Kommenttihaku


Kirjoittaja:



Haettava teksti:



Kommentin sijainti:



Kaikki ehdot
Mikä tahansa ehdoista

Kaikki kommentit / Hakutulokset


kuva 30.01. 10:18 Kari Haapakangas  
  Suomessa "tehdas" tiputtelisi korpikuusen kyyneleitä, mutta uudella mantereella kyseessä olisivat kuunsäteet. Mutta Hannun sel(v)itys on arkisempi.
kuva 30.01. 04:48 Kari Haapakangas  
  Pillari tukkeja kiskomaan, mutta mikä höyrykone pilkottaa veturin takaa? Ei sentään "tehdas" :D
kuva 26.01. 12:11 Kari Haapakangas  
  Kovin luottavainen en olisi jään kestävyyteen moisessa paikassa. Paikallisetkin lienevät samaa mieltä, kun ensimmäistäkään moottorikelkan jälkeä ei tässä aukossa näy...
kuva 13.01. 14:48 Kari Haapakangas  
  Karttapohja taitaa olla sotaaedeltävältä ajalta, eihän siinä ole piirrettä "valtakunnan" uusia rajoja eikä sen protektoraatteja.
Sinänsä mielenkiintoisesti Itämeri on -Leningradia lukuunottamatta- jäänyt vaille "superrautatieyhteyttä"
kuva 13.01. 08:55 Kari Haapakangas  
  Muudan nykypäivän presidenteistä taitaisi tuntea olonsa kotoisaksi tuossa vaunussa. Tosin kyseisen maan presidentit eivät ole tainneet liikkua junalla enää toisen maailmansodan jälkeen...
kuva 07.01. 03:20 Kari Haapakangas  
  Napapiiri on teoreettinen raja. Todellisuudessa kaamos koetaan vasta Sodankylän korkeudella, ja keskiyön aurinko paistaa vielä Kemissäkin. Valon taittuminen aiheuttaa tämän mielenkiintoisen ilmiön...

Vaikka niin, Raahessakin on kesäkuun alussa yksi päivä jolloin aurinko ei lainkaan laske, mutta tämä ilmiö johtuu ihan vain kesäaikapelleilystä.
kuva 04.01. 05:49 Kari Haapakangas  
  Onkohan noita katto-orsia ikinä "savustettu"?

Laaturuokaa keittiöstä, ja onko tuo toinen jokin sanomalehti (mainos)?

P-78:sta muisto. Ei erikoismiehille juuri omaa koulutusta enää "yp:n" aikana järjestetty, vaan osallistuimme kera morttien rastikoulutuksiin. Voi sitä haukottelun määrää, kun alikessu aloitti koulutuksen sanoilla "tämä on kenttäpuhelin mallia P-78"

Sentään hieman mielenkiintoisempi oli uuden P-90 -mallin ensiesittely... Tutuksi tuli (kuriositettina) tosin suuren ja mahtavan malli TA-57:kin. Siinä taisi olla erikoisuutena sähkötysmahdollisuus.
kuva 31.12.2025 13:22 Kari Haapakangas  
  https://www.obotnia.fi/assets/Sidor/1/205/Tiedostot/Karta-C.pdf

Kaavasta näyttää löytyvän Rantaratakin rautatieliikenteen yhteystarpeena...

https://www.obotnia.fi/assets/Sidor/1/205/Tiedostot/Planbeteckningar-och-planeringsbestammelser_LP2050.pdf

"Merkinnän kuvaus: Kehittämisperiaatemerkinnällä osoitetaan Rantarata sekä raideliikenteen yhteystarpeet Vaasan yhdysradalta
Vaasan lentoasemalle ja Suupohjan radalta
Karhusaaren satamaan. Raidelinjausten tarkat
sijainnit määräytyvät tarkemmassa suunnittelussa."
kuva 17.12.2025 18:57 Kari Haapakangas  
  Eikös tämä ole nykyään katoksessa
kuva 15.12.2025 08:59 Kari Haapakangas  
  Niinpä, tähän tulee 5 m väylä, mikä ei tänä päivänä ole juuri mitään. Karhusaareen on sentään ihan kelpo 12 m väylä
kuva 05.12.2025 10:12 Kari Haapakangas  
  2978 oli muuten Rajajääkäripataljoona 1:n peiteluku, eli aivan mistään tusinajoukosta ei ollut kyse.

Mielenkiintoista muuten, että littera on kokonaan suomeksi. Yleensä näissä on myös sama toisella kotimaisella.
kuva 24.11.2025 09:53 Kari Haapakangas  
  Balkan oli (ja on oikeastaan vieläkin) ruutitynnyri, jossa kaikki nahistelivat vähän kaikkien kanssa. Sattuman kaupalla Sarajevo sai sitten "kunnian" olla se kipinä, joka räjäytti ruutitynnyrin koko Euroopan silmille. Vielä nykyäänkin siellä on ainakin kaksi valtiota, jotka ovat suuresti tyytymättömiä nykyisiin rajoihinsa.

Mutta ilmeisesti jonkinlaiseen yhteistyöhönkin pystyttiin. Balkanin raideverkko taisi kuitenkin olla yleiseurooppalaista leveyttä ja muutoinkin yhteensopivaa. Ei kai idän pikajuna olisi muutoin voinut tuon alueen läpi kulkea... Olisi oikeastaan mielenkiintoista tutkia miten ja kenen toimesta rautatieverkko alueelle syntyi: Slovenian, Kroatian, Bosnian ja Unkarin osalta raken(nut)taja oli tietysti Habsburgin imperiumi, mutta millainen (synty)historia mahtoi olla Romanian, Serbian, Bulgarian ja Montenegron rautateillä? Ehtikö Ottomaanien luhistuva imperiumi jättää mitään jälkeä rataverkkoon, ja millainen vaikutus Venäjän keisarikunnalla oli?
kuva 17.11.2025 15:02 Kari Haapakangas  
  Siis avattiinko tämä ihan retkeijöiden iloksi?

Jumiongelma taisi koskea ennemmin maantieliikenteen siltoja, joista aiheutui varsin legendaarisia liikenneruuhkia.
kuva 12.11.2025 10:03 Kari Haapakangas  
  Tuollainen ratahan on monestakin syystä liikennekelvoton: ei opasteita, ei kulunvalvontaa, vaihteet jumissa, tasoristeykset täynnä hiekkaa, siltoja nostettu paikoilta, pölkyt lahonneet, kiinnitykset löystyneet...

Mutta ajatusleikkinä, olisiko edes kriisiaikana mahdollista ajaa rataa pitkin edes kevyellä (ei sentään kuvan mukaisella kevyellä) kalustolla vähäisten kunnostustöiden (vesakonraivaus, tasoristeysten harjaus, siltojen paikalleen nosto) jälkeen edes kävelyvauhtia, vai päädyttäisiinkö ratakuorma-autollakin pikaisesti "metsähallituksen" puolelle?
kuva 10.11.2025 09:36 Kari Haapakangas  
  Ehkä ennemmin moottoriresiina, huomioiden sentään aihepiirin...
kuva 05.11.2025 11:57 Kari Haapakangas  
  Ratikka nyt taitaa olla sellainen liikenneväline joka kaikkein vähiten kilpailee auton omistamisen kanssa. Ratikkaa on kiva käyttää Helsingissä vieraillessa, mutta eipä se täällä "melkein Lapissa" millään muotoa korvaa autoa.

Kuten ei oikeastaan mikään muukaan joukkoliikenteen muoto...
kuva 04.11.2025 10:21 Kari Haapakangas  
  Viittaako Volgan kokoisina palasina suuren ja mahtavan pisimpään jokeen vaiko suuren ja mahtavan hmm... paremman puutteessa henkilöautoksi kutsuttavaan metallikuutioon?
kuva 01.11.2025 05:16 Kari Haapakangas  
  Hiawathaan, siis tuohon Longfellowin runoilemaan, liittyy hauska suomi-yhteys: onhan runoelma laadittu kalevalamittaan, ja tiettävästi muutoinkin saanut vaikutteita Kalevalasta Longfellowin innostuttua lukemastaan saksannetusta Kalevalalasta. Siksipä C. Barksin luoman intiaaniheimon (peeweegat) puheenparsi on kuin Väinämöisellä ikään.
kuva 31.10.2025 11:42 Kari Haapakangas  
  On siinä kyllä ollu melekosta iteppäisyyttä kirkonpaikan kanssa. Se kuin ei ollut ensimmäinen maanvyörymä joka emäkirkon hylkäämiseen johti...

Muutoin kyllä olen sitä mieltä, että kirkon pitää paikkakunnalla näkyä! Nimimerkillä ala-asteen luokkahuoneen ikkunasta kuusi vuotta komiammanpuoleista "lakeuden katedraalia" tuijotellut.
kuva 30.10.2025 12:46 Kari Haapakangas  
  Tasoristeykset "super six" -kaupungeissa ovat käyneet harvinaisiksi. Turussa on, ja Oulussa Jääsalontiellä (Oritkari-Nuottasaari), mutta onko muualla?
kuva 30.10.2025 12:38 Kari Haapakangas  
  Ilmasto ja sen muutos on pahuksen monimutkainen juttu, jota surutta yksinkertaistetaan keskustelussa. Selvää kyllä on, että ihminen toiminnallaan vaikuttaa illmastoon, ja tällä hetkellä nimenomaan lämmittävään suuntaan. Ikävä kyllä myös ilmaston luontainenkin kehitys taitaa vielä vahvistaa tätä kehitystä. Ilmaston lämpeneminen ei siis ole 100 % ihmisen syytä, jos sillä nyt jotain väliä on.

Lämpenemisestä huolimatta olen optimisti ja oletan maapallon -ja ihmiskunnankin- selviytyvän muutoksesta. Ne höpöhöpökauhutarinat "Venuksen tie on meidänkin tiemme" ovat juuri sitä, höpöhöpöä. Hankalia aikoja ja vaikutuksia on eittämättä edessä, mutta maailmanloppua ei tule huomennakaan.
kuva 22.10.2025 10:50 Kari Haapakangas  
  Ympäristöviestinnän suurin ongelma -imho- on siinä, että siinä soivat oikeastaan vain tuomion pasuunat: edelleen olemme matkalla kohden katastrofia eikä mikään ole oikeastaan parantunut.

Oikeasti kuitenkin Suomessa -ja maailmallakin- on edistytty valtavasti vaikkapa 60-lukuun verrattuna. Ilma on puhtaampaa, vedet ovat puhtaampia, suojelussa on saavutettu suuria onnistumisia (petolinnut, hylkeet, jopa suurpedot) ja suojelualueiden määrä on moninkertaistunut. Jopa niitä vihoviimeisiä hakkaamattomia ikimetsiä tuntuu löytyvän joka vuosi yhä uusia ja uusia.

Mutta ei menestystarinoista kerrota. Tärkeämpää on vain huutaa sitä "sutta" (sic!) yhä uudelleen ja uudelleen. Selvisimme happosateista, ympäristömyrkyistä ja otsonikadosta, joten emmeköhän selviä vielä ilmaston lämpenemisestäkin.
kuva 22.10.2025 10:42 Kari Haapakangas  
  Asema-ajasta muistuttavat oikeastaan vain nuo neliöpanelit ikkunoiden alla, tyypillinen piirre Pohjanmaan radan asemarakennuksissa
kuva 21.10.2025 10:35 Kari Haapakangas  
  Satamaradalla pienestä mutkaisuudesta ei ole haittaa...
kuva 21.10.2025 10:31 Kari Haapakangas  
  Tämähän on edelleen olemassa, jos kohta melkoisesti muokattuna...
kuva 20.10.2025 09:44 Kari Haapakangas  
  Osataan sitä näemmä Ruotsissakin olla typeriä. Kutsuuko kukaan enää oikeasti Triplaa Mall of Triplaksi?
kuva 05.10.2025 11:12 Kari Haapakangas  
  Vuoden 1974 kartassa tässä on ollut oikein sivuraide. Olisiko sitten kyseessä ollut Keskijärven... hmm... seisake.
kuva 04.10.2025 17:10 Kari Haapakangas  
  Näin 10 vuotta myöhemmin voi todeta jäsen Petrin olleen väärässä. Sota eli ei, niin junat kulkee edelleen niin Ukrainassa kuin Venäjälläkin.
kuva 19.09.2025 15:05 Kari Haapakangas  
  Ei vaan mäkien puuttumisen vuoksi ;)
kuva 19.09.2025 08:45 Kari Haapakangas  
  Varsinainen herkkupeppu vasemmalla...
kuva 19.09.2025 08:39 Kari Haapakangas  
  Pohojanmaalla ei ole mitenkään tavatonta, että maakellari joudutaan tekemään maan pinnalle ja kasaamaan sille kumpu.
Tämä yksilö (vai pitäisikö puhua kaksilosta?) näyttää menettäneen multaiset kainalosauvansa.
kuva 17.09.2025 08:46 Kari Haapakangas  
  Toki paikalliset tuntee sen paremmin nimellä "pottutehas"
kuva 17.09.2025 08:35 Kari Haapakangas  
  Vihannin asemalla junaa odottaessa on se hyvä puoli, että lähestymisen (=junan valot) näkee toooodella kaukaa, eli Tuomiojan kolmiosta saakka (13 km)
kuva 15.09.2025 13:49 Kari Haapakangas  
  Tämä savenottoalue on ilmeisesti ollut melko laaja? Ainakin rinnevarjoste viittaa, että JOTAIN on otettu aina Ihantolan OKT-alueen koillispuolelta saakka.
kuva 15.09.2025 13:45 Kari Haapakangas  
  Veturi ja vaunu(kuorma) samaa maata.
kuva 10.09.2025 07:45 Kari Haapakangas  
  Erottaisipa mitä tuossa lisäkilvessä sanotaan. Pakollinen pysähtyminen ja kielletty ajosuunta on vähän hämmentävä yhdistelmä...
kuva 09.09.2025 10:37 Kari Haapakangas  
  Kuinkas tämä poikkeaa sepelitukikerroksella varustetuilla raiteilla käytettävistä?
kuva 08.09.2025 10:23 Kari Haapakangas  
  Eikös tuo Kiskopolun silta ollut aiemmin tunnettu siitä, että se johti yli ratapihan, mutta pääraiteen ylitys oli tasoristeys? Ja sai sittemmin jatkoa...
kuva 05.09.2025 11:56 Kari Haapakangas  
  Hmm. aavistuksen erikoinen käsitys "hieman" pidemmästä...

Siikamäki-Pieksämäki 15 km
Pieksämäki-Keuruu 150 km
kuva 01.09.2025 09:45 Kari Haapakangas  
  Nuorisotalo? Ei kuin Nansotalo!

Olisikin ollut vähän reilunkokoinen nuorisotaloksi, melkoista edistystä poliisin suosimaan "Nokian nuorisovahtiin"
kuva 01.09.2025 08:32 Kari Haapakangas  
  No, eipä nykyään ole Helsingin ja Pasilan välillä tavaraliikennettä...

Itse asiassa, onko sitä enää Pasilassakaan?
kuva 28.08.2025 09:40 Kari Haapakangas  
  Tuosta taustalta hieman lastia kyytiin, niin kyseessä olisikin possujuna.
kuva 25.08.2025 09:15 Kari Haapakangas  
  Ihan hyvä muistutus niin raitiovaunun kuljettajalle kuin kamikazehenkisille kanssakulkijoillekin.
kuva 25.08.2025 09:14 Kari Haapakangas  
  Kuorma on jopa "sidottu", mutta niinhän se vanha vitsi menee: kuorman yli vedetty villalanka täyttää lain kirjaimen, mutta ei sen henkeä.
kuva 21.08.2025 12:59 Kari Haapakangas  
  Surullisenkuuluisa Soso taitaa olla tämän naapuriasema.
kuva 18.08.2025 14:46 Kari Haapakangas  
  Oikeastaan ihan hyvä, että nykypäivänä ei enää ole tuollaisia kasvillisuuden erämaita ratapihoilla. Eihän sitä kasvittomuutta suinkaan mekaanisella kitkennällä saavutettu...
kuva 18.08.2025 08:38 Kari Haapakangas  
  Saaren pinta-alaa on näemmä lisätty vuoden 1954 jälkeen maantäytöllä. Yllättävän suuren osan vanhankaupungin saaresta on uhrattu rautatielle.
kuva 12.08.2025 13:23 Kari Haapakangas  
  Olisiko kaari tehty vain rakenteen keventämistarkoituksessa? Noin korkealla jokitörmässä tuskin on ollut uhkana Loimijoen tulvat. Toinen vaihtoehto on tietenkin joenvartta kulkenut polku, jolle on järjestetty läpikulku siltapenkereestä.
kuva 05.08.2025 18:00 Kari Haapakangas  
  Tietysti Lennoston nykyistä tukikohtaa kuvaavampi nimitys olisi Hämeen Lennosto, mutta se kehveli on jo varattu (ja hyljätty), sillä nykyinen Lapin lennosto kantoi aikaisemmin tuota nimitystä.

Tietenkin me harmaissa palvelleet tunnemme nuo yksiköt paremmin Rennostoina...
kuva 05.08.2025 17:50 Kari Haapakangas  
  Koripalloilijoille varattu hytti?
kuva 31.07.2025 13:29 Kari Haapakangas  
  Saksalaisissa, läntisissäkin, oli pitkään erikoisuuksia, kun itärajan sijaintia ei hyväksytty lopulliseksi. Meilläkin on 60-luvun saksalainen atlas, jossa oderjoen itäpuoliset alueet ja Itä-Preussi ovat edelleen osa Saksaa.