![]() |
16.08. 18:31 | Raimo Hämäläinen | ||
Tämäkin vaunu Marlboromiehille? | ||||
![]() |
16.08. 18:31 | Raimo Hämäläinen | ||
Kuvan vaunu pelkästään Marlboro miehille? | ||||
![]() |
16.08. 18:11 | Tapio Keränen | ||
Korjasin näppäilyvirheen. | ||||
![]() |
16.08. 17:54 | Markku Naskali | ||
Vaunuissa on näköjään varattu osasto tietyn merkin tupruttajille. Ovipielen kyltistä en saa selvää. Aika vaalealta vaikuttaa. Eikö röökiosastossa ollut punainen kilpi? Ei sellaista kyllä erotu toisestakaan päästä. |
||||
![]() |
16.08. 17:48 | Kari Roininen | ||
Kyllä nuo ratapihat oli ennenaikaan siistejä. Ei minkäänlaista ylimääräistä kasvillisuutta ollut. | ||||
![]() |
16.08. 17:27 | Teemu Saukkonen | ||
Kävitkö Hannu tästä pohjoiseen alle mailin päässä kolmiossa? Näyttää olevan tosi raju kurvi, ei voi kuin ihmetellä miten siitä menee pitkät junat. | ||||
![]() |
16.08. 17:08 | Markku Naskali | ||
Ajopöydissä, ainakin mittaristossa oli eroa. Sen huomasi ainakin aikoinaan useat koulumatkansa lätillä tehnyt poika ;). | ||||
![]() |
16.08. 16:44 | Esa J. Rintamäki | ||
Kyllä pystyttiin, herra Rainer. Kunhan Dm6:ien koreja oli nostettu korotuspaloilla siten, että Scharfenberg-vetokytkimet olivat samalla korkeudella. Sama koski Eia- ja EFia-vaunuja. Korotustöitä tehtiin 1959 alkaen. Sitä ennen vaunukierrot oli ollut pakko tehdä kummallekin sarjalle erikseen. Dm6 - 7 yhteisajossa kuitenkin kuutosilla lähdössä kiihtyvyys oli parempi, johtuen juuri pienemmistä pyöristä. Vetokytkimissä tämä aiheutti lievää rytkyttelemistä ja nykimistä. Muuten kuutosilla ja seiskoilla ei muuta keskinäistä teknistä eroavaisuutta ollut. |
||||
![]() |
16.08. 16:31 | Markku Naskali | ||
Täällä on muualla kerrottu että kuutosen koria piti jotenkin nostaa korkeammalle että kytkimet sopivat. Muuten ei olisi onnistunut. Otsikossa taitaa olla pieni lyöntivirhe? |
||||
![]() |
16.08. 16:29 | Joonas Kauppinen | ||
Kyllä. | ||||
![]() |
16.08. 15:57 | Rainer Silfverberg | ||
Pystyttiinkö Dm 6 ja 7 sarjaa kytkemään yhteen ja ajamaan samassa junassa? | ||||
![]() |
16.08. 15:37 | Markku Naskali | ||
Tuttu junanvaihtopaikka lapsuudesta. Joskus piti vaihtaa ja joskus vain valita Tampereelta lähtiessä oikea vaunu kun junasta katkaistiin osa menemään Raumalle jonne oli matka. Joskus jopa pääsi Lempäälästäkin asti samalla paikalla istumalla koko matkan. | ||||
![]() |
16.08. 12:39 | Mikko Herpman | ||
Jenkkilässä jos heilauttaa ajotielle (vaikka vaan pienelle kadulle) kuvaamaan siellä on ikään kuin henkensä kaupalla. Ajetaan aika kovaa ja kuskien tasot ovat aika vaihtelevia, ajokit seilaa kaistalla usein laidasta toiseen kun syödään, juodaan, laitetaan hiuksia tai jutellaan puhelimeen... Heko heko.. | ||||
![]() |
16.08. 11:58 | Teemu Saukkonen | ||
Tulisiko nyt vielä enemmän sanomista tässä kuvaamisesta? | ||||
![]() |
16.08. 11:45 | Tuukka Varjoranta | ||
Arvon keskustelijat, muistuttaisin jälleen asiallisesta ja rakentavasta keskustelusta. Meillä on Vorgissa käyttösäännöt, joita toivon jokaisen käyttäjän kunnioittavan! //Ylläpito | ||||
![]() |
16.08. 11:42 | Linus Mansner | ||
Ja mitä sitte | ||||
![]() |
16.08. 10:23 | Veeti Pietilä | ||
Linus: Nimihän on hallussa jo Dr19-veturilla... | ||||
![]() |
16.08. 10:21 | Veeti Pietilä | ||
Eipä tietenkään... | ||||
![]() |
16.08. 10:09 | Daniel Nironen | ||
Homejuuston Ystävät Ry:n puolesta voimme kertoa että tämä lempinimi ei saa meidän tukeamme. | ||||
![]() |
16.08. 10:07 | Linus Mansner | ||
joku Krokotiili ois jo parempi lempinimi | ||||
![]() |
16.08. 00:59 | John Lindroth | ||
Hieno Truman kuva kääntöpöydällä! Ja pilttuussa Dm4. | ||||
![]() |
15.08. 22:22 | Hannu Peltola | ||
Nyt on upeaa! | ||||
![]() |
15.08. 21:46 | Kimmo Huhta | ||
Kiitos, Panu, tarkennuksesta. Karttoja katsoen näyttää siltä, että pohjoispuolen raiteita on aikavälillä 92-97 pidennetty johtamaan Sermet Oy:n konepajalle. Aika myöhäiseltä tuntuva ajankohta tuollaisen tyypillisesti muutaman vaunun liikennettä palvelevan raiteen tekemiselle. | ||||
![]() |
15.08. 20:30 | Mika T. Polamo | ||
Yksityisyyden suoja on täysin riippumaton siitä missä kuvaaja on. (1) Vastaavasti yksityisalueella olo (tässä pihapiiri, ei metsä) on riippumaton siitä mitä siellä tekee. (2) (1) Omalta tontilta ei kuvata naapurin (henkilö) touhuja. (2) Naapurin pihapiirissä ei käydä kuvaamassa omaa taloa. Huomattavaa että naapurin kissa eikä auton rekisterilaattakaan nauti yksityisyydensuojaa. Moisia ei tarvitse poistaa kuvasta elleivät ne saattaa henkilöä huonoon valoon. Loukkaava henkilön ja henkilöön littävä esittäminen on kielletty kuvaajan ja kohteen paikasta riippumatta. |
||||
![]() |
15.08. 20:14 | Paavo Joensuu | ||
Herra Veeti (pietilä), ei kukaan sua kieltänyt lempinimiä keksimästä, mutta heidän ei tarvitse olla siitä samaa mieltä. Näin homejuuston ystävänä, tuo ei kyllä ole homejuustoa nähnytkään. | ||||
![]() |
15.08. 18:30 | Veeti Pietilä | ||
Huomasin, ja ootteko te ikinä huomanneet että minä saan keksiä lempinimiä eri asioille. | ||||
![]() |
15.08. 17:54 | Jimi Lappalainen | ||
20 vuotta sitten. | ||||
![]() |
15.08. 17:31 | Petri Nummijoki | ||
Entä jos julkiselta paikalta pystyy kuvaamaan toisen pihalle tai jopa rakennukseen sisälle? | ||||
![]() |
15.08. 17:06 | Oliver Karhu | ||
edamjuusto tulee herra pietilä siitä litterasta edm | ||||
![]() |
15.08. 16:58 | Tero Yli-Somero | ||
Esa: Ei teollisuusvakoilu tapahdu kuvaamalla/julkaisemalla rakennuksia/ratapihaa/tai mitään muutakaan.... Haloo. Kopiointi? mitä se onkaan tapahtuu ostamalla aito tuote ja sitten vähän reverse engineringiä. Edelleenkin "kaikkialla" saa kuvat mihin julkisesti pääse (esim. lipun myynnillä/yksityisalueella(tehdasalueella voidaan rajoittaa oikeuksia) ja näiden ulkopuolella/ulkopuolelta saa kuvata. Jos se stevari ei usko niin sitten vain luuri käteen ja aito virkavalta paikalle selvittämään asia. |
||||
![]() |
15.08. 15:37 | Linus Mansner | ||
ootko Veeti koskaan miettiny sitä että Edamjuusto lempinimi tulee täysin siitä litterasta | ||||
![]() |
15.08. 15:13 | Panu Breilin | ||
Laissa ei ole tuotantotilojen kuvauskieltoa. Lähinnä noissa ohjeissa taidetaan tarkoittaa sitä, että rakennusten tuotanto- ja toimistotiloissa ei yleensä saa vapaasti oleskella kuka tahansa ja silloin siellä oleskellessa ei myöskään päde se, että kuvaus olisi vapaata. | ||||
![]() |
15.08. 14:53 | Esa J. Rintamäki | ||
On toki totta, että toimialasta riippuen, etenkin tuotekehityspuolella, on joskus riittävän hyviä syitä estää vieraita silmiä näkemästä jotain sellaista, joka ei ole tarkoitettu julkistettavaksi - ei ainakaan prototyyppivaiheessa. Niin, mitähän eräs J. Jyränki muuten sanoikaan joskus ennenvanhaan: - "mikään ei ole niin helppoa kuin kopiointi." Teollisuusvakoilu on tosi iso ongelma, mutta että nuhruinen ja halkeilleen asfaltin peittämä tehtaanpiha...? |
||||
![]() |
15.08. 11:59 | Petri Nummijoki | ||
Katsotaanko sitten, että tehtaan aidattu piha on tuotantotilaa, jolloin sitä ei saisi vapaasti kuvata? Eivät nuokaan säännöt anna tähän niin selvää vastausta, etteikö tulkinnanvaraa jäisi. | ||||
![]() |
15.08. 11:28 | Tero Yli-Somero | ||
Tää kuvaamisen (ja julkaisemisen) laillisuus nousee täällä esiin aina välillä. Tuossa https://suomenlehtikuvaajat.fi/b/valokuvaaminen-julkisella-paikalla/ kohtuu selkeät askelmerkit tähän. ja vielä toinen https://mainostoimistoluma.fi/blogi/missa-saa-kuvata-ja-keta/ |
||||
![]() |
15.08. 03:29 | Mika T. Polamo | ||
Tervetuloa. Hmm. Alfa-Oomegaa on mietitty, Onko alfa jokin messiaanisen tai evolutionaarisen alun symboli? Siis kala. Oomega on yksiselitteisempi: Lopun ydin on the sienipilvi. Ydinräjähdys on siis suunniteltu oomegan muotoiseksi. Ja yotta tähänkin saatais' jotain asiaan niin todetaan että kaikkien aikojen tähän asti suurin ydinräjäytys on Tsar Bomba. Niin, uusinhan tämän täytyy olla, kun muut ovat ryppyisempiä. Toinenkin näkyvä ero oli: sivuikkunat olivat tässä ensimmäiset vuosikymmenet suorakaiteita. |
||||
![]() |
14.08. 21:51 | Juho Rintala | ||
Tervetuloa! Hieno kuva, ainakin ensimmäiseksi. Toivottavasti sama laatu jatkuu, tai jopa paranee! | ||||
![]() |
14.08. 21:23 | Noah Nieminen | ||
Nyt alkaa naurattaa... | ||||
![]() |
14.08. 20:09 | Panu Breilin | ||
Raakapuuterminaali joka sijaitsi tuolla taustalla näkyvällä alueella radan pohjoispuolella avattiin lokakuussa 1981. Se oli tosiaan ensimmäinen raakapuuterminaali Suomessa ja erotuksena tavallisista lastauspaikoista siellä oli VR:n järjestämä kuormauspalvelu. Kuormaus tapahtui kahmarilla varustetun pyöräkuormaajan avulla. Terminaalia käytettiin myös raakapuun välivarastointiin. Terminaalin kentällä on kokoa hehtaarin verran ja kentän laidalle kuormausraiteelle mahtuu kerrallaan 220-metrinen vaunusto, eli terminaali oli aika paljon pienempi kuin mitä raakapuuterminaalit nykyään ovat. | ||||
![]() |
14.08. 19:47 | Juha Toivonen | ||
Pilaantunut homejuusto tärppäisi vieläkin paremmin. Vihreää runsaasti ja kaikin puolin etova. | ||||
Kuvasarja: Kivisiltoja välillä Pieksämäki-Joensuu |
14.08. 19:15 | Juho Rintala | ||
Aa, okei | ||||
![]() |
14.08. 18:51 | Noah Nieminen | ||
Totta :D | ||||
![]() |
14.08. 18:28 | Veeti Pietilä | ||
Homejuustossa on vihreää ja onhan Edm nimetty juuston mukaan. :) | ||||
![]() |
14.08. 18:20 | Kimmo Huhta | ||
Kiuruvedelle suunniteltiin raakapuuterminaalia 1970-luvun lopulla. Käsittääkseni se oli ensimmäinen sillä nimellä lanseerattu puunkuormauspaikka. Hypoteesini on, että tässä kuvassa näkyvä, linjan pohjoispuolelle erkaneva raiteisto on näiden suunnitelmien toteutuma. Vanhat kartat -palvelun kautta näkyy, että kuvan raiteet ovat ilmestyneet 80-luvulla. | ||||
![]() |
14.08. 17:53 | Tuomas Pätäri | ||
Edellisiltana tulleet vaunut ovat päässeet käsittelyyn. Aiemmin lastattu Ferrin juna lähti juuri (tai no vajaa viisi tuntia ennen tämän kuvan ottamista) Jämsästä kohti Kouvolaa. | ||||
![]() |
14.08. 17:51 | Noah Nieminen | ||
Se on valkoinen ja siinä on raitoja :) | ||||
![]() |
14.08. 17:44 | Tuomas Pätäri | ||
Tuo selittääkin asiaa, että ratapiha on myyty - tosin mistään se ei oikein ilmene, kun Väylävirastokin karttapalvelunsa kautta pitää sitä vielä omanaan, joten sallin tässä erehdyksen itselleni. Harakkaahan voikin siis pitää nykyään tehdasalueena, mutta aidattu tai edes merkitty tehdasalue se ei ole (tai sitten merkintä on täysin huomaamaton). Ne (ilmeisesti Juhan tarkoittamat) käsin väsätyt yksityisalue / pääsy kielletty -kyltit, joita itse asiassa on kaksi, ovat todennäköisesti omakotitaloasukkaan rustaamia, eivät ainakaan minkään virallisemman tahon, ja niille turvahenkilön kanssa puhelimessa naureskelimmekin. Siitä olimme myös yhtä mieltä, että nykyinen maailmantilanne aiheuttaa varmasti äkkinäisempää reagointia... Kuten Rasmus sanoi, on luonnollisesti hyvä että valvontaa suorittavat myös valvovat. Panun kertomat säännökset ovat tuttuja, näitä on monesti joutunut kuvatessa pohtimaan (kovalla mielikuvituksella rajatapauksia ja harmaita alueita on toki mahdollista niihinkin keksiä). Lisäksi Juhan Jämsänkosken kokemukseen voi täsmentää, ettei mitään yleiskieltoa voi tehdas määrätä, ettei yleiseltä alueelta (tai muulta sallitulta alueelta) saisi kuvata (aidatullekaan) tehdasalueelle, tai tällaisia kuvia julkaista. Kuvaaminen ja kuvien julkaiseminen ei koskaan voi olla kiellettyä kuin ainoastaan sellaisissa spesifissä tilanteissa, joissa laki niin erityisesti määrää. Sellaisia laissa mainittuja tilanteita toki voi olla, kun tehdasalueelle kuvaa, ja silloin se on luonnollisesti laitonta (esimerkiksi yleisöltä suljetulla alueella olevan henkilön kuvaaminen loukkavassa yhteydessä). Mutta mitään kieltoa ei voi asettaa näitä spesifejä tilanteita yleisempänä sääntönä. |
||||
![]() |
14.08. 17:28 | Linus Mansner | ||
aijjaa toi ei oo homejuustoa nähnytkään | ||||
![]() |
14.08. 17:27 | Daniel Nironen | ||
Saanko kysyä - miten tästä vaunusta tulee mieleen homejuusto? | ||||
![]() |
14.08. 17:02 | Mikko Herpman | ||
Onpas siisti pytty, ei edes ole valumia isosta luukusta.. Onkohan ajateltu jarrumiehen oloa ettei täytetä liian täyteen, ei kai.. vaan sattumaa.. | ||||
![]() |
14.08. 14:26 | Panu Breilin | ||
Oikealla taustalla näyttäisi olevan Fenniarailin raakapuujuna kuormattavana. |