Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 37 38 [39] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2140


« Vastaus #950 : Elokuu 11, 2025, 20:22:48 »

Kolme ihmistä kuoli tasoristeys­onnettomuuksissa – ministeri ei lupaa lisää rahaa turvallisuuden parantamiseen

11.8.2025

"Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) ei lupaa lisärahaa tasoristeysten turvallisuuden parantamiseen, vaikka viime aikoina tasoristeysonnettomuuksissa on kuollut useita ihmisiä.

– Kun puhutaan liikenneturvallisuusasioista, niin aina tietenkin toivoisi, että rahaa olisi enemmän käytössä, Ranne sanoo.

Viikko sitten sunnuntaina juna törmäsi tasoristeyksessä autoon Siilinjärvellä. Sen jälkeen onnettomuuksia tapahtui Turussa, Loimaalla ja Heinävedellä.

Ministerin mukaan tasoristeysten turvallisuutta on parannettu viime vuosikymmeniä huomattavasti. Vuonna 2000 tasoristeyksiä oli yli 4 000, mutta nyt enää noin 2 300."

https://yle.fi/a/74-20176925
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9289


« Vastaus #951 : Elokuu 12, 2025, 05:06:43 »

Arvoisa ministeri Lulu Ranne " Pysähdy,Katso ja kuuntele(Sydäntäsi) eli Stop,Look.Listen (To Your Heart)The Stylistics 1971 AVCO Records säv. Linda Creed/Thom Bell. Nämä ja junaharrastajat lähettävät sinulle tärkeän viestin!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 12, 2025, 05:28:09 kirjoittanut John Lindroth » tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1836


« Vastaus #952 : Elokuu 12, 2025, 11:56:49 »

Mielestäni Ranne on oikeilla jäljillä. Tasoristeysten poisto etenee hyvää tahtia ja on paljon tärkeämpiäkin liikenneturvallisuuden investointikohteita, kuten keskikaiteet tms.

Maantiellä ei voi valita millainen kuski on vastaantulevassa autossa kun syöksyy keskiviivan ylitse. Tasoristeyksissä kuljettajalla on aina mahdollisuus toimia turvallisesti ja yleensä sivulliset eivät ole vaarassa.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1850


« Vastaus #953 : Elokuu 12, 2025, 12:48:27 »

Turun tapaus kuuluu eri ryhmään muiden kanssa, koska se sattui Turun sataman yksityisraiteella.
tallennettu
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 9289


« Vastaus #954 : Elokuu 12, 2025, 14:28:18 »

Mielestäni Ranne on oikeilla jäljillä. Tasoristeysten poisto etenee hyvää tahtia ja on paljon tärkeämpiäkin liikenneturvallisuuden investointikohteita, kuten keskikaiteet tms.

Maantiellä ei voi valita millainen kuski on vastaantulevassa autossa kun syöksyy keskiviivan ylitse. Tasoristeyksissä kuljettajalla on aina mahdollisuus toimia turvallisesti ja yleensä sivulliset eivät ole vaarassa.
Totta että keskikaiteet suojaavat tutkimustenkin mukaan  hyvin,niitä on etenkin Ruotsissa mutta Suomessa täysin riittämätön määrä!
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1836


« Vastaus #955 : Elokuu 12, 2025, 22:15:46 »

Turun tapaus kuuluu eri ryhmään muiden kanssa, koska se sattui Turun sataman yksityisraiteella.

Eikä vain radanpitäjän osalta vaan myös junien nopeuden, liikenteen määrän, ym. osalta.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2140


« Vastaus #956 : Elokuu 16, 2025, 07:28:15 »


Länsirata Oy:n hallituksen puheenjohtaja vaihtuu

"Länsirata Oy:n hallituksen puheenjohtajana yhtiön perustamisesta lähtien toiminut DI, MBA Minna Forsström on ilmoittanut jättävänsä yhtiön hallituksen.

Länsirata Oy on hankeyhtiö, jonka tehtävänä on Espoo-Salo-oikoradan ja Salo-Turku-kaksoisraiteen ratasuunnitelmien laatiminen. Länsirata Oy:n osakkaina ovat Suomen valtio sekä Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi.

Valtio ja osakaskunnat jatkavat neuvotteluita Länsirata Oy:n rahoituksesta ja osakassopimuksesta sekä siirtymisestä rakentamisvaiheeseen. Siirtyminen rakentamisvaiheeseen koskee Espoon ja Lohjan välisiä osahankkeita sekä yhteyksiä Salo—Hajala ja Nunna—Kupittaa.

Liikenne- ja viestintäministeriö kiittää Minna Forsströmiä yhtiön hallituksen toiminnan johtamisesta ja panoksesta hankkeen toteuttamisessa.

Ministeriö on käynnistänyt menettelyn uuden hallituksen puheenjohtajan valitsemiseksi. Hallituksen puheenjohtajana toimii varapuheenjohtaja KTM Eeva-Liisa Virkkunen."

https://lvm.fi/-/lansirata-oy-n-hallituksen-puheenjohtaja-vaihtuu
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2140


« Vastaus #957 : Elokuu 18, 2025, 08:01:38 »

Nurminen Logistics on nyt vahvassa vedossa

6.8.2025

"Rautatieliiketoiminta vahvassa vedossa

Kasvua vauhditti Pohjanvirran mukaan erityisesti rautatieliiketoimintamme 50 prosentin liikevaihdon kasvuvuoden alkupuoliskolla.  Sen liikevoitto kasvoi 7,3 miljoonaa euroon (3,2 milj. euroa). Pohjanvirta sanoo, että panostukset rautatieliiketoimintaan, sekä kuljetusmuodon skaalautuvuuden tuoma kilpailuetu verrattuna perinteiseen kumipyöräliikenteeseen, näkyvät nyt kannattavassa kasvussa.

Pohjanvirran mukaan yhtiö odottaa rautatiekuljetusten volyymien kasvavan sekä Pohjoismaiden välillä että Euroopan ja pidemmällä aikavälillä myös Aasian välisessä liikenteessä. Rautatiepalvelujen käyttö kasvaa tulevaisuudessa globaalisti muita kuljetussegmenttejä nopeammin alhaisten ympäristövaikutusten ansiosta, mikä tukee yhtiön tulevaisuuden näkymiä.

Hänen mukaansa näkymää tukee ennusteet talouskasvun piristymisestä vuoden toisella puoliskolla. Nurminen Logistics odottaa kannattavuuden kehittyvän positiivisesti lähitulevaisuudessa."

https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/kuljetukset/nurminen-logistics-on-nyt-vahvassa-vedossa?p40=2
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2140


« Vastaus #958 : Elokuu 19, 2025, 06:31:54 »


Ministeri Lulu Ranne vaikenee Länsiradan puheenjohtajan lähdöstä

"Neuvottelut radanvarren kuntien kanssa jatkuvat jälleen. Valtio pitää kiinni kuntien 400 miljoonan maksuosuudesta."

https://yle.fi/a/74-20178027
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2140


« Vastaus #959 : Elokuu 20, 2025, 15:40:28 »


Itäradan asukastilaisuudessa Nikkilässä 19.8.2025 nousi esiin taas raideleveytemme



* IMG_20250819_174354~3.jpg (294.14 kilotavua, 1638x851 - tarkasteltu 60 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2140


« Vastaus #960 : Eilen kello 07:42:46 »


Lisähankintoja Lohja-Salo-ratasuunnitelman päivitystyöhön

"Länsirata Oy on aiemmin tiedottanut päivittävänsä Lohjan ja Salon välistä ratasuunnitelmaa ja hankinnasta on järjestetty julkinen kilpailutus kesällä 2025. Päivitystyössä ratasuunnitelma päivitetään osittain yksiraiteiseksi ja samalla myös turvalaitesuunnitelmat sekä sähkörata- ja vahvavirtasuunnitelmat päivitetään vastaamaan uutta, osittain yksiraiteista ratasuunnitelmaa.

Länsirata Oy hankkiikin Lohja-Salo ratasuunnitelman päivitystyöhön turvalaitesuunnitelmien sekä sähkörata- ja vahvavirtajärjestelmien suunnitelmien päivitykset. Molemmat hankinnat toteutetaan julkisina hankintoina ja kilpailutukset on avattu Cloudiassa. Toimeksiannot tullaan toteuttamaan vuosien 2025–2026 aikana.

Lohja-Salon ratasuunnitelman päivitystyö tehdään Länsiradan omistajien vuonna 2023 tekemän päätöksen mukaisesti. Suunnitelman päivityksessä etsitään kustannussäästöjä osittaisesta yksiraiteisuudesta. Jo päätöksentekovaiheessa linjattiin, että muutoksella ei ole vaikutusta hankkeen aikatauluun tai kokonaishyötyihin."

https://lansirata.fi/lisahankintoja-lohja-salo-ratasuunnitelman-paivitystyohon/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2140


« Vastaus #961 : Tänään kello 07:15:47 »


Suunnittelulla voidaan vaikuttaa tunnelirakentamisen päästöihin

"Kalliotunneleiden rakentamisessa syntyy hiilidioksidipäästöjä muun muassa räjähteistä, työkoneista ja kalliolujituksissa käytettävistä materiaaleista. Aalto-yliopiston georakentamisen maisteriopiskelija Matilda Lille tarkasteli Itäradalle tekemässään diplomityössä, miten lujitusrakenteiden suunnittelumenetelmät ja materiaalivalinnat vaikuttavat tunnelirakentamisen hiilijalanjälkeen ja kustannuksiin. Lille teki työn Sitowisessa työskennellessään."

https://www.itarata.fi/suunnittelulla-voidaan-vaikuttaa-tunnelirakentamisen-paastoihin/
tallennettu
Sivuja: 1 ... 37 38 [39] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina