Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 26 27 [28] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1521


« Vastaus #675 : Helmikuu 01, 2025, 14:27:47 »

Nyt haetaan rahaa Verkkojen Eurooppa hankkeesta viestiverkoista kun Moskovan rataverkolle Suomessa rakentamistöihin ei tipu enää CEF rahaa komissiolta.
Ja mites tuo liittyy rautateihin?

Suomen rataverkko ei saa enää cef-rahaa kun se ei ole eurooppalainen eli Suomi joutuu maksamaan kaikki menot. Baltit kun rakentavat eurooppalaista rataa niin anoivat vain tänä vuonna 325 miljoonaa euroa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1521


« Vastaus #676 : Helmikuu 03, 2025, 15:40:31 »


Itärata Oy (Facebook)

Europarlamentaarikot puoltavat Tallinnan tunnelin selvittämistä ja Suomen rataverkon pitkän aikavälin kehittämistä, joilla turvataan yhteydet Keski-Eurooppaan, Ruotsiin ja Norjaan. Itärata on osa kriittistä liikenneverkkoa.

Rakentamiseen on mahdollista saada merkittävää rahoitustukea Euroopan unionin liikennekäytävästrategian kautta. Tunnelin EU-rahoituksen mahdollisuudet liittyvät erityisesti hankkeen asemaan Euroopan laajuisessa liikenneverkossa (TEN-T) ja sen merkitykseen EU:n sisämarkkinoiden liikennekäytävien kehittämisessä.
Itärata hyväksyttiin kesällä 2024 TEN-T-verkkoon.

Tässäkö keino suojautua kaapeli-iskuilta Suomen­lahdella? Mika Aaltola arvioi

"Keskustelu Helsinki–Tallinna-tunnelin rakentamisesta saa uutta vauhtia Itämeren kaapelirikoista. Voisiko tärkeät kaapelit ja putket sijoittaa turvallisesti kallion sisälle samassa yhteydessä, kun Suomen ja Viron välille rakennettaisiin jo pitkään suunniteltu rautatietunneli?

Europarlamentin jäsen ja Ulkopoliittisen instituutin entinen johtaja Mika Aaltola (kok) pitää tunnelin rakentamisen selvittämistä nykyisissä geopoliittisissa olosuhteissa järkevänä ajatuksena.

– Suomea rakennettiin vuosikymmeniä itä-länsi-yhteyksien varaan, ja niiden katkettua olemme pussinperällä, Aaltola kommentoi sähköpostitse.

Suomen pitäisi Aaltolan mukaan soveltaa nyt ”kaari- tai kehäajattelua”. Siinä Tallinna-tunneli olisi kriittinen elementti, jonka luoma yhteys ulottuisi Keski-Euroopasta Baltiaan ja Helsingin kautta pääradalle ja itäradalle, kaaren kautta Oulun-Tornion seudulle, jossa Suomen rataverkko liittyisi Ruotsin ja Norjan rataverkkoon. Erilaiset raideleveydet hankaloittavat suoria yhteyksiä, mutta niihinkin on löydettävissä teknisiä ratkaisuja."

https://www.is.fi/politiikka/art-2000010960355.html
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #677 : Eilen kello 14:13:48 »

Nyt on poliitikotkin tajunneet että ei ole järkeä eikä varaa alkaa muuttamaan ratoja Suomessa vaan puhutaan jo teknisistä ratkaisuista raideleveyden muutokseen.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1521


« Vastaus #678 : Eilen kello 15:24:12 »

Nyt on poliitikotkin tajunneet että ei ole järkeä eikä varaa alkaa muuttamaan ratoja Suomessa vaan puhutaan jo teknisistä ratkaisuista raideleveyden muutokseen.

Mites sitten hoidetaan baltien pääsy jäämerelle Helsingin tunneli kautta ?
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #679 : Eilen kello 16:18:20 »

Nyt on poliitikotkin tajunneet että ei ole järkeä eikä varaa alkaa muuttamaan ratoja Suomessa vaan puhutaan jo teknisistä ratkaisuista raideleveyden muutokseen.

Mites sitten hoidetaan baltien pääsy jäämerelle Helsingin tunneli kautta ?
Taitaa olla aika vähäinen tarve kulkea Jäämerelle Baltiasta. Rotterdamiin on jokseenkin helpompi.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1521


« Vastaus #680 : Eilen kello 16:29:48 »

Taitaa olla aika vähäinen tarve kulkea Jäämerelle Baltiasta. Rotterdamiin on jokseenkin helpompi.

Naton kuljetustarpeet Jäämereltä Baltiaan ovat samanlaisia kuin Suomeen ja Ruotsiin.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 26 27 [28] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina