercity 274 Kemijärveltä klo 19:15 Helsinkiin korvataan linja-autoilla välillä Rovaniemi-Oulu kaluston odotuksen vuoksi. Linja-autoja lähtee sekä Kemijärven että Rovaniemen asemilta junan lähtöaikaan |
||||
![]() |
27.06.2022 16:30 | Aleksanteri Skyttä | ||
Kiitoksia kehuista Pasi! Myös 53492 oli eilen 26.6. Sr2-vedolla, ainakin Lahden ohittaessa. | ||||
![]() |
27.06.2022 16:28 | Aleksanteri Skyttä | ||
Kiitoksia kehuista! | ||||
![]() |
27.06.2022 16:27 | Roope Prusila | ||
Hmm, jännä että tuo illalla lähtevä juna on 1265. Viimeksi kun 265 oli kunnolla myöhässä niin se vaihtoi Oulun kohdalla numerolle 1265. | ||||
![]() |
27.06.2022 16:06 | Veli Koski | ||
Aivan, junien 274 ja 266 vaunut!? Jos ei muuta vaihtoehtoa ole kuin nuo nyt vasta pohjoiseen tulossa olevat, niin paitsi että niiden tuleminen kestää, niin myös vaunujen siivous/vuoteiden sijaus ottaa kyllä aikaa!! | ||||
![]() |
27.06.2022 16:04 | Timo Keski-Petäjä | ||
https://yle.fi/uutiset/3-12512180 | ||||
![]() |
27.06.2022 15:48 | Timo Salo | ||
Ei mene Tampereen seudulla ihan putkeen: https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008910146.html | ||||
![]() |
27.06.2022 15:42 | Teppo Niemi | ||
Ja nyt tuo ylinpänä oleva IC 265 on 968 min myöhässä Ylöjärven kohdalla. Ja julian mukaan tuloaika Kemiujärvelle olisi arviolta 23.03. (Rovaniemelle tuloaika olisi 21.42. Mistä siis vaunut junaan 274 ja 266, kun 273 näyttää vielä olevan Tampereen asemalla raiteella 4) |
||||
![]() |
27.06.2022 15:36 | Timo Salo | ||
Olisko bakeliittia? Hiukan muovin tapainen aine, mutta keksitty kauan ennen kirottua muoviaikakautta.... Haisee PAHALTA ja "terveelliseltä" kärytessään. Kerran kun sähkö poltti uran ko. materiaaliin, niin korjaus oli hankalaa. Vain reilusti palanut aine pois, kuten kuvassa ja sitten... Veikkaan vahvasti, että tuo kolo on tullut kelan palamisen (tuhoutumisen) seurauksena. Ohjaussulake on ollut rautanaula, tai vastaava! Valmet Linnavuoressa oli tuollaisia virityksiä viellä 70-luvulla. https://fi.wikipedia.org/wiki/Bakeliitti |
||||
![]() |
27.06.2022 15:28 | Veli Koski | ||
Joo, se äänimaisema!! Tuolla kohtaa kuuli jo kaukaa onko Imatran suunnasta ylämäkeen tulevan junan veturina Hr12 vai Hr13. | ||||
![]() |
27.06.2022 15:27 | Teppo Niemi | ||
Entäs Joensuu ja Pielisjoki? Eiköhän SKS kaiva tukun lisää.... | ||||
![]() |
27.06.2022 15:22 | Juha-Pekka Marttila | ||
Yksi venynyt.... Eli yleensä, ei ollut ongelmia. | ||||
![]() |
27.06.2022 15:13 | Veli Koski | ||
Niin siis tänä iltana lähtevä IC 265 näyttäisi olevan peruttu, mutta se eilen lähtenyt on edelleen kulussa ja roimasti myöhässä. Mikä sitten on tuo IC 1265, ehkä tämän illan lähdön korvaava, mutta millä välillä se kulkee? EDIT: vastaus näemmä tulikin jo tätä kirjoitettaessa :) |
||||
![]() |
27.06.2022 15:11 | Teppo Niemi | ||
Niin yleensä. Ja muistikin tekee tehtäväänsä. Mutta muistutetaanpa yksi venynyt viikonlopputyö: Tammisaaren vanhan kääntösillan vaihto kiinteisiin jänteisiin. No mutta silloinhan asialla oli Valtionrautateiden Rata-osasto. |
||||
![]() |
27.06.2022 15:06 | Teppo Niemi | ||
Samanaikaisesti ei voi olla kahta samalla numerolla olevaa junaa. Siksi tänään maanantaina (27.6.) Helsingistä lähtevä juna on peruttu ja sen tilalle laitettu kulkuun juna numerolla 1265. 1944 aikataulukirjan mukaan taisi olla kolme Hanko - Rovaniemi tavarajunaa olla kulussa samalla numerolla..... |
||||
![]() |
27.06.2022 15:02 | Juha-Pekka Marttila | ||
Suomessahan on yleensä Juhannuksen aikaan tehty ratatöitä ja on ollut ns totaalipysähdyksiä, jo monien vuosien ajan. Mutta mistä nyt tämä näinkin paha liikenteen sekaannus sitten johtuu?? Kertokaa te viisaammat.. Ainahan näihin on annettu määräaika valmistumiselle, ja silloin kun oli vielä Oy Rata Ab Suomessa, ei silloin ollut koskaan ongelmia. Liikenne jatkui ongelmitta, tuon parin päivän, varatun ajan jälkeen, yleensä. | ||||
![]() |
27.06.2022 14:29 | John Lindroth | ||
Kuvassa höyryisää menoa ja meininkiä hieno! | ||||
![]() |
27.06.2022 13:59 | Simo Virtanen | ||
Entä jos käyttäisi Saimaan kanava sulkuremontit rahat kääntösiltaan Laitaatsalmessa? Riittäisikö rahat siihen? | ||||
![]() |
27.06.2022 13:58 | Simo Virtanen | ||
Saimaalla kulkee edelleen isoja hinaajia puskemassa puutavaraproomuja ym. Etelä-Karjalan teollisuuden puutarpeen ruokkiminen voi kääntyä vesikuljetuksille myönteiseksi. Juuri juhannusaatonaattona katselin Laitaatsalmessa ison proomun kulkua ylävirtaan. Ei ne toki 32 m alikulkukorkeutta vaadi, mutta ei taida Laitaatsalmessa siltikään riittää radan ja vedenpinnan välinen etäisyys. |
||||
![]() |
27.06.2022 13:03 | Tero Korkeakoski | ||
Tässä on sentään silta mistä pääsee yli. Lyhyemmällä reitillä ei ole. Tosin nyt kun Saimaan kanavan käyttö menee minimiin kannattaa varmaan miettiä voisiko tuon sillan asentaa takaisin. | ||||
![]() |
27.06.2022 12:25 | Timo Keski-Petäjä | ||
https://yle.fi/uutiset/3-12511066 | ||||
![]() |
27.06.2022 12:09 | Teppo Niemi | ||
Näyttää siltä, että tuo arvio olisi pitänyt, sillä tällä hetkellä on IC 274 Kemijärvi - Helsinki jatkamassa Tampereelta matkaa ja S 143 Helsinki - Pieksämäki jatkamassa matkaa Toijalasta. | ||||
![]() |
27.06.2022 11:20 | Jukka Suortanen | ||
Hieno on kuva poikkeuksellisesta kalustosta! Hellepäivän tunnelma oikein huokuu kuvasta. | ||||
![]() |
27.06.2022 11:00 | Simo Virtanen | ||
Mitä pitäisi tapahtua, että VR ajaisi yöjunansa Savonradan kautta? Väliasemille pitäisit tietysti järjestää korvaavat kuljetukset, mutta kai yöjunissa valtaosa matkustaa joko pohjoiseen tai etelään asti. |