|
|
30.01. 10:18 | Kari Haapakangas | ||
| Suomessa "tehdas" tiputtelisi korpikuusen kyyneleitä, mutta uudella mantereella kyseessä olisivat kuunsäteet. Mutta Hannun sel(v)itys on arkisempi. | ||||
|
|
30.01. 04:48 | Kari Haapakangas | ||
| Pillari tukkeja kiskomaan, mutta mikä höyrykone pilkottaa veturin takaa? Ei sentään "tehdas" :D | ||||
|
|
26.01. 12:11 | Kari Haapakangas | ||
| Kovin luottavainen en olisi jään kestävyyteen moisessa paikassa. Paikallisetkin lienevät samaa mieltä, kun ensimmäistäkään moottorikelkan jälkeä ei tässä aukossa näy... | ||||
|
|
13.01. 14:48 | Kari Haapakangas | ||
| Karttapohja taitaa olla sotaaedeltävältä ajalta, eihän siinä ole piirrettä "valtakunnan" uusia rajoja eikä sen protektoraatteja. Sinänsä mielenkiintoisesti Itämeri on -Leningradia lukuunottamatta- jäänyt vaille "superrautatieyhteyttä" |
||||
|
|
13.01. 08:55 | Kari Haapakangas | ||
| Muudan nykypäivän presidenteistä taitaisi tuntea olonsa kotoisaksi tuossa vaunussa. Tosin kyseisen maan presidentit eivät ole tainneet liikkua junalla enää toisen maailmansodan jälkeen... | ||||
|
|
07.01. 03:20 | Kari Haapakangas | ||
| Napapiiri on teoreettinen raja. Todellisuudessa kaamos koetaan vasta Sodankylän korkeudella, ja keskiyön aurinko paistaa vielä Kemissäkin. Valon taittuminen aiheuttaa tämän mielenkiintoisen ilmiön... Vaikka niin, Raahessakin on kesäkuun alussa yksi päivä jolloin aurinko ei lainkaan laske, mutta tämä ilmiö johtuu ihan vain kesäaikapelleilystä. |
||||
|
|
04.01. 05:49 | Kari Haapakangas | ||
| Onkohan noita katto-orsia ikinä "savustettu"? Laaturuokaa keittiöstä, ja onko tuo toinen jokin sanomalehti (mainos)? P-78:sta muisto. Ei erikoismiehille juuri omaa koulutusta enää "yp:n" aikana järjestetty, vaan osallistuimme kera morttien rastikoulutuksiin. Voi sitä haukottelun määrää, kun alikessu aloitti koulutuksen sanoilla "tämä on kenttäpuhelin mallia P-78" Sentään hieman mielenkiintoisempi oli uuden P-90 -mallin ensiesittely... Tutuksi tuli (kuriositettina) tosin suuren ja mahtavan malli TA-57:kin. Siinä taisi olla erikoisuutena sähkötysmahdollisuus. |
||||
|
|
31.12.2025 13:22 | Kari Haapakangas | ||
| https://www.obotnia.fi/assets/Sidor/1/205/Tiedostot/Karta-C.pdf Kaavasta näyttää löytyvän Rantaratakin rautatieliikenteen yhteystarpeena... https://www.obotnia.fi/assets/Sidor/1/205/Tiedostot/Planbeteckningar-och-planeringsbestammelser_LP2050.pdf "Merkinnän kuvaus: Kehittämisperiaatemerkinnällä osoitetaan Rantarata sekä raideliikenteen yhteystarpeet Vaasan yhdysradalta Vaasan lentoasemalle ja Suupohjan radalta Karhusaaren satamaan. Raidelinjausten tarkat sijainnit määräytyvät tarkemmassa suunnittelussa." |
||||
|
|
17.12.2025 18:57 | Kari Haapakangas | ||
| Eikös tämä ole nykyään katoksessa | ||||
|
|
15.12.2025 08:59 | Kari Haapakangas | ||
| Niinpä, tähän tulee 5 m väylä, mikä ei tänä päivänä ole juuri mitään. Karhusaareen on sentään ihan kelpo 12 m väylä | ||||
|
|
05.12.2025 10:12 | Kari Haapakangas | ||
| 2978 oli muuten Rajajääkäripataljoona 1:n peiteluku, eli aivan mistään tusinajoukosta ei ollut kyse. Mielenkiintoista muuten, että littera on kokonaan suomeksi. Yleensä näissä on myös sama toisella kotimaisella. |
||||
|
|
24.11.2025 09:53 | Kari Haapakangas | ||
| Balkan oli (ja on oikeastaan vieläkin) ruutitynnyri, jossa kaikki nahistelivat vähän kaikkien kanssa. Sattuman kaupalla Sarajevo sai sitten "kunnian" olla se kipinä, joka räjäytti ruutitynnyrin koko Euroopan silmille. Vielä nykyäänkin siellä on ainakin kaksi valtiota, jotka ovat suuresti tyytymättömiä nykyisiin rajoihinsa. Mutta ilmeisesti jonkinlaiseen yhteistyöhönkin pystyttiin. Balkanin raideverkko taisi kuitenkin olla yleiseurooppalaista leveyttä ja muutoinkin yhteensopivaa. Ei kai idän pikajuna olisi muutoin voinut tuon alueen läpi kulkea... Olisi oikeastaan mielenkiintoista tutkia miten ja kenen toimesta rautatieverkko alueelle syntyi: Slovenian, Kroatian, Bosnian ja Unkarin osalta raken(nut)taja oli tietysti Habsburgin imperiumi, mutta millainen (synty)historia mahtoi olla Romanian, Serbian, Bulgarian ja Montenegron rautateillä? Ehtikö Ottomaanien luhistuva imperiumi jättää mitään jälkeä rataverkkoon, ja millainen vaikutus Venäjän keisarikunnalla oli? |
||||
|
|
17.11.2025 15:02 | Kari Haapakangas | ||
| Siis avattiinko tämä ihan retkeijöiden iloksi? Jumiongelma taisi koskea ennemmin maantieliikenteen siltoja, joista aiheutui varsin legendaarisia liikenneruuhkia. |
||||
|
|
12.11.2025 10:03 | Kari Haapakangas | ||
| Tuollainen ratahan on monestakin syystä liikennekelvoton: ei opasteita, ei kulunvalvontaa, vaihteet jumissa, tasoristeykset täynnä hiekkaa, siltoja nostettu paikoilta, pölkyt lahonneet, kiinnitykset löystyneet... Mutta ajatusleikkinä, olisiko edes kriisiaikana mahdollista ajaa rataa pitkin edes kevyellä (ei sentään kuvan mukaisella kevyellä) kalustolla vähäisten kunnostustöiden (vesakonraivaus, tasoristeysten harjaus, siltojen paikalleen nosto) jälkeen edes kävelyvauhtia, vai päädyttäisiinkö ratakuorma-autollakin pikaisesti "metsähallituksen" puolelle? |
||||
|
|
10.11.2025 09:36 | Kari Haapakangas | ||
| Ehkä ennemmin moottoriresiina, huomioiden sentään aihepiirin... | ||||
|
|
05.11.2025 11:57 | Kari Haapakangas | ||
| Ratikka nyt taitaa olla sellainen liikenneväline joka kaikkein vähiten kilpailee auton omistamisen kanssa. Ratikkaa on kiva käyttää Helsingissä vieraillessa, mutta eipä se täällä "melkein Lapissa" millään muotoa korvaa autoa. Kuten ei oikeastaan mikään muukaan joukkoliikenteen muoto... |
||||
|
|
04.11.2025 10:21 | Kari Haapakangas | ||
| Viittaako Volgan kokoisina palasina suuren ja mahtavan pisimpään jokeen vaiko suuren ja mahtavan hmm... paremman puutteessa henkilöautoksi kutsuttavaan metallikuutioon? | ||||
|
|
01.11.2025 05:16 | Kari Haapakangas | ||
| Hiawathaan, siis tuohon Longfellowin runoilemaan, liittyy hauska suomi-yhteys: onhan runoelma laadittu kalevalamittaan, ja tiettävästi muutoinkin saanut vaikutteita Kalevalasta Longfellowin innostuttua lukemastaan saksannetusta Kalevalalasta. Siksipä C. Barksin luoman intiaaniheimon (peeweegat) puheenparsi on kuin Väinämöisellä ikään. | ||||
|
|
31.10.2025 11:42 | Kari Haapakangas | ||
| On siinä kyllä ollu melekosta iteppäisyyttä kirkonpaikan kanssa. Se kuin ei ollut ensimmäinen maanvyörymä joka emäkirkon hylkäämiseen johti... Muutoin kyllä olen sitä mieltä, että kirkon pitää paikkakunnalla näkyä! Nimimerkillä ala-asteen luokkahuoneen ikkunasta kuusi vuotta komiammanpuoleista "lakeuden katedraalia" tuijotellut. |
||||
|
|
30.10.2025 12:46 | Kari Haapakangas | ||
| Tasoristeykset "super six" -kaupungeissa ovat käyneet harvinaisiksi. Turussa on, ja Oulussa Jääsalontiellä (Oritkari-Nuottasaari), mutta onko muualla? | ||||
|
|
30.10.2025 12:38 | Kari Haapakangas | ||
| Ilmasto ja sen muutos on pahuksen monimutkainen juttu, jota surutta yksinkertaistetaan keskustelussa. Selvää kyllä on, että ihminen toiminnallaan vaikuttaa illmastoon, ja tällä hetkellä nimenomaan lämmittävään suuntaan. Ikävä kyllä myös ilmaston luontainenkin kehitys taitaa vielä vahvistaa tätä kehitystä. Ilmaston lämpeneminen ei siis ole 100 % ihmisen syytä, jos sillä nyt jotain väliä on. Lämpenemisestä huolimatta olen optimisti ja oletan maapallon -ja ihmiskunnankin- selviytyvän muutoksesta. Ne höpöhöpökauhutarinat "Venuksen tie on meidänkin tiemme" ovat juuri sitä, höpöhöpöä. Hankalia aikoja ja vaikutuksia on eittämättä edessä, mutta maailmanloppua ei tule huomennakaan. |
||||
|
|
22.10.2025 10:50 | Kari Haapakangas | ||
| Ympäristöviestinnän suurin ongelma -imho- on siinä, että siinä soivat oikeastaan vain tuomion pasuunat: edelleen olemme matkalla kohden katastrofia eikä mikään ole oikeastaan parantunut. Oikeasti kuitenkin Suomessa -ja maailmallakin- on edistytty valtavasti vaikkapa 60-lukuun verrattuna. Ilma on puhtaampaa, vedet ovat puhtaampia, suojelussa on saavutettu suuria onnistumisia (petolinnut, hylkeet, jopa suurpedot) ja suojelualueiden määrä on moninkertaistunut. Jopa niitä vihoviimeisiä hakkaamattomia ikimetsiä tuntuu löytyvän joka vuosi yhä uusia ja uusia. Mutta ei menestystarinoista kerrota. Tärkeämpää on vain huutaa sitä "sutta" (sic!) yhä uudelleen ja uudelleen. Selvisimme happosateista, ympäristömyrkyistä ja otsonikadosta, joten emmeköhän selviä vielä ilmaston lämpenemisestäkin. |
||||
|
|
22.10.2025 10:42 | Kari Haapakangas | ||
| Asema-ajasta muistuttavat oikeastaan vain nuo neliöpanelit ikkunoiden alla, tyypillinen piirre Pohjanmaan radan asemarakennuksissa | ||||
|
|
21.10.2025 10:35 | Kari Haapakangas | ||
| Satamaradalla pienestä mutkaisuudesta ei ole haittaa... | ||||
|
|
21.10.2025 10:31 | Kari Haapakangas | ||
| Tämähän on edelleen olemassa, jos kohta melkoisesti muokattuna... | ||||
|
|
20.10.2025 09:44 | Kari Haapakangas | ||
| Osataan sitä näemmä Ruotsissakin olla typeriä. Kutsuuko kukaan enää oikeasti Triplaa Mall of Triplaksi? | ||||
|
|
05.10.2025 11:12 | Kari Haapakangas | ||
| Vuoden 1974 kartassa tässä on ollut oikein sivuraide. Olisiko sitten kyseessä ollut Keskijärven... hmm... seisake. | ||||
|
|
04.10.2025 17:10 | Kari Haapakangas | ||
| Näin 10 vuotta myöhemmin voi todeta jäsen Petrin olleen väärässä. Sota eli ei, niin junat kulkee edelleen niin Ukrainassa kuin Venäjälläkin. | ||||
|
|
19.09.2025 15:05 | Kari Haapakangas | ||
| Ei vaan mäkien puuttumisen vuoksi ;) | ||||
|
|
19.09.2025 08:45 | Kari Haapakangas | ||
| Varsinainen herkkupeppu vasemmalla... | ||||
|
|
19.09.2025 08:39 | Kari Haapakangas | ||
| Pohojanmaalla ei ole mitenkään tavatonta, että maakellari joudutaan tekemään maan pinnalle ja kasaamaan sille kumpu. Tämä yksilö (vai pitäisikö puhua kaksilosta?) näyttää menettäneen multaiset kainalosauvansa. |
||||
|
|
17.09.2025 08:46 | Kari Haapakangas | ||
| Toki paikalliset tuntee sen paremmin nimellä "pottutehas" | ||||
|
|
17.09.2025 08:35 | Kari Haapakangas | ||
| Vihannin asemalla junaa odottaessa on se hyvä puoli, että lähestymisen (=junan valot) näkee toooodella kaukaa, eli Tuomiojan kolmiosta saakka (13 km) | ||||
|
|
15.09.2025 13:49 | Kari Haapakangas | ||
| Tämä savenottoalue on ilmeisesti ollut melko laaja? Ainakin rinnevarjoste viittaa, että JOTAIN on otettu aina Ihantolan OKT-alueen koillispuolelta saakka. | ||||
|
|
15.09.2025 13:45 | Kari Haapakangas | ||
| Veturi ja vaunu(kuorma) samaa maata. | ||||
|
|
10.09.2025 07:45 | Kari Haapakangas | ||
| Erottaisipa mitä tuossa lisäkilvessä sanotaan. Pakollinen pysähtyminen ja kielletty ajosuunta on vähän hämmentävä yhdistelmä... | ||||
|
|
09.09.2025 10:37 | Kari Haapakangas | ||
| Kuinkas tämä poikkeaa sepelitukikerroksella varustetuilla raiteilla käytettävistä? | ||||
|
|
08.09.2025 10:23 | Kari Haapakangas | ||
| Eikös tuo Kiskopolun silta ollut aiemmin tunnettu siitä, että se johti yli ratapihan, mutta pääraiteen ylitys oli tasoristeys? Ja sai sittemmin jatkoa... | ||||
|
|
05.09.2025 11:56 | Kari Haapakangas | ||
| Hmm. aavistuksen erikoinen käsitys "hieman" pidemmästä... Siikamäki-Pieksämäki 15 km Pieksämäki-Keuruu 150 km |
||||
|
|
01.09.2025 09:45 | Kari Haapakangas | ||
| Nuorisotalo? Ei kuin Nansotalo! Olisikin ollut vähän reilunkokoinen nuorisotaloksi, melkoista edistystä poliisin suosimaan "Nokian nuorisovahtiin" |
||||
|
|
01.09.2025 08:32 | Kari Haapakangas | ||
| No, eipä nykyään ole Helsingin ja Pasilan välillä tavaraliikennettä... Itse asiassa, onko sitä enää Pasilassakaan? |
||||
|
|
28.08.2025 09:40 | Kari Haapakangas | ||
| Tuosta taustalta hieman lastia kyytiin, niin kyseessä olisikin possujuna. | ||||
|
|
25.08.2025 09:15 | Kari Haapakangas | ||
| Ihan hyvä muistutus niin raitiovaunun kuljettajalle kuin kamikazehenkisille kanssakulkijoillekin. | ||||
|
|
25.08.2025 09:14 | Kari Haapakangas | ||
| Kuorma on jopa "sidottu", mutta niinhän se vanha vitsi menee: kuorman yli vedetty villalanka täyttää lain kirjaimen, mutta ei sen henkeä. | ||||
|
|
21.08.2025 12:59 | Kari Haapakangas | ||
| Surullisenkuuluisa Soso taitaa olla tämän naapuriasema. | ||||
|
|
18.08.2025 14:46 | Kari Haapakangas | ||
| Oikeastaan ihan hyvä, että nykypäivänä ei enää ole tuollaisia kasvillisuuden erämaita ratapihoilla. Eihän sitä kasvittomuutta suinkaan mekaanisella kitkennällä saavutettu... | ||||
|
|
18.08.2025 08:38 | Kari Haapakangas | ||
| Saaren pinta-alaa on näemmä lisätty vuoden 1954 jälkeen maantäytöllä. Yllättävän suuren osan vanhankaupungin saaresta on uhrattu rautatielle. | ||||
|
|
12.08.2025 13:23 | Kari Haapakangas | ||
| Olisiko kaari tehty vain rakenteen keventämistarkoituksessa? Noin korkealla jokitörmässä tuskin on ollut uhkana Loimijoen tulvat. Toinen vaihtoehto on tietenkin joenvartta kulkenut polku, jolle on järjestetty läpikulku siltapenkereestä. | ||||
|
|
05.08.2025 18:00 | Kari Haapakangas | ||
| Tietysti Lennoston nykyistä tukikohtaa kuvaavampi nimitys olisi Hämeen Lennosto, mutta se kehveli on jo varattu (ja hyljätty), sillä nykyinen Lapin lennosto kantoi aikaisemmin tuota nimitystä. Tietenkin me harmaissa palvelleet tunnemme nuo yksiköt paremmin Rennostoina... |
||||
|
|
05.08.2025 17:50 | Kari Haapakangas | ||
| Koripalloilijoille varattu hytti? | ||||
|
|
31.07.2025 13:29 | Kari Haapakangas | ||
| Saksalaisissa, läntisissäkin, oli pitkään erikoisuuksia, kun itärajan sijaintia ei hyväksytty lopulliseksi. Meilläkin on 60-luvun saksalainen atlas, jossa oderjoen itäpuoliset alueet ja Itä-Preussi ovat edelleen osa Saksaa. | ||||