|
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 177
|
« Vastaus #651 : Tammikuu 13, 2025, 13:52:17 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tor Lillqvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #652 : Tammikuu 13, 2025, 15:28:30 » |
|
Mistähän radoista on kyse? 60 km on kuitenkin yllättävän paljon?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 352
|
« Vastaus #653 : Tammikuu 13, 2025, 16:01:35 » |
|
Paljonkohan on pelkästään ilmalassa raiteita jotka siirtyvät uuteen yhtiöön?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tor Lillqvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 24
|
« Vastaus #655 : Tammikuu 13, 2025, 16:59:01 » |
|
Tuolta kohdasta 2.6 löytyy
Mainiota, kiitos!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 458
|
« Vastaus #656 : Tammikuu 13, 2025, 17:35:24 » |
|
Tuossa käytöstä poistettavien raiteiden listassa on myös aika monta sellaista raidetta jotka todellisuudessa on jo purettu. Osa niistä on hävinnyt jo aika montakin vuotta sitten, kuten esimerkiksi Kuopion konepajan raiteet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1503
|
« Vastaus #658 : Tammikuu 15, 2025, 08:37:24 » |
|
Kasvua ja elinvoimaa koko Suomeen – Länsiradalla on mittavat taloudelliset ja yhteiskunnalliset vaikutukset"On helppo hahmottaa rautatie, joka kulkee kahden paikkakunnan väliä. Länsiradan osalta tämä tarkoittaa uutta, nopeampaa ja luotettavampaa ratayhteyttä Helsingin ja Turun välillä. Pääteasemiensa lisäksi Länsirata tuo lähijunamahdollisuuden kokonaan uusille paikkakunnille, kuten Vihtiin ja Lohjalle. Liikennehankkeiden vaikutukset ovat kuitenkin aina paljon muutakin kuin ihmisten tai tavaroiden liikkumista. Liikennehankkeita ei suunnitella niiden itseisarvon, vaan yhteiskunnallisen hyödyn näkökulmasta." https://lansirata.fi/kasvua-ja-elinvoimaa-koko-suomeen-lansiradalla-on-mittavat-taloudelliset-ja-yhteiskunnalliset-vaikutukset/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1503
|
« Vastaus #660 : Tammikuu 17, 2025, 15:53:38 » |
|
”Suomen tärkein satama hädän hetkellä”"Ministerin mukaan selvityksessä on erilaisia vaihtoehtoja, kuten se että Tornio-Haaparanta-rajan yli vaihdettaisiin Kemiin, Ouluun tai Rovaniemelle asti raideleveyttä teknisten ratkaisujen avulla." https://yle.fi/a/74-20133084 Tästähän voi tulla jännää jos eurooppalainen raideleveys tulee Rovaniemelle saakka Torniosta niin kuka sitten ajaa yöjunia Tukholma-Rovaniemi välillä ? VR Sverige ( https://www.vrsverige.com/) ? Pohjois-Ruotsin yöjuna ongelmat hävisivät.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1503
|
« Vastaus #661 : Tammikuu 22, 2025, 07:40:41 » |
|
Luontohaittojen kompensointia selvitettiin Porvoo-Sipoo-linjauksella"Itärata Oy:n keväällä käynnistämä ekologisten kompensaatioalueiden etsintään liittyvä tutkimus on valmistunut. Sen teki opinnäytetyönä Oulun yliopistossa maantiedettä ja geoinformatiikkaa opiskeleva Satu Kellokumpu yhteistyössä Ramboll Finland Oy:n kanssa." https://www.itarata.fi/luontohaittojen-kompensointia-selvitettiin-porvoo-sipoo-linjauksella/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1503
|
« Vastaus #662 : Tammikuu 22, 2025, 15:26:13 » |
|
Lausuntokierros muutoksista raideliikennesääntelyyn: lisäaikaa metsä- ja kemianteollisuuden vaunuhankintoihin"Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi, jolla tehtäisiin muutoksia raideliikennettä koskevaan sääntelyyn. Lakimuutoksilla vahvistettaisiin kaupunkiraideliikenteen turvallisuutta ja annettaisiin metsä- ja kemianteollisuudelle lisäaikaa hankkia EU-vaatimukset täyttävää kuljetuskalustoa. Lausuntoja voi antaa 5.3.2025 saakka. Lakimuutoksilla jatkettaisiin poikkeusta, jolla sallitaan EU-vaatimuksista poikkeavan itäisen kansainvälisen liikenteen kaluston (ns. OSJD/GOST-kaluston) käyttöä Suomen sisäisissä puutavara- ja kemikaalikuljetuksissa. Poikkeus jatkuisi vuoden 2028 loppuun saakka. Poikkeus otettiin käyttöön vuonna 2022, jotta Venäjän hyökkäyssodan alettua Ukrainassa voitiin turvata puutavara- ja kemikaalikuljetukset rautateitse Suomessa teollisuuden tarpeisiin. Kahden vuoden pidennys kaluston käyttöön vuoden 2028 loppuun asti on siten pisin mahdollinen lisäaika ja komissio edellyttää, että tämän jälkeen Suomi palaa noudattamaan EU-lainsäädännön mukaisia kalustovaatimuksia." https://lvm.fi/-/lausuntokierros-muutoksista-raideliikennesaantelyyn-lisaaikaa-metsa-ja-kemianteollisuuden-vaunuhankintoihin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 279
|
« Vastaus #663 : Eilen kello 12:40:29 » |
|
Taas oli Facebookissa joku italialainen(?) kirjoitus siitä miten Suomen pitäisi kaventaa kaikki raiteet ja muuttaa kaikki Eurooppalaiseksi. Aikaa tuo arvioi siihen kuluvan 20 vuotta.
On se kyllä ihme ja kumma että muualta Euroopasta kerrotaan miten täällä liki saarivaltiossa kuuluu tehdä.
Teollisuusraiteen voi rakentaa pohjoisessa Haaparannasta Raaheen, mutta sitä enempää ei tarvita. Ja senkin voi rakentaa erillisenä. Kaikki muu voidaan toteuttaa konteissa ja siirtokuormauksella ihan niinkuin laivaliikenne nytkin toimii.
Oikein jäi vituttamaan tuo miten viitsivät ajatella että täällä pärjättäisiin 20 vuotta ilman rautatieliikennettä.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 6479
|
« Vastaus #664 : Eilen kello 13:08:59 » |
|
Suomi lienee kaikelle kritiikille,provokaatiiolle ja lobbaukselle altis maa! Se on se vanha juttu mitä meistä ajatellaan! Ainoa totuus lienee että meiltä viedään aina rahat!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1503
|
« Vastaus #665 : Eilen kello 17:04:57 » |
|
Taas oli Facebookissa joku italialainen(?) kirjoitus siitä miten Suomen pitäisi kaventaa kaikki raiteet ja muuttaa kaikki Eurooppalaiseksi. Aikaa tuo arvioi siihen kuluvan 20 vuotta.
On se kyllä ihme ja kumma että muualta Euroopasta kerrotaan miten täällä liki saarivaltiossa kuuluu tehdä.
Teollisuusraiteen voi rakentaa pohjoisessa Haaparannasta Raaheen, mutta sitä enempää ei tarvita. Ja senkin voi rakentaa erillisenä. Kaikki muu voidaan toteuttaa konteissa ja siirtokuormauksella ihan niinkuin laivaliikenne nytkin toimii.
Oikein jäi vituttamaan tuo miten viitsivät ajatella että täällä pärjättäisiin 20 vuotta ilman rautatieliikennettä.
Väylän edellisessä raideleveysraportissa oli alustava aikataulu 3 vuotta kaikkien ratojen muuttamiseksi eurooppalaiseksi ja hinta 5.5 miljardia euroa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 279
|
« Vastaus #666 : Eilen kello 21:44:02 » |
|
Taas oli Facebookissa joku italialainen(?) kirjoitus siitä miten Suomen pitäisi kaventaa kaikki raiteet ja muuttaa kaikki Eurooppalaiseksi. Aikaa tuo arvioi siihen kuluvan 20 vuotta.
On se kyllä ihme ja kumma että muualta Euroopasta kerrotaan miten täällä liki saarivaltiossa kuuluu tehdä.
Teollisuusraiteen voi rakentaa pohjoisessa Haaparannasta Raaheen, mutta sitä enempää ei tarvita. Ja senkin voi rakentaa erillisenä. Kaikki muu voidaan toteuttaa konteissa ja siirtokuormauksella ihan niinkuin laivaliikenne nytkin toimii.
Oikein jäi vituttamaan tuo miten viitsivät ajatella että täällä pärjättäisiin 20 vuotta ilman rautatieliikennettä.
Väylän edellisessä raideleveysraportissa oli alustava aikataulu 3 vuotta kaikkien ratojen muuttamiseksi eurooppalaiseksi ja hinta 5.5 miljardia euroa. Mut kolmekin vuotta ilman rautatieliikennettä on varsin pitkä aika.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 6479
|
« Vastaus #667 : Tänään kello 00:27:34 » |
|
Suomi lienee kaikelle kritiikille,provokaatiiolle ja lobbaukselle altis maa! Se on se vanha juttu mitä meistä ajatellaan! Ainoa totuus lienee että meiltä viedään aina rahat!
Kukaan ei ajattele meidän puolestamma ja aja meidän etuamme ellemme Itse sitä tee!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 279
|
« Vastaus #669 : Tänään kello 12:29:09 » |
|
Ihan hieno suunnitelma, mutta tarpeeton. Edelleen, itänaapurin tilanne muuttunee vielä ennen kuin tämä konversio saataisiin valmiiksi ja transito jatkuu. Suomi on edelleen erityisesti neste- ja bulkkitransitojen vientimaa ja noilla siirtokuormaus on mahdotonta. Ja jos matkustajia olisi keski-euroopasta lappiin, mikseivät he kulje vaikka Bodeniin tai Haaparannalle? Ei kun he lentävät. Ihan haihattelua kuvitella että automaattisesti alkaisivat käyttää junaa. Rakennetaan radat Raaheen ja Sodankylään normaalileveydellä Ruotsista. Rautamalmi- ja NATO -kuljetuksille. Se riittää alkuunsa. Jos sitten oikeita todellisia tarpeita ilmenee niin rakennetaan lisää. Nyt laitetaan vähät rahat järkevämpiin kohteisiin.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|