Itärata Oy (Facebook)
Europarlamentaarikot puoltavat Tallinnan tunnelin selvittämistä ja Suomen rataverkon pitkän aikavälin kehittämistä, joilla turvataan yhteydet Keski-Eurooppaan, Ruotsiin ja Norjaan. Itärata on osa kriittistä liikenneverkkoa.
Rakentamiseen on mahdollista saada merkittävää rahoitustukea Euroopan unionin liikennekäytävästrategian kautta. Tunnelin EU-rahoituksen mahdollisuudet liittyvät erityisesti hankkeen asemaan Euroopan laajuisessa liikenneverkossa (TEN-T) ja sen merkitykseen EU:n sisämarkkinoiden liikennekäytävien kehittämisessä.
Itärata hyväksyttiin kesällä 2024 TEN-T-verkkoon.
Tässäkö keino suojautua kaapeli-iskuilta Suomenlahdella? Mika Aaltola arvioi"Keskustelu Helsinki–Tallinna-tunnelin rakentamisesta saa uutta vauhtia Itämeren kaapelirikoista. Voisiko tärkeät kaapelit ja putket sijoittaa turvallisesti kallion sisälle samassa yhteydessä, kun Suomen ja Viron välille rakennettaisiin jo pitkään suunniteltu rautatietunneli?
Europarlamentin jäsen ja Ulkopoliittisen instituutin entinen johtaja Mika Aaltola (kok) pitää tunnelin rakentamisen selvittämistä nykyisissä geopoliittisissa olosuhteissa järkevänä ajatuksena.
– Suomea rakennettiin vuosikymmeniä itä-länsi-yhteyksien varaan, ja niiden katkettua olemme pussinperällä, Aaltola kommentoi sähköpostitse.
Suomen pitäisi Aaltolan mukaan soveltaa nyt ”kaari- tai kehäajattelua”. Siinä Tallinna-tunneli olisi kriittinen elementti, jonka luoma yhteys ulottuisi Keski-Euroopasta Baltiaan ja Helsingin kautta pääradalle ja itäradalle, kaaren kautta Oulun-Tornion seudulle, jossa Suomen rataverkko liittyisi Ruotsin ja Norjan rataverkkoon. Erilaiset raideleveydet hankaloittavat suoria yhteyksiä, mutta niihinkin on löydettävissä teknisiä ratkaisuja."
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010960355.html