Mikäs firma ton baliisin on oikein väsännyt, loppuviimeksi. ABB vai Daimler-Benz, vai joku näiden yhteenliittymä, Transportation AS ?
21.01.2004 10:25
Perttu
Kummallisen näköinen, tänne Viinijärvi - Siilinjärvi välille tuli ihan kirkkaat baliisit
21.01.2004 10:16
Mikko Itälahti
Ennen kaikkea liikenne-ja viestintäministeriöön sekä Vr:n johtoon tarvittaisiin pelkän talousosaamisen sijaan aitoa Liikenneasiantuntijuutta, sekä päämäärätietoisuuutta. Siis ei ainoastaan reaalitaloudellista tasapainoilua vaan enemmän strategista "miten asioiden PITÄISI olla" -pohdintaa. Muistellaanpa vaan mitä porukkaa Kimmo Sasi nimitti itse hajottamaansa Vr:n hallintoneuvostoon... Ensi kesän hittituote: "Kokoomuslaiset liikenneministerit Vennamosta alkaen" -tikkataulusarja! Ja myyntitulot käytettäisiin tietysti tavalla tai toisella rautatiekulttuurin vaalimiseen;-) Ja Jyrki, Olet aivan oikeassa, Todellakin kaivattaisiin "nostalgialiikennettä", joka aivan aidosti myös täydentäisi normaalia linjaliikennettä.
21.01.2004 10:00
s2
Onko tuossa vasemmalla romua hkb tjsp. vaunussa jonkinlaisen pressuviritykesn avulla?
21.01.2004 09:17
JV
Paketin idea lienee kuljettaa ihmisiä Valopilkkuun, Valkeajärven aseman välittömässä läheisyydessä sijaitsevaan leirikeskukseen. Samasta syystä juna pysähtyi Valkeajärvellä 22.10.2003 (ks. ensimmäinen kommentti 16.12.2003). Voi tietenkin kysyä, miksei ryhmä voisi nytkin matkustaa Keuruulta saakka ja ottaa mahdollisia lisämatkustajia Haapamäeltä.
21.01.2004 08:48
Pekka
Hah, meinasin vitsinä heittää että tilataan normaalijunalle pysähdys. Mikähän tuollaisen paketin idea lienee...
21.01.2004 08:34
Teppo
Kyllä se on "Tumppiysi" Kävin itse kuvaamassa junan Kirkkonummella. Viimeisen kerran pitkiä porkkanoita käytettiin normaalikierroissa 1.1.87, jolloin joulun liikenteessä käytettiin vielä porkkanoita kahdessa junaparissa.
21.01.2004 08:30
Teppo
Alun alkaen koneapulaisen puolella oli korkea siirrettävä jakkara, joka myöhemmin (1970-luvun lopulla korvattiin Bremsheyn istuimella. Niilalle voisin kertoa, että koska suuntakahva ei ole paikalla, kyseessä on joko takaohjaamo tai joka tapauksessa muu kuin ajo-ohjaamo.
21.01.2004 08:27
Jyrki Tervo
Nykyään kun kaikki entinenkin on muotia, olisi voinut olla viksua säästää kalustoa ns nostalgiavuoroihin. Olen itse nautiskellut nostalgiasta ajammalla Treelta Vsaan Haapamäen kautta, mukava matka. Lipun myyneellä naisella Treen lipputoimistossa oli todella pitkät johdot, sain kolmeen kertaan selittää, että ei, en halua matkalippua Parkanon kautta, vaikka matka on lyhyempi ja jne...
Entispäivän matkustustunnelmassa voisi hyvinkin käydä lepuuttamassa hermojaan tämän nykyajan tunteettoman ja älyvapaan idolskohkaamisen keskellä. Kesäisin ajettavat turistimuseojunat "oheistoimintoineen" kun tuntuvat erkoituvan keski-ikäisen miekkosen maailmaan vähän painostavalta. Töllöstä tuli joskus dokumentti jostain turistimuseojunahässäkästä, ohjelma oli lystikään ahdistava, heh. Junilla oli filminpätkässä korkeintaan kulissin osuus, muun täyttivät jätskitötteröitään nuoleskelvat lapset, aseman räystäältä roikkuva pata-amppeli, museoasuun pukeutunut muinaiskonnari ja yms eijunarauta.
Kaipaan aitoa matkustustunnelmaa natisevassa hidasjunavuorossa, kiitos. Maksan etanajunavuoropiletistäni mielelläni ainakin tuplahinnan!!
21.01.2004 08:25
Teppo
Minulle syntyi esitteestä se käsitys, että tarkoitus olisi käyttää normaaliliikenteen junaa, jolla olisi lisäpysähdys Valkeajärvellä. Kyseessä olisi todennäköisemmin n. 8.40 Haapamäeltä Seinäjoelle menevä juna. En kylläkään ihmettelisi vaikka Jounin veikkaus toteutuisi, asioihin kun tunnutaan tarttuvan vasta, kun hätä on käsillä. Esimerkiksi käyköön vaikka juuri Valkeajärven vaihteiden purku. Kun purun aloittamiseen on vain muutama viikko, kansanedustaja tekee purkamisesta kirjallisen kysymyksen (KK247/2003). No kohtapa voi olla tilanne, jossa uusi kuljettaja ei ole koskaan kuullutkaan Valkeajärvestä, eikä Seinäjoellakaan tiedetä mitään, missä Valkeajärvi on sijainnut....
21.01.2004 08:24
Juhana N.
VR:n johtoon tarvittaisiin aika monta harrastajaa, ennenkuin tilanne voisi muuttua. Samoin Liikenne- ja Viestintäministeriöön sekä eduskuntaan. Eräällä pirkanmaalaisella naiskansanedustajalla on tiettävästi erittäin hyvin näitä asioita tunteva avustaja, mutta tämäkään asia ei taida pitkälle riittää...
21.01.2004 08:18
Juhana N.
Niin minäkin Juhanaa tulkitsin.
21.01.2004 08:06
Joni
Voi elämän kevät tätä inttämistä. Kutter9: millaisella vuorovälillä ja millaisilla kustannuksilla luulisit Dr12 ja puuvaunu yhdistelmien líikkuvan tämän päivän Suomessa? Varmasti matkustaisin innolla satunnaisesti puuvaunuilla jne. Mutta en todellakaan tekisi työmatkojani Tampereelta Helsinkiin lähes päivittäin (kuten nyt teen) vanhalla, hitaalla, vetoisella kalustolla. Ei ei ei. Sillä, että haluan matkustaa nopeasti, tehokkaasti ja varmasti ei ole mitään tekemistä rautatieromantiikan kanssa. Kumpaakin tarvitaan, mutta on täysin tarpeetonta pelkästään arvostella nykytilannetta. Ja, mikä meitä estää hakemasta töihin VR:lle ja muuttamasta tilannetta...
21.01.2004 07:52
Joni
Ilmeisesti Juhanan viestissä tavoiteltiin sitä, kuinka vähän sinistä kuvassa näkyy, ei sitä minkäsävyistä keltainen on.
21.01.2004 04:36
Juhana N.
No siinä on Deeveriä...
21.01.2004 04:33
Juhana N.
Saisipa jostain Suden ja Vempun H0-malleja...!
21.01.2004 03:14
Juhana N.
Kotkan "metro"...
21.01.2004 01:10
Juhana K
Kuopioon menevät IC:t ajelutetaan edelleen lähes poikkeuksetta vielä Susilla. Sr2:ia ei jostain syystä haluta päästää sekoittamaan savolaisten pasmoja Kuopioon asti. Eihän nuo kauaksi sieltä karkuun edes pääsisi, mutta ilmeisesti reviireistä pidetään aika tiukasti kiinni. Poikkeuksiakin toki on ja olenpa kerran nähnyt edesmenneen Savon taajiksen nokallakin Sr2:n.
21.01.2004 01:05
Juhana K
Kuulostaa hienolle, mutta tuo täytynee toteuttaa erillisenä matkana :) Prahan-matkan kannalta aikaa menisi valitettavan paljon, jos sen tekisi noin. Perillekin oisi tässä tapauksessa joskus päästävä, eikä aikaa huvitteluun junissa jää tässä tapauksessa :( Kiitokset kaikista vinkeistä, ne pistetään korvan taakse.
21.01.2004 00:56
Juhana K
Kuvat eivät alunperin olleet ihan nappikuvia panoraaman laatimisen suhteen, joten perspektiiviä olen joutunut muuttamaan aavistuksen ja samalla nuo kuvan laidat ovat kärsineet.
21.01.2004 00:54
Niila
Harvoinpa panoraamakuva nettikäytössä pääsee oikeuksiinsa mutta tässä tuo on kyllä erinomainen oivallus. Mutta eihän vain kuvaa ole kuvankäsittelyohjelmalla samalla hieman litistetty pystysuunnassa? Ks. oikeanpuoleisin traktori...
21.01.2004 00:37
Jouni
Eli jos haluat mennä Tallinnasta Varsovaan junalla, kätevintä on mennä Pietarin kautta. Kestää vain kaksi päivää. :( Baltian läpi pääsee seuraavasti: ensin junalla 7.30 Tallinnasta Tarttoon ja edelleen Valgaan, jossa on aikaa kuutisen tuntia siirtyä Latvian puolelle Lugaziin. Riiassa olet 20.32 vain todetaksesi, ettei sieltä pääse enää eteenpäin, kun yöjuna on lopetettu. Yö Riiassa ja seuraavana päivänä Daugavpilsiin, jossa on koko päivä aikaa ja täytyy yöpyä. Seuraavana aamuna Daugavpilsistä Vilnaan ja Vilnasta päiväjunalla Varsovaan, jossa olet kolmannen päivän iltana. ;)
21.01.2004 00:21
Juhana K
Tulipa vaan mieleen, että tätä kuvaa ottaessani makasiiniraiteen laiturilla muutaman metrin päähän lompsi joku puistokemisti virtsaamaan. Ei ollut kanttia ottaa enää kuvaa toiseen suuntaa, vaikka ihan repäisevän ehkä olisi sellaisellakin sommittelulla saanut.
21.01.2004 00:19
Jouni
Eipäs nyt sentään Valko-Venäjälle tarvitse mennä, Daugavpilsistä pääsee Vilnaan joka toinen päivä kulkevalla yöjunalla. Sen hyödyntäminen vaan edellyttää yöpymistä Daugavpilsissä. Tai tietysti jossain baarissahan voi olla aamukuuteen ja mönkiä sieltä sitten vain junaan.
21.01.2004 00:19
Juhana K
Molemmissa on haastetta: saada juna osumaan hyvin kuvaan hallitsevana elementtinä tai sitten pienempänä osaksi maisemaa. Hallitsevan kohteen onnistuminen vaatii sitä, että junan malttaa päästää tarpeeksi lähelle. Monesti tulee hätäiltyä ja laukaistua liian aikaisin. Maisemallisemmassa kuvauksessa taas täytyy jo olla maisekuvaaminen paremmin hallussa ja se on toisinaan vaikeaa. Jälkimmäinen on ehkä haasteellisempaa ja toisaalta sikäli kiehtovampaa. Markku Nummelin -tyylistä, voisi ehkä sanoa.
21.01.2004 00:13
Juhana K
Kun nyt alennun omia kuvia kommentoimaan ja mitä enemmän tätä tuijottelen, niin tässä on hauska pienoisrautatie-tunnelma. Turun tallit on muutenkin hauska paikka.
21.01.2004 00:12
Juhana K
Tulihan tuo kylttikin tavattua, mutta eipä enää millään muista. Jonkun turkulaisen pitäis käydä takistamssa asia.
21.01.2004 00:10
Juhana K
Näin näyttää siis tosiaan olevan, että bussikyytiä pitää harkita. Tai sitten tylsästi lentokoneella :-/ Varsovasta pääsee kyllä sitten junalla Prahaan, mutta mukava olisi ollut matkallakin junailla.
20.01.2004 23:53
Jouni
Joku kaunis päivä porataan tunneli Koskenvuoren läpi ja rakennetaan kolmas silta -> rajoitukset poistuvat. :D
20.01.2004 23:51
Juhana K
Tässäpä vasta komia kuva. Penkere ja kiskot näyttävät nykyiseen verrattuna todella heppoisilta. Silta on kyllä nykyistä hienompi ja puhelinlinjat ovat aina pikantti lisä! Nykyään penger on selvästi tukevamman näköinen, liekkö sitten kuitenkaan muuta kuin raidesepeliä tuohon lisätty. Viimekesänä kävin tuossa sillan takana olevalla pengerosalla kuvaamassa. Siinä se on kohtuullisen leveä. Harmi että valo oli surkea sillä hetkellä, kun juna tuli. Nuo penkereen päissä olevat kaarrokset on aika huisin tuntuisia junan kyydissä... komea olisi molskaus jos huonosti kävisi.
20.01.2004 23:42
Jouni
Tuo vaihde oli rataosaselostuksessa "Vaihde (Koskenvuori)". Kuvaajasta vasemmalla on Kanavuori ja oikealla Koskenvuori.
20.01.2004 23:39
Juhana K
Milloinkahan nuo sitten onnistuvat oikomaan nuo mutkat, montako linjan vetoa viälä tarvitaan?
20.01.2004 22:42
Laukkaris-timo
Paikallinen kansa taitaa puhua vain Kana- ja Kukkovuorista, eri asia tietysti mitä Helsinkiläiset on merkinneet maastokarttoihin.
20.01.2004 22:39
Laukkaris-timo
Onkos sillä tuommonenkin nimi. Ite on ole kuullut kuin Kanavuoren leikkauksen ja Haapakosken sillan?
20.01.2004 21:27
okeskira
Pihlajamaa, ei niitä kehtaa mainita ;)
20.01.2004 21:27
Pasi
Ei se ole pelkästään varikkoperiaatteesta kiinni vaan vaunu- ja veturikierrosta. Vaikka ne vaunut menee tyhjänä pohjoiseen ne voivat tulla täytenä takaisin.
20.01.2004 21:21
Hara
KYLLÄ !!
20.01.2004 21:20
Hara
Ja seinällä näkyy olevan punainen valaisin oliko nyt OLLI tuotetta jossa on iso 6V akku sisällä,tosin onkohan tuo jo niitä ensimmäisiä ladattavia malleja,joita oli poliisilla ja palokunnilla aikoinaan.
20.01.2004 21:19
Pihlajamaa
Sekä myös elokuvaa varten maalatut entiset lähiliikennevaunut, nykyiset pelleilyvenäläiset.
20.01.2004 21:15
Jouni
Alkuperäinen leikkaus oli varsin kapea, 1910-luvun tekniikalla ei paljon kilkuteltu ylimääräisiä. Nythän tuonne mahtuisi melkein maantie, kun linjauksen vetoa on vuosien varrella harjoiteltu... :D
20.01.2004 21:13
Jouni
Paikan nimi on Koskenvuori, Koskensaari on Petäjäveden lähellä. Tai itse asiassa ratahan menee tässä Kana- ja Koskenvuoren välistä.
20.01.2004 21:11
Jouni
Täysin vielä hiekkapenkka, puupöllit, naulakiinnitykset ja K43-kiskot! Nopeusrajoitus täytyy tarkastaa rataosaselostuksesta, muistelen, että tässä kyllä oli jokin rajoitus ennen perusparannusta. Nykyään on katkeamaton 120.
20.01.2004 21:08
Jouni
Nythän tämäkin maisema on täysin muuttunut, täytyypä käydä joskus ottamassa kuva tältä samalta paikalta. Uusi rata kulkee enemmän vasemmalla ja tuota joenmutkaa täytettiin lisää. Linjojen välissä näkyy nykyisin vain pienenpieni vesilätäkkö kahden rummun välissä. Ei paljon vesi vaihdu tuolla oikealla.
20.01.2004 21:05
Jouni
Joo, tuossa vasemmallahan oli rataosaston varastoalue, jossa oli kaikenlaista mielenkiintoista tavaraa, mm. yksi siipiopastin. Olikohan se palvellut Jyväskylässä?
20.01.2004 21:02
Jouni
Saatan tietysti näkyäkin pienenä pisteenä jossain tuolla asemalla...
20.01.2004 21:01
Vk10
Paljonko tässä on nopeusrajoitus?
20.01.2004 21:01
Jouni
Harri, otitko kuvan mahdollisesti 2314:n vetämän P 105:n viimeisestä vaunusta? Taas on oltu samassa paikassa! Puuttuu vain, että näkyisin kuvassa... :D :D :D
20.01.2004 20:55
Jouni
Hm, vaunut lienevät 4140, 11601 ja 4118, taas on tullut oltua samana päivänä havainnoimassa kun Harri. Et sitten huikannut minulle tuolla ollessasi!?! :D
20.01.2004 20:50
Jouni
Ei, Äänekosken radan liikenne loppui edellisenä päivänä, lauantaina 26.9.1987. Tuona sunnuntaina kulki vielä Suolahden kaupungin protestiksi tilaama juna; suolahtelaiset olivat junan innokkaimpia käyttäjiä. Protesti kiteytyi myöhemmin oman lättähatun (4117+11594) ostoksi. :)
20.01.2004 20:47
Mikko Itälahti
Vielä pakko lisätä: Onko kenties osittain keskusvarikkoperiaatteen syytä, että junat ajavat aina vakikokoonpanoin kysynnästä riippumatta? minä kun joskus kuvittelin, että veturijunien etuna verrattuna moottorijuniin on nimenomaan mahdollisuus vaunujen lisäämiseen/vähentämiseen kysynnän mukaan! ja entäpä sinänsä loistava tarjous Hki-Oul 24 Eur sisältäen makuupaikan? aivan tyhjässä about 14-vaunuisessa yöjunassa on yksi täpötäysi vaunu, jossa kaikki alennushintaiset paikat sijaitsevat! joka ikiselle sardiinille tuossa purkissa olisi siis tasaisesti jaettuna riittänyt oma hytti tuostakin junasta. En tavannut yhtään matkatoveria, joka olisi ylistännyt tuota ylitsepursuavaa sosiaalisuutta, mutta mitäpä marisen, huomenna laitan sukset jalkaan ja lähden radanvarteen hiihtämään.