|
|
09.07.2005 21:22 | [Tunnus poistettu] | ||
| Jape Ruotsalainen: Yhtä kaikki, mielestäni melkoista vähättelyä myrkyllisen aineen hengittämiselle. Samoin ihmettelen Simo Virtasen logiikkaa, että "ammoniakki ei todellakaan voi räjähtää.Se voi kylläkin muodostaa ilman kanssa räjähtävän kaasuseoksen". No, räjähtääkö se vai ei? Ja millähän perusteella "veturinkuljettaja ehtii kyllä hyvin siirtymään vaara-alueelta"? | ||||
|
|
09.07.2005 21:09 | Valtteri Keski-Säntti | ||
| Siis Tka3 (+ 4):llä siirreltiin vaunuja, 4:sen nosturia käytettiin vaihteen limpun siirtämiseen... ;) | ||||
|
|
09.07.2005 20:37 | Jape Ruotsalainen | ||
| Eikä keuhkopöhö ole mikään työterveyssairaus, vaan akuutti hätätila! | ||||
|
|
09.07.2005 20:16 | Simo Porkola | ||
| Ai kun kiva. Nivalasta ei olekaan liiemmälti kuvia täällä. | ||||
|
|
09.07.2005 19:47 | Jape Ruotsalainen | ||
| No ei nyt sentään! :D | ||||
|
|
09.07.2005 19:33 | [Tunnus poistettu] | ||
| Jape Ruotsalaisen kommentista voi vetää sellaisen johtopäätöksen, että hän on jonkun vakuutusyhtiön palkkalistoilla oleva työterveyssairauksista päättävä ylilääkäri. | ||||
|
|
09.07.2005 19:30 | |||
| Niinpä olikin, sattui ajatuskatkos. | ||||
|
|
09.07.2005 18:33 | Jape Ruotsalainen | ||
| Minun mielestä keuhkopöhön ilmaantumiseen vaaditaan altistuminen suurelle kertapitoisuudelle ammoniakkia tai pienemmissä pitoisuuksissa pitkäaikainen altistus, jolloin seuraa keuhkorakkuloiden vaurio ja tästä sitten pöhö. Muutenhan tuo ammoniakki on hyvin vesiliukoinen aine, joka harvoin aiheuttaa ollenkaan hengitysvaikeutta. Oireita ovat enneminkin silmien ja kurkun ärsytys, yskä sekä kyynelvuoto yms. | ||||
|
|
09.07.2005 18:16 | Jape Ruotsalainen | ||
| Savon Sanomat hehkutteli ennen pendon liikennöinnin alkamista, että se pysähtyy vain Kuopiossa ja Iisalmessa Pieksämäen jälkeen. Mutta hyvä, että pysähtyy! | ||||
|
|
09.07.2005 15:17 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Oi aikoja, oi aikoja. Kyllähän niitä tuolloin riitti tuolla ja ihan kiitettävästi Hämeen Hurujakin. | ||||
|
|
09.07.2005 15:05 | Kimmo Pyrhönen | ||
| Eikös vain kaksi, 1804 ja 1805? | ||||
|
|
09.07.2005 13:14 | Ville Rautiainen | ||
| "Rahat vai kolmipyörä?" oli kysymys mitä Aku tuossa kuvassa pohtii. No nyt kyllä luiskahdettiin ite aiheesta, mutta sama se. | ||||
|
|
09.07.2005 12:45 | Timo Palokangas | ||
| Sähkömoottori. | ||||
|
|
09.07.2005 12:43 | Timo Palokangas | ||
| Samoin, mutta kyllä Dr 13 olivaan hienon näköinen kun se kiihdytteli pikajunan liikkeelle hienossa talvisessa säässä. Vaunut olivat jäisiä mutta keulalla hörisi kaksi mgo:ta. Ja se kierrosten-nostosta mieliin syöpynyt tunnelma, porras kerrallaan hmm.. | ||||
|
|
09.07.2005 12:37 | Jukka Kolppanen | ||
| Olen Olavin kanssa lähes täysin samaa mieltä, erona vaan se että meikäläisen sydäntä lähempänä on 25-sarjalaiset.. | ||||
|
|
09.07.2005 12:02 | Ville Saarelainen | ||
| Saattaisihan Jossen(tm) kuvatakin Jns:n suunnalla, mutta muuten se tulee olemaan kaikkien helvetti. Se korvaa mitä ilmeisimmin IC4/9:n, joka on se junapari millä voi käydä päiväseltään Helsingissä. IC:n tilalle saadaan epävarma kyyti, johon on kalliimmat liput ja lomapassillakin mennessä tarvitaan paikkalippu. Matkustusmukavuuskin on huonompi, kun Pendo on ahtaampi ja IC:tä täydempi pienemmän paikkamäärän takia, jotkut tulee merisairaaksi kallistelusta, ja hyvinkin mahdollisen myöhästelyn takia aikaa Helsingissä oloon jää vähemmän. :-( | ||||
|
|
09.07.2005 11:52 | Pentti Yli-Karjanmaa | ||
| Näkyypä näitä vihreitä Venakkoja silloin tällöin Suupohjan-radallakin koivulastissa Kaskisiin. | ||||
|
|
09.07.2005 11:29 | Olavi Huotari | ||
| Ai niin ... unohtui mainita, että kuvasta löytyy myös lintubongareille jotain eli haarapääsky. Se tosin näkyy aika pienenä :) | ||||
|
|
09.07.2005 10:39 | Ville Rautiainen | ||
| Tästä näkyy mukavasti alstin (omasta mielestäni) eriskummallinen pyörästö. Kiiltää että oikeen häikässöö! :) | ||||
|
|
09.07.2005 07:21 | Mika Nuutinen | ||
| Tosi hieno kuva ja kuvasarja.Värit ja valo ovat todellakin kohdallaan. | ||||
|
|
09.07.2005 07:01 | Juhana Nordlund | ||
| Melkeinpä. Huopalahden se ohitti rannekelloni mukaan noin klo 21.33. :) En mennyt bongaamaan tätä junaa Juhanin vihjeen perusteella, vaan ihan vahingossa osuin kohdalle koiraa ulkoiluttaessani. |
||||
|
|
09.07.2005 01:22 | Olavi Huotari | ||
| nynnyn kanssa samoilla linjoilla muuten, mutta ensin tulee 26-sarja deeveri, sitten 25-sarjan deeveri, sitten on pieni väli ja tulee Valkko. Tässä onkin sitten jo pitempi väli ja tulee Sr1 ja loput nykyveturit on yhtä mössöä ja pentoliinot on per... siis perusjunia :) | ||||
|
|
09.07.2005 01:06 | [Tunnus poistettu] | ||
| Killerpop: Sitä taitaa vissiin sitten teikäläinenkin olla huumorimiehiä? Faktahan on nimittäin se että nuo rautateidemme uljaat ritarit, mr. Järnvägarit ovat Dr 16- ja Dv 12-veturit, eivätkä mitkään muut laitteet. Ja järjestys noilla on nimenomaan se, että ensi Iso-Vaalea ja sitten Reeveri. | ||||
|
|
09.07.2005 00:17 | Aki Lankinen | ||
| Tanttarin tasoristeys on Kouvolassa. | ||||
|
|
09.07.2005 00:01 | Perttu Karttunen | ||
| Hmm.. Mikähän vakkari sulla mahtanee olla, siis päiväys ihan kiinnostaa, Minulla on Vakinaisten junien luettelo joka on voimassa 5.6.2005 alkaen ja siinä ainakin junan numero on 4622. Onko todellakin tämän jälkeen tullut muutoksia junanumeroihin? | ||||
|
|
09.07.2005 00:00 | Ari Palin | ||
| Muuttuuko S 279 todella takaisin IC-junaksi 5.9.?! VR:n kaukoliikenteen aikataulu kertoo tosiaan taulussa 13 näin olevan, mutta taulussa 12 (jossa juna näkyy vain Kouvolaan saakka) on 5.9. lähtien junan tunnus S 79 eli se olisi edelleen Pendolino. Myös nettiaikataulun ja -matkahaun mukaan se pysyy Pendolinona. Syy S 279:n pysähtymiseen myös pienemmillä paikoilla lienee siinä, että se oli aiemmin IC 79 (joka pysähtyi mm. Siilinjärvellä ja Lapinlahdella) eikä pysähdyspaikkoja haluttu poistaa eli huonontaa pienten asemien yhteyksiä. | ||||
|
|
08.07.2005 23:39 | Olli Keski-Rahkonen | ||
| Lasse: Enpä oikein muutakaan keksi, kuin että se voisi olla avovaunu johon on lastattu jonkin dieselin konesuojat. Pertun originaalissa näkyy hieman tarkemmin kermanvärinen raita ja deeverimallinen pakoputki. | ||||
|
|
08.07.2005 23:32 | Tomi Lapinlampi | ||
| Ei sentään :D. Havainto ja tämäkin kuva syntyivät ihan siitä matkustajalaiturilta käsin, eikä tarvinnut edes ihan reunalle mennä. Turvaliivitkään eivät olleet päällä ;). Eihän näitäkään sokkia kyllä huomaisi elleivät junat olisi myöhässä jossain Imatran ja Parikkalan välillä tehtävien ratatöiden vuoksi. | ||||
|
|
08.07.2005 23:18 | Perttu Karttunen | ||
| Noita vaunuja näkee kyllä Uimaharjuun menemässä monasti :) | ||||
|
|
08.07.2005 23:05 | Simo Virtanen | ||
| Juu, voi olla erittäinkin haitallista. Voi meinaan iskeä keuhkopöhö ja lähteä henki! | ||||
|
|
08.07.2005 22:58 | Perttu Karttunen | ||
| http://www.kolumbus.fi/perttu.karttunen/IMG_8349.JPG Tuossapa kyseisen kuvaon originaaliversio, kokoa jonkun verran mutta tutkailkaapa siitä :) Ja Vempuhan tuo näyttäisi olevan... | ||||
|
|
08.07.2005 22:56 | Perttu Karttunen | ||
| Originaalivedoksesta katsottuna vois olla Move66 mutta mitä hiivattia sellanen tekis Pieksämäen konepajalla... | ||||
|
|
08.07.2005 22:36 | Juhana Konttinen | ||
| Aivan upea kuva ja koko tämä sarja myös. Mykistää aivan täysin tämmöinen tunnelma, eikä yhtään helpot hinku päästä matkaamaan Pekingiin. | ||||
|
|
08.07.2005 22:31 | Reijo Salminen | ||
| Eipä ole .org sivuilla yhtään kuvaa junasta Hevossaaren radalla, saas nähdä kuka kerkiää ensimmäisenä kun rata(a) pistetään kuntoon. Kiskoja sinne ei ilmeisesti uusittu kun itse pääradan kiskotus vaihdettiin -80. Tässä kohtaa taisi olla Jyrängön seisake kuvaajan selän takana. | ||||
|
|
08.07.2005 22:13 | Juhana Konttinen | ||
| Eipä ole tullut Kuopion asemaa tästä vinkkelistä katsottua. Hienolta näyttää ja samoin näyttää jo olevan betonipölkyt tavarajunaraiteella ja samoin ykkösellä. Ja ettei kakkonenkin olisi jo työnalla, mutta taitaa kuitenkin muille raiteille vielä puupöllit jäädä antamaan aromia kesäiseen rautatietunnelmaan. | ||||
|
|
08.07.2005 20:07 | Lasse Härkönen | ||
| Mutta mikä on tuo pajan takana olevan pikkutallin takana oleva punainen vehje? http://lasseh.avaruus.net/rata/punainen.jpg | ||||
|
|
08.07.2005 20:03 | Antti Busk | ||
| Saadaankohan tuosta tekosyy taas yhden sinisen hylkäämiseksi? :P | ||||
|
|
08.07.2005 19:58 | Juhani Pirttilahti | ||
| Tämä juna palaa nyt takaisin Helsinkiin ja on perillä varmaankin noin klo 21.30. | ||||
|
|
08.07.2005 19:50 | Eero Heinonen | ||
| Taas ollaan Larin kanssa näiden ikuisuuskysymysten äärellä...;D Toki pakari näyttää isolta, mutta se näyttää kuitenkin sopivan tyngältä ollakseen vempu ja vielä tuo pituus-leveyssuhde näyttäisi enemmän hilavitkuttimelta ja jotenkin kompura vielä piiloutuu kovin vempumaisesti...:) | ||||
|
|
08.07.2005 18:57 | Jonne Reitti | ||
| Räjähdus oli vaan esimerkki, ammoniakki on hengitettynä erittäin haitallista. | ||||
|
|
08.07.2005 18:20 | Nikolas Peippo | ||
| Prkl, painoin liian aikaisin. Piti vielä sanoa että ne sekottuvat huollossa melko tehokkaasti. | ||||
|
|
08.07.2005 18:20 | Nikolas Peippo | ||
| Noita keulapaloja vaihdetaan toisesta (vaiko molemmista? en muista) melko tiheään tahtiin, esim. huoltojen yhteydessä. | ||||
|
|
08.07.2005 18:01 | |||
| Dv11:sta (Vr11) saatiin heti luotettava peli, kun ruotsalainen SRM-vaihdelaatikko vaihdettiin Voithiin, tosin vain kolme Dv11 veturia saivat Voithin vaihteiston. | ||||
|
|
08.07.2005 18:01 | Tomi Lapinlampi | ||
| Asianmukainen "päätepuskin" tässäkin ;) | ||||
|
|
08.07.2005 17:45 | Jukka Kolppanen | ||
| En ole minäkään.. :) Aika usein näkee näitä deevereitä joihin on vaihdettu huollettu/maalattu jäähdytinosa, onko tässä tappauksessa mennyt veturit ja jäähdyttimet sekaisin? Valaiskoot joku tietävä miksi näin on toimittu. | ||||
|
|
08.07.2005 17:39 | Simo Virtanen | ||
| Ei sentään uhattu sakoilla, vaikka liikuitkin rautatiealueella. :) No joo, kyllähän siellä normaalilla järjellä varustettu harrastaja voi liikkua. | ||||
|
|
08.07.2005 17:37 | Simo Virtanen | ||
| Ammoniakki vaan ei ole palava, saati räjähtävä kaasuuntuneenakaan, joten ammoniakki säiliö ei todellakaan voi räjähtää. Se voi kylläkin muodostaa ilman kanssa räjähtävän kaasuseoksen. Silloinkin veturin kuljettaja ehtii kyllä hyvin siirtymään vaara-alueelta. Turvavaunujen tehtävänä on suojata vak-kuljetuksia törmäykseltä, jolloin säiliö voisi vahingoittua. | ||||
|
|
08.07.2005 17:36 | Jukka Markkanen | ||
| onpas vähän maali töhritty | ||||
|
|
08.07.2005 17:34 | Pasi Seppälä | ||
| Oikein tyylikäs iltakuva! Minkälaisella kameralla ja suljinajalla otettu? | ||||
|
|
08.07.2005 16:50 | Petri Lehtonen | ||
| En vissiin ole sivistynyt. Miksi numero on vaihdettu? | ||||
|
|
08.07.2005 16:12 | Petri Nummijoki | ||
| Tuskin Vv12, Sv11, Hr11 tai Vr11 täyttivät asetetut vaatimukset. Trr, Tve1, Vv13 ja Vv14 saattoivat olla luotettavia mutta nopeutensa puolesta heikosti soveltuvia VR:n tarpeisiin. Näihin verrattuna Dr16 on ollut kohtuullisen käyttökelpoinen. | ||||