|
|
05.10.2025 16:52 | Heikki Jalonen | ||
| Lutikkaläpäksi sitä pohjoisessa päin tosiaan sanottiin. Läpän todellinen tarkoitus taisi kuitenkin olla hieman toinen: nimittäin - kahvin ollessa kallista ja pula-puutetavaraa - tapana oli keittää moniaat pannulliset samoista pöönistä, eli siis sumppia. Mukaan saatettiin toki panna vähän tuoretta kahvia ja loput se, mitä pannussa oli. Läppä auttoi (vähän) pitämään arvokkaita aromeja tallessa kun pannu välillä seisoi. Nykyäänhän lutikkaläpäksi sanotaan monissa maansiirtokoneissa ja vastaavissa yleistä pakoputken suojaläppää. Tuolla (tuolloin jo entisen) meijerin piipun nokassa läppä lienee siksi, että höyryä ei enää tarvittu joka päivä toisin kuin jatkuvasti pyörivässä meijerissä. Varsinainen Tampereen meijeröintihän oli siirtynyt Nekalaan jo vuonna 1962. Läppä auttoi piipun pitämisessä vetovalmiina ja vähensi samalla lämpöhukkaa seisovasta kattilasta. Kattila on vuonna 1972 jo ollut melkoisen varmasti nopeasti käynnistyvä öljylämmitteinen putkikattila. |
||||
|
|
05.10.2025 16:36 | Heikki Jalonen | ||
| Etukuormain on englantilainen Horn-Draulic. Teoriassa nostokyvyltään 1000 kg, käytännössä vähemmän. Toiminta on tosiaankin yksitoiminen, eli vain nostamiseen voimaa antava, painattaminen ei mahdollista. Nostovoiman kehittävät lähelle maskia juurestaan nivelöidyt yksitoimiset sylinterit, jotka vaikuttavat aisastoon kuvassa näkyvän pukin ja vetotankojen välityksellä. Kauhan kippaus mekaanisella laukaisulla, tietysti. Saattaapa olla, että Nuhvissa on ns. reppuvika eli öljyä vuotava murtuma nostolaitekotelossa. Nuffin tyyppivika kun oli repun repeäminen, jota tuollainen trukkimasto vielä kovasti edesauttaa. Miksipä se muuten olisi parkkeerattu myötämäkeen jolloin öljypinta vaihdekotelon perällä jää alemmas. Myös kuormainen aisojen pitäminen ylhäällä laskee vaihteiston öljynpintaa sylintereiden tilavuuden verran. Koska ventiili kumminkin vuotaa, niin rautakanki varmistaa. |
||||
|
|
05.10.2025 15:51 | Rasmus Viirre | ||
| Pähee kuva tosiaan. Mahtaa huvittaa AR:n miehistöä kun joka toisen mutkan takana aina joku kamera kädessä morottamassa. :) | ||||
|
|
05.10.2025 15:41 | Rasmus Viirre | ||
| On hienoa! Mainittakoon sivuseikkana että junassa ei taida olla tukkipuuta, vain kuitua, sellun ja hiokkeen valmistukseen. Kolmen metrin koivua, läpimitta siinä 5-15 cm. Paljon oksaa, mutkaa ja lenkoutta. |
||||
|
|
05.10.2025 14:32 | Teemu Saukkonen | ||
| Onpa tuossa ollut kunnon laani ilmakuvan mukaan jo 1968. | ||||
|
|
05.10.2025 13:54 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Ossille vastaukseksi: Wikipedian mukaan tasavirta 750 V. | ||||
|
|
05.10.2025 13:51 | Kari Roininen | ||
| Mitenkähän ArcticRail on järjestänyt näiden Dr 16 vetureiden huollot ja varaosat? | ||||
|
|
05.10.2025 13:19 | Arttu Kokkonen | ||
| Kiitoksia! | ||||
|
|
05.10.2025 13:19 | Arttu Kokkonen | ||
| Kiitos Tuomas! Aikataulija näytti huomiselle olevan, oli tämä melkoinen yllätys kun odotin raakapuujunaa. | ||||
|
|
05.10.2025 12:59 | Ossi Rosten | ||
| Mikä se on jännite tuollaisessa järjestelmässä? Ja varmaan tasavirtaa...? | ||||
|
|
05.10.2025 12:21 | Tuomas Pätäri | ||
| Juuri kun Ilarin kuvasta katsoin että Lahdessa on hakevaunuja ratapihalla, niin tässähän on selitys. Ehkä ovat jatkamassa huomenna Kouvolaan. Hyvä otos aina niin kuvaukselliselta rataosalta! | ||||
|
|
05.10.2025 11:36 | Pertti Miettinen | ||
| Junatyypissä on 3825. | ||||
|
|
05.10.2025 11:23 | Leevi Heino | ||
| Kiitos! | ||||
|
|
05.10.2025 11:13 | Jimi Lappalainen | ||
| Keskijärvi. https://vaunut.org/liikennepaikka/566 | ||||
|
|
05.10.2025 11:13 | Pertti Miettinen | ||
| Käsittääkseni tämä ajoi Pmla:sta. | ||||
|
|
05.10.2025 11:12 | Kari Haapakangas | ||
| Vuoden 1974 kartassa tässä on ollut oikein sivuraide. Olisiko sitten kyseessä ollut Keskijärven... hmm... seisake. | ||||
|
|
05.10.2025 10:46 | Ida Nevalainen | ||
| Tämä pitäisi nähdä ehdottomasti livenä, kunhan saapuisi tänne Oulun korkeudelle ensin. | ||||
|
|
05.10.2025 10:32 | Erkki Nuutio | ||
| Senkö vuoksi suuläppä tarvittiin pannuun? Pannunsuu olikin lokoisa paikka lymytä, mutta kahvin kuppiin kaataminen oli kelju kokemus lutikalle ja kahvia kupissaan sekoittavalle. Mutta ainahan saa tottua yllätyksiin, niin lutikka kuin ihminenkin. Vasemmalla näkyy kaupungin etevä postitalo. Kun postin asiat sitten valtakunnassa perusteellisesti sotkettiin ja PSP:n asiat täydellisesti sotkettiin, häipyi talolta tarkoitus. Niinpä tuli oiva tilaisuus rumentaa talo hotelliksi ja asunnoiksi. Nykyisin Tampereellakaan ei ole postia. |
||||
|
|
05.10.2025 10:29 | Esa J. Rintamäki | ||
| Ranskan Reimsissä Cessnan lisenssillä rakentamaa ja tehokkaampaa 172 Skyhawkin versiota kutsuttiin Reims Rocketiksi. Tätä mallia oli tuotu Suomeenkin melko kiitettävässä määrin. Mäntän pojat! Sassin kentällä 1970-luvulla tukikohtaansa pitänyt sininen OH-CEZ oli juuri Reims Rocket - versio. Ollut itsekin ilmassa sillä, kyydissä. Reims - lentokonetehtaan johtajana oli ollut myös toisen maailmansodan aikainen Vapaan Ranskan ilmavoimien ässä - Pierre Clostermann. Mathias Rust liihotteli kuuluisan lentonsa Moskikseen toukokuussa 1987 koneella D-ECJB, eli Reims-Cessna F172P Skyhawk II:lla. Skyhawkin avioniikkavarustus oli parempi kuin perus-172:ssa. ECJB:n mylly oli nelisylinterinen Lycoming (160 heppaa), kun Reims Rocketin nokalla oli kuusisylinterinen Continental, jossa oli 210 hummaa. |
||||
|
|
05.10.2025 10:18 | Pertti Miettinen | ||
| Runko on 6087. | ||||
|
|
05.10.2025 09:03 | Uwe Geuder | ||
| Reims Rocket ei sano minulle mitään. Verkosta löysin https://aeropedia.com.au/content/reims-cessna-fr-172-reims-rocket/ | ||||
|
|
05.10.2025 08:50 | Uwe Geuder | ||
| Hyvä pointti Esa. Kuva, jossa vaunu näkyy olisi ollut parempi valinta. Pitää katsoa onko minulla tarpeeksi hyvä kuva. En ole valokuvausmatkalla vaan tulee vain satunnaisia laukkauksia huonohkolla kännykkäkameralla. Nyt ei ole aikaa, pitää lähteä seuraavalle junamatkalle. | ||||
|
|
05.10.2025 06:14 | Juho Rintala | ||
| Nyt on taas hieno kuva. | ||||
|
|
05.10.2025 06:11 | Juho Rintala | ||
| No tämä vasta upea on!! | ||||
|
|
05.10.2025 06:10 | Juho Rintala | ||
| Nyt on mahtava kuva. | ||||
|
|
05.10.2025 05:58 | Esa J. Rintamäki | ||
| Oma arvaukseni kahdesta virheestä: 1. Lumenaurausmerkit tasoristeyksen vasemmalla puolella. 2. Lumenaurausmerkit tasoristeyksen oikealla puolella. Eikä ratikkaa näy kuvassa, ilmiselvästi sen tyyppi lienee: - Reims Rocket! Heko heko. |
||||
|
|
05.10.2025 05:51 | Esa J. Rintamäki | ||
| Herra Rainerin oivallus Daltonin veljeksistä! Aivan mahtavaa, repesin näin aamutuimaan. Herra Petri, älä sure. Onhan maassamme jo valmiiksi maastonvärisiä virolaisomisteisia Flix - busseja ja amerikkalaisia jumalankiroamia Wrigleyn purukumia litsuttavia jenkkipojuja. Niitä samoja jotka "hallitusti vetäytyivät pois Afganistanista" jättäen ne kaikki hienot ja kalliit sotakalut rakkaille taleban-uskonveljilleen. Siellä ei akkasaatanat hypi nenille! Alles im Ordnung in unserem verdammten Reich!!! |
||||
|
|
05.10.2025 01:20 | Samu Matosaari | ||
| Pähee kuva! | ||||
|
|
04.10.2025 23:43 | Heikki Jalonen | ||
| Tuo Valion meijerin (tai oikeastaan vuonna 1972 enää tuotetehtaan) piippu on hupaisa: siinä on lutikkaläppä kuin Kainuun muijan kahvipannussa konsanaan... | ||||
|
|
04.10.2025 23:35 | Uwe Geuder | ||
| Virtakisko lienee harhaanjohtava nimi. Itse asiassa ne ovat lyhyitä pätkiä, joita ohjataan erikseen. Jännite on päällä vain vaunun alla, | ||||
|
|
04.10.2025 23:31 | Uwe Geuder | ||
| Ainakin Toursissa ja Reimsissa käytetään kaksi järjestelmää: "arvokkassa keskustassa" on virtakisko ajoradassa, muualla tavallinen ajolanka. Nizzassa ei muistaakseni ole virtakisko, Ajolangaton kohta on lyhyt ja siellä ajetaan kondensaattorilatauksella, jos muistan oikein. En ole käynyt 15:een vuoteen. |
||||
|
|
04.10.2025 23:27 | Hannu Peltola | ||
| Upea on kuva! | ||||
|
|
04.10.2025 23:26 | Uwe Geuder | ||
| Nyt tunnisteet korjattu. Koordinaatit ovat OpenStreetmapin, koska Googlilla täyttäminen ei onnistu tällä hetkellä. Heittävät yhden risteyksen verran, mutta täytyy nukkua, en lähde nyt säätämään. | ||||
|
|
04.10.2025 23:24 | Arttu Kokkonen | ||
| Komeeta settiä! | ||||
|
|
04.10.2025 23:15 | Niklas Rinta-Kanto | ||
| Kiitos, Daniel :) | ||||
|
|
04.10.2025 23:14 | Uwe Geuder | ||
| Paikka ei ole Bordeaux, En tunne Bordeauxin ratikkaa, mutta sama järjestelmä on käytössä Toursissa ja Reimsissa, En olisi yllättänyt, jos muuallakin. Eikö avoitus ole nyt ratkaistu? Liikennemerkeissä ajolanka ja virroitin ovat raitiovaunun tunnusmerkkejä. Mutta tuossa paikassa ajolankaa ei ole ja virroitin alhaalla, siis näkymätön. | ||||
|
|
04.10.2025 23:13 | Arttu Kokkonen | ||
| Nähtiinhän me. | ||||
|
|
04.10.2025 23:12 | Daniel Senishch | ||
| Hieno kuva! | ||||
|
|
04.10.2025 22:43 | Juha Kutvonen | ||
| Virheistä en osaa sanoa, mutta olisiko paikka Bordeaux, jonka ratikkaverkossa on tuollainen virtakisko raiteen keskellä? | ||||
|
|
04.10.2025 22:16 | Uwe Geuder | ||
| Mistä tulevat uudet kiskot? Satuin tällä viikolla ajamaan ohi nykykiskojen syntymätaloa. Eivätkö ne ole AreclorMital Luxembourgin tekemiä? En ollut tarkeeksi nopea vetäämään kännykän taskusta, muuten olisin voinut tehdä kuva-arvoituksen niin kuin https://vaunut.org/kuva/164970 | ||||
|
|
04.10.2025 22:00 | Uwe Geuder | ||
| Tuttu kuva tuli satunnaiskuvana. Vaikka en olisi enää muistanut, että olen latannut sen ylös. Junan saa nyt ostaa itselleen, jos on tarpeeksi iso piha ja rahapussi. https://web.archive.org/web/20250816201955/https://www.db-gebrauchtzug.de/r/gbzp/gbzp/schaufenster-detail?p210_id=4274&session=2113192563778&cs=1QfLNgS4WTh6881dBcNRb5GLN162fOQ9PHLR_TXCzQJQH8suT3GizsswTkysaplDl-InlB_GotJszz1rWzUCTaw | ||||
|
|
04.10.2025 21:41 | Petri Nummijoki | ||
| Kommentti koski suomalaista junaliikennettä, joka on riippuvainen sähköverkon ja kauko-ohjauksen toimivuudesta. Ei ole enää junasuorittajia, jotka hoitaisivat liikenteen tarvittaessa käsiohjauksella ja dieselvetureitakin vähänlaisesti. Itse asiassa Suomessa huoltovarmuus on tässä suhteessa tainnut vielä merkittävästi heikentyä 10 vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna. 10 vuotta sitten olisi varmastikin hätätilanteessa voitu linja-autoilla siirrellä vielä kohtuullisen kokoisia ihmisjoukkoja mutta onnistuisikohan sekään enää tänä päivänä, kun kaukoliikenne on kuihtunut ja lähiliikenne sähköistynyt ominen toimintarajoitteineen? | ||||
|
|
04.10.2025 21:40 | Uwe Geuder | ||
| Reijo: Ei ole. | ||||
|
|
04.10.2025 21:40 | Uwe Geuder | ||
| Saa tietysti myös arvata missä se on. Maa lienee helppoa, mutta kaupunki ehkä mahdoton tehtävä? | ||||
|
|
04.10.2025 21:39 | Reijo Salminen | ||
| Olisko vaijeriveto SFO:n malliin kiskojen välissä? | ||||
|
|
04.10.2025 21:38 | Uwe Geuder | ||
| Veli-Matti on tietysti täysin oikeassa. Siksi kirjoitinkin: Korjaan tunnisteet ... | ||||
|
|
04.10.2025 21:35 | Uwe Geuder | ||
| Stop-merkkiä en ole tarkoittanut. Voiko olla, että vastakkaisesta suunnasta on itse asia kielletty ajosuunta -merkki? Rainer on on jo aika lähellä, mutta keksiikö vielä joku tarkempaa selitystä, mikä vika ajolangan kanssa? |
||||
|
|
04.10.2025 21:32 | Veli-Matti Laitinen | ||
| Tämä on osin kysymyksen vierestä, mutta hieman vajaa 7000 asukkaan Kemijärvellä ei muistaakseni olet tätä arkkitehtuuria esittäviä rakennuksia. Myöskään liikennemerkit eivät ole Suomen tieliikennelain mukaiset. | ||||
|
|
04.10.2025 21:21 | Ossi Rosten | ||
| Tämä! Kyllä! | ||||
|
|
04.10.2025 20:41 | Juho Rintala | ||
| Mahtava kuva!! | ||||
|
|
04.10.2025 20:15 | Leevi Halonen | ||
| Minä näin kesäkuussa vempun täällä. | ||||