|
|
31.10.2025 12:19 | Veeti Pietilä | ||
| Tervetuloa tosiaan! Taidettiin olla samana päivänä Kouvolassa. | ||||
|
|
31.10.2025 11:42 | Kari Haapakangas | ||
| On siinä kyllä ollu melekosta iteppäisyyttä kirkonpaikan kanssa. Se kuin ei ollut ensimmäinen maanvyörymä joka emäkirkon hylkäämiseen johti... Muutoin kyllä olen sitä mieltä, että kirkon pitää paikkakunnalla näkyä! Nimimerkillä ala-asteen luokkahuoneen ikkunasta kuusi vuotta komiammanpuoleista "lakeuden katedraalia" tuijotellut. |
||||
|
|
31.10.2025 11:33 | Veli-Matti Laitinen | ||
| https://www.sss.fi/2025/05/salossa-3d-mallinnetaan-tuhoutunut-kirkko-yli-14-miljoonaa-varsinais-suomen-tieteelle-ja-taiteelle/ Salon seurakuntakeskuksella on näytteillä pienoismalli vanhasta emäkirkosta. |
||||
|
|
31.10.2025 11:31 | Veli-Matti Laitinen | ||
| https://www.salonseurakunta.fi/hautausmaat/uskelan-emakirkon-hautausmaa https://www.salonseurakunta.fi/salo-uskela/salo-uskelan-historiaa |
||||
|
|
31.10.2025 11:29 | Veli-Matti Laitinen | ||
| Kyllä, vuonna 1825 Uskelan emäkirkko jouduttiin purkamaan vajoamisen vuoksi. Tänä vuonna tulee kuluneeksi 200 vuotta. Vanhasta kirkosta tapuli on jäljellä. Nykyinen Uskelan kirkko valmistui 1832 mäelle. Kirkon vierellä oli keskiaikainen Pyhän Annan kappeli, jonka kivet kierrätettiin uuteen Uskelan kirkkoon. Pyhän Annan kappelissa on rauniot jäljellä. Uskelan kunta liitettiin Saloon vuonna 1967. | ||||
|
|
31.10.2025 11:19 | Timo Salminen | ||
| Piti oikein ryhtyä lunttaamaan, miten nuo kaikki vaiheet tuolla Uskelan-Salon kulmakunnalla menivät. Näkyvät menneen niin, että ensin Salo erotettiin Uskelasta kappeliseurakunnaksi, sitten Uskela liitettiin Saloon, Salo erotettiin kauppalaksi ja Uskela liitettiin taas Saloon. Onkohan ainoa tapaus, jossa liittäminen ja erottaminen on tehty kahteen kertaan? Tunnen jollakin tavalla paikkakuntaa arkeologisten yhteyksien kautta ja sen muistin, että vanha kirkko sortui jokeen, joulupäivänäkö se oli? Rakensivat sitten uuden riittävän kauas joesta... | ||||
|
|
31.10.2025 11:07 | Veli-Matti Laitinen | ||
| https://www.salonseurakunta.fi/kirkot-ja-tilat/kirkot-ja-kappelit/uskelan-kirkko Ja torni on rakennettu vuonna 1860. Minun ns. kotikirkko. Salon asema on siinä mielessä ainutlaatuinen että asemalta on suora näköyhteys (entisen) naapuri pitäjän kirkkoon. Kirkot koetaan tärkeänä osana kulttuuriperintöä. Opiskelen tällä hetkellä teologiaa Itä-Suomen yliopistossa. Tutkitaan esimerkiksi millainen rooli kirkoilla (rakennuksena) on ollut ennen ja nykyisin ihmisille. On esimerkiksi sanonta "Kirkko keskellä pitäjää". Kirkot ovat olleet etenkin ennen ihmisten kohtaamispaikkoja. Oman aikansa Facebookeja ja instagrameja. Nykyisen sekularisoituneessa eli maallistuneessa yhteiskunnassa kirkot koetaan erityisesti kulttuuriperinnön kannalta tärkeinä. Kirkot ovat osa kansallista identiteettiä. |
||||
|
|
31.10.2025 09:53 | Raimo Harju | ||
| Meidän pitää muistaa, että aurinko on se elämää ylläpitävä voima, jota ei mikään täällä maapallolla pysty luojan kiitos säätelemään. | ||||
|
|
31.10.2025 09:38 | Esa J. Rintamäki | ||
| On niin maan perusteellisen komea granholmilainen "työsuhdeasuintalo"! | ||||
|
|
31.10.2025 09:30 | Esa J. Rintamäki | ||
| Kiva kuva! Tosin siinä henkii myös syksyisen sään mukana melankolinen viesti näiden vetureiden joutsenlaulun viimeisen säkeistön kohta haipuessa historian hämäriin. Olipa joskus ollut aika, jolloin 2553 terhakkaasti nykäisi Kouvolassa viisivaunuisen EP 83 Savonian jatkamaan matkaansa ylös, pitkin Savon rataa... Tai Mäntän ratapihalla torstaina, illansuussa odottamassa tavarajunan kanssa lähtöaikaansa kohti Vilppulaa ja edelleen junana T 3410 kohti Tamperetta. |
||||
|
|
31.10.2025 08:15 | Juho Rintala | ||
| Mahtava kuva. | ||||
|
|
31.10.2025 08:14 | Juho Rintala | ||
| Tervetuloa minunkin puolestani! | ||||
|
|
31.10.2025 07:44 | Noah Nieminen | ||
| Tervetuloa! Hieno kuva! | ||||
|
|
31.10.2025 05:57 | Ari-Pekka Lanne | ||
| Noinkohan sitä rohkenisi ihan itekin livauttaa pari kuparikolikkoa kolehtiin. Kurppaisilla roposilla ei Herran huoneita rakenneta, mutta tiedättehän hikisten kuljetustyöläisten parsitut tasku(kamera)npohjat... Uki: https://vaunut.org/kuva/66367 , Turku: https://vaunut.org/kuva/78502 , https://vaunut.org/kuva/85937 , Rovis: https://vaunut.org/kuva/84982 , Kiukainen: https://vaunut.org/kuva/89550 , https://vaunut.org/kuva/89975 , Rauma: https://vaunut.org/kuva/132295 . | ||||
|
|
31.10.2025 00:18 | Rainer Silfverberg | ||
| Nostalginen varsinkin! | ||||
|
|
31.10.2025 00:17 | John Lindroth | ||
| Mielenkiintoisen ajatuksen herätti se että mihin olympialaisiin noilla oli ajatuksellinen yhteys ,lähimmät tuolloin oli Suomessa?Vetureihin lisäisin myös Milwaukee Roadin F7 Hudson veturit!/suunn.Otto Kuhler!Valitettavasti näitä mestariteoksia ei säilynyt museoitaviksi! | ||||
|
|
31.10.2025 00:13 | Esa J. Rintamäki | ||
| Ohhoh!!! Nythän Hannu-serkku löi ällikällä! Milwaukee Roadin lujaa juoksevat Atlantic-veturit olivat legendaarisia vehkeitä! 100 mailia tunnissa koko matkan, niin ei mitenkään turhia vehkeitä! Hiawathasta vaan tuli sivuhyppäys: Akkarissa tätä papuusia ei ole näkynyt enää vuosikymmeniin... |
||||
|
|
30.10.2025 23:59 | John Lindroth | ||
| Tuota vanhemman Hiawatha junan viimeinen vaunu tällä rautatiellä kulki nimellä "Beavertail"observation car on the 1938 Milwaukee Road Hiawatha vaunustoa , joka myös oli upea suunnittelijana Brooks Stevens! | ||||
|
|
30.10.2025 23:50 | John Lindroth | ||
| Edustava kuva Lätästä! | ||||
|
|
30.10.2025 23:22 | Juho Rintala | ||
| Tästä vielä puolet matkasta eteenpäin kohti Vihtaria, ja sitten minä morotan radan varressa :D Mutta Anja, onnistunut otos! |
||||
|
|
30.10.2025 23:10 | Hannu Peltola | ||
| Kiitos John! Milwaukee Road oli upea yhtiö ja se on jättänyt pysyvät muistot rautatiehistoriaan. | ||||
|
|
30.10.2025 23:10 | Mikko Ketolainen | ||
| Huomasin tänään kun tutkin Juliasta Kannonkosken junaliikenteen aikatauluja, että ensi viikon maanantaina 3.11.2025 on liikenteessä tavarajuna tunnuksella T7252 (OU-ÄKI). Kyseessä on tällä kertaa Oulaisista matkaan lähtevä Fenniarailin puutavarajuna Äänekoskelle. Viimeksi tunnuksella T7252 kulki Fenniarailin juna Ylämyllyltä Äänekoskelle. Eipä näy tämäkään Oulaisten juna kulkevan kuin yhden kerran marraskuussa. Onkohan joulukuussa vielä kolmas paikkakunta, josta Fenniarailin juna tuo puuta Äänekoskelle tunnuksella T7252? Seuraavana päivänä juna matkaa Äänekoskelta Kouvola lajitteluun tuolla tunnuksella T7253. | ||||
|
|
30.10.2025 23:08 | Hannu Peltola | ||
| Tämä on kyllä tämän syksykauden parhaimpia kuvia! | ||||
|
|
30.10.2025 23:05 | John Lindroth | ||
| Hyvä Spårakuva! | ||||
|
|
30.10.2025 22:45 | John Lindroth | ||
| Komea kuva ja muistorikas "Milwaukee Road". | ||||
|
|
30.10.2025 21:52 | Luc Grenfell | ||
| Loistava kuva! | ||||
|
|
30.10.2025 21:35 | Petri Nummijoki | ||
| Eivätköhän nämä olleet kuormittavimmassa käytössä uutena, kun yhdellä veturilla vedettiin 15-20-vaunuisia yöpikajunia Oulusta Rovaniemelle tai Kolariin https://vaunut.org/kuva/23852 ja tavaraliikenteessä mm. kahdella veturilla 4000 tonnin malmijunia Vartiuksesta Raaheen https://vaunut.org/kuva/15804. En aivan heti usko myöhempien aikojen käytön ylittäneen tämän tai olleen ainakaan yhtä tiukka veturikiertojen osalta. | ||||
|
|
30.10.2025 21:12 | Rasmus Viirre | ||
| Eräs edesmennyt Iisalmen vekki kertoi viisi vuotta sitten nuista huoltojen puutteista. Ja kun huoltoja on tehty, on käytetty halppis kamaa mm. juurikin tiivisteissä. Lisäksi näitä kyllä rääkättiin omasta mielestäni aika kovasti mm. Ruokosuon ja Niiralan välisissä pönttöjunissa. Kolme veturia olisi ollut kahta parempi mäkisellä ja mutkikkaalla rataosalla, mutta tietysti pieni veturisarja oli valmiiksi levitetty laajalle alueelle (Oulu-Kolari, Kokkola, Ruokosuo, Talvivaara, Pyhäsalmi, Joensuu). |
||||
|
|
30.10.2025 20:55 | Rasmus Viirre | ||
| Kostea ja kylmä syysilta, ai että. Hieno kuva! Umpivaunut näyttäisi perinteikkäälle Talvivaaran kalustolle mitä on yleensä nähty Kokkolan junissa 5287 ja 5286 sekä nykyään lopetetussa 5281:ssä. Pitäisi käydä vilkaisemassa sunnuntaista 5287:aa, ettei vaan olisi kaikki kontit siirtyneet siihen. Sgns vaunuja on toki ennestäänkin nähty muutamia täällä. | ||||
|
|
30.10.2025 19:52 | Tuomas Pätäri | ||
| Eivät nämä iha niin harvassa ole kuin vuonna 2022 "äkkiseltään" uumoilin. Tommi lisäsi Ähtärin listalle: https://vaunut.org/kuva/177505 ja olen itsekin kerryttänyt viime vuosina listaan useampia kohteita, ainakin: Rovaniemi: https://vaunut.org/kuva/156185 Nakkila: https://vaunut.org/kuva/168616 Keuruu: https://vaunut.org/kuva/157353 |
||||
|
|
30.10.2025 19:47 | Tuomas Pätäri | ||
| Alkukuusta Ähtärissä käydessäni tuli syötyä perjantailounasta vanhassa pappilassa Hetkessä, eli tuossa oikealla olevassa vaaleankeltaisessa rakennuksessa, jossa oli tarjolla maittavaa kermaista lohikeittoa. Ähtäri osoittautui paikkakunnaksi, jossa lauantaisin lounasvaihtoehdot ovat hyvin vähissä, joten tuolloin olin pakotettu menemään keltatorniseen kolossiin, joka viereisessä kuvassa näkyykin. Ei ole harvinaista, että tämän kokoisella paikkakunnalla viikonloppuisin ainoa ns. perusruokalounaspaikka on ketjuhuoltamo. Välillä kohdalle osuu poikkeuksia, kuten viime lauantaina Mäntyharjulla, jossa Bistro Murun uunilohi oli erinomaista. Toissa kesänä selkeä anomalia oli Vammala, jossa lauantailounasta olisi ollut tarjolla peräti kolmessa eri lounasravintolassa. Tässä näkötornissa en käynyt, vaan viereinen knoppi ratkesi ihan pikaisella karttaharjoittelulla :) |
||||
|
|
30.10.2025 19:34 | Tuomas Pätäri | ||
| On kuvaustekniikka taas ollut hallussa. Vastaavalla lookilla olen nähnyt itsekin muutamia, esim. 55036 (tämän vastasuuntaisen lisäjuna) 2.10. oli tällaisella vaunustolla. | ||||
|
|
30.10.2025 18:48 | Eemil Liukkonen | ||
| Erittäin hienosti kuvattu ja tunnelmakin on vangittu täydellisesti. Kostean syysyön voi tästä kuvasta aistia vahvasti. | ||||
|
Kuvasarja: Näkymiä Itävallan rautateiltä elokuussa 1972 |
30.10.2025 18:46 | Eemil Liukkonen | ||
| Erittäin mukava ja mielenkiintoinen kuvasarja yhestä minun tämän hetkisestä suosikki rautatiemaasta! Kertakaikkiaan mukava lasti uutta tietoa tuli taas jälleen opittua. | ||||
|
|
30.10.2025 18:34 | Eemil Liukkonen | ||
| Ai että! Kiva, että tänne on taltioitunut 1043.01:n alkuperäinen kuosi mukavan filmikuvan muodossa. Mainittakoon, että sama veturi on väritetty alkuperäiseen kuosiinsa ja sen voipi nähä Ruotsissa. On vaan ajan kysymys, kun kuva siitä pääsee tänne. Sitä odotellessa.... | ||||
|
|
30.10.2025 18:15 | Juho Rintala | ||
| Ainakin yksi syy että päämoottori palaa on se, että polttoainepumpusta vuotaa polttoainetta pakoputkelle, joka sitten syttyy. Tiedätte varmaan lopputuloksen. | ||||
|
|
30.10.2025 17:58 | Petri Nummijoki | ||
| Kyllä Dr13-vetureissakin oli tulipaloja loppuaikoina, kun niitä ei enää juuri huollettu eikä pesty. Tästä johtuen niillä oli parin viimeisen käyttövuotensa aikana ajokieltokin pitkissä tunneleissa (esim. https://vaunut.org/kuva/156187). Lieneekö Dr16-vetureidenkaan tulipaloissa sen ihmeellisempää syytä kuin huoltojen ja pesujen puute? | ||||
|
|
30.10.2025 16:41 | Juha Toivonen | ||
| 2811 ei ilmeisesti ole palanut. Luin Wikipediasta Dr16 veturisarjasta ja sen lyhyen historian. Eniten yllätti varsin monta konehuonepaloa tälle vain 23 veturia maksimissaan käsittäneelle sarjalle. Muissa dieselveturisarjoissa ei tällaista ole esiintynyt joten... Kysymykseni kuuluu: Mikä noissa vetureissa on yleensä aiheuttanut tulipalon, vai onko syitä useampia? 2806 on palanut kolme kertaa, ja joku toinen yksilö kaksi kertaa. | ||||
|
|
30.10.2025 16:11 | Veeti Pietilä | ||
| Ihme kyllä. 2821 on vielä samassa kunnossa samalla paikkakunnalla (tietääkseni). | ||||
|
|
30.10.2025 14:33 | Rainer Silfverberg | ||
| Hassua kun Limbažin rautatieasemakin on vielä pystyssä, toimien linja-auto asemana. | ||||
|
|
30.10.2025 13:32 | Jouni Hytönen | ||
| Tuo Skulten ja Pärnun väliltä purettu osuus oli ehkä oikoreitti puhtaasti kartalle piirrettynä viivana, mutta rata oli suureksi osaksi niin huonossa kunnossa, ettei siellä millään kilpailukykyisellä nopeudella ajettu edes silloin kun rata oli vielä läpiajettavissa. Läpikulkeva liikenne päättyi jo 20.2.1992 ja tämä yhteys jäi melko lyhytikäiseksi, sillä se oli avattu 17.7.1981. | ||||
|
|
30.10.2025 13:11 | Jouni Hytönen | ||
| Turussa tasoristeykset poistuvat viimein tältä valtion rataverkon osalta, jos satamarata linjataan uudelleen lähitulevaisuudessa. | ||||
|
|
30.10.2025 13:09 | Jouni Hytönen | ||
| Vantaalla on nyt vielä jäljellä Hakkilan raide ja sen tasoristeykset, tosin hyvin vähällä käytöllä (lähinnä kunnossapidon työkoneet). | ||||
|
|
30.10.2025 13:02 | Esa J. Rintamäki | ||
| Pg 1252 ja kuvan Tp 1279 hylättiin vuonna 1982. | ||||
|
|
30.10.2025 12:46 | Kari Haapakangas | ||
| Tasoristeykset "super six" -kaupungeissa ovat käyneet harvinaisiksi. Turussa on, ja Oulussa Jääsalontiellä (Oritkari-Nuottasaari), mutta onko muualla? | ||||
|
|
30.10.2025 12:38 | Kari Haapakangas | ||
| Ilmasto ja sen muutos on pahuksen monimutkainen juttu, jota surutta yksinkertaistetaan keskustelussa. Selvää kyllä on, että ihminen toiminnallaan vaikuttaa illmastoon, ja tällä hetkellä nimenomaan lämmittävään suuntaan. Ikävä kyllä myös ilmaston luontainenkin kehitys taitaa vielä vahvistaa tätä kehitystä. Ilmaston lämpeneminen ei siis ole 100 % ihmisen syytä, jos sillä nyt jotain väliä on. Lämpenemisestä huolimatta olen optimisti ja oletan maapallon -ja ihmiskunnankin- selviytyvän muutoksesta. Ne höpöhöpökauhutarinat "Venuksen tie on meidänkin tiemme" ovat juuri sitä, höpöhöpöä. Hankalia aikoja ja vaikutuksia on eittämättä edessä, mutta maailmanloppua ei tule huomennakaan. |
||||
|
|
30.10.2025 10:07 | Erkki Nuutio | ||
| Tämän hienon kuvan puitteissa on käytännön asioista tarkasteltu mm. veturihiiliä . Myös ilmastonmuutoKSIA koskevia mielipiteitä on puitu laidasta laitaan - mielestäni riittävän monipuolisesti. Jatkoväittely ei sitäkään asiaa selvennä. Jos joku välttämättä haluaa, aloittakoon keskustelupuolelle uuden sanomaketjun ja tuokoon siinä esille TÄSMÄLLISIÄ tärkeitä tosiasioita. Mutta älköön tällöin luulko, etteivät monet täällä kommentoineet olisi vuosikymmeniä - monipuolisella tieteen ja/tai käytännön osaamisella näitä asioita puntaroineet. Panikoivat ja häiriköivat nulikkaliikkeet eivät näitä ongelmia ratkaise, vaan ovat pintakuohua aiempien pintakuohujen tapaan. |
||||
|
|
30.10.2025 08:21 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Juha, uskoakseni Elokapinalaisten tituleeraaminen "keloapinalaiseksi" tarkoittaa ilmiselvästi sitä, että nämä kiusallisella tavalla muistuttavat kovasti muodissa olevan elintasokilpailun ja statussymboleilla patsastelemisen aikakauden olevan koht' sillään tiensä päässä. Toisin sanoen: - vanhat uskomukset (pikemminkin luulottelut) eivät enää kestä eivätkä toimi! Thatcherilaiset luulottelut (ei enää järjestäytynyttä yhteiskuntaa vaan lauma pelkkiä kuluttajia ja höpinät "oman onnensa sepistä") estävät meitä jokseenkin tehokkaasti näkemästä lähimmäisiämme. Vastaukseksi saamme koko ajan: - rajoja tiukennetaan, joidenkin ihmisryhmien uskotellaan pelokkaasti olevan uhka meitä ja "hyvinvointiamme" kohtaan. Rautaa rajalle - perrrkele!!! Kaikki silkkaa menneisyyttä, "kunnollisuuden" valekaapuun verhottua MINÄMINÄMINÄMINÄ - mentaliteettia - miksi muuten? Ja sitten tuleekin Elokapinaa, joka onkin niiiiiin hirveää "terrorismia"! Terroristiksi julistetulta voidaankin kätevästi poistaa ihan kaikki oikeudet, - sananvapautta ja elämisen oikeuttakin myöten. Näin saadaan omatunnot vaiennettua - hampaat irvessä. "Ne jyrää meitin" ! Herra Ilmarin kommentti on täyttä asiaa. Asia on PALJON laajempi ja koskee loppupelissä kuitenkin meitä kaikkia. |
||||
|
|
30.10.2025 07:39 | Jari Välimaa | ||
| Rail Baltikan matka-aika Tallinna-Vilna on 3:38 Rail Baltika on vain alku balttien rataverkon muutoksessa eurooppalaiseksi. |
||||
|
|
29.10.2025 23:25 | Ilmari Tommola | ||
| Argumentit tasoa "Suomi ei voi kärpäsenkakan kokoisena maana mitään ilmastonmuutokselle" ja "ilmastoaktivistien pitäisi mennä Kiinaan osoittamaan mieltä" on kuultu tämän historian saatossa aika monta tuhatta kertaa, turhaan. Ja se, että tukee kansainvälisiä ympäristöliikkeitä, ei ole mikään syy olla ajamatta Suomeen kunnianhimoisempaa ympäristö- ja ilmastopolitiikkaa. Suomen hallitus syytää nytkin neljän miljoonan euron verran tukia vuodessa erilaisille ympäristöä tuhoaville yrityksille. Elokapinan syyttely taas on sellaista, mikä ei enää mitenkään liity tähän kuvaan ja ajaa keskustelun täysin sivuraiteelle. Jos välttämättä haluaa syytellä, niin sitä varten on olemassa verkkolehtien kommenttipalstat. Liikkeen toimintatavoista saa olla montaa mieltä, mutta sitä en ymmärrä, miten mikään rauhanomainen aktivismi voi saada ison osan maamme aikuisista ihmisistä täysin tolaltaan. |
||||
|
|
29.10.2025 22:24 | Juho Rintala | ||
| 2813 on ainakin oman kuvan perusteella maalattu keulasta. Otos hankittu zoomaamalla 300mm putkella Hyvinkään aidan läpi. | ||||