![]() |
04.02.2005 19:28 | Jorma Rauhala | ||
Tarkoittaako "V" "sitä", kun on näin mainittu. Kiva kuva muuten:) | ||||
![]() |
04.02.2005 19:27 | Juha Kutvonen | ||
Tyylikäs kuvasarja tosiaan. Hangon ratapihalla on itse asiassa kaksi liikennepaikkaa: Hanko ja Hanko Pohjoinen. Kuinka usein siellä voi nähdä noin monta veturia samaan aikaan? | ||||
![]() |
04.02.2005 19:24 | Jorma Rauhala | ||
Välimatka Savonlinnan rautatieasemalta keskustan seisakkeelle on 976 metriä. Siis niin paljon, että pystyy jopa ostamaan lipun halutessaan vain tälle välille. Aikoinaan pelkästään Porvoon ja Porvoon keskustan välille ei voinut ostaa junalippua, kun kummankin sijainti oli samalla "kilometrillä", vaikka olihan siinä oikeasti etäisyyttä. | ||||
![]() |
04.02.2005 19:11 | Jussi-Pekka Halonen | ||
Juu, siinähän se taisi jotain säädellä. | ||||
![]() |
04.02.2005 18:36 | Jyri Javanainen | ||
en osaa käyttää tätä paljoo oon nii uusi c: et laita postia jyri.javanainen@oyk.fi | ||||
![]() |
04.02.2005 18:15 | Tunnus poistettu | ||
Kuinka monta kilometriä `piäraatatieasemalta´ Kauppatorille on? | ||||
![]() |
04.02.2005 17:51 | [Tunnus poistettu] | ||
Nyyh! Eipä näy enää tunnistamatonta Tk3:sta tästä sillalta niin kuin ennen muinoin oli tapana raportoida, kun joskus ei viitsinyt mennä lähemmäs tutkimaan asiaa. Vain tyhjä ruohoittumaton alue muistuttaa näemmä enää muistomerkin paikasta. Samanlaisen tunnistamattoman leiman sai aikoinaan vuosia Kotkan tallissa seisonut Kana 667, kun ohi ajettaessa tallin ikkunasta näkyi aina saman Kanan siluetti. - Tuo Hangossa muistomerkkinä ollut Tk3 1141-veturi oli aktiiviaikoinaan eräs kauneimmista ellei kaunein koskaan valokuvaamani Tk3-sarjan veturi runsaiden lisä varusteidensa ansioista. Näin sen tosin aivan loppuaikoinaan työssä myös tosi likaisena ja riisuttuna. - Kuvasin sentään n. viitisenkymmentä eri Pikku-Jumboa ja aina 1141 tulee säilyttämään erikoiaseman sydämessäni. | ||||
![]() |
04.02.2005 17:22 | Jorma Rauhala | ||
Kuvassa on junarunko 111+112 Oulunkylä-Herttoniemi radalla Viilarintien kupeessa. Ko. tie on ylivaaleana edessä, kevyen liikenteen raitti kulkee tässä metsästä maan- ja rautatien yli, eli siksi tuossa on tuollainen höyryliikennemerkki. Junayksikkö on siis saapunut Tampereelta Valmet Oy:n Lentokonetehtaalta Dv12:n hinaamana. Ensin ajettiin suoraan Herttoniemen ratapihalle, siellä Dv12 ympäri ja paluuajo metrovaihteelle. Siinä sitten vaunuparin työntö metroraiteelle, jossa sen otti koukkuihinsa HKL:n Tka. | ||||
![]() |
04.02.2005 17:18 | Jouni Hytönen | ||
Asemapoliisi tuli kyllä lokakuussa kieltämään kuvaamisen jopa Käkisalmen asemalaiturilla. Ei ollut sitten kuitenkaan lopulta enempää kiinnostunut, kun selvisi, että olen suomalainen. | ||||
![]() |
04.02.2005 17:16 | Jouni Hytönen | ||
Venäjän tilanne on vähän epäselvä, viimeksi asiaa reilu viikko sitten kysyessäni sain vastauksen, että virallisesti kuvaamista kieltävää lakia ei olisi, mutta vartijoiden ja poliisien asenteet ovat tiukentuneet selvästi taannoisen Moskovan metron pommi-iskun jälkeen. Eli kannattaa olla varovainen. Kamera kaulassa asemalaiturilla kuljeskelu ei ole järkevää. Sen sijaan metrossa kuvaaminen on varmasti kiellettyä myös Venäjällä. | ||||
![]() |
04.02.2005 17:06 | Anssi Pesonen | ||
Kävikö numeron alapuolella olevassa luukussa asioimassa? Jos näin niin todennäköisesti kävi kääntämässä/tarkastamassa jarrulajiasettimen asennon. | ||||
![]() |
04.02.2005 16:55 | Nikolas Peippo | ||
Kimmo: Siinä maha missä painitaan.. Se taisikin olla 6x53 joka saneerataan kevään aikana... En ole 100% varma. | ||||
![]() |
04.02.2005 16:31 | Reijo Talka | ||
Rennon viipurilaisen nenä kyllä haistaa varkaan! | ||||
![]() |
04.02.2005 16:31 | Kimmo Säteri | ||
Ainakaan Nykin metroja ei saa kuvata. Kroatiassakin on junien kuvaus ollut mahdollista vain etukäteen anotun luvan perusteella viime elokuusta lähtien. | ||||
![]() |
04.02.2005 16:27 | Kimmo Pyrhönen | ||
Vilpeähkö moottori. | ||||
![]() |
04.02.2005 16:21 | Pekka V. Puhakka | ||
JR:n kommenttiin yhtyen, orastavan vihreä luonto on tavallaan kauneimmillaan, kunnes sitten kesän edetessä alkaa rikkaruohot rehottamaan ja maisema suorastaan tukehtuu tummanvihreään. | ||||
![]() |
04.02.2005 16:16 | Pekka V. Puhakka | ||
Jack: Nokkajunan tuntisi tässä kuvassa siitä että ovien ikkunat olisivat tätä normaalimallia hiukan pienempikokoiset. | ||||
![]() |
04.02.2005 15:59 | Reijo Talka | ||
Tätä kuvaa tutkiessani oloni kävi pirstomieliseksi. Kiskojen väleihin on ahdettu rakenteita ikään kuin radan yli kulkemista varten, mutta miten se tulisi tehdä? Eikö etualan liikennemerkki kiellä jalankulun radan yli? Eikö asemalaiturin koroke ainakin haittaa tuntuvasti 2-4-pyöräisten ajoneuvojen ylitysaikeita? | ||||
![]() |
04.02.2005 15:39 | Otto Vesterinen | ||
Kreikassa lienee myös rautateiden kuvaaminen luvanvaraista. | ||||
![]() |
04.02.2005 15:23 | Olli Keski-Rahkonen | ||
Onkos USA:an tullut kielto viime kevään jälkeen.. silloin onnistui kuvaaminen ainakin täysin ongelmitta. | ||||
![]() |
04.02.2005 14:57 | Mauri Lagerstedt | ||
Ei. Tämä on Kauhavan eteläpuolella. Rajaperkiön liikennepaikka on tästä vähän matkaa etelään. Harmittaa, kun sähläsin kuvankäsittelyssä ja osa kuvasta jäi pois. Muuten tulos olisi ollut paljon parempi. | ||||
![]() |
04.02.2005 14:56 | [Tunnus poistettu] | ||
Vastaus tuloo kuin kaupan hyllyltä ;^) Ei ole, koskahan sen em tasoristeysen nimi olikin Markkula. Missäs tämä on, kartta ei äkkiseltään auttanut paikallistamaan? | ||||
![]() |
04.02.2005 14:53 | [Tunnus poistettu] | ||
Tämä on torennäköösesti sama tasoristeys jonka läheltä lähti ennenmuinoin rata Ylihärmään, vai onko? | ||||
![]() |
04.02.2005 14:50 | [Tunnus poistettu] | ||
Niinpä, mikään ei ole niin tylsä kuin museokapine joka ei pelitä. Toijalan vetskassahan on, ilon täyrelliseksi pilaamiseksi, kyltti, että veturin päälle kiipeäminen kielletty. Pelekääväkköhän jotta se menöö rikki. Varmaan 101 rosenttia museossa vierailevista pikkupojista, ja vähän isommistakin, haluaa ottaa tyypit edes käyntisillalla. Käyntisillathan on deeverityyppisen vemppuveturin tärkein varuste motin, ratin ja kytkintankojen jäläkeen Voisivat tietenkin laittaa koko jökötyksen viksuun vitriiniin. Ohan kansallimuseossakin kaikki hienoommat arkeolookiset löyrökset klasin takana! |
||||
![]() |
04.02.2005 14:19 | Jorma Rauhala | ||
"Mandolinon" päätymuotoilun huono puoli: Päätyseinä on vedetty hieman sisään ja nurkat ovat siksi ulkonevia. Talvella ajettaessa lumi pöllyää junan perässä ja vaunun imu vielä pyörittää lumipöperöä kiinni (lämpimään) ikkunaan. Tässä tapauksessa on ajettu suoraan Haapamäeltä Ähtäriin (1/2 h, 46 km) ja koko takalasi oli aivan tukossa ikkunaan jäätyneestä moskasta. Siitä ei nähnyt läpi. Jos olisi nopea suunnanvaihto, homma olisi kuljettajalle aika tuskaista. Kuvassa lumi on jo osittain sulanut, porottava kevätaurinko nääs. Uudessa kotimaassaan Kuubassa ei vaunulla onneksi esiinny tällaista säätyyppiä. | ||||
![]() |
04.02.2005 14:14 | Eero Heinonen | ||
Rahasta en tiedä, mutta tilaa talliin tuli mukavasti. | ||||
![]() |
04.02.2005 13:53 | Kimmo Pyrhönen | ||
Joka tapauksessa tälläiset pitkät junat yhden deeverin perässä ovat hiivatin asianmukaisia! | ||||
![]() |
04.02.2005 13:52 | Kimmo Pyrhönen | ||
Voisi olla jonkilainen kulttuuriteko saada Toijalan Dv11 liikkumaan omin voimin. Siinähän on nyt SRM-vaihteisto. Sillä olisi mukava ryskytellä puuvaunujen kanssa vaikka Valkeakoskelle! | ||||
![]() |
04.02.2005 13:49 | Sami Hovi | ||
Jotkut Bad Doberanin kaupungin asukkaat yrittivät jokunen vuosi sitten saada häädettyä "Mollin" pois kotikadultaan, jonka läpi junat tosiaan useasti päivässä kellot äänekkäästi kalkattaen raitiovaunun tavoin puuskuttavat. Radan matkailuarvo nähtiin kuitenkin niin merkittäväksi, että se säilytettiin. Kompromissina aikaisin aamulla ja myöhään illalla kulkevat junien tilalla bussit tällä reitillä, jota käyttävät turistien lisäksi ihan tavallisetkin matkustajat. | ||||
![]() |
04.02.2005 13:42 | Sami Hovi | ||
Täsmennys Osku-82:n kommenttiin: Vain 643/644:t kuuluvat Bombardierin valmistamaan "Talent"-sarjaan. Sen sijaan tämä kuvassa näkyvä 642 "Desiro" on Siemensin tuote. Vaan kyllähän nämä nykyjunat näyttävät monesti aika lailla samasta muotista valetuilta. | ||||
![]() |
04.02.2005 13:33 | Kimmo Säteri | ||
Nikolas: Se 6078 olikin jo aika elähtäneessä kunnossa. Toivottavasti kaikkien eteisporrassäleikköjunien (tämäkin voi olla yhdyssana) kantaisää eli 6053:ta ei kiikuteta ihan heti kasvojenkohotukseen. Onkos muuten tietoa, mitä 6257:lle tulee tapahtumaan - eikös se ollut pelkästään 6057 joka sai uutta sisustaa? | ||||
![]() |
04.02.2005 13:14 | Eero Heinonen | ||
On tyylekäs kuva. On noita ReeVeitä sitten tuonne pesiytynyt viettämään kirkollista juhlaa...:) | ||||
![]() |
04.02.2005 13:05 | Jorma Rauhala | ||
Nonniin näpylöintivirhe, mutta onneksi heti korjattiin! | ||||
![]() |
04.02.2005 12:53 | [Tunnus poistettu] | ||
Kokkolassa oli joskus hauskaa, kun vetivät tallista ulos kuvattavaksi näitä 1100-sarjan alkupään koneita. Kokkolassahan oli tuolloin mm. 1100-1104. Numerojärjestykseen kuvausta varten eivät sentään suostuneet vexlaamaan. - Tk3 1100:aa käytettiin tuohon aikaan Yw:ssä mm. työjunissa ja asemapäivystyksessä. Joskus näin sen myös siirtelevän tallialueella kylmiä koneita talliin ja päin vastoin. "Elämän työnsä" tämä kone oli tehnyt Itä-Suomessa Jns:n konepiirissä. Se veti esim. 1940-luvulla tavarajunia Parikkalasta rajan yli Neuvostoliiton puolelle Syväoroon. | ||||
![]() |
04.02.2005 12:28 | [Tunnus poistettu] | ||
Pr2:ien lukumäärä oli neljä. Numerot siis 1800-1803. | ||||
![]() |
04.02.2005 12:11 | Mikko Mäntymäki | ||
Junan paino on 750t, lisäys tuohon kuvatekstiin kyseessähän on tyhjävaunujuna. Koska jos junassa olisi täyttä 50 G-vaunua niin junapainon pitäisi olla 2250t joka on yhdelle Dv12:lle mahdoton juna vedettäväksi. | ||||
![]() |
04.02.2005 12:01 | Jorma Rauhala | ||
Vr11-sarjan numerot olivat 1804-1819. Pr2:ien numerot olivat 1800-1804. Ja totta tosiaan, TKL:n rollikkaliikenne päättyi samassa kuussa ja "olinhan siellä minäkin" monen muun joukossa. | ||||
![]() |
04.02.2005 11:55 | Juhana Nordlund | ||
Tietysti 2222:kin voisi olla relevantti ilmestys noiden siipiniekkojen kaverina.... :) Hiivatin räpyläänmenevä kuva kaikessa asjallisuudessaan ;) | ||||
![]() |
04.02.2005 11:50 | Juhana Nordlund | ||
Tämän erikoisuus on ovien sisäpintojen väri. Jos näitä tulee lisää, sitten se ei enää ole erikoisuus. | ||||
![]() |
04.02.2005 11:48 | Juhana Nordlund | ||
Tällainen kelpaisi jo postikorttiinkin. Tuohon aikaan ilmeisesti aika moneen dieseliin oli jäänyt vielä "vanha" sarjamerkki, merkkiuudistus kai tapahtui jo edeltäneenä talvena. Hiivatti, että olisi ollut mielenkiintoista kuunnella SRM:n toimintaa livenä. Voithan on kaikille tuttu. Pari päivää myöhemmin kuvaaja kai oli jo ennättänyt Tampereelle kuvaamaan jäähyväiskuvia paikkakunnan trollikoista? Eikö? :) | ||||
![]() |
04.02.2005 11:45 | [Tunnus poistettu] | ||
Liekö tämä sarjansa vipa jos eka oli nro 1800. Näyttää vielä aivan uudenkarhialta vaikka ikää kuvanottohetkellä vehkeellä oli n 18 vuotta, eli pahin vaihteistoteini-ikä jo takana. Tämä yksilö on tainnut tulla juuri suuremmasta korjuksesta kun kaiteetkin ovat vaihtuneet työsuojeluhallituksen hyväksymään malliin ja jarruklossit ferrexpunertaa kivasti. |
||||
![]() |
04.02.2005 11:44 | Juhana Nordlund | ||
Käytössä olevaa perusmallia, eli se ei ole proto eikä edes nk. nokkajunakaan (M101...M106). Se on siis joku alkaen 107...> ylöspäin- . Kuva on mainio. Kiitos JR! | ||||
![]() |
04.02.2005 10:52 | Nikolas Peippo | ||
Kimmo: tuleehan näitä. Tällä hetkellä saneerauksessa on 6x51 (ellei ole jo valmistunut), ja seuraavaksi menee ilmeisesti 6x78 (kuvatkaa vielä kun ehditte!) sekä joku jota en tähän hätään muista... Taisi olla joku 6x8x-sarjalainen. | ||||
![]() |
04.02.2005 10:37 | [Tunnus poistettu] | ||
Viimeisetkin Kalkkunat hävisivät näiltä rannoilta syksyllä 1962.(Nämä yksilöt eivät tosin vielä joutuneet lopullisesti lahtaukseen vaan jatkoivat taivallustaan muutaman vuoden Seinäjoella). Kanan kotkotus kuului viimeisiä kertoja näillä rannoilla vielä vuoden Kalkkunoiden jälkeen. Nekin pääsivät vielä jatkamaan eloaan mm. Lahteen, Kouvolaan ja Karjaalle. Vihon viimeinen normaaliliikenteen aikainen siipikarjahan (Kana 793) poistui Hesasta omin avuin 1.2.1969 Karjaalle. | ||||
![]() |
04.02.2005 10:18 | Kimmo Säteri | ||
Vai olisiko made by license in Spain? Eikös Nohab tuottanut suhteellisen samannäköistä vempelettä DSB:lle? Espanjassa oli muuten joitain Mitsubishin lisenssillä Espanjassa valmistettuja sähkövetureita (sarja 269). Mutta eipä noita Espanjan vetureita voi tosiaan kaikkein kauneimmiksi kutsua, vaikka RENFEn 252 -sarjan sähkärit ovatkin kyllä ihan hienon näköisiä. Nosturin ohjaaminen maasta on tosiaan varmaan "mielenkiintoinen" kokemus - ja juuri sen takia varmaankin myös kiellettyäkin Suomessa. | ||||
![]() |
04.02.2005 10:17 | Ilari Eskelinen | ||
Onko tämä nykyisin käytössä olevaa mallia, vai M3+M4/ M5+M6 proto? |
||||
![]() |
04.02.2005 10:12 | Ville Saarelainen | ||
MGO luuraa pellin alla edelleen, mutta varmaankin peruskorjattuna, joten mitään isompia sauhuja ei mahda irrota. | ||||
![]() |
04.02.2005 10:10 | Kimmo Säteri | ||
Siis "hieno"...oops. | ||||
![]() |
04.02.2005 10:10 | Kimmo Säteri | ||
Todella heino kuva! Ilo katsella. | ||||
![]() |
04.02.2005 10:03 | Teppo Niemi | ||
Onpa tämäkin asema muuttunut. Itse kun kävin muutamia vuosia sitten, normaaliraidepuolella oli välilaituri, aseman Wismarin päässä käsikäyttöiset kokopuomit, ja "tulovaihdekin" sijaitsi tasoristeyksen toisella puolella. Ja 900 mm kapearaidejunahan kulki osan matkaa kaupungin katua pitkin. | ||||
![]() |
04.02.2005 09:52 | [Tunnus poistettu] | ||
Tuttuakin tutumpi konehan se siina. Oli muuten muutama vuosi aiemmin työssä Kokkolassa kauniina halkopoltto versiona korkealla tenderin halkohäkillä varustettuna juuri konepaja korjauksen jäljiltä vihreäksi maalattuna. Loppuaikansa se työskenteli Ylivieskassa aina vuoteen 1975. Tk3 1100 romutettiin vuonna 1995 |