|
|
01.12.2025 09:53 | Esa J. Rintamäki | ||
| Jaa, mutta eikös eräässä 1980- ja 90-lukujen taitteen tienoilla kuvattukin erästä "kehityskertomusta" pahiksesta saarnamiesoletetuksi ? Asiaan kuului tietysti vankila"romantiikkaa" ja paskanhajun kommentoimista Not-vankivaunun aina niin "ylellisessä" hytissä. Yhtenä kuvauspaikkana Karjaan muinainen kankiasetinlaiterakennus, niin - ja paidaton asetinlaitemies. Ja suon kuokkimista punaraitaisessa muodikkaassa herrain puvussa. Rundi, se taisi ollakin sen leffan nimi? |
||||
|
|
01.12.2025 09:37 | Ilari Inkiläinen | ||
| Kiitos kommenteista, tähän sommittelin aidan etualalle myös sen takia, että jalustassani ei riittänyt korkeus niin korkealle, että aitaa ei olisi näkynyt. :) Vähn pakonsanelema ratkaisu siis, mutta tykkään siitä myös. | ||||
|
|
30.11.2025 23:55 | Mikko Ketolainen | ||
| Ei ollut Grönberg vaan Granberg tämän vankikarkurin sukunimi tuossa elokuvassa ja Yrjö oli hänen etunimensä, vaikka häntä melkein koko elokuvan ajan kutsuttiin sukunimellä. Mitä tulee tuohon elokuvaan nimeltä Aatamin puvussa... ja vähän Eevankin, niin on ihan hyvä elokuva. Kohtelias vanki kun toteaa ennen pakoa vartijalle, että toivottavasti ei pahemmin sattunut. | ||||
|
|
30.11.2025 22:42 | Hannu Peltola | ||
| Veturi on ilmeisesti jossain nostalgiavärityksessä? | ||||
|
|
30.11.2025 21:40 | Rasmus Viirre | ||
| Minua viehättää kuvassa rata-alueen aita. Harvemmin niistä on kuvaajalle iloa, mutta tässä märkä aita antaa kuvan katsojalle tunnelmia olosuhteista, jotka vallitsivat kuvan oton hetkellä. Poissa tarkennusalueelta mutta kuitenkin läsnä ja lähellä. | ||||
|
|
30.11.2025 20:29 | Juha Toivonen | ||
| Todellinen VIP-vaunu. Ei matkustusrauhaa häiritsevän läpikulkemisen mahdollistavia käyntisiltoja, ja vain keskeltä vaunua sisääntulo, varmistettuine henkilöllisyyksineen. Ainoastaan erään Grönbergin tiedetään paenneen tuosta, ja hänkin vain Matti Kassilan ohjaamassa fiktiivisessä elokuvassa. https://areena.yle.fi/1-415790 |
||||
|
|
30.11.2025 20:22 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Komea kuva, sade tuo kivaa tunnelmaa! | ||||
|
|
30.11.2025 19:20 | Antti Laajalahti | ||
| Lavapuron mäkenä nousu lännen suuntaan tunnettiin. Ei se mäkenä mahdoton ollut mutta Helsinki-Riihimäki väliltä tuodut K-60 kiskot olivat kuluneita, kiskon profiili oli muuttunut pinnaltaan tasaiseksi lättänäksi, pito veturin pyöriin oli huono. Hankala koetus se oli Iisalmesta iltayöstä lähtevälle koksijunalle. Veturina oli Dr13, Dv12 parilla tilanne olisi ollut vielä huonompi, koska ympärilyönnissä ylinopeussuoja toimi helposti ja teki hätäjarrutuksen jolloin mäkeen jäänti olisi ollut varma. Kun mäessä kävi kiskonhiontajuna joka höyläsi kiskot uuden kiskon K54 profiiliin loppuivat mäkeen jäännit. | ||||
|
|
30.11.2025 19:15 | Hugo Leino | ||
| Hieno valo! | ||||
|
|
30.11.2025 17:39 | Kari Aho | ||
| Kiitos Rasmus korjauksesta! | ||||
|
|
30.11.2025 17:34 | Juho Rintala | ||
| Ja 201 on jo ajossa uuden nimityksen kanssa, eilen Lahdessa nähty. | ||||
|
|
30.11.2025 16:38 | Rasmus Viirre | ||
| Dr19 2863 valmistui v. 2025. Näitä NOK-TPET vettejä on nyt muutamia mennyt marraskuun aikana. 23.11. oli VET 11340 Sr1 ja hinauksessa Dr19 2861+2862. |
||||
|
|
30.11.2025 16:35 | Tero Korkeakoski | ||
| Valloissa tosiaan tuo ratapiha on sijainnista johtuen tuollainen. Siellä olisi varmaan järkevintä rakentaa alikulku jotenkin tai sitten ylikulkusillalta yhteys laiturille (vaatii raidemuutoksia ja laiturin pidentämistä), mutta siinä sitten taas olisi hankalaa parkkipaikkojen ja polkupyörien kanssa. | ||||
|
|
30.11.2025 16:28 | Jari Välimaa | ||
| Viimeisin julkistettu on 201 Ilmatar | ||||
|
|
30.11.2025 16:06 | Teemu Saukkonen | ||
| Tässä on aika tuoreen näköinen kuva lyhyessä päässä. | ||||
|
|
30.11.2025 15:32 | Rasmus Viirre | ||
| Kyselin siis lähinnä, että onko nyt muutkin veturit kuin Sr3 202 ja 203. | ||||
|
|
30.11.2025 15:20 | Jari Välimaa | ||
| Fenniarailin tiedotteen mukaan kaikki veturit saavat Kalevala-nimet. | ||||
|
|
30.11.2025 13:34 | Rasmus Viirre | ||
| Onko Dr18:t siis nyt saaneet nimet/hahmot? | ||||
|
|
30.11.2025 12:07 | Juho Rintala | ||
| Petri Rusila taisi olla puhumassa. Hän on FenniaRailin sähkövetureiden kalustopäällikkö. | ||||
|
|
30.11.2025 10:16 | Jorma Kattelus | ||
| Kuka kertoo mitä napeista ja vivuista tapahtuu? | ||||
|
|
30.11.2025 10:01 | Jari Välimaa | ||
| välilaituri raiteiden 3 ja 4 välissä ja vaikuttaa siis raiteen 4 ja 5 liikennöintiin. | ||||
|
|
30.11.2025 09:15 | Ari-Pekka Lanne | ||
| Meinaat niitä huoltotasoja, jotka ovat kuvaajan selän takana suurinumeroisempien raiteiden puolella? Ne on sitä varten, että työkoneet pääsevät talvisin auraamaan välilaituria ja sirottelemaan siihen hiekoitussepeliä. Ja näyttävät tosiaan olevan aidanporteilla suljetut. | ||||
|
|
30.11.2025 08:21 | Jari Välimaa | ||
| tämä on kylläkin ratikka joka kulkee tunnelissa osittain | ||||
|
|
30.11.2025 08:19 | Jari Välimaa | ||
| Nokialla on laituripolkuja mutta lienevät lukittuja. | ||||
|
|
30.11.2025 07:11 | Esa J. Rintamäki | ||
| "Tänä yönä, onni suosii rohkeaa... Tänä yönä, suussa sulavi shuklaaa..." |
||||
|
|
29.11.2025 23:14 | Juho Rintala | ||
| Erittäin hauska kuva :) | ||||
|
|
29.11.2025 22:55 | Rasmus Viirre | ||
| Juuri tuo tapaus. Muistin, että juna oli matkalla Ykspihlajaan. Käyhän tuo sinänsä järkeen, että vältytään risteäviltä kulkuteiltä. Toisaalta jos tavara jäisi esim neloselle odottamaan hetkiseksi pikajunaa, pitenisi aikataulu vain muutamia minuutteja. Muutenkin juna kulkee reilusti etuajassa, niin ei tunnu oikein aina kannattaville nämä ”epäsuorat riskit”. Nythän sentään Kokkolan ainoa käytössä oleva laituripolku eteläpäässä on ääni- ja valovaroituslaitoksilla varustettu. | ||||
|
|
29.11.2025 22:17 | Esa J. Rintamäki | ||
| Ge:ssä näemmä nurkissa sisäänkäyntiovet. Mutta, mukavana yllätyksenä kuvassa erottuu Godenhjelmin parvekepostivaunu Ge:n perässä! |
||||
|
|
29.11.2025 21:54 | Petri Nummijoki | ||
| Tarkoitetaankohan mainitulla Kokkolan tapauksella tätä: https://juliadata.fi/timetables?s=5286&d=8.10.2024 Kyseinen tavarajuna näyttää olleen matkalla Ykpihlajaan eli ilmeisesti on haettu vastaavaa tilannetta kuin https://vaunut.org/kuva/126506, jolloin ykköselle ottamalla tavarajunan kulkutie ei ole ristissä kolmoselle tulevan matkustajajunan kanssa. |
||||
|
|
29.11.2025 21:11 | Ari-Pekka Lanne | ||
| Niin, en nyt tiedä, olisiko sille aihetta, kunnei Nokialla tosiaan ole laituripolkuja. Juurihan ratapiha rempattiin täydellisesti. Sen sijaan esim. Valloissa, jossa koko ratapiha on ikäänkuin vääränkätinen ― johtuen siitä, kun aikanaan Outokummun tehdas on katsottu parhaaksi laittaa radan samalle puolelle kauppalan ja rautiksen kanssa ―, on käytetty tällaisia kiertelyjä: https://vaunut.org/kuva/119162 . Valtainkin asiaa auttaisi alikulkutunneli tai ylikulkusilta, mutta tällaisia investointeja on kai ollut kitsasta saada tänne »vauraaseen» Satakuntaan. |
||||
|
|
29.11.2025 21:08 | Miitre Timonen | ||
| Ei ollut varaa kun piti säästää Kuitusen ja muiden ahneiden johtajien bonuksiin ;D | ||||
|
|
29.11.2025 21:01 | Miitre Timonen | ||
| Ja hieno katos onkin, houkuttelee istumaan. Kas kun paikallinen ryyppyporukka on sattunut olemaan jossakin muualla. Kellotkin näyttää mitä sattuu. | ||||
|
|
29.11.2025 20:47 | Tero Korkeakoski | ||
| Pitäisikö vaihteita ja rataprofiilia muuttaa niin että raide 2 olisikin 130km/h läpiajoraide. Matkustajajunat voi hyvin mennä vaihteiden kautta kun kuitenkin pysähtyy (ja jos ei niin menee sitten raidetta 2 läpi). | ||||
|
|
29.11.2025 19:49 | Ilari Inkiläinen | ||
| Kiitos, päivitin tietoihin. | ||||
|
|
29.11.2025 19:41 | Juho Rintala | ||
| Taas hieno kuva Ilarilta. Tka7 oli 210, Ei oli 22319 ja Fo oli 22547 | ||||
|
|
29.11.2025 18:55 | Rasmus Viirre | ||
| Kuva kyltistäkin löytyy: https://vaunut.org/kuva/137537 Kyltti oli varmaankin säilynyt paikallaan lähinnä epäsäännöllisten tapausten takia, kuten ilmatorjuntajoukkojen kaluston purkamisen takia (PV:n joukot tulivat joskus junalla Kannukseen, ja täältä matka jatkui ampumaleirille Lohtajalle) On ollut myös sokerijuurikasjunien lastausta, sekä minkkirehun tekoon käytettyjen kalajunien purkua. Raiteita oli asemalla tosiaan viisi + talliraide. |
||||
|
|
29.11.2025 18:20 | Jan Jahkola | ||
| Tuosta lastaus- ja sivuraide asiasta olikin jo ollut keskustelua aiemmin. | ||||
|
|
29.11.2025 18:08 | Jan Jahkola | ||
| Tuollaisessa keskipohjalaisessa kesäkuun iltavalossa hyvinkin sopiva väritys. Ite en kuulu VR:n haaleanvihreän värin suuriin ystäviin. Milloin Kannuksen asemalla loppui raakapuun lastaus? Muutama vuosi sitten oli vielä lastausalue-kyltti entisen veturitallin lähistöllä. Sähköistettyjä raiteita taisi parhaimmillaan olla neljä+sivuraide, ennen Kok-Yv radan remppaa. | ||||
|
|
29.11.2025 18:04 | [Tunnus poistettu] | ||
| Ihan kuin tuo juna ajaisi tota kylttiä päin :D | ||||
|
|
29.11.2025 17:49 | Erkki Nuutio | ||
| SLM:n tekemä G1 (ohjaamon kyljellä numero ylempänä, valmistajan suorakaidekilpi alempana). Matkatavaravaunu Ge. Savon rautatien Iisalmi - Kajaani -osuus Kajaaniin valmistui 3.6.1904 ja avattiin yleiselle liikenteelle 16.10.1904. |
||||
|
|
29.11.2025 17:32 | Rasmus Viirre | ||
| Pientä alueen muutosta havaittavissa. | ||||
|
|
29.11.2025 16:48 | Aarni Lilja | ||
| Hieno kesäinen kuva | ||||
|
|
29.11.2025 16:48 | Aarni Lilja | ||
| Hieno kuva | ||||
|
|
29.11.2025 16:18 | Rasmus Viirre | ||
| Kiitosta. Kerran 2815 syttyi tuleen, vuoden 2019 lokakuussa vetäessään tavarajunaa Haukiputaalla. Veturi palasi ajoon kuitenkin jo marras-joulukuun vaihteessa. | ||||
|
|
29.11.2025 10:18 | Juha-Pekka Marttila | ||
| Komea kuva! Oliko näin, ettei 2815 sattunut mitään haavereita, kolareita, paloja ym.? | ||||
|
|
29.11.2025 09:52 | Teemu Saukkonen | ||
| Voidaanhan toivoa että liikennettä olisi tulossa... | ||||
|
|
29.11.2025 09:30 | Erkki Nuutio | ||
| Riittikö kantama Senaatintorille asti? Sehän kaiketi oli yksi Porkkalan valinnan näkökohdista. Onneksi Neukku ei ollut tuolloin kovin agressiivinen maatamme kohtaan. Sillä oli riittävästi pureskeltavaa muutenkin. |
||||
|
|
29.11.2025 04:12 | Ari-Pekka Lanne | ||
| Nokia on vieläpä sellainen notkonpohja, ettei sivun kautta kiertely luonaisi tavarajunalta ihan vähäisellä sähkömäärällä. Ylikäytäviäkään ei ole, kun ratapihan alle kaivettiin vast'ikään uusi alikulkutunneli. | ||||
|
|
29.11.2025 00:12 | Esa Muikku | ||
| Kuvassa 122 mm kanuuna A-19 (ei haupitsi ML-20). | ||||
|
|
29.11.2025 00:11 | Esa Muikku | ||
| Kuvassa oleva tykki on 122 mm kanuuna A-19 (ei 152 mm haupitsi ML-20). | ||||
|
|
28.11.2025 23:06 | Asmo Rasinen | ||
| Siinä on tilaa raatojunille kun samit poistetaan ja viimeiset yksikerroksiset vaunut raahataan Ilmalasta. | ||||